هر آنچه از نسل جدید کرایسلر 300 می‌دانیم

یک‌شنبه 1 تیر 1404 - 16:50
مطالعه 5 دقیقه
new-chrysler-300-rendering (1)
کرایسلر اشاره‌هایی به بازگشت سدان افسانه‌ای 300 کرده که می‌تواند تا سال 2027 بر پایهٔ پلت‌فرم مشترک با دوج چارجر و پیشرانه‌های الکتریکی و بنزینی...

کرایسلر اشاره‌هایی به بازگشت سدان افسانه‌ای 300 کرده که می‌تواند تا سال 2027 بر پایهٔ پلت‌فرم مشترک با دوج چارجر و پیشرانه‌های الکتریکی و بنزینی معرفی شود.

برند کرایسلر در نزدیک به یک دهه گذشته چندان در کانون توجه نبوده است. آخرین سدان 300 در سال 2023 پس از نزدیک به 20 سال حضور در بازار کنار رفت، درحالی‌که سدان کامپکت 200 بیش از پنج سال پیش از آن متوقف شده بود؛ اما اخبار اخیر امیدی برای احیای این برند ایجاد کرده است. کرایسلر برنامه‌ریزان محصول و بازاریابان جدیدی استخدام کرده و حدود یک سال پیش استودیوی طراحی اختصاصی خود را زیر نظر رالف ژیل، سرطراح و مسئول طراحی آخرین 300، افتتاح کرد. به گفته او، کرایسلر دوباره فعال شده است. احیای کامل برند کرایسلر زمان‌بر خواهد بود اما یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای این کار، معرفی نسل جدید 300 است که این شرکت ماه‌ها است به آن اشاره می‌کند. هنوز تأیید رسمی برای بازگشت 300 وجود ندارد اما در ادامه آنچه تاکنون می‌دانیم را بررسی می‌کنیم.

کپی لینک

نام‌گذاری

هرچند استفاده از نام 300 برای خودرویی جدید بسیار محتمل است اما در طول تاریخ 50 ساله این نشان، ده‌ها نسخه مختلف از 300 آمده و رفته‌اند. اولین کرایسلر 300 در سال 1955 با نام C-300 معرفی شد که بعدها به 300C تبدیل شد. کرایسلر این نام را در اواخر دهه 90 با 300M احیا کرد و سپس در سال 2005 نام 300C را بازگرداند. کرایسلر در فیس‌لیفت 2011 حرف C را حذف کرد و در سال 2015 حرف S را برای نسخه‌ای اسپرت‌تر اضافه کرد. این شرکت درنهایت نام 300C را برای سومین بار برای یک مدل محدود قبل از توقف کامل در 2023 بازگرداند؛ به‌عبارت‌دیگر، هنوز تأیید نشده که کرایسلر نام 300 را برای سدان جدید خود احیا خواهد کرد یا خیر و مشخص نیست که آیا حروفی به آن اضافه خواهد شد یا نه ولی کنار گذاشتن نام 300 برای کرایسلر غیرمنطقی به نظر می‌رسد. با توجه به استفاده دوج از نام‌های رترو برای چارجر جدید، کرایسلر هم ممکن است مسیر مشابهی را برای 300 دنبال کند.

