سیتروئن در حال بررسی احیای 2CV افسانهای اما آیا این بازگشت با طراحی رترو میتواند موفقیتآمیز باشد یا ریسک شکست خواهد داشت؟
سیتروئن با یک تصمیم دشوار روبهرو است. آیا باید 2CV، شاهکار سادهٔ دهه ۱۹۴۰ که اروپا را پس از جنگ جهانی دوم به حرکت درآورد، احیا کند؟ موفقیت رنو در احیای مدلهای ۵ و ۴ باعث شده مدیران سیتروئن به فکر بازگشت به گذشته و احیای این خودروی نمادین باشند. این یکی از بزرگترین تصمیمهایی است که «ژاویر شاردون»، مدیرعامل جدید سیتروئن، با آن مواجه است. تیری کوسکاس، مدیرعامل پیشین و پیر لکرک، رئیس طراحی سیتروئن نظرات خود را در این رابطه اظهار داشتهاند.
بحثهای سیتروئن حول این سؤال متمرکز است که آیا مفهوم «چهارچرخ و یک چتر» که در اواخر دهه ۱۹۳۰ تعریف شد، هنوز برای خریدارانی که به صفحهنمایشهای دیجیتال عادت کردهاند، به دنبال لوکسگرایی هستند، با موج برقیسازی مواجهاند و در انتخابهای متعدد غرق شدهاند، جذابیت دارد؟ تیری کوسکاس، مدیرعامل پیشین سیتروئن گفت:
ما میراث بسیار قویای داریم، یکی از غنیترینها در صنعت خودروسازی. 2CV، تراکشن آوانت و DS خودروهای شگفتانگیزی هستند که در سراسر جهان شناخته شدهاند. کاملاً موافقم که یکی از نقاط قوت برندهای اروپایی، میراث آنها است.
اما آیا طراحی رترو میتواند موفق باشد؟ کوسکاس توضیح داد:
برخی افراد طراحی نزدیک به خودرویی که در گذشته دوست داشتند را ارزشمند میدانند. این همان موضوع بحث است؛ اما در احیای خودروها، موفقیتها و شکستهایی وجود داشته است. برخی به دلیل جایگاهیابی نادرست، ظاهری رترو اما غیرواقعی یا عدم پذیرش توسط مشتریان شکست میخورند؛ بنابراین، اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم، باید بسیار محتاط باشیم.
احیای سیتروئن 2CV چالشهای بیشتری نسبت به احیای رنو ۵ دارد. رنو ۵، یک هاچبک کوچک شیک که از ۱۹۷۲ تا ۱۹۹۶ تولید شد، هنوز هم امروزی به نظر میرسد برخلاف طراحی 2CV که متعلق به پیش از جنگ جهانی دوم است. گلگیرهای برجسته و دماغه باریک و بلند که متناسب با پیشرانه تخت دو سیلندر طراحی شده بود، امروزه منطقی به نظر نمیرسند بهویژه اگر 2CV جدید الکتریکی باشد و نیازی به پیشرانه نداشته باشد. همچنین باید استانداردهای ایمنی تصادف را رعایت کند و چراغهای گرد را در لبههای خودرو جای دهد. تقلید دقیق از کابین هلالیشکل 2CV نیز ممکن است به کاهش فضای سرنشینان یا صندوقعقب منجر شود؛ یکی از دلایل شکست فولکسواگن بیتل در دهه ۹۰ کاهش فضای سر در عقب بود.
