مقایسه تارا V1P و پارس نوآ، کدام سدان ایرانی انتخاب بهتری است؟
اگر خواهان یک سدان ایرانی صفرکیلومتر باشد، انتخابی جز چند مدل قدیمی و تکراری نخواهید داشت اما بهزودی قرار است گزینهٔ جدیدی به این بازار اضافه شود که پارس نوآ نام دارد. البته این خودرو هم اساساً محصول جدیدی نیست و درواقع تندر ۹۰ ایرانیزه است ولی با تغییرات نسبتاً بزرگی که تجربه کرده، لااقل کمی تازگی دارد. بااینحال، پارس نوآ با چند رقیب پرفروش مواجه است که یکی از آنها تارا V1P است. ازاینرو، در ادامه قصد داریم این دو سدان ایرانی را باهم مقایسه کنیم.
معرفی خودروها
تارا و پارس نوآ هردو وامدار پلتفرمهای فرانسوی هستند که از طریقی به دست خودروسازان ایرانی رسیده است. تارا اساساً همان پژو ۳۰۱ است که از قراردادهای دوران برجام به ایرانخودرو رسید و قرار بود در کشورمان تولید شود اما با برهم خوردن برنامهها، به تارا تبدیل شد. پارس نوآ هم همانطور که اشاره شد، تندر ۹۰ ایرانیزه محسوب میشود. پس از خاتمهٔ تولید تندر ۹۰ در سال ۱۳۹۹ به دلیل تحریمها، ازآنجاییکه سایپا امتیاز این پلتفرم را در اختیار داشت، اقدام به بومیسازی آن کرد و پارس نوآ متولد شد؛ بنابراین، تارا و پارس نوآ اساساً سدانهای اقتصادی فرانسوی هستند که ایرانیزه شده و با شکل و شمایلی متفاوتی در کشورمان تولید و عرضه میشوند.
مقایسهٔ طراحی بیرونی
همانطور که توضیح دادیم، این دو خودرو اساساً سدانهای اقتصادی فرانسوی هستند که در نمای جلو و عقب بازطراحی شدهاند تا کمی متفاوتتر و بروزتر به نظر برسند. دراینبین، تارا خودروی مدرنتری محسوب میشود زیرا پژو ۳۰۱ در سال ۲۰۱۲ معرفی شد درحالیکه پیشینهٔ تندر ۹۰ به نسل اول رنو لوگان و سال ۲۰۰۶ بازمیگردد. بااینحال، جدیدتر بودن ساختار تارا در ظاهر خود را چندان نشان نمیدهد زیرا این محصول ایرانخودرو ظاهری بسیار ساده و معمولی دارد که چندان بروزتر از پژو ۳۰۱ به نظر نمیرسد. از سوی دیگر اما پارسخودرو تغییرات بزرگی در نمای جلو و عقب لوگان ایجاد کرده و توانسته تا حدودی نمای بروزی ایجاد کند که از ظاهر کسلکنندهٔ تندر ۹۰ جذابتر به نظر میرسد اما مشکل اینجا است که طراحی جلو و عقب خودرو با پروفیل جانبی که نسبت به تندر ۹۰ دستنخورده باقیمانده تفاوتی ندارد، هماهنگ نیست.
این در حالی است که ظاهر تارا هرچند هیجانانگیز نیست اما لااقل هماهنگتر به نظر میرسد. درمجموع، هرچند پارس نوآ طراحی بروزتری دارد ولی ظاهر کلی تارا هماهنگتر است درحالیکه نمای جدید جلو و عقب تندر ۹۰ ایرانی شبیه وصلهای ناجور بر پیکرهٔ قدیمی لوگان به نظر میرسد. از لحاظ ابعاد، هرچند پارس نوآ با ۴,۳۳۰ میلیمتر طول و ۱,۷۴۰ میلیمتر عرض، حدود ۸ سانتیمتر از تندر ۹۰ کشیدهتر شده اما هنوز هم از تارا با ۴,۵۱۹ میلیمتر طول و ۱,۷۴۸ میلیمتر عرض کوچکتر است هرچند که ارتفاع ۱,۵۳۰ میلیمتری آن از ۱,۴۶۶ میلیمتر تارا بیشتر است.
