کرایسلر نیویورکر دهه 80، سدان لوکسی با داشبوردی شبیه میز کارمند بانک!
فناوریهای جدید فرصتهای بزرگی برای طراحان خودرو فراهم میکنند اما چالشهایی هم به همراه دارند. چگونه میتوان فناوریهای تازه را به کار برد بدون اینکه مشتریان سنتی را دلزده کرد؟ این مشکلی بود که تیم طراحی کرایسلر نیویورکر بیش از 40 سال پیش با آن دستوپنجه نرم کرد و نتیجه، یکی از عجیبترین کابینهای خودرویی است که تابهحال دیدهایم. نام نیویورکر از دهه 1950 در سبد محصولات کرایسلر حضور داشت اما مدلی که اینجا میبینید، سدان 1983 تا 1987 است که بر پایه نسخه کشیده پلتفرم K-car کرایسلر ساخته شد. این مدل 1983، با وجود تلاش برای حفظ شکوه نسلهای قبلی با ویژگیهایی مثل سقف وینیلی، رینگهای سیمی و تزئینات روی گلگیر جلو، بیش از 420 کیلوگرم سبکتر و 510 میلیمتر کوتاهتر بود.
نیویورکر در این مدل از پیشرانه V8 و انتقال قدرت محرک عقب به یک موتور 2.2 لیتری چهار سیلندر خطی محرک جلو با تنها 90 اسب بخار روی آورد. برای این خودرو پیشرانهٔ 2.6 لیتری میتسوبیشی با 89 اسب بخار قدرت اما 20 نیوتن متر گشتاور بیشتر هم قابل سفارش بود. عملکرد این خودرو حتی با استانداردهای دههٔ 80 هم ناامیدکننده بود و 13.9 ثانیه طول میکشید ا از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد. بااینحال، ویژگی عجیب نیویورکر دههٔ 80 نه پیشرانهٔ ضعیف یا شتاب کند بلکه داشبورد و کنسول مرکزی کاملاً غیرمعمول آن بود.
این روزها خیلی کم نمونههای تمیز نیویورکر دههٔ 80 برای فروش پیدا میشود ولی بااینوجود، ارزش زیادی ندارد. بهعنوانمثال، در سال 2022 یک نیویورکر مدل 1985 با پیشرانهٔ 2.2 لیتری توربوشارژ 146 اسب بخاری که در سال 1983 ارائه نمیشد، در حراجی با قیمت تنها 6,100 دلار فروخته شد. در سه سال گذشته نیز هیچ نمونهٔ دیگری از این سدان لوکس آمریکایی در حراجیهای معتبر برای فروش دیده نشده است.