نظر لکرک درباره روند طراحی رترو چیست؟ او توضیح داد:
مشتریان به دلایل احساسی به گذشته بازمیگردند. برای برخی پروژهها دوست دارم به گذشته برگردم، این جالب است. رنو با مدل ۵ کار فوقالعادهای انجام داده، آیا ما هم میخواهیم این کار را انجام دهیم؟ سؤال خوبی است: چرا نه؟ چرا آری؟ هنوز برنامهای نداریم. این کار بسیار دشوار است. میتوانیم 2CV ون H تایپ یا CX را احیا کنیم، اما اولین چیزی که به ذهن همه میرسد، 2CV است و میپرسند کی آن را برمیگردانید؟
چالشهایی فراتر از طراحی نیز وجود دارند. آیا سیتروئن بودجه، ظرفیت طراحی و مهندسی لازم را دارد یا باید پروژههای دیگر را کنار بگذارد؟ خودروی تولیدی کجا ساخته خواهد شد و از کدام پلتفرم و پیشرانهها استفاده خواهد کرد؟ سیتروئن 2CV اصلی ۳.۸ متر طول و ۱.۶ متر ارتفاع داشت. سیتروئن C3 امروزی چندان بزرگتر نیست و با طول ۴ میلیمتر و ارتفاع ۱۵۷۰ میلیمتر، نشان میدهد پلتفرم دیفرانسیل جلوی C3 میتواند پایهای مناسب باشد. این پلتفرم گروه استلانتیس امکان انتخاب پیشرانه الکتریکی خالص یا هیبریدی بنزینی سه سیلندر را فراهم میکند که مشابه خودروی اصلی بهصورت عرضی نصب شده و چرخهای جلو را به حرکت درمیآورند اما سیلندر اضافی و نیاز به جانمایی تجهیزات مدرن و ساختار ایمنی، بازسازی دماغه 2CV را غیرممکن میکند.
آیا سیتروئن میتواند از رنو ۴ جدید الهام بگیرد؟ رنو ۴ که در سال ۱۹۶۱ برای جذب مشتریان 2CV با سرعت و امکانات بیشتر عرضه شد، به گفته رئیس طراحی گروه رنو، ظاهر چندان زیبایی نداشت اما تیم او با استفاده از چند نشانه طراحی قدیم مانند شیشه ذوزنقهای عقب و گرافیک جلوپنجره، آن را به یک شاسیبلند جذاب تبدیل کرد. سیتروئن هم میتواند 2CV را به شاسیبلند تبدیل کند؟ شاید؛ اما در این صورت، آیا هنوز 2CV خواهد بود؟
چه زمانی سیتروئن 2CV جدید را خواهیم دید؟
تصمیم برای احیای سیتروئن 2CV هنوز گرفته نشده است. کوسکاس میگوید:
توسعه یک خودرو چهار سال طول میکشد. ابتدا مطالعات آغاز میشود، سپس در میانه راه قراردادی امضا میشود که خودرو نهایی میشود و از آن زمان میتوان دربارهاش اطلاعرسانی کرد. ما هنوز به آن مرحله نرسیدهایم.
مینی، فیات 500 و رنو ۵ راه را برای بازگشت 2CV هموار کردهاند اما آیا سیتروئن این جرأت را دارد و آیا میتواند موفق شود؟ تصمیم با ژاویر شاردون است.
cehx
۲۱ خرداد ۱۴۰۴با این لوگو یه شکسته
آخه اون لوگو چش بود
MehdiTurbo
۲۱ خرداد ۱۴۰۴به نظر منم برای ژیان خوب نمیشه و فروش نمیکنه اون مدل طراحی برای همون سال پسند میشد اونم طراحیش نبود موتور و راحتیش بود جریان رنو فرق داشت و فشنگم رنو به روزش کرد
حسین
۲۲ خرداد ۱۴۰۴اتفاقا همین امروز خودرویی با نیم بدنه چادر اگر ساخته شود بسیار کارایی داشته وبعلت هزینه کمتر وتطبیق با آب وهوایهای متفاوت قابل پذیرش خواهدبودبشرطی که طراحی حرکت چادر با تکنولوژی جدیدراحتتر باشد وجمع وجورتر
sunmartin
۲۲ خرداد ۱۴۰۴مردم از خودروهای چینی با طراحی های افتضاح و شدیدا تقلیدی خسته شدن وزارت صنایع چین برای خالی کردن انبار های مملو از آهنپاره های چینی دوروز پیش درخواست ثبت تخفیف برای خریدارم داد اما در ایران آهنپاره های بی نام و نشان چینی عاشقان سینه چاک دارند سیتروئن بنز شورولت و پورش و بی ام و خودروهای ماندگاری تولید کردند که حتی پس از گذشت ۸۰ سال جامعه خواهان آنهاست اما در مورد چین این کشور هیچگاه خودروساز نمیشود چون استراتژی کیفیت ندارد و ماندگاری فقط فروش
حمید
۲۱ خرداد ۱۴۰۴خیر، احتمال موفقیت کم هست
چون قشر عادی دلیلی برای خرید رنو ۵ جدید یا سیتروئن 2CV احیا شده نمیبنن به جز تعدادی علاقه مند و طرفدار متعصب نسخه اول این ماشین ها، یا اینکه بیان مثل اون زمان به قیمت بسیار پایین عرضه کنن جوری که حتی چینی هارو هم به وحشت بندازه
مثل این میمونه ایرانخودرو بیاد پیکان رو احیا کنه
مهدی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴به نظر من طراحی جذابی داره.
