کرایسلر نیویورکر مدل ۱۹۳ با داشبورد عجیب طرح چوب، گویی میز یک کارمند بانک دهه ۸۰ را به داخل خودرو آورده است!
فناوریهای جدید فرصتهای بزرگی برای طراحان خودرو فراهم میکنند اما چالشهایی هم به همراه دارند. چگونه میتوان فناوریهای تازه را به کار برد بدون اینکه مشتریان سنتی را دلزده کرد؟ این مشکلی بود که تیم طراحی کرایسلر نیویورکر بیش از ۴۰ سال پیش با آن دستوپنجه نرم کرد و نتیجه، یکی از عجیبترین کابینهای خودرویی است که تابهحال دیدهایم. نام نیویورکر از دهه ۱۹۵۰ در سبد محصولات کرایسلر حضور داشت اما مدلی که اینجا میبینید، سدان ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۷ است که بر پایه نسخه کشیده پلتفرم K-car کرایسلر ساخته شد. این مدل ۱۹۸۳، با وجود تلاش برای حفظ شکوه نسلهای قبلی با ویژگیهایی مثل سقف وینیلی، رینگهای سیمی و تزئینات روی گلگیر جلو، بیش از ۴۲۰ کیلوگرم سبکتر و ۵۱۰ میلیمتر کوتاهتر بود.
نیویورکر در این مدل از پیشرانه V8 و انتقال قدرت محرک عقب به یک موتور ۲.۲ لیتری چهار سیلندر خطی محرک جلو با تنها ۹۰ اسب بخار روی آورد. برای این خودرو پیشرانهٔ ۲.۶ لیتری میتسوبیشی با ۸۹ اسب بخار قدرت اما ۲۰ نیوتن متر گشتاور بیشتر هم قابل سفارش بود. عملکرد این خودرو حتی با استانداردهای دههٔ ۸۰ هم ناامیدکننده بود و ۱۳.۹ ثانیه طول میکشید ا از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد. بااینحال، ویژگی عجیب نیویورکر دههٔ ۸۰ نه پیشرانهٔ ضعیف یا شتاب کند بلکه داشبورد و کنسول مرکزی کاملاً غیرمعمول آن بود.
این روزها خیلی کم نمونههای تمیز نیویورکر دههٔ ۸۰ برای فروش پیدا میشود ولی بااینوجود، ارزش زیادی ندارد. بهعنوانمثال، در سال ۲۰۲۲ یک نیویورکر مدل ۱۹۸۵ با پیشرانهٔ ۲.۲ لیتری توربوشارژ ۱۴۶ اسب بخاری که در سال ۱۹۸۳ ارائه نمیشد، در حراجی با قیمت تنها ۶,۱۰۰ دلار فروخته شد. در سه سال گذشته نیز هیچ نمونهٔ دیگری از این سدان لوکس آمریکایی در حراجیهای معتبر برای فروش دیده نشده است.
محمد
۱۷ تیر ۱۴۰۴آقا ماشاالله تو این جور مقالات پیداش نمیشه مثلا ندیده ، خود آمریکاییه تعصبی نداره با بقیه شرکت ها همکاری کنه بعد امثال این آدم بیشتر از اونا تعصب دارن ، کرایسلر با موتور میتسوبیشی!!!!!
یوسف
۱۷ تیر ۱۴۰۴گل گفتی
ماشالله لکه ننگ…. ماشالله تبدیل وی ۸ و کاربرات ۴ دهنه به ۴ سیلندر ژاپنی….
الان ماشاالله خان رفته مالزی….. 🤣🤣🤣
net
۱۷ تیر ۱۴۰۴ماشینی که در طراحی داخلی از طرح چوب استفاده میکنه حال ادم به هم میخوره
Cadillac-V
۱۷ تیر ۱۴۰۴تو مقاله داره میگه علاوه بر موتور خودش موتور میتسوبیشی هم قابل سفارش بوده!!!
وقتی تفاوت قابل سفارش بودن رو با موتور ۲.۲ لیتری چهار سیلندر خطی محرک جلو با ۹۰ اسب بخار خودش رو نمیفهمین چی میشه گفت؟
حتی مقاله رو نمیخونین، فقط دنبال یه چیزی هستین از آمریکاییا ایراد بگیرین و این نشون میده خیلی حرصتون میگیره از آمریکاییا
بقول آقای اشتری : درمورد کادیلاک و شورولت کوروت میزاریم دعوا میشه
محمد
۱۷ تیر ۱۴۰۴الان کجای صحبت من ایراد گیری بود؟ من میگم خود شرکت ها و مردم اون کشور ها تعصبی ندارن و از هرچیزی که خوبه یا به نفعشونه استفاده میکنن بعد امثال شما از صد کیلومتری این ماشینا رد نشدین اینجا جنگ و دعوا براشون راه میندازین نود درصد کل کل ها و توهین های سایت واسه شما چندتا آمریکایی فنه
فورد
۱۷ تیر ۱۴۰۴ولی صندلی های خوب و راحتی داشته
سوشیانت
۱۷ تیر ۱۴۰۴همونقدر که آمریکایی ها تو دهه ۸۰ افتضاح بودن آلمانی ها هم تو دهه ۶۰ افتضاح بودن
نیو کار
۱۷ تیر ۱۴۰۴کشوهای داشبوردش شبیه کشوهای میز ریس بانک ها توایرانه
Taha Ayoobi
۱۷ تیر ۱۴۰۴اون نمایشگر های دیجیتالش چه خفنه
2646.1
۱۷ تیر ۱۴۰۴منم از طراحی داخلی اش، به ویژه صفحه کلاسترش خوشم اومد، به درد ادم های مبتلا به وسواس OCD می خوره.
hosen
۱۷ تیر ۱۴۰۴صندلی هاش عین مبل میمونه
هنری فورد
۱۷ تیر ۱۴۰۴دقیقا مبل راحتی
elijah 2001
۱۷ تیر ۱۴۰۴ازش خوشم نمیاد،حس یه ماشین خیلی خیلی ارزون و کهنه رو میده، کل ماشین های دهه ۸۰و۹۰ همینطورین،نیویورکر میخوای بخری دهه ۶۰-۷۰ بخر،اونا خیییلی خوبن
amir3715
۱۷ تیر ۱۴۰۴مدل های فکر می کنم ۷۴ تا ۷۸ نیویورکر شباهت خاصی به لینکلن کانتیننتال داره.
از ۷۹ تا ۸۱ هم باز اگر اشتباه نکنم آخرین سال هایی بود که نیویورکر به صورت یک سدان لوکس و کشیده بود از ۸۲ به بعد شد این ماشین داخل مقاله
۱۷ تیر ۱۴۰۴یه زمانی ماشینا ابهت داشت
حاجی چرا دنیا ابهت داره ما نداریم؟؟؟