مقایسهٔ داخل و کابین
در داخل هردو خودرو شاهد فضایی کاملاً قدیمی هستیم که کاملاً با طراحیهای خودروهای روز دنیا فاصله دارند. بااینحال، تارا شرایط کمی بهتری دارد زیرا این خودرو از داشبورد جدیدتری استفاده میکند که در سال ۲۰۱۴ برای سیتروئن C3 XR طراحی شد و توسط ایرانخودرو برای تارا مورداستفاده قرار گرفت. از سوی دیگر، در پارس نوآ از همان داشبورد رنو ساندرو استفاده شده که صرفاً با تغییراتی جزئی مثل نمایشگر لمسی، پانل دیجیتالی جدید کنترل سیستم تهویه، غربیلک فرمان D شکل مشابه کوییک و صفحه آمپر جدید سعی شده کمی بروزتر شود.
علاوه بر این، درحالیکه ایرانخودرو دکمههای شیشهبالابر را از روی کنسول به روی درها منتقل کرده، در پارس نوآ مثل تندر ۹۰ دکمهها همچنان روی داشبورد قرار دارد که مکان مناسب و در دسترسی نیست. بااینحال، در هردو خودرو شاهد فضایی کاملاً پلاستیکی و سیاه هستیم که کاملاً حس خودروی اقتصادی و ارزانقیمت را دارد. از لحاظ جاداری کابین اما دو خودرو شرایط مناسبی دارند و هردو با فضای نسبتاً مناسب عقب و صندوق بار بزرگ برای استفادههای خانوادگی قابلقبول خواهند بود.
مقایسهٔ امکانات
در جدول زیر، امکانات و تجهیزات پارس نوآ را با تارا V1P دستی مقایسه میکنیم:
پارس نوآ | تارا V1P | |
---|---|---|
ترمز | جلو دیسکی عقب کاسهای | جلو و عقب دیسکی |
فرمان | برقی با دکمههای کنترلی | برقی با دکمههای کنترلی |
سیستم پایش باد تارها | دارد | دارد |
سیستم تهویه | نیمه اتوماتیک | اتوماتیک |
تنظیم صندلیها | دستی | دستی |
ایربگ | ۲ عدد | ۲ عدد |
شیشه دودی عقب | دارد | ندارد |
آینههای جانبی | تنظیم برقی | تاشو برقی |
سنسور دنده عقب | دارد | دارد |
چراغهای خودکار | دارد | دارد |
دیلایت | دارد | دارد |
سنسور باران | دارد | دارد |
نمایشگر لمسی | ۷ اینچی | ۷ اینچی |
دوربین دید عقب | دارد | دارد |
آنتن کوسهای | دارد | دارد |
کنترل کشش | دارد | دارد |
ترمز کمکی | دارد | دارد |
کروز کنترل | ندارد | دارد |
رینگ | آلومینیومی | فولادی |
با توجه به جدول فوق، دو خودرو از لحاظ امکانات تقریباً در یک سطح هستند و هیچکدام آپشنهای چندان زیادی را ارائه نمیکنند اما تارا با برخورداری از کروز کنترل، ترمزهای دیسکی عقب و آینههای جانبی تاشو برقی، شرایط بهتری دارد هرچند که از رینگ آلومینیومی بیبهره است.
مقایسهٔ مشخصات فنی
هرچند این دو خودرو پلتفرم، ریشه و سازندگان کاملاً متفاوتی دارند اما دست روزگار پیشرانههای یکسانی را در سینهٔ آنها قرار داده است! تارا از پیشرانهٔ آشنای TU5 پلاس استفاده میکند که نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ موتور TU5 است و با ویژگیهایی مثل سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ، ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. از سوی دیگر، در پارس نوآ خبری از موتور اصلی K4M تندر ۹۰ که به جانسختی و استهلاک پایین شهرت داشت نیست و این خودرو از پیشرانهٔ ME16 سایپا استفاده میکند. این موتور اساساً نسخهٔ سایپا از پیشرانهٔ TU5 محسوب میشود ولی ازآنجاییکه بر اساس موتور EC5 سیتروئن ساخته شده، تفاوتهایی با TU5 ایرانخودرو دارد.
