کرایسلر

کرایسلر نیویورکر دهه 80، سدان لوکسی با داشبوردی شبیه میز کارمند بانک!

کرایسلر نیویورکر مدل ۱۹۳ با داشبورد عجیب طرح چوب، گویی میز یک کارمند بانک دهه ۸۰ را به داخل خودرو آورده است!

فناوری‌های جدید فرصت‌های بزرگی برای طراحان خودرو فراهم می‌کنند اما چالش‌هایی هم به همراه دارند. چگونه می‌توان فناوری‌های تازه را به کار برد بدون اینکه مشتریان سنتی را دل‌زده کرد؟ این مشکلی بود که تیم طراحی کرایسلر نیویورکر بیش از ۴۰ سال پیش با آن دست‌وپنجه نرم کرد و نتیجه، یکی از عجیب‌ترین کابین‌های خودرویی است که تابه‌حال دیده‌ایم. نام نیویورکر از دهه ۱۹۵۰ در سبد محصولات کرایسلر حضور داشت اما مدلی که اینجا می‌بینید، سدان ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۷ است که بر پایه نسخه کشیده پلتفرم K-car کرایسلر ساخته شد. این مدل ۱۹۸۳، با وجود تلاش برای حفظ شکوه نسل‌های قبلی با ویژگی‌هایی مثل سقف وینیلی، رینگ‌های سیمی و تزئینات روی گلگیر جلو، بیش از ۴۲۰ کیلوگرم سبک‌تر و ۵۱۰ میلی‌متر کوتاه‌تر بود.

نیویورکر در این مدل از پیشرانه V8 و انتقال قدرت محرک عقب به یک موتور ۲.۲ لیتری چهار سیلندر خطی محرک جلو با تنها ۹۰ اسب بخار روی آورد. برای این خودرو پیشرانهٔ ۲.۶ لیتری میتسوبیشی با ۸۹ اسب بخار قدرت اما ۲۰ نیوتن متر گشتاور بیشتر هم قابل سفارش بود. عملکرد این خودرو حتی با استانداردهای دههٔ ۸۰ هم ناامیدکننده بود و ۱۳.۹ ثانیه طول می‌کشید ا از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد. بااین‌حال، ویژگی عجیب نیویورکر دههٔ ۸۰ نه پیشرانهٔ ضعیف یا شتاب کند بلکه داشبورد و کنسول مرکزی کاملاً غیرمعمول آن بود.

این روزها خیلی کم نمونه‌های تمیز نیویورکر دههٔ ۸۰ برای فروش پیدا می‌شود ولی بااین‌وجود، ارزش زیادی ندارد. به‌عنوان‌مثال، در سال ۲۰۲۲ یک نیویورکر مدل ۱۹۸۵ با پیشرانهٔ ۲.۲ لیتری توربوشارژ ۱۴۶ اسب بخاری که در سال ۱۹۸۳ ارائه نمی‌شد، در حراجی با قیمت تنها ۶,۱۰۰ دلار فروخته شد. در سه سال گذشته نیز هیچ نمونهٔ دیگری از این سدان لوکس آمریکایی در حراجی‌های معتبر برای فروش دیده نشده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۲ رای
منبع
carscoops

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۱۷ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (425 ديدگاه)

    آقا ماشاالله تو این جور مقالات پیداش نمیشه مثلا ندیده ، خود آمریکاییه تعصبی نداره با بقیه شرکت ها همکاری کنه بعد امثال این آدم بیشتر از اونا تعصب دارن ، کرایسلر با موتور میتسوبیشی!!!!!

    موافقم 21
    مخالفم 10
    1. یوسف

      ۱۷ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (1170 ديدگاه)

      گل گفتی
      ماشالله لکه ننگ…. ماشالله تبدیل وی ۸ و کاربرات ۴ دهنه به ۴ سیلندر ژاپنی….
      الان ماشاالله خان رفته مالزی….. 🤣🤣🤣

      موافقم 16
      مخالفم 8
      1. net

        ۱۷ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (4006 ديدگاه)

        ماشینی که در طراحی داخلی از طرح چوب استفاده میکنه حال ادم به هم میخوره

    2. Cadillac-V

      ۱۷ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (605 ديدگاه)

      تو مقاله داره میگه علاوه بر موتور خودش موتور میتسوبیشی هم قابل سفارش بوده!!!

      وقتی تفاوت قابل سفارش بودن رو با موتور ۲.۲ لیتری چهار سیلندر خطی محرک جلو با ۹۰ اسب بخار خودش رو نمیفهمین چی میشه گفت؟
      حتی مقاله رو نمیخونین، فقط دنبال یه چیزی هستین از آمریکاییا ایراد بگیرین و این نشون میده خیلی حرصتون میگیره از آمریکاییا

      بقول آقای اشتری : درمورد کادیلاک و شورولت کوروت میزاریم دعوا میشه

      موافقم 8
      مخالفم 6
      1. محمد

        ۱۷ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (425 ديدگاه)

        الان کجای صحبت من ایراد گیری بود؟ من میگم خود شرکت ها و مردم اون کشور ها تعصبی ندارن و از هرچیزی که خوبه یا به نفعشونه استفاده میکنن بعد امثال شما از صد کیلومتری این ماشینا رد نشدین اینجا جنگ و دعوا براشون راه میندازین نود درصد کل کل ها و توهین های سایت واسه شما چندتا آمریکایی فنه

    3. فورد

      ۱۷ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (915 ديدگاه)

      ولی صندلی های خوب و راحتی داشته

    4. سوشیانت

      ۱۷ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (400 ديدگاه)

      همونقدر که آمریکایی ها تو دهه ۸۰ افتضاح بودن آلمانی ها هم تو دهه ۶۰ افتضاح بودن

      موافقم 2
      مخالفم 6
  2. نیو کار

    ۱۷ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (157 ديدگاه)

    کشوهای داشبوردش شبیه کشوهای میز ریس بانک ها توایرانه

    موافقم 11
  3. Taha Ayoobi

    ۱۷ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (6838 ديدگاه)

    اون نمایشگر های دیجیتالش چه خفنه

    موافقم 11
    مخالفم 1
    1. 2646.1

      ۱۷ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (162 ديدگاه)

      منم از طراحی داخلی اش، به ویژه صفحه کلاسترش خوشم اومد، به درد ادم های مبتلا به وسواس OCD می خوره.

  4. hosen

    ۱۷ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (1077 ديدگاه)

    صندلی هاش عین مبل میمونه

    موافقم 14
    1. هنری فورد

      ۱۷ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (157 ديدگاه)

      دقیقا مبل راحتی

  5. elijah 2001

    ۱۷ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (116 ديدگاه)

    ازش خوشم نمیاد،حس یه ماشین خیلی خیلی ارزون و کهنه رو میده، کل ماشین های دهه ۸۰و۹۰ همینطورین،نیویورکر میخوای بخری دهه ۶۰-۷۰ بخر،اونا خیییلی خوبن

    موافقم 2
    مخالفم 2
    1. amir3715

      ۱۷ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (20 ديدگاه)

      مدل های فکر می کنم ۷۴ تا ۷۸ نیویورکر شباهت خاصی به لینکلن کانتیننتال داره.
      از ۷۹ تا ۸۱ هم باز اگر اشتباه نکنم آخرین سال هایی بود که نیویورکر به صورت یک سدان لوکس و کشیده بود از ۸۲ به بعد شد این ماشین داخل مقاله

  6. ۱۷ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (6678 ديدگاه)

    یه زمانی ماشینا ابهت داشت
    حاجی چرا دنیا ابهت داره ما نداریم؟؟؟

    موافقم 3
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا