لوکانو L7 در برابر کیا اسپورتیج: آیا چینیها به کرهایها رسیدهاند؟
در بازار رقابتی کراساوورها، برندهای چینی با سرعتی خیرهکننده در حال پیشرفت هستند. اما آیا محصولات آنها به سطحی رسیدهاند که بتوانند رقبای باسابقه و محبوب کرهای را به چالش بکشند؟ در این مطلب، به بررسی و مقایسه جامع دو خودروی لوکانو L7، کراساوور جدید چینی و نسل پنجم کیا اسپورتیج، مدلی شناختهشده و پرفروش، میپردازیم تا به این سؤال پاسخ دهیم.
طراحی و ابعاد
در نگاه اول، لوکانو L7 با طراحی جعبهای و استایل آفرودی خود، بزرگتر از اسپورتیج به نظر میرسد، اما در واقعیت کمی کوچکتر است. طول لوکانو ۴۵۰ سانتیمتر و طول کیا ۴۵۱.۵ سانتیمتر است. فاصله محوری آنها نیز به ترتیب ۲۶۷ و ۲۶۸ سانتیمتر میباشد. L7 با ارتفاع ۱۶۹ سانتیمتر کمی بلندتر از اسپورتیج با ارتفاع ۱۶۴.۵ سانتیمتر است.
طراحی لوکانو L7 با الهام ار رنجروور، حس یک خودروی آماده برای بیراههنوردی را القا میکند، در حالی که اسپورتیج با خطوط مدرن و شهری خود، یک کراساوور امروزی است. هرچند طراحی اسپورتیج در ابتدا بسیار جلب توجه میکند، اما برخلاف نسلهای قبلی این خودرو، ساختارشکن و مدرن به نظر میرسد.
فضای بار و کابین
- لوکانو L7: حجم صندوق بار ۴۸۰ لیتر اعلام شده، اما حدود ۳۵۰ لیتر از این فضا بالای کفپوش قرار دارد و مابقی به فضای زیر آن اختصاص یافته که به دلیل وجود چرخ زاپاس و دیفرانسیل، عملاً برای وسایل بزرگ قابل استفاده نیست. با خواباندن صندلیها، فضایی به طول ۱۶۰ سانتیمتر در دسترس خواهد بود.
- کیا اسپورتیج: در مدل هیبریدی دیفرانسیل جلو، حجم صندوق ۵۹۰ لیتر ذکر شده، اما در عمل حدود ۴۰۰ لیتر فضای قابل استفاده بالای کفپوش وجود دارد. با این حال، صندوق کیا عمیقتر است و پشتی صندلیهای عقب قابلیت تنظیم زاویه دارد که یک مزیت بزرگ محسوب میشود. طول فضای بار با خواباندن صندلیها مشابه لوکانو، ۱۶۰ سانتیمتر است.
در ردیف عقب، هر دو خودرو فضای پای مناسبی ارائه میدهند (۱۸ سانتیمتر برای سرنشین با قد ۱۷۵ سانتیمتر). اما فضای سر در لوکانو به لطف زاویه خوابیده صندلیها بیشتر است. در مقابل، کیا با امکاناتی نظیر سیستم تهویه سه منطقهای، گرمکن صندلیهای جانبی و پورتهای USB-C در پشتی صندلیهای جلو، تجربه بهتری برای سرنشینان عقب فراهم میکند.
کابین و تکنولوژی
کابین لوکانو L7 با نمایشگر مرکزی تقریباً ۱۵ اینچی و یک صفحه کیلومتر دیجیتال، مدرن به نظر میرسد. کیفیت متریال داخلی عالی است و طراحان با الهام از مدلهای موفق، ترکیبی جذاب خلق کردهاند. با این حال، سیستم اطلاعات و سرگرمی گاهی با قطعی اندروید اتو مواجه میشود و دسترسی به برخی تنظیمات در حین رانندگی دشوار است.
