کرایسلر کراس‌فایر SRT6، کوپه اسپرت جذابی که با بی‌مهری مواجه شد

جمعه 13 مهر 1403 - 06:30
مطالعه 4 دقیقه
Chrysler-Crossfire-SRT6-1
در سال 2005 کوپهٔ اسپرت کراس‌فایر SRT6 با پیشرانهٔ V6 سوپرشارژ مرسدس برای رقابت با نیسان 350Z به بازار آمد ولی هرگز موردتوجه قرار نگرفت.

حدود بیست سال پیش، کرایسلر سبد محصولات بسیار پررونق‌تری نسبت به امروز داشت. این شرکت علاوه بر سدان 300C و مینی‌ون تاون ‌اند کانتری، خودروهای عجیبی مثل پی‌تی کروزر را هم تولید می‌کرد که یکی از بحث‌برانگیزترین خودروهای تاریخ محسوب می‌شود. علاوه بر این، کرایسلر در آن سال‌ها کوپهٔ اسپرتی بنام کراس‌فایر را هم تولید می‌کرد که هیچ‌گاه آن‌طور که باید موردتوجه قرار نگرفت. این یک کوپهٔ اسپرت آمریکایی بود که خون آلمانی در رگ‌هایش جریان داشت. البته در اینجا قصد داریم در مورد کراس‌فایر SRT6 صحبت کنیم نه نسخهٔ معمولی که از یک پیشرانهٔ 3.2 لیتری V6 تنفس طبیعی قدیمی با تنها 215 اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد و کاملاً زیر سایهٔ رقبای آن سال‌ها مثل نیسان 350Z، آئودی TT و هوندا S2000 قرار داشت اما وقتی یک سوپرشارژر به این ترکیب اضافه شد، خیلی چیزها را تغییر داد. پس بیایید نگاه دقیق‌تری به کراس‌فایر SRT6 داشته باشیم.

کراس‌فایر روی پلت‌فرم نسل اول مرسدس بنز SLK ساخته شده بود زیرا در آن زمان، اتحاد دایملر کرایسلر شکل گرفته بود. ایدهٔ ساخت کوپه‌ای اسپرت با ظاهر آمریکایی و زیربنای آلمانی روی کاغذ بسیار منطقی به نظر می‌رسید و کراس‌فایر می‌توانست راهی عالی برای سوق دادن کرایسلر به عصر مدرن باشد. همچنین ازآنجایی‌که قرار بود کراس‌فایر بر اساس مرسدس SLK ساخته شود، کرایسلر می‌توانست آن را خیلی سریع‌تر و با هزینهٔ بسیار کمتری توسعه دهد. AMG پیش از آنکه شروع به استفاده از پیشرانه‌های V8 در محصولات کوچک‌تر خود کند، سراغ موتورهای V6 سوپرشارژ رفته بود و مدل‌های SLK32 و C32 از یک موتور V6 سوپرشارژ با 330 اسب بخار قدرت استفاده می‌کردند؛ بنابراین، ازآنجایی‌که کراس‌فایر و نسل اول SLK اساساً یک خودرو بودند (حدود 80 درصد قطعات این دو خودرو مشترک بود) پیشرانهٔ سوپرشارژ مرسدس به زیر کاپوت کوپهٔ کرایسلر هم راه پیدا کرد.

بدین ترتیب، یک سال پس از عرضهٔ کراس‌فایر، نسخهٔ SRT6 با قیمت 45,695 دلار برای نسخهٔ کوپه و 50 هزار دلار برای نسخهٔ کانورتیبل معادل 73,600 دلار و 80,500 دلار امروز راهی بازار شد. این قیمت گزافی بود خصوصاً با توجه به اینکه کراس‌فایر معمولی تنها 30 هزار دلار قیمت داشت. کراس‌فایر SRT6 با این قیمت، از رقبایی مثل ب‌ام‌و Z4 3.0i، هوندا S2000 و نیسان 350Z گران‌تر بود. به همین دلیل، طی دو سال 2005 و 2006 کرایسلر موفق به فروش تنها 4,071 دستگاه از این خودرو شد. به‌طورکلی، کراس‌فایر چهار سال به بازار عرضه شد و مجموعاً 76 هزار دستگاه فروخت که از این تعداد فقط حدود 7 هزار دستگاه از نسخهٔ SRT6 بود. برای مقایسه، در همان بازهٔ زمانی نیسان 122,751 دستگاه 350Z فروخت.

کپی لینک

مشخصات و ویژگی‌های کراس‌فایر SRT6

زیر کاپوت کراس‌فایر SRT6 پیشرانهٔ 3.2 لیتری M112 سوپرشارژ V6 مرسدس قرار گرفته بود که 330 اسب بخار قدرت و 420 نیوتن متر گشتاور داشت و به گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک ساخت مرسدس متصل شده بود. همان‌طور که اشاره شد، از این موتور در مرسدس SLK32 و C32 هم استفاده می‌شد. سوپرشارژر این موتور که از نوع مارپیچی توئین اسکرو با اینترکولر بود که می‌توانست تا 14.5 psi بوست تولید کند. نسخهٔ SRT6 همچنین نسبت به کراس‌فایر معمولی ارتقاءهای پرفورمنس دیگری مثل سیستم تعلیق سفت‌تر، ترمزهای قوی‌تر و بال عقب ثابت بجای اسپویلر الکترونیکی را هم تجربه کرده بود؛ اما آیا این تغییرات واقعاً کراس‌فایر را جذاب‌تر کرد؟ نه واقعاً. SRT6 کوپهٔ بسیار سریعی بود و ظرف 5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسید ولی S2000 هندلینگ بسیار بهتری داشت و 350Z به‌سرعت به خودروی محبوب تیونرها تبدیل شد درحالی‌که هیچ‌کس به کراس‌فایر علاقه‌مند نبود.

کپی لینک

جمع‌بندی

به‌طورکلی، کراس‌فایر کاری که قرار بود برای کرایسلر انجام دهد را انجام نداد. روی کاغذ این ایدهٔ خوبی بود و تلاش کرایسلر برای وارد شدن به بازاری اروپایی را نشان می‌داد ولی حتی با کمک مرسدس هم نتوانست در این راه موفق شود. البته کراس‌فایر معمولی خودروی وحشتناکی بود که هیچ ویژگی جذابی نداشت ولی نسخهٔ SRT6 حداقل طبق استانداردهای دههٔ 2000 کوپهٔ سریعی بود؛ بنابراین، کراس‌فایر SRT6 شایستهٔ توجه بیشتری بود. امروز اما توجه کلکسیونرها به این خودرو جلب شده و به دلیل کمیابی، قیمت آن در نمونه‌های سالم و کم‌کار به 15 تا بیش از 25 هزار دلار افزایش پیدا کرده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.