بررسی سیتروئن 2CV ژیان کلاسیک؛ ورق زدن خاطرات...

چهارشنبه 21 دی 1401 - 14:30
مطالعه 3 دقیقه
ezgif.com-gif-maker
سیتروئن 2CV یا پدر همان ژیان مشهور ما جزو نمادین‌ترین خودروهای تاریخ است. این خودروی فرانسوی به خاطر ویژگی‌های خاص خود در سراسر دنیا کاملاً شناخته...

سیتروئن 2CV یا پدر همان ژیان مشهور ما جزو نمادین‌ترین خودروهای تاریخ است. این خودروی فرانسوی به خاطر ویژگی‌های خاص خود در سراسر دنیا کاملاً شناخته شد و هنوز هم با دیدن آن یاد خاطرات خوش گذشته می‌افتیم. می‌خواهیم نگاهی دوباره به این خودرو داشته باشیم پس با ما همراه باشید.

با بحرانی که در بحث انرژی و سوخت رخ داد سیتروئن فرصت مناسبی پیدا کرد تا بتواند محصول کم‌مصرف و ارزان‌قیمت خود را برای اولین بار راهی کشور بریتانیا کند. 2CV در طول 30 سال به ندرت تغییر کرد اما علیرغم ظاهر غیرعادی خود که ارتفاع بیشتری نسبت به عرض خود داشت بازهم توانست فاصله بین محوری مناسبی را ارائه کند. در واقع فاصله بین محوری سیتروئن 2CV تقریباً مشابه فورد اسکورت امروزی است!

علیرغم پیشرانه کوچک 2 سیلندر و شکلی عجیب، این خودروی 601 کیلوگرمی حداکثر سرعت مشابهی با مینی 850 داشت. آن زمان جاده‌ها حال‌وروز خوشی نداشتند بنابراین آنچه اهمیت بیشتری پیدا می‌کرد شتاب گیری در سرعت‌های پایین بود هرچند منحنی گشتاور این خودرو تقریباً تخت بود. گیربکس 4 سرعته سیتروئن هم طراحی عجیبی داشت اما از نظر عملکرد نمره قبولی می‌گرفت. مصرف سوخت 2CV در زمان خود بسیار عالی بود. فرمان این خودرو نسبتاً سنگین بود و دقت کافی نداشت اما یکی از دلایل پایداری احساس‌برانگیز در مقایسه با استانداردهای زمان خود محسوب می‌شد و در کل سیتروئن 2CV چسبندگی بالایی به زمین داشت. بازه حرکتی زیاد سیستم تعلیق نیز باعث می‌شد سواری خودرو نسبتاً نرم باشد و سرنشینان خیلی اذیت نشوند هرچند با اندکی افزایش سرعت در پیچ‌ها ریسک چپ شدن وجود داشت و راننده می‌بایست از این نظر احتیاط به خرج می‌داد.

میدان دید جلوی ضعیف، طراحی داشبورد قدیمی و ساده و صندلی‌های سرراست جزو موارد ضعف بخش داخلی بودند اما فضای کابین و بار نسبت به زمان خود خوب بود. اگر بخواهیم نقاط قوت سیتروئن 2CV را نام ببریم باید به مواردی همچون قیمت پایین، مصرف سوخت خوب، سواری نرم و ترمزهای مطمئن اشاره کرد. سروصدای زیاد، میدان دید ضعیف و صندلی‌های نه چندان راحت هم جزو نقاط ضعف این خودروی فرانسوی بودند. سیتروئن 2CV در آن زمان با قیمت حدود 1200 دلار عرضه شد و پیشرانه 2 سیلندر 602 سی‌سی آن 28 اسب بخار قدرت و 42 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کرد. ژیان ما در عرض 32.7 ثانیه می‌توانست سرعت خود را از صفر به 96 کیلومتر در ساعت برساند و مسافت 400 متر را در 23.6 ثانیه و با سرعت 88 کیلومتر در ساعت طی کند. حداکثر سرعت 111 کیلومتر در ساعت و مصرف سوخت 6.1 لیتری در هر صد کیلومتر جزو دیگر ویژگی‌های این خودرو بوده‌اند.

سیتروئن 2CV تا سال 1990 در خط تولید بود و چندین نسخه سفارشی از آن عرضه شد که یکی از محبوب‌ترین آن‌ها مدل دو رنگ چارلستون بود. امروز حدود 3 هزار دستگاه از این خودرو در جاده‌های بریتانیا تردد می‌کنند و برای بازسازی می‌توان نمونه‌های قدیمی آن را انتخاب کرد. هم‌اکنون بهترین نسخه‌های این خودرو که وضعیت بدنه مناسب و کارکرد کمی دارند با قیمت فراتر از 12 هزار دلار در بازار دست‌به‌دست می‌شوند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.