دوئل فولکس‌واگن e-UP و سیتروئن e-Mehari

شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 09:00
مطالعه 7 دقیقه
Volkswagen-e-UP-VS-Citroen-e-Mehari
آخرین دوئل در سیزدهمین دور از مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال مثل همیشه به گروه خودروهای سبز اختصاص دارد. در دوئل قبلی این گروه تسلا مدل...
تبلیغات

آخرین دوئل در سیزدهمین دور از مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال مثل همیشه به گروه خودروهای سبز اختصاص دارد. در دوئل قبلی این گروه تسلا مدل 3 و هیوندای نکسو در برابر یکدیگر قرار گرفتند. در این دوئل مجموعاً تعداد 1216 رأی به ثبت رسیده است که تسلا با دریافت 991 عدد از آن‌ها و کسب 81 درصد از کل آراء مقتدرانه پیروز شد درحالی‌که نکسو موفق به دریافت تنها 225 رأی شده و بدین ترتیب از دور رقابت‌ها کنار رفت. حال امروز در دوازدهمین دوئل گروه خودروهای سبز، دو خودروی کوچک تمام الکتریکی اروپایی یعنی فولکس‌واگن e-UP و سیتروئن e-Mehari باهم به رقابت پرداخته‌اند.

هوندا کلاریتی

تویوتا میرای

کیا سول EV

نیسان لیف

هوندا کلاریتی

نیسان لیف

تویوتا پریوس

هیوندای آیونیک

تویوتا پریوس پرایم

هیوندای آیونیک پلاگین

تویوتا پریوس

تویوتا پریوس پرایم

فیات 500E

رنو Zoe

لکسس CT

شورلت ولت

رنو Zoe

شورلت ولت

ب‌ام‌و i3

مرسدس بنز B کلاس

هیوندای نکسو

تسلا مدل 3

مرسدس بنز B کلاس

تسلا مدل 3

فولکس‌واگن گلف GTE

کیا نیرو

هوندا کلاریتی الکتریکی

هیوندای آیونیک الکتریکی

فولکس‌واگن گلف GTE

هوندا کلاریتی الکتریکی

هوندا کلاریتی پلاگین

کیا نیرو پلاگین

فورد فوکوس الکتریک

فولکس‌واگن e-Golf

؟

فولکس‌واگن e-Golf

سیتروئن e-Mehari

فولکس‌واگن e-UP

هیوندای کُنا الکتریکی

شورلت بولت

؟

؟

فولکس‌واگن e-UP

پس از معرفی چندین کانسپت و پروتوتایپ مختلف، نهایتاً در نمایشگاه فرانکفورت 2011 فولکس‌واگن نسخهٔ نهایی و تولیدی هاچ‌بک کوچک جدید آپ را رونمایی کرد. این خودرو که به‌عنوان جایگزینی برای مدل فاکس در اروپا در نظر گرفته شده بود، در سال 2012 توانست عنوان خودروی سال دنیا را از آن خود کند. پس از معرفی آپ، نسخه‌های ری‌بج شدهٔ آن توسط دو زیرمجموعهٔ فولکس‌واگن یعنی سئات و اشکودا به ترتیب با نام‌های Mii و سیتیگو نیز معرفی شدند. فولکس‌واگن آپ، اشکودا سیتیگو و سئات می در اصل خودروهای یکسانی هستند که صرفاً در نمای جلویی و تا حدودی داخل باهم تفاوت دارند. آپ اما در ابتدا در دو نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در و پنج‌در تولید می‌شد و بعدها مدل‌های کراس و GTI هم برای آن ارائه شد. ولی ما در این دوئل با نسخهٔ تمام الکتریکی آپ کار داریم که نسخهٔ پروتوتایپ آن برای اولین بار با نام e-UP در نمایشگاه ژنو 2012 رونمایی شد. سپس حدود یک سال بعد نهایتاً فولکس‌واگن نسخهٔ تولیدی e-UP را در نمایشگاه خودروی بارسلونای 2013 معرفی نمود. این نسخه در ظاهر تقریباً به‌طور کامل با نسخه‌های معمولی آپ یکسان است و صرفاً در قسمت جلویی آن چراغ‌های LED خطی جایگزین مه شکن‌های نسخهٔ استاندارد شده‌اند. مشابه همین چراغ‌ها در قسمت عقبی خودرو هم دیده می‌شود. در e-UP یک موتور الکتریکی کوچک با 82 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور جایگزین پیشرانه‌های درون‌سوز نسخهٔ استاندارد شده است. این موتور در جلوی خودرو و در همان جای موتورهای درون‌سوز نصب شده است. انرژی موردنیاز این موتور نیز توسط یک پکیج باطری لیتیوم یون 18.7 کیلووات ساعتی تأمین می‌گردد.

