سیتروئن

بررسی سیتروئن 2CV ژیان کلاسیک؛ ورق زدن خاطرات…

سیتروئن ۲CV یا پدر همان ژیان مشهور ما جزو نمادین‌ترین خودروهای تاریخ است. این خودروی فرانسوی به خاطر ویژگی‌های خاص خود در سراسر دنیا کاملاً شناخته شد و هنوز هم با دیدن آن یاد خاطرات خوش گذشته می‌افتیم. می‌خواهیم نگاهی دوباره به این خودرو داشته باشیم پس با ما همراه باشید.

با بحرانی که در بحث انرژی و سوخت رخ داد سیتروئن فرصت مناسبی پیدا کرد تا بتواند محصول کم‌مصرف و ارزان‌قیمت خود را برای اولین بار راهی کشور بریتانیا کند. ۲CV در طول ۳۰ سال به ندرت تغییر کرد اما علیرغم ظاهر غیرعادی خود که ارتفاع بیشتری نسبت به عرض خود داشت بازهم توانست فاصله بین محوری مناسبی را ارائه کند. در واقع فاصله بین محوری سیتروئن ۲CV تقریباً مشابه فورد اسکورت امروزی است!

علیرغم پیشرانه کوچک ۲ سیلندر و شکلی عجیب، این خودروی ۶۰۱ کیلوگرمی حداکثر سرعت مشابهی با مینی ۸۵۰ داشت. آن زمان جاده‌ها حال‌وروز خوشی نداشتند بنابراین آنچه اهمیت بیشتری پیدا می‌کرد شتاب گیری در سرعت‌های پایین بود هرچند منحنی گشتاور این خودرو تقریباً تخت بود. گیربکس ۴ سرعته سیتروئن هم طراحی عجیبی داشت اما از نظر عملکرد نمره قبولی می‌گرفت. مصرف سوخت ۲CV در زمان خود بسیار عالی بود. فرمان این خودرو نسبتاً سنگین بود و دقت کافی نداشت اما یکی از دلایل پایداری احساس‌برانگیز در مقایسه با استانداردهای زمان خود محسوب می‌شد و در کل سیتروئن ۲CV چسبندگی بالایی به زمین داشت. بازه حرکتی زیاد سیستم تعلیق نیز باعث می‌شد سواری خودرو نسبتاً نرم باشد و سرنشینان خیلی اذیت نشوند هرچند با اندکی افزایش سرعت در پیچ‌ها ریسک چپ شدن وجود داشت و راننده می‌بایست از این نظر احتیاط به خرج می‌داد.

میدان دید جلوی ضعیف، طراحی داشبورد قدیمی و ساده و صندلی‌های سرراست جزو موارد ضعف بخش داخلی بودند اما فضای کابین و بار نسبت به زمان خود خوب بود. اگر بخواهیم نقاط قوت سیتروئن ۲CV را نام ببریم باید به مواردی همچون قیمت پایین، مصرف سوخت خوب، سواری نرم و ترمزهای مطمئن اشاره کرد. سروصدای زیاد، میدان دید ضعیف و صندلی‌های نه چندان راحت هم جزو نقاط ضعف این خودروی فرانسوی بودند. سیتروئن ۲CV در آن زمان با قیمت حدود ۱۲۰۰ دلار عرضه شد و پیشرانه ۲ سیلندر ۶۰۲ سی‌سی آن ۲۸ اسب بخار قدرت و ۴۲ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کرد. ژیان ما در عرض ۳۲.۷ ثانیه می‌توانست سرعت خود را از صفر به ۹۶ کیلومتر در ساعت برساند و مسافت ۴۰۰ متر را در ۲۳.۶ ثانیه و با سرعت ۸۸ کیلومتر در ساعت طی کند. حداکثر سرعت ۱۱۱ کیلومتر در ساعت و مصرف سوخت ۶.۱ لیتری در هر صد کیلومتر جزو دیگر ویژگی‌های این خودرو بوده‌اند.

