سیتروئن برلینگو 2CV فورگونت معرفی شد، ادای احترامی به ژیان خاطره‌ساز!

شنبه 2 مهر 1401 - 13:30
مطالعه 5 دقیقه
citroen-berlingo-2cv-fourgonnette (2)
اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که باوجود استفاده از فناوری روز علاقه‌ای به طراحی‌های امروزی ندارند، ممکن است با شنیدن خبر تولید یک محصول...
تبلیغات

اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که باوجود استفاده از فناوری روز علاقه‌ای به طراحی‌های امروزی ندارند، ممکن است با شنیدن خبر تولید یک محصول مدرن-کلاسیک با برند سیتروئن خوشحال شوید.

یک شرکت ارتقادهنده و بازسازی‌کننده ایتالیایی به نام «کتسلانی» از پروژه جدیدش به نام «سیتروئن برلینگو 2CV فورگونت» رونمایی کرده است که از بدنه فایبرگلاسی منحصربه‌فرد سود می‌برد. طراحی بدنه این ون به سبک کلاسیک انجام شده اما از تمام فناوری‌های روز استفاده می‌کند. شرکت سیتروئن نیز به‌طور رسمی این باز استفاده از نام 2CV (که در ایران به نام ژیان شناخته می‌شود) را تایید کرده است.

طراحی این ون کوچک حاصل تلاش «دیوید اوبندورفر» به شمار می‌رود. او از جلوپنجره‌ای جدید که درون یک قاب کرومی به شکل تاج قرار گرفته است، استفاده کرده که خود میزبان لوگوی کرومی و ساده سیتروئن است. کاپوت برلینگو 2CV برای هماهنگی با طرح خاطره‌ساز جلوپنجره به الگوی مشابهی مزین شده است. چراغ‌های گرد جلو آنقدر بزرگ طراحی شده‌اند که حتی با وجود قرار گرفتن درون طاق‌های بزرگ چرخ، همچنان از بیرون‌زدگی مخصوص خود را دارند.

بهره‌وری از الگو و خطوط شیاری در بخش‌های دیگر بدنه این ون مانند درهای جانبی، صفحه کناری محل بار و در پشتی آن هم ادامه دارد. طراحان سیتروئن در گذشته برای افزایش استحکام بدنه، از این الگو در بدنه 2CV (ژیان) استفاده کرده بودند. در نسخه جدید برلینگو 2CV اما خبری از افزایش استحکام نیست؛ بنابراین این خطوط تماما کاربردی ظاهری دارند.

درهای پشتی میزبان دو شیشه کوچک عمودی بیضوی هستند که حس نوستالژی این ون را بیش‌ازپیش تداعی می‌کنند. چراغ‌های پشتی جدید هم برای هماهنگی با چراغ‌های جلو از طراحی گرد و بزرگ استفاده می‌کنند. اوبندورفر درباره این خودرو می‌گوید:

تولید این خودرو چالش جذابی بود چراکه ون اصلی ابعاد و تناسبات متفاوتی داشت. فاصله سپر تا محور جلوی (اورهنگ جلو) این خودرو بسیار کوتاه بود. با گذر از کاپوت دراز آن به بخش‌های دیگر می‌رسیدید که نسبت‌به برلینگو 2CV از ابعاد گوناگونی استفاده می‌کرد؛ بنابراین به‌جای تمرکز روی تک‌تک بخش‌ها و جزئیات آن روی ارائه حس‌وحال کلی آن تمرکز کردم تا نهایتا به برلینگو 2CV فورگونت رسیدیم.

کتسلانی این کیت بدنه را در نسخه‌های دیگری چون نمونه مخصوص حمل سرنشین نیز عرضه می‌کند. از آنجا که تنها طراحی بیرونی این خودرو تغییر می‌کند، امکان استفاده از هر پیشرانه‌ای برای آن وجود دارد حتی یک موتور برقی. نسخه اصلی 2CV فورگونت AU در سال 1951 رونمایی شد و نمونه‌های دیگر از آن تا سال 1987 در خط تولید سیتروئن باقی ماندند. فرانسوی‌ها با انتشار اعلامیه رسمی برای تولید برلینگو 2CV گفتند که در آن زمان، حدود 1.25 میلیون دستگاه از این خودرو را به فروش رسانده بودند.

کتسلانی از تاریخ 8 مهر 1401 ثبت سفارش را برای برلینگو 2CV آغاز می‌کند تا بتواند تولید خود را از دی ماه سال جاری آغاز کند. وبگاه رسمی این شرکت هنوز چیزی درباره قیمت آن اعلام نکرده است. محصول تازه این برند، برلینگو 2CV فورگونت، به جمع دیگر محصولات مدرن-کلاسیک این شرکت خواهد پیوست که پیشتر در سال‌های 2017 و 2020 به‌ترتیب با نام‌های «تایپ H ترنسفورمیشن» و «تایپ HG اسپیس‌تورر» معرفی شده بودند. نظر شما درباره بازسازی و حیات دوباره ژیان قدیمی چیست؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.