تولید کرایسلر 300 رسماً پایان یافت، مدل برقی جدیدی در راه است
طی مراسمی در کارخانهٔ برامپتون در انتاریو، فصل مهمی در تاریخ یک خودروی افسانهای آمریکایی به پایان رسید. آخرین کرایسلر 300 از خط تولید خارج شد. این نمونهای با رنگ زیبای قرمز مخملی است که نقطهٔ اوج میراث 70 سالهٔ 300 محسوب میشود. در سپتامبر گذشته، کرایسلر نسخهٔ تولید محدودی از 300 را برای خداحافظی با این خودرو معرفی کرد. این نسخه به پیشرانهٔ 6.4 لیتری V8 همی مجهز بود که تنها 2,200 دستگاه از آن ساخته شد. کل این تعداد ظرف تنها 12 ساعت فروخته شد.
داستان کرایسلر در سال 1955 آغاز شد. اولین نمونهٔ این خودرو با نام C-300 به بازار آمد و هرچند بهعنوان یک کوپهٔ لوکس تعریف میشد اما به لطف برخورداری از پیشرانهٔ 5.4 لیتری V8 با 300 اسب بخار قدرت، گرگی در لباس میش بود. این سری از کرایسلر 300 که با عنوان سری Letter شناخته میشد، طی پنج نسل تا سال 1965 به تولید رسید و سپس در سال 1970 فقط به مدت یک سال با نام هرست 300 بازگشت. از این مدل تنها 501 دستگاه ساخته شد.
300 اما در سری دیگری بنام Non Letter هم تولید میشد که از سال 1962 تا 1971 ساخته شد. این سری هم در سال 1979 در قالب پکیجی سفارشی برای کرایسلر کوردوبا بازگشت و فقط در همین یک سال ارائه شد. پسازاین، برای چند دهه خبری از نام 300 نبود تا اینکه پس از گذشت دوران ناخوشایند دههٔ 80 و رکورد دههٔ 90، کرایسلر در سال 1998 سدان کاملاً جدیدی را با نام 300M معرفی کرد. این یک سدان فول سایز لوکس با پیشرانهٔ طولی و دیفرانسیل جلو بود که بازگشت ضعیفی برای نام بزرگ 300 محسوب میشد.
دو سال بعدازآنکه 300M در سال 2003 کنار رفت، کرایسلر سدان کاملاً متفاوتی را با نام 300 معرفی کرد یعنی همان مدلی که همه میشناسیم و دوستش داریم. بااینحال، ساخت این 300 جدید به خاطر استفاده از پلتفرم دیفرانسیل عقب، بدون کمک فنی مرسدس بنز امکانپذیر نبود. این ماشین علاوه بر اجزای شاسی و سیستم تعلیق که از مرسدس E کلاس و S کلاس قرض گرفته بود، از پیشرانهٔ V6 توربودیزل و گیربکس 5G-Tronic مرسدس استفاده میکرد.
300 در سال 2010 بهروزرسانی بزرگی را تجربه کرد. این بهروزرسانی آنقدر بزرگ بود که کرایسلر نام پلتفرم را از LX به LD تغییر داد و خودرو تحت عنوان نسل دوم به بازار آمد. در این نسل، تولید نسخهٔ استیشن کمفروش 300 که بجای برامپتون در اتریش توسط مگنا اشتایر ساخته میشد خاتمه یافت. این همان نسلی است که با تجربهٔ یک فیسلیفت در اواخر سال 2014، تا به امروز در حال تولید بود. البته هرچند هماکنون تولید 300 خاتمه پیدا کرده اما این به معنای مرگ نام باسابقه و افسانهای کرایسلر نخواهد بود زیرا طبق گزارشات، یک سدان الکتریکی جایگزین این ماشین خواهد شد. فعلاً اطلاعات چندانی در مورد 300 الکتریکی در دست نیست.