چرا کرایسلر باید نسل جدید پیشرانه‌های V8 همی را توسعه دهد؟

جمعه 14 مهر 1402 - 09:30
مطالعه 4 دقیقه
Hemi-Engine-1
درحالی‌که فورد و جنرال موتورز همچنان به پیشرانه‌های V8 متعهد هستند، استلانتیس در تصمیمی عجولانه و اشتباه قصد کنار گذاشتن موتورهای همی را دارد.
تبلیغات

این روزها با تسریع روند الکتریکی‌سازی در صنعت خودروسازی، بحث در مورد آیندهٔ پیشرانه‌های درون‌سوز زیاد است. درحالی‌که بسیاری از خودروسازان در حال حرکت به سمت خودروهای الکتریکی هستند، شرکت‌هایی مثل فورد و جنرال موتورز همچنان به پیشرانه‌های V8 وفادار مانده‌اند. این موضوع سؤال جالبی را مطرح می‌کند، چرا استلانتیس، شرکت مادر کرایسلر، دوج، جیپ و رم، نسل جدید پیشرانه‌های V8 همی را توسعه نمی‌دهد؟ در ادامه مزیت‌های توسعه موتورهای هشت سیلندر جدید توسط این گروه خودروسازی بزرگ را بررسی می‌کنیم.

صنعت خودروسازی خصوصاً در مناطقی مثل اتحادیهٔ اروپا و کالیفرنیا، با مقررات سخت‌گیرانه‌ای در رابطه با تولید گازهای گلخانه‌ای مواجه است. در کالیفرنیا، هیئت منابع هوایی (CARB) استانداردهای دقیقی را در این رابطه وضع کرده است و فیات-کرایسلر که حالا بخشی از استلانتیس است، برای مطابقت با این قوانین و جبران آلایندگی بالای محصولات خود، چند سال پیش از تسلا اعتبار آلایندگی خرید. این کار باعث شد فیات-کرایسلر بتواند مقررات CARB را رعایت کند اما این راه‌حلی پایدار و بلندمدت نیست و سرمایه‌گذاری در توسعهٔ تکنولوژی‌های پیشرفتهٔ موتورهای V8 می‌تواند حرکت بسیار بهتری باشد.

جنرال موتورز و فورد هردو نشان داده‌اند که پایبندی به پیشرانه‌های درون‌سوز مانع از حرکت به‌سوی آینده‌ای سبزتر نمی‌شود. این غول‌های خودروسازی روی توسعهٔ نسل بعدی پیشرانه‌های V8 سرمایه‌گذاری کرده‌اند که وعدهٔ افزایش قدرت و گشتاور و کاهش مصرف سوخت و آلایندگی را می‌دهد. این کار هم با استانداردهای زیست‌محیطی جدید مطابقت دارد و هم به ترجیح خریداران برای خودروهای بزرگ‌تر پاسخ می‌دهد.

در حال حاضر صنعت خودروسازی در حال تجربهٔ دورهٔ گذار است. در این مرحله، درحالی‌که تقاضا برای خودروهای الکتریکی در حال افزایش است، خودروهای درون‌سوز همچنان خریداران زیادی دارند که این موضوع در خودروهای بزرگ‌تر مثل پیکاپ‌ها و شاسی‌بلندها بیشتر دیده می‌شود؛ بنابراین، ساخت موتور هشت سیلندر کم‌مصرف و کم‌آلاینده که مطابق با استانداردهای آلایندگی امروز و آینده باشد بسیار مهم خواهد بود و یک V8 همی پیشرفته می‌تواند راه‌حل مناسبی باشد.

با این کار، جامعهٔ طرفداران موپار همچنان صدای جذاب V8 را خواهند شنید. آن‌ها عاشق قدرت وحشیانه و صدای متمایز موتورهای همی در جیپ، دوج و رم هستند. آن‌ها موتور V8 را فقط برای پرفورمنس نمی‌خواهند بلکه این بخشی جدایی‌ناپذیر از هویت برندهای موپار است. این جامعه بخش قابل‌توجهی از بازار آمریکا تشکیل می‌دهند که استلانتیس نباید قید آن را بزند. جنرال موتورز برای سری جدید موتورهای V8 بلوک کوچک خود وعدهٔ قدرت و گشتاور بیشتر، بهبود 5 درصدی مصرف سوخت و کاهش دورقمی آلایندگی را داده است که این نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در تکنولوژی درون‌سوز می‌تواند سازگاری بیشتری با محیط‌زیست را به همراه داشته باشد. استلانتیس هم می‌تواند کاری مشابه این را با موتورهای V8 همی انجام دهد.

در این دوران که صنعت خودروسازی در مقطع حساسی قرار گرفته است، استلانتیس فرصتی برای هموار کردن مسیر حرکت خود به سمت جلو خواهد داشت. این شرکت با سرمایه‌گذاری در نسل جدیدی از موتورهای V8 همی که مطابق با قوانین آلایندگی هستند، می‌تواند تعهد خود را هم به سنت‌ها و هم به پیشرفت نشان دهد. آیندهٔ موتور V8 در تضاد با مسئولیت‌های زیست‌محیطی نیست. این می‌تواند نیروی محرکه‌ای به‌سوی فردای سبزتر باشد و درعین‌حال خواسته‌های طرفداران پرشور موپار در سراسر جهان را برآورده کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.