سیتروئن ۲CV تا سال ۱۹۹۰ در خط تولید بود و چندین نسخه سفارشی از آن عرضه شد که یکی از محبوب‌ترین آن‌ها مدل دو رنگ چارلستون بود. امروز حدود ۳ هزار دستگاه از این خودرو در جاده‌های بریتانیا تردد می‌کنند و برای بازسازی می‌توان نمونه‌های قدیمی آن را انتخاب کرد. هم‌اکنون بهترین نسخه‌های این خودرو که وضعیت بدنه مناسب و کارکرد کمی دارند با قیمت فراتر از ۱۲ هزار دلار در بازار دست‌به‌دست می‌شوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. aMiRsHaYaN

    ۲۱ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (100 ديدگاه)

    دندش فقط خدا بود
    تعلیقش هم چون ژامبونی بود خیلی خوب دست انداز رو رد می کرد و نهایت تلاش رو برای فلت نگه‌داشتن ماشین می کرد و این احتمالا فرانسوی ترین ماشین دنیاس 😅

    موافقم 71
    مخالفم 1
  2. نوید

    ۲۱ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (34 ديدگاه)

    ژیان ایران ولی انقدر نرم بود که فکر نکنم کسی بتونه چپش کنه
    فنرهای نرم و بلند و حداکثر سرعت پایینش علت چپ نشو بودنشه
    درکل ماشین کم آزاری بود خصوصا صداش که یه قیژ قیژ خاصی داشت

    موافقم 75
    مخالفم 0
  3. Amir mahdi @-1387

    ۲۱ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (208 ديدگاه)

    پدر سیتروئن زانتیا موشک زمینی و
    C4 که کمک های هیدرولیک داره
    و البته ژیان در جنگ جهانی هم استفاده می‌شده

    موافقم 30
    مخالفم 32
  4. RENAULT5

    ۲۱ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1113 ديدگاه)

    من جای اقای احمد زاده بودم تیبام رو میفروختم‌ ژیان برمیداشتم

    موافقم 59
    مخالفم 11
    1. شاهین

      ۲۱ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (4524 ديدگاه)

      خب شما جای من نیستی، در واقع نمیتونی جای من باشی :)

      موافقم 52
      مخالفم 19
      1. aMiRsHaYaN

        ۲۱ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (100 ديدگاه)

        آقا شاهین از تیبا راضی هستی؟
        من یه تیپ ۲ مدل ۸۴ دارم می‌خوام بدونم بفروشم بذارم روش یه تیبا ۲ صفر بگیرم یا نه

        موافقم 11
        مخالفم 3
        1. شاهین

          ۲۱ دی ۱۴۰۱
          سوابق: (4524 ديدگاه)

          من قبلا اس دی وی ۸ مدل ۹۰ داشتم اذیتم کرد.
          تیبا تا الان مشکلی نداشته برام راضیم. به جز مصرفیا تو دو سال و خورده ای فقط یه بار زغال دینام تموم کرده و یه بارم انبار اگزوز رو عوض کردم.

          موافقم 27
          مخالفم 5
        2. aMiRsHaYaN

          ۲۲ دی ۱۴۰۱
          سوابق: (100 ديدگاه)

          ممنون از راهنماییتون

          موافقم 5
          مخالفم 1
      2. Humer

        ۲۲ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (299 ديدگاه)

        emotional damage
        👍

        موافقم 8
        مخالفم 2
  5. reza-a

    ۲۱ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (426 ديدگاه)

    ژیان (2cv یا دایان) ماشین نوآوری بود و کلا سیتروئن به نوآوری علاقه داره
    دیروز باید یه مسافت تقریبا طولانی رو تو جاده میروندم برف هم میومد و آلودگی های لاستیک ماشینهای دیگه هم به شیشه برخورد میکرد و خیلی سریع دید شیشه از بین میرفت و ماشین داخلی که من میروندم نه شیشه شورش کار میکرد (بخاطر یخزدگی) و نه بود و نبود برفباکنش فرقی داشت چون مثل یک مداد شیشه رو پاک میکرد و هر دودقیقه باید میزدم بغل شیشه رو تمیز کنم و ذکر خیر مدیران وقت خودروسازی کشور کنم! همزمان حواسم بود شیشه پاک کن ماشینهای دیگه چطوره که یه سیتروئن C5 از کنارم رد شد و شکل قرارگیری محور برف پاکناش که برعکس بود و تقریبا همه‌ی شیشه رو در برمیگرفت به نظرم یکی از بهترین حالت ها بود اونموقع فکر کردم گاهی طرافدار بعضی برندها بودن هرکسی میتونه به دلایل جزئیاتی باشه معمولا بقیه متوجهش نمیشن.

    موافقم 63
    مخالفم 0
  6. amir

    ۲۱ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (522 ديدگاه)

    تعلیق بی نظیرش عالی بود و موتورش که خورجینی بود اونم با دوسیلندر!