موتور ME16 در بلوک، سرسیلندر و زاویهٔ پاشش انژکتورها با TU5P متفاوت است و درنتیجه، ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که کمی با خروجی موتور تارا متفاوت است. انتقال نیروی این موتور توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی صورت میگیرد که همان گیربکس شاهین است و اساساً از برلیانس گرفته شده است. این در حالی است که تارا V1P از گیربکس شش سرعته دستی بهره میبرد که در سرعتهای بالا باعث کاهش مصرف سوخت میشود. همچنین درحالیکه تارا در نسخهٔ اتوماتیک هم تولید میشود، برای پارس نوآ فعلاً خبری از گیربکس اتوماتیک نیست.
به گفتهٔ پارسخودرو، ازآنجاییکه ساختار پارس نوآ برای مطابقت با قوانین ایمنی و تصادف جدید تقویت شده، حدود ۹۰ کیلوگرم از تندر ۹۰ سنگینتر است و وزن کلی خودرو را به ۱۲۰۵ کیلوگرم رسانده درحالیکه این رقم برای تارا دستی ۱۱۷۳ کیلوگرم است؛ بنابراین، ازآنجاییکه خروجی موتور ME16 همسطح پیشرانهٔ اصلی تندر ۹۰ است، این اضافهوزن میتواند روی شتاب و کشش پارس نوآ تأثیر منفی بگذارد خصوصاً با توجه به اینکه تارا هم با پیشرانهٔ TU5P خیلی خودروی پرشتابی نیست.
قیمت و جمعبندی
پارسخودرو هنوز قیمت پارس نوآ را اعلام نکرده است ولی طبق گزارشت غیررسمی، این خودرو با قیمتی در حدود ۸۵۰ میلیون تومان عرضه خواهد شد. این در حالی است که تارا V1P هماکنون قیمت کارخانهای ۸۸۶ میلیون تومانی دارد و بنابراین، دو خودرو از لحاظ قیمت کاملاً در یک سطح خواهند بود. درنتیجه، انتخاب یکی از این دو سدان ایرانی بیشتر موضوعی سلیقهای خواهد بود اما تارا را به لطف طراحی هماهنگتر، گیربکس شش سرعته، امکانات بیشتر و طراحی داخلی بروزتر میتوان برتر دانست. بااینحال، پارس نوآ هم برای کسانی که به دنبال چهرهای جدیدتر در بازار هستند و شاید خاطره خوبی از دوام پلتفرم تندر ۹۰ دارند، میتواند انتخاب قابلتأملی باشد؛ هرچند نباید انتظار همان کیفیت و استهلاک پایین قوای محرکه اصلی رنو را از نسخه بومیسازی شده آن داشت.
جدول مقایسه مشخصات فنی
پارس نوآ | تارا V1P | |
---|---|---|
پیشرانه | ME16 | TU5P |
نوع موتور | ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر | ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر |
سوپاپ | ۱۶ | ۱۶ |
قدرت | ۱۱۱ اسب بخار | ۱۱۳ اسب بخار |
گشتاور | ۱۵۰ نیوتن متر | ۱۴۴ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو |
وزن | ۱۱۵۵ کیلوگرم | ۱۱۷۳ کیلوگرم |
طول | ۴,۳۳۰ میلیمتر | ۴,۵۱۹ میلیمتر |
عرض | ۱,۷۴۴ میلیمتر | ۱,۷۴۸ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۵۳۰ میلیمتر | ۱,۴۶۶ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۳۰ میلیمتر | ۲,۶۵۲ میلیمتر |
مصرف سوخت | ۷٫۰۵ لیتر ترکیبی | ۷٫۲ لیتر ترکیبی |
ظرفیت باک | ۴۷ لیتر | ۵۰ لیتر |
رینگ | ۱۵ اینچی | ۱۵ اینچی |