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۲۱ خرداد ۱۴۰۴نکته مهم تعلیغ خاص و بی نظیر ژیان بود که این زمانه دیگه نمیشه همچین چیزی ساخت
Mohsen
۲۲ خرداد ۱۴۰۴درود خدمت همه دوستان و سپاس از جناب دهقان.
به ژیان تا جایی که یاد دارم هیچ وقت از بعد زیبایی شناسی نظر نمی شد. تولید آن هم با این هدف انجام نشده بود. هدف تولید یک ماشین ارزان، سبک، نرم، و کم مصرف بود که اقشار سطح پایین جامعه هم بتوانند آن را بخرند.
مثلی هم رایج بود آن زمان که می گفت: “ژیان هم خود آدمو میبره هم آبروی آدمو”. که نشان دهنده نازیبا بودن آن بود.
برای همین فکر می کنم احیای دوباره آن با حفظ شکل و قالب قدیمی در طراحی نو، بر خلاف بیتل و رنو ۵ و حتی فیات ریسکش بالا باشد. مخصوصا در دوره ای که زیبایی ظاهری خودروها در کنار امکانات و قیمتشان اهمیت زیادی دارد.
یوسف
۲۲ خرداد ۱۴۰۴قطعا شکست میخوره چون معیارهای دهه 40 رو نمیشه ااان به خورد مردم داد.
مگر اینکه طرح جالبی براش پیدا کنن
.
۲۲ خرداد ۱۴۰۴مگه نمی دونی مسئولان دو تا فرغون سازی عزیز دارند از این رویه استفاده می کنند.🗿
مهیار
۲۲ خرداد ۱۴۰۴ده ۶۰ به رنو میگفتن ماشین بچه پولدارها ولی برای ژیان میگفتن باجناق فامیل نمیشه ژیان ماشین نمیشه و به کمپانی ژیانم میام بیرون زیانم راه میرفتم ریانم. یکی یکی نقطه های ژ ریخت. بخاطر همین فکر میکنم نوع نوستالژی ژیان با رنو خیلی فرق میکنه و چون رنو ۵ موفق شده دلیل بر موفق بودن ژیان نیست
.
۲۲ خرداد ۱۴۰۴بعد پراید و پژو و فرزند های نامشروع هنوز داره بنزینی و با جنس بدنه حلبی داخل مملکت ما تولید میشه
شکیبا
۲۲ خرداد ۱۴۰۴اگه تولید بشه باید قیمتی کمتر از 8000 دلار داشته باشه تا بتونه موفقیت 2CVرو تکرار کنه فکر نمیکنم با این رنج قیمتی برای سیتروئن سود اوری داشته باشه
گاس فرینگ
۲۲ خرداد ۱۴۰۴اگه به خصوصیات طراحی مدل قبلی و برچسب قیمتیش وفادار باشه مثل فیات ۵۰۰ میترکونه ولی اگه بخوان ویژگی های نمادین شو دست بزنن و گرونش کنن مثل نیوبیتل میشه که موتور و دیفرانسیل رو از عقب برداشتن بردن جلو کل فولکس قورباغه همون موتورش بود که توی عقب بود