تجربهٔ رانندگی با دی‌اس 9، رقیبی برای ژرمن‌ها؟

یک‌شنبه 26 دی 1400 - 15:30
مطالعه 8 دقیقه
DS-9-1
دی‌اس 9 نامی است که اعتبار زیادی پشت آن پنهان شده است. سیتروئن DS اولیه که نام این برند لوکس از آن گرفته شده است، تکنولوژی‌های انقلابی را با طراحی...
تبلیغات

دی‌اس 9 نامی است که اعتبار زیادی پشت آن پنهان شده است. سیتروئن DS اولیه که نام این برند لوکس از آن گرفته شده است، تکنولوژی‌های انقلابی را با طراحی خیره‌کننده‌ای ارائه کرد و راحتی سواری آن با هیچ خودروی دیگری در آن زمان قابل‌مقایسه نبود؛ بنابراین، آیا دی‌اس 9 می‌تواند دوباره آن جادو را بازگرداند؟

با نگاهی اجمالی، برخی جزئیات دوست‌داشتنی مثل چراغ‌های عقب LED جواهر مانند در دی‌اس 9 جلب‌توجه می‌کند که می‌تواند خریداران را از ب‌ام‌و 530e دور کند اما درواقع کابین این سدان فرانسوی است که آن‌را از دیگر سدان‌های لوکس بازار متمایز می‌کند. در اینجا توجه به جزئیات فوق‌العاده صورت گرفته است. به‌عنوان‌مثال، یک ساعت آنالوگ در بالای داشبورد قرار گرفته که در ابتدا پنهان است و با روشن شدن پیشرانهٔ بنزینی در جای خود قرار می‌گیرد. در اینجا همچنین کنسول مرکزی بلندی وجود دارد که حسی کوپه مانند را در جلوی خودرو ایجاد می‌کند. این طراحی زیبا با تودوزی سفارشی موسوم به اپرا جذاب‌تر شده است. این تودوزی در خودروی آزمایشی ما از چرم ناپای قرمز تیره و آستر سقف آلکانترا تشکیل شده که آپشنی 3 هزار پوندی است اما بسیار شیک به نظر می‌رسد.

اگر از بیرون به درهای عقب دی‌اس 9 نگاه کنید، ممکن است فکر کنید در صندلی‌های عقب فضای پایی به‌اندازهٔ لیموزین‌ها دارد اما در داخل متأسفانه انتظارات را برآورده نمی‌کند و فضای پا کم به نظر می‌رسد. در کابین این خودرو برخی جزئیات گران‌قیمت به نظر می‌رسند اما دیگر قطعات از مدل‌های ارزان‌قیمت پژو و سیتروئن گرفته شده‌اند. وضوح پایین دوربین دید عقب، حس ناخوشایند پدال‌های تعویض دندهٔ پلاستیکی و فقدان احساس استحکامی که در رقبای آلمانی وجود دارد همگی نشان می‌دهند که دی‌اس 9 فقط لباس لوکس بر تن کرده است.

این مشکل روی جاده هم خود را نشان می‌دهد. در اینجا ما نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی این خودرو را آزمایش کرده‌ایم که به یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری بنزینی توربو با 180 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور به همراه یک موتور الکتریکی با 110 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور مجهز است. مثل اکثر خودروهای هیبریدی، این دو موتور هم‌زمان به اوج قدرت خود نمی‌رسند و به همین دلیل، مجموع خروجی آن‌ها 225 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور است که به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

این قدرت برای خودرویی که به دلیل باطری‌های 11.9 کیلووات ساعتی بیش از 1800 کیلوگرم وزن دارد، چندان زیاد نیست. باطری‌ها نیز برد تمام الکتریکی تنها 40 کیلومتری را فراهم می‌کنند. موتور الکتریکی در آغاز حرکت عملکرد خوب و بی‌صدایی دارد اما این احساس خیلی زود از بین می‌رود زیرا وقتی پیشرانهٔ بنزینی وارد عمل می‌شود، شرایط به هم می‌ریزد. گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک خودرو نیز ناگهانی و غیرمنتظره دنده‌ها را تعویض می‌کند.

بااین‌حال، شاسی دی‌اس 9 اوضاع بهتری دارد. فرمان از وزن خوبی برخوردار است و دماغهٔ خودرو پاسخگویی مناسبی از خود نشان می‌دهد. در سرعت‌های بزرگراهی، سواری خودرو آرام و راحت است اما دست‌اندازهای بزرگی که سری 5 را آشفته نمی‌کنند می‌تواند موجب تکان و لرزش بدنهٔ دی‌اس شود. یکی دیگر از قسمت‌هایی که خریداران این خودرو باید بهای متفاوت بودن انتخاب خود را بپردازند، استهلاک است زیرا پیش‌بینی می‌شود این تیپ بالا ردهٔ دی‌اس 9 پس از چند سال استفاده تنها 37.8 درصد از ارزش اولیهٔ خود را حفظ کند درحالی‌که برای مقایسه، ب‌ام‌و 530e پلاگین‌هیبریدی در همین مدت، حدود 46 درصد از قیمت خود را حفظ می‌کند.

همهٔ این‌ها در حالی است که ب‌ام‌و 70 اسب بخار قدرت بیشتری دارد، رانندگی بهتری دارد، کاربردی‌تر است و از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای در داخل بهره می‌برد. این موارد توصیهٔ خرید دی‌اس 9 را بسیار سخت می‌کنند. همچنین کسانی که حتماً یک سدان فرانسوی می‌خواهند، می‌توانند سراغ پژو 508 بروند که دقیقاً با همین قوای محرکهٔ هیبریدی دی‌اس ارائه می‌شود. این خودرو در بالاترین تیپ یعنی GT پریمیوم حتی از ویژگی‌های پیشرفته‌ای مثل دوربین دید در شب و سیستم صوتی فوکال هم برخوردار است و 8,255 پوند قیمت کمتری از دی‌اس 9 دارد.

کپی لینک

جمع‌بندی

دی‌اس 9 از برخی جهات گزینهٔ جذابی در جمع سدان‌های لوکس محسوب می‌شود. این ماشین، صرف‌نظر از قوای محرکهٔ هیبریدی نه‌چندان جالب، از توانایی‌های دینامیکی خوبی برخوردار است و کابین آن به قدری منحصربه‌فرد طراحی شده است که می‌تواند خریداران رقبای آلمانی را وسوسه کند. بااین‌حال، قیمت گران، استهلاک بالا، فضای پای نه‌چندان کافی در عقب و قطعات ارزان‌قیمتی قرضی در داخل توصیهٔ خرید این سدان لوکس فرانسوی را تقریباً غیرممکن می‌کند.

کپی لینک

مشخصات فنی دی‌اس 9 ای-تنس

DS 9 E-Tense 225

پیشرانه

1.6 لیتری I4 توربو هیبریدی

قدرت

225 اسب بخار

گشتاور

360 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

جلو

شتاب صفرتاصد

8.3 ثانیه

حداکثر سرعت

240 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

7.0 لیتر ترکیبی

تولید آلایندگی

155 گرم در هر کیلومتر

برد الکتریکی

40 کیلومتر

قیمت پایه

49,200 پوند

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.