کپی لینک

طراحی

اوایل امسال، کریستین فوئل، مدیرعامل کرایسلر، اعلام کرد که این شرکت در حال کار روی دو خودرو است که از کانسپت هالسیون 2024 الهام گرفته‌اند و صرفاً شاسی‌بلند نیستند. برای توسعهٔ این خودروهای جدید، کرایسلر استودیوی طراحی اختصاصی خود را جدا از فضای مشترک قبلی با دوج افتتاح کرد. این بدان معناست که کرایسلر می‌تواند آزادانه روی خودروهای آینده خود کار کند و این برای شرکتی که زمانی یکی از برجسته‌ترین خودروسازان آمریکایی از لحاظ طراحی بود، اتفاق بزرگی است. اگر 300 جدید واقعاً از کانسپت هالسیون الهام بگیرد، ممکن است شبیه به رندرهای اینجا باشد. طراحان ما نسخه تولیدی هالسیون یا 300 را تصور کرده‌اند که اکثر ویژگی‌های کانسپت را به شکل تولیدی حفظ می‌کند. کابین کرایسلر 300 جدید نیز باید مشابه دوج چارجر کنونی باشد اما با جزئیات لوکس‌تر. چارجر در حال حاضر به یک صفحه آمپر دیجیتال 10.3 اینچی و یک نمایشگر لمسی 12.3 اینچی مجهز است و امکان سفارش صفحه آمپر 16 اینچی را هم دارد درحالی‌که انتظار می‌رود کرایسلر این آپشن سفارشی را به‌صورت استاندارد ارائه دهد.

کپی لینک

پیشرانه

کانسپت هالسیون از پلتفرم STLA Large مشابه دوج چارجر جدید استفاده می‌کند و بنابراین، انتظار می‌رود 300 جدید به پیشرانه‌های بنزینی و الکتریکی مجهز شود. چارجر دیتونا الکتریکی با معماری 400 ولتی و قوای محرکهٔ دوموتوره، از یک پکیج باتری 100.5 کیلووات ساعتی نیرو می‌گیرد که در مدل R/T پایه 496 اسب بخار قدرت و تا 510 کیلومتر برد ارائه می‌دهد. نسخهٔ قوی‌تر اسکات پک تا 670 اسب بخار و 418 کیلومتر برد دارد. ارقام مشابهی برای کرایسلر 300 الکتریکی منطقی به نظر می‌رسد. بااین‌حال، موتورهای بنزینی نیز با این پلتفرم سازگار هستند و بنابراین انتظار می‌رود 300 در نسخهٔ بنزینی هم با پیشرانهٔ شش سیلندر خطی توئین توربوی هوریکین ارائه شود که در چارجر در نسخه استاندارد 420 اسب بخار و در قوی‌ترین نسخه تا 550 اسب بخار قدرت تولید خواهد کرد.

کپی لینک

زمان معرفی

کرایسلر هنوز تولید سدان 300 جدید را رسماً تأیید نکرده که این یعنی احتمالاً چند سال تا رونمایی حتی یک کانسپت فاصله داریم. بااین‌حال، چارجر جدید ماه‌ها است که در بازار است و سدان جدید کرایسلر به‌شدت از دوج وام خواهد گرفت؛ بنابراین، پیش‌بینی می‌شود سال آینده تولید این خودرو توسط کرایسلر تأیید و نسخهٔ تولیدی آن در سال 2027 یا 2028 معرفی شود.

کپی لینک

قیمت

کرایسلر 300 قبلی در سال 2023 با قیمتی کمی کمتر از 40 هزار دلار عرضه شد اما قیمت متوسط خودروها سر به فلک کشیده و بنابراین انتظار نداریم نسخه جدید این‌قدر ارزان‌قیمت باشد. دوج چارجر الکتریکی معیار خوبی برای مقایسه است. این خودرو با قیمت پایه 61,590 دلار برای مدل R/T و 75,185 دلار برای نسخهٔ اسکات پک عرضه می‌شود و انتظار می‌رود کرایسلر 300 به‌عنوان محصولی لوکس‌تر، چند هزار دلار گران‌تر از چارجر باشد؛ بنابراین، قیمت پایه 65 هزار دلاری برای نسخه الکتریکی دور از انتظار نیست. بااین‌حال، چارجر سیکس‌پک بنزینی احتمالاً به‌طور قابل‌توجهی ارزان‌تر از نسخه الکتریکی خواهد بود و درنتیجه کرایسلر 300 بنزینی نیز می‌تواند همین شرایط را داشته باشد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.