ملاقات با اولین نمونه پلیموت همی کودا، جواهری دو میلیون دلاری

شنبه 25 شهریور 1402 - 15:10
مطالعه 5 دقیقه
Plymouth-Hemi-Cuda-9
خودرویی که در اینجا می‌بینید، اولین پلیموت همی کودا است که برای فروش عمومی ارائه شد. این خودرو با قیمت 2.2 میلیون دلار برای فروش گذاشته شده است.
تبلیغات

پلیموث باراکودا در اول آوریل سال 1964 و چند هفته پیش از موستانگ معرفی شد ولی هیچ‌گاه به‌اندازهٔ پونی کار فورد موردتوجه قرار نگرفت. بااین‌حال، باراکودا با معرفی نسل سوم در سال 1970، به یک ماسل کار تمام‌عیار تبدیل شد. این نسل که روی پلت‌فرم E-Body مشترک با دوج چلنجر ساخته شده بود، عریض‌تر شد و ظاهر باابهت‌تری پیدا کرد اما خبر مهم‌تر اینکه سرانجام پیشرانه‌های V8 بلوک بزرگ کرایسلر در سینهٔ باراکودا قرار گرفت.

البته پیش‌ازاین در سال‌های 1968 و 1969 باراکودا در تعداد محدودی به این موتورهای حجیم همی مجهز شده بود اما موتورهای بلوک بزرگ هیچ‌گاه برای فروش عادی و عمومی ارائه نشده بودند. در سال 1970 اما این شرایط تغییر کرد و ماسل کار پلیموث که در سه نسخهٔ باراکودا (پایه)، کودا (اسپرت) و گرن کوپه (لوکس) ارائه می‌شد، به‌اندازهٔ برادران بزرگ‌تر خود یعنی رود رانر و GTX قدرتمند شد.

نسل سوم کودا در اولین سال عرضه به بازار موفقیت بزرگی را به همراه داشت و حدود 49 هزار دستگاه فروخت که 25 درصد آن‌ها با موتور V8 بلوک بزرگ سفارش داده شده بودند. بااین‌حال، اکثر این خودروها با موتور 6.3 لیتری کارخانه را ترک کردند و تنها 2,770 خریدار موتور 7.2 لیتری 390 اسب بخاری را سفارش دادند. موتور پرچم‌دار کودا یعنی 7 لیتری همی با 425 اسب بخار قدرت از این هم تولید کمتری داشت و تنها 666 دستگاه از آن ساخته شد.

به همین دلیل، این مدل‌ها که همی کودا نام گرفتند، امروز بسیار کمیاب و ارزشمند شده‌اند به‌گونه‌ای که قیمت آن‌ها از 300 هزار دلار آغاز شده و در نسخهٔ کانورتیبل که تنها 14 دستگاه از آن ساخته شد به یک میلیون دلار می‌رسد. بااین‌حال، همی کودا مدل 1970 که در اینجا می‌بینید، کانورتیبل نیست ولی ارزشی میلیون دلاری دارد چون این اولین همی کودایی است که برای فروش عمومی ارائه شد. این خودرو با شماره وین 1000003، قدیمی‌ترین نمونهٔ باقیمانده از همی کودا هم محسوب می‌شود.

این همی کودا بسیار خوش‌شانس بوده که جان سالم به در برده است. پلیموث ابتدا سه دستگاه از همی کودا برای فرایند تعیین قیمت تولید کرد و درحالی‌که خودروهای شماره یک و دو بعداً اوراق شدند، نمونهٔ سوم درنهایت فروخته شد. این خودرو همچنین چند ویژگی منحصربه‌فرد هم دارد که در دیگر نمونه‌های همی کودا دیده نمی‌شود. ازآنجایی‌که این خودرو مدت‌ها پیش از ورود نمونه‌های فروشی نسل سوم کودا ساخته شد، ترکیبی از نسخه‌های گرن کوپه و همی کودا بود. به همین دلیل، درحالی‌که این ماشین یک 7 لیتری همی زیر کاپوت دارد، فاقد برخی عناصر آشنای همی کودا مثل پین‌های کاپوت و برچسب‌های روی بدنه است.

این خودرو همچنین ارزش بسیار بالایی دارد و هرچند هم‌اکنون در موزهٔ ملی خودرو و تراک در ایندیانا نگهداری می‌شود اما از اوایل سال 2023 برای فروش گذاشته شده است. فروشنده برای این همی کودا قیمت 2.2 میلیون دلار را اعلام کرده که رقم بسیار گزافی است. بااین‌حال، ویژگی‌های منحصربه‌فرد، کارکرد پایین 28 هزار کیلومتر و عنوان اولین همی کودای فروخته‌شده، قطعاً آن را از 652 همی کودای کوپهٔ دیگر که در سال 1970 ساخته شدند متمایز می‌کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.