    موافقم 40
    مخالفم 0
  7. amirboss

    ۲۱ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (347 ديدگاه)

    سیتروئن معروفه به خدای تعلیق و البته پیچیدگی مهندسی. ولی ژیان استثنا بود!سیستم تعلیقش یه جورایی دیافراگمی بود و بویی از پیچیدگی مهندسی نبرده بود. موتور دوسیلندرش با روغن موتور خودش خنک میشد و برای گرمادهی بخاری از اگزوز کمک گرفته بودن.هنوزم که هنوزم گیج دنده عوض کردناش هستم. سیستم ترمزش هم خیلی ساده و کاربردی بود.

    موافقم 28
    مخالفم 0
  8. مهدی

    ۲۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (165 ديدگاه)

    ژیان تنها ماشینی است که وقتی گاز میدی اسم خودشو فریاد میزنه!
    ژیییاااان ژییااان .😄

    موافقم 32
    مخالفم 0
  9. Avan

    ۲۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (310 ديدگاه)

    یه بار شوخی شوخی سعی کردیم چند نفری یه طرف ژیان را بلند کنیم ولی هر چی بالا می بردیم فقط فنرش کش می اومد لامصب انگار پنیر پیتزا بود.

    موافقم 27
    مخالفم 0
  10. شجاع

    ۲۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من مدل ۵۸ داشتم حدود ۶۰ هزار کیلومتر با اون رانندگی کردم وسیله خوبی بود در حد خودش حتی برای پخش کالای سبک هم خوب بود قیمت ارزان داشت دیر خراب می شد فرمانش هم خوب بود یک کاری برای فرمان می کردی نرم میشد انهم زیاد کردن فاصله اطاق از شاسی با یک ورق ۲ سانتی بصورت تسمه روی شاسی سوار می شد قسمت جلو باید پیچ اطاق را باز کرده جک زده اطاق بالا رفته و ورق را که جای پیچ شاسی هم سوراخ شده بود وسط قرار داده و پیچ را می بستی با این روش اطاق لالاتر امده و وزن روی فرمان کم شده و فرمان راحت تر می شد سوخت هم در صد کیلومتر ۵ لیتر بود و در جاده های تخت تا ۱۳۰ کیلومتر می رفت فقط سربالا باید مدارا می کردی ولی کم نمی آورد در ضمن در برف هم خوب راه می رفت چون دیفرانسیل جلو بود و چرخهایش بزرگ

    موافقم 22
    مخالفم 1
  11. مرتضی

    ۲۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    من ۱۱ سال ژایان سوار بودم. یه مدل ۵۷ که سال ۸۷ اسقاطش کردم.
    راس میگن ژیان هم خودتا میبره هم آبروتا.
    رانندگی ژیان در حد خلبانی هست.
    باید مدام گوشت به صدا های موتور جلوبندی و …. باشه.
    باید بتونی بدون کلاچ دنده عوض کنی . بدون ترمز وایسی بدون و ….
    چون هر چند ماه یک بار دوشاخ کلاچ میشکستی..
    یه بار فرمون برید.
    یک بار ترمز برید.
    البته اینا تقصیر سیتروین نبود. به دلیل لوازم یدکی بسیار بیکیفیت داخلی بود. .
    خلاصه بگم . شدم یه مکانیک حرفه ای . و جایی از ماشین نبود که تعمیر نکرده باشم.
    اصفهان اون سالا مهد ژیان بود . موتورشا اونجا بردم تراشکاری. میل لنگ عحیب و چند تکه . شاتون های یک تکه و بدون پیچ . بخاری عجیب قریب . کولر عجیب تر . تعلیق خیلی عجیب تر . از مشخصات اون بود. ولی خوب به جاش باهاش خیلی جاهای خوبم رفتم.
    اگه نوش باشه و لوازم اصلی هم باشه .
    ماشین خوبیه

    موافقم 11
    مخالفم 0
  12. Nariman

    ۲۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا ژیان ژیان بود ولی باجناق اسم این ماشینم خراب کرد ..ک گفتن ژیان ماشین نمیشه باجناقم‌ فامیل ولی ژیان ماشین شد باجناق…..ن

    موافقم 11
    مخالفم 1
  13. Mercede kaviani

    ۳۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (551 ديدگاه)

    با سلام به ذوست عزیز شاهین احمدزاده
    وبا تشکر از مطلب عالی شما ژیان نام اصلی دایان در اواسط دهه 60 میلادی با زوایی تیز تولید ئ در سال 1984 تولید ان متوقف شد
    ۲CV از سال 1946 تا سال 1990 تولیدشد
    با تشکر واجترام مرسده دایانا کاویانی

    موافقم 9
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا