معرفی نسل جدید سیتروئن C5 ایرکراس با پیشرانههای برقی و هیبریدی
سیتروئن C5 ایرکراس جدید با طراحی عجیب و جذاب، کابین جادار و بزرگترین نمایشگر مرکزی در میان محصولات استلانتیس، آماده فتح بازار شاسیبلندهای خانوادگی است.
نسل جدید سیتروئن C5 ایرکراس با حفظ سبک طراحی خاص و عجیب خود، بهروزرسانیهای گستردهای را تجربه کرده است. این شاسیبلند خانوادگی که بر پایه پلتفرم STLA Medium استلانتیس (مشترک با پژو 5008 و اوپل گرندلند) ساخته شده، با طول 4,652 میلیمتر و فاصله محوری 2,784 میلیمتر، به ترتیب 150 و 60 میلیمتر بزرگتر از نسل قبلی است. این افزایش ابعاد، فضای داخلی جادارتری برای سرنشینان و بار فراهم کرده است.
طراحی ظاهری خودرو زبان خانوادگی جدید سیتروئن را که در مدلهای C3 و C4 دیدهایم، به کار گرفته است. بدنه با خطوط نرمتر و تمرکز بر آیرودینامیک، کارایی بالاتری دارد. رینگهای 20 اینچی و فاصله 200 میلیمتری از سطح زمین، این شاسیبلند را برای مسیرهای شهری و گاهاً ناهموار آماده میکند. تغییرات ظاهری این کراساوور فرانسوی نسبت به نسخهٔ کانسپت که سال گذشته در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی شد جزئی است و صرفاً شامل مواردی مثل دستگیرههای در معمولیتر و ستونهای پهنتر میشود. حتی چراغهای عقب عجیب نسخهٔ کانسپت هم همچنان حفظ شدهاند.
کابین C5 ایرکراس جدید با نمایشگر لمسی 13 اینچی عمودی در مرکز، بزرگترین صفحهنمایش مرکزی در میان محصولات استلانتیس را ارائه میدهد. این نمایشگر باکیفیت با ردیفی از دکمههای فیزیکی در زیر، کاربری آسانی دارد. صفحه آمپر دیجیتالی 10 اینچی، نمایشگر هدآپ، شارژر بیسیم، نورپردازی داخلی و سانروف پانورامیک از دیگر ویژگیهای کابین هستند. سیتروئن همچنین با فلسفه راحتیمحور، داشبورد، درها و صندلیها را با پارچه فومی نرم پوشانده تا حس آرامشبخشی ایجاد کند.
صندلیهای پیشرفته Advance Comfort با بالشتکهای بهبودیافته، تنظیم برقی، گرمکن، تهویه و ماساژور (برای جلو) ارائه میشوند. سرنشینان عقب نیز از پشتیهای قابل تنظیم و گرمکن سفارشی بهره میبرند، هرچند چیدمان سه صندلی مجزا و نیمکت کشویی نسل قبلی حذف شده است. فضای سرنشینان عقب جادارتر شده و ظرفیت بار به 651 لیتر رسیده است. محفظههای مخفی شامل 75 لیتر زیر کف بار و 40 لیتر در کابین، فضای بیشتری برای اشیای کوچک فراهم میکنند.
این شاسیبلند با پیشرانههای متنوع الکتریکی و هیبریدی عرضه میشود. نسخه الکتریکی در دو مدل شامل نسخه استاندارد با 210 اسب بخار قدرت، باتری 73 کیلووات ساعتی و برد 520 کیلومتر و نسخه دوربرد با 230 اسب بخار قدرت، باتری 97 کیلووات ساعتی، برد 679 کیلومتر عرضه میشود که هردو از شارژ سریع 160 کیلوواتی بهره میبرند. کسانی که علاقهای به خودروهای تمام الکتریکی ندارند، میتوانند سراغ نسخهٔ پلاگینهیبریدی با موتور 1.6 لیتری توربو چهار سیلندر و موتور الکتریکی بروند که 195 اسب بخار تولید میکند و با باتری 21 کیلووات ساعتی، برد الکتریکی 85 کیلومتر دارد.
علاوه بر این، یک نسخه هیبریدی خفیف هم وجود دارد که از پیشرانهٔ 1.2 لیتری توربوشارژ سه سیلندر با 135 اسب بخار و موتور الکتریکی 12 اسب بخاری در گیربکس شش سرعته دوکلاچه با باتری 0.9 کیلووات ساعتی استفاده میکند. همه نسخهها اتوماتیک و دیفرانسیل جلو هستند. در همین حال، سیستم تعلیق اختصاصی سیتروئن با بالشتکهای هیدرولیکی پیشرفته، تجربه رانندگی نرم و شبیه به «قالیچهٔ پرنده» را ارائه میدهد. پکیج Drive Assist 2.0 نیز رانندگی خودکار سطح دو را فراهم میکند. C5 ایرکراس جدید در نیمه دوم 2025 در اروپا عرضه میشود و در کارخانه رن فرانسه تولید خواهد شد. قیمتها نزدیک به تاریخ عرضه اعلام میشوند.