بررسی سیتروئن C5 X هیبریدی، راحتی به سبک فرانسوی

دوشنبه 10 مرداد 1401 - 10:30
مطالعه 5 دقیقه
www.matthowell.co.uk 07740 583906
در زمانی نه‌چندان دور، جاده‌های فرانسه مهد آزادی‌عمل بودند و داستان‌هایی مانند جریمه رانندگی برای موتورسواران سرگردان وجود نداشت، یک پدیده دیگر...
تبلیغات

در زمانی نه‌چندان دور، جاده‌های فرانسه مهد آزادی‌عمل بودند و داستان‌هایی مانند جریمه رانندگی برای موتورسواران سرگردان وجود نداشت، یک پدیده دیگر نیز در جاده‌های این کشور درحال رفت‌وآمد بود: سیتروئن!

سیتروئن، نگین جاده‌های فرانسه

سیتروئن همیشه خودروهایی با طراحی متفاوت نسبت‌به طرح‌های نرمال زمانه خود داشت. همیشه به نظر می‌رسید که خودروهایش با سرعت‌های سه رقمی درحال سفر باشند و راحتی و پایداری بیشتر از رقبای آلمانی خود داشتند. محصولات بزرگ این خودروساز چون DS، CX، XM، C6 چهار نامی هستند در طول 60 سال وارد بازار شده و هر کدام فناوری خاص خود را به همراه داشتند. متاسفانه همه این خودروها یک مشکل مشترک داشتند: بازار صادراتی‌شان آنقدر کوچک بود که هزینه‌ها بالای ساخت و توسعه‌شان را برآورده نمی‌کرد.

نرخ کاهش قیمت و ارزش محصولات سدان‌ها و فست‌بک‌های بزرگ سیتروئن مانند پیانویی بود که از طبقه پنجم یک ساختمان به زمین می‌افتد! مسئولان سیتروئن نیز از این موضوع آگاه بودند اما نمی‌توانستند به‌زور بازار فروش دست‌دوم خودروشان را بالا ببرند. در نتیجه ارزش آن کاهش پیدا کرد. باقی مدل‌های سیتروئن نیز با همین مشکل روبه‌رو شده و کل مجموعه از شهرتی بد یافت. در نتیجه این مسائل و مشکلات دیگر، خط تولید خودروهای بزرگ سیتروئن متوقف شد.

C5 X، رهرو گذشتگان

حال اما با گذشت بیش از 10 سال، سیتروئن C5 X PHEV را معرفی کرده است. یک خودروی 4.8 متری 5 در سدان که به‌شکل فست‌بک طراحی شده و به‌طرز نامحسوسی، خطوط بدنه پدران خود را به مخاطب یادآوری می‌کند. این خودرو با وجود بهره‌مندی از طراحی یک سدان، از فضای داخلی بسیاری مناسبی برخودار است و درحالی‌که مزایای یک خودروی استیشن و شاسی‌بلند را نیز دارد، هم پربازده و هم آیرودینامیک است. سیتروئن برای ساخت C5 X از پلتفرم EMP2 گروه استلانتیس استفاده کرده است؛ بنابراین نزدیک‌ترین خویشاوندی خود را با پژو 308 پیدا می‌کند!

سیتروئن تغییر کرده و امروزه خودروهای بزرگ خود را به شکل دیگری می‌سازد. C5 X از اجزای سازنده خودروهای اثبات‌شده گروه استلانتیس استفاده می‌کند. سازنده برای دستیابی به فروش مناسب، در قیمت‌گذاری آن دقت بالایی به خرج داده است تا دوست‌داران خودروهای مجهز و نسبتا ارزان را به خود جذب کند. نسخه پایه بنزینی این خودرو از 28 هزار پوند آغاز می‌شود؛ این قیمت تا 40 هزار پوند برای مدل بالارده هیبریدی ادامه پیدا می‌کند.

البته سیاست فروش سیتروئن برای C5 X نیز نسبت‌به گذشته متفاوت شده؛ چراکه امروزه و در قراردادی با مرکز این شرکت در پاریس، دیگر مدل‌ها با زور وارد بازار نخواهند شد و خبری از فروش اجاره‌ای آن نیست. موردی که به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل افت ارزش شناخته می‌شود.

نسخه‌های گوناگون C5 X

سیئروئن سه نسخه از C5 X را روانه بازار کرده است: Sense Plus، Shine و Shine Plus. تمام این نسخه‌ها تجهیزات مناسبی دارند. کابین تمامی مدل‌ها به‌خوبی طراحی شده و از سیستم اطلاعات سرگرمی جدیدی بهره می‌برند. نسخه Shine Plus PHEV که نمونه بالارده C5 X محسوب می‌شود، به یک موتور 1.6 لیتری بنزینی و یک موتور برقی مجهز شده که به‌ترتیب 178 و 109 اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. این قدرت از طریق یک جعبه‌دنده 8 سرعتی خودکار به چرخ‌های جلو منتقل می‌گردد. یک باتری 12.4 کیلووات ساعتی نیز وظیفه نیرودهی به موتور برقی را دارد و در حالت تماما برقی می‌تواند تا 60 کیلومتر راننده را همراهی کند.

دو نمونه کاملا بنزینی دیگر C5 X به‌ترتیب به موتورهایی 1.2 و 1.6 لیتری مجهز شده‌اند که به‌ترتیب 129 و 178 اسب بخار قدرت تولید خواهند کرد. جعبه‌دنده آن‌ها اما با جعبه‌دنده PHEV یکسان است.

موتور نسخه PHEV واقعا ساکت و بی‌سروصدا بوده و تنها زمانی که از حالت تماما برقی به حالت بنزینی تغییر وضعیت می‌دهید، شاهد آغاز کمی نویز در بخش جلوی خودرو خواهید بود. C5 X به سه حالت رانندگی اسپرت، نرمال و راحت مجهز شده که به لطف میراگرهای تطبیق‌پذیرش، عملکرد مناسبی دارند. راندمان C5 X PHEV کاملا یکنواخت و مناسب بوده و خوشبختانه خبری از سروصدای جاده در کابین خودرو نیست.

مسلما وزن این خودرو در فرمان‌پذیری آن هویدا و آشکار می‌شود اما به اندازه کافی سریع است. نسخه PHEV دارای شتاب اولیه 7.9 ثانیه‌ای و حداکثر 232 کیلومتر بر ساعت است. براساس تست‌های سازنده، ضریب درگ این خودرو 0.291 است. ما درکنار نسخه PHEV، یک نمونه Shine Plus را نیز تست کردیم که به‌خاطر عملکرد مناسب و روان جعبه‌دنده هشت سرعتی، از گشتاور تولیدشده توسط موتور استفاده مناسبی داشت.

گزینه‌ای جذاب اما نه بهترین

تنها مشکل ما با سیتروئن C5 X این است که سازنده با تولید این خودرو سعی دارد بگوید که محصول کنونی‌اش با مدل‌های بزرگ‌منش، سنگین و خاص گذشته ارتباط تنگاتنگ دارد و به اصطلاح، دنباله روی راه پیشینیان است. البته که این ارتباط واقعا وجود دارد اما C5 X واقعا در مقایسه با پدرانش یک خودروی نسبتا متداول محسوب می‌شود. در انتها خالی از لطف نیست که بگوییم طراحی جذاب و متفاوت این خودرو درکنار سواری مثال‌زدنی، راحتی و توانایی‌های جاده‌ای این خودرو آن را به گزینه‌ای جذاب و تازه در بازار تبدیل شده است. نظر شما درباره C5 X PHEV چیست؟!

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.