سیتروئن e-Mehari

سیتروئن برای اولین بار در سال 1968 از نام مهاری برای یک پیکاپ سبک و ارزان‌قیمت استفاده کرد که بر اساس مدل 2CV ساخته شده بود. این خودرو به کشورمان هم راه پیدا کرد درحالی‌که نسخه‌ای از آن توسط سایپا نیز به تولید رسید؛ اما تولید مهاری در سال 1988 توسط سیتروئن خاتمه یافت و تا سال‌ها بعد خبری از این نام در سبد محصولات این شرکت فرانسوی نبود تا اینکه نهایتاً در سال 2016 سیتروئن، مهاری جدیدی را با نام e-Mehari رونمایی کرد؛ اما حالا مهاری برخلاف گذشته به یک هاچ‌بک روباز تمام الکتریکی شهری تبدیل شده است. مهاری جدید یک هاچ‌بک سه‌در روباز با ظرفیت حمل چهار سرنشین است. این خودرو با همکاری شرکت فرانسوی Bolloré و بر اساس محصولی از این شرکت بنام Bluesummer ساخته شده است. e-Mehari اما توسط پژو-سیتروئن و در کارخانهٔ این شرکت در فرانسه به تولید می‌رسد. هرچند e-Mehari بر اساس خودروی الکتریکی Bolloré Bluesummer ساخته شده اما در نمای جلویی از طراحی کاملاً متفاوتی سود می‌برد که به سایر محصولات سیتروئن شباهت دارد. به‌تازگی برای مدل 2018 نیز سیتروئن این هاچ‌بک الکتریکی را مورد به‌روزرسانی قرار داده است. طی این به‌روزرسانی، e-Mehari به سقف فلزی ثابت مجهز شده که آن‌را برای استفاده در هر آب‌وهوایی مناسب کرده است. این خودرو به یک موتور الکتریکی کوچک مجهز است که در قسمت جلویی نصب شده و 68 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. انرژی موردنیاز این موتور هم توسط یک پکیج باطری لیتیوم یون 30 کیلووات ساعتی تأمین می‌گردد که با یک‌بار شارژ انرژی موردنیاز برای پیمودن حداکثر 200 کیلومتر را تأمین می‌کنند.

مقایسه مشخصات فنی

فولکس‌واگن e-UP

سیتروئن e-Mehari

پیشرانه

الکتریکی

الکتریکی

قدرت

82 اسب بخار

68 اسب بخار

گشتاور

210 نیوتن متر

140 نیوتن متر

گیربکس

تک سرعته

تک سرعته

محور محرک

جلو

جلو

باطری

18.7 کیلووات ساعت

30 کیلووات ساعت

مصرف انرژی

11.7 کیلووات/صد کیلومتر

15 کیلووات/صد کیلومتر

بُرد

160 کیلومتر

200 کیلومتر

شتاب صفرتاصد

12.4 ثانیه

17.5 ثانیه

حداکثر سرعت

130 کیلومتر/ساعت

110 کیلومتر/ساعت

طول

3.54 متر

3.80 متر

فاصلهٔ محوری

2.42 متر

2.43 متر

وزن

1214 کیلوگرم

1405 کیلوگرم

حجم صندوق بار

250 لیتر

200 لیتر

قیمت پایه

29,000 یورو

20,700 یورو

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9995885]

بدین ترتیب دور سیزدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال هم به پایان رسید اما این بار برخلاف گذشته بدون وقفه از فردا دور چهاردهم را آغاز خواهیم کرد. از همراهی و مشارکت شما ممنون و سپاسگزاریم.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.