در کیا اسپورتیج، دو نمایشگر در یک پنل یکپارچه قرار گرفتهاند. سیستم اطلاعات و سرگرمی کیا امتحان خود را پس داده اما شاید کمی قدیمی به نظر برسد. دسترسی به تنظیمات سیستمهای کمکی راننده چندان آسان نیست و اندروید اتو فقط با کابل کار میکند. با این حال، وجود دکمههای فیزیکی برای کنترل سیستم تهویه و گرمکنها، یک نکته مثبت است.
پیشرانه و عملکرد
- لوکانو L7: این خودرو با یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ با 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتنمتر گشتاور عرضه میشود. شتاب صفر تا صد آن در حالت اسپرت ۹.۹ ثانیه ثبت شده که از عدد اعلامی کارخانه بالاتر است. با این حال، تأخیری کوتاه در شروع حرکت احساس میشود که میتواند در تقاطعها آزاردهنده باشد. مصرف سوخت ترکیبی آن حدود ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. عایقبندی کابین چندان تعریفی ندارد و در سرعتهای بالا، صدای باد و موتور به وضوح شنیده میشود.
- کیا اسپورتیج: نسخه فول هیبرید مورد بررسی، ۲۱۰ اسب بخار قدرت دارد و شتاب صفر تا صد را در ۷.۷ ثانیه ثبت میکند. مصرف سوخت ترکیبی آن بین ۵.۶ تا ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که بسیار بهینه محسوب میشود. استفاده از گیربکس اتوماتیک معمولی به جای E-CVT (مانند هیبریدهای تویوتا)، تجربه رانندگی لذتبخشتری را فراهم میکند. اسپورتیج از نظر عایقبندی صوتی عملکرد بسیار بهتری نسبت به لوکانو دارد.
کیا اسپورتیج وارداتی به ایران توسط دو شرکت در دو تیپ لوآپشن و نیمه فول و با موتور 1.5 لیتری توربوشارژر با قدرت 198 اسب بخار و گشتاور 253 نیوتن متر و با یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک با انتقال نیرو به محور جلو ارائه میشود.
قیمت
- لوکانو L7: قیمت مدل پایه دیفرانسیل جلو از حدود ۳۱,۵۰۰ یورو (معادل ۳۶,۵۴۰ دلار) شروع میشود و مدل فول آپشن تمام چرخ محرک حدود ۳۶,۰۰۰ یورو (معادل ۴۱,۷۶۰ دلار) قیمت دارد. این مدل در ایران با قیمت 2 میلیارد و 950 میلیون تومان فروخته میشود.
- کیا اسپورتیج: قیمت پایه از ۳۴,۷۰۰ یورو (معادل ۴۰,۲۵۲ دلار) آغاز میشود و مدل فول هیبرید فول آپشن، قیمتی در حدود ۵۲,۰۰۰ یورو (معادل ۶۰,۳۲۰ دلار) دارد. مدل وارداتی اسپورتیج به ایران در نسخه دیفرانسیل جلو کمآپشن 4,600 و در نسخه فول آپشن 5,400 میلیارد تومان قیمت دارد.
هر دو برند گارانتی ۷ ساله ارائه میدهند.
نتیجهگیری
شکی نیست که کیا اسپورتیج خودروی برتر این مقایسه است. این خودرو از نظر عملکرد، مصرف سوخت، کیفیت سواری و امکانات رفاهی در سطح بالاتری قرار دارد. اما سوال اصلی اینجاست: آیا این برتری، اختلاف قیمت قابل توجه ۱۶,۰۰۰ یورویی (حدود ۱۸,۵۶۰ دلار) در مدلهای فول را توجیه میکند؟ بدتر این که نسخههای وارداتی آن با وجود قیمت تقریبا 2 برابری نسبت به لوکانو، تک دیفرانسیل بوده و آپشنهایی به مراتب کمتر دارند.
لوکانو L7 نشان میدهد که برندهای چینی راه درازی را در مدت کوتاهی پیمودهاند. این خودرو با طراحی جذاب، کابین باکیفیت و قیمتی بسیار رقابتی، گزینهای وسوسهانگیز برای کسانی است که حاضرند در ازای پرداخت پول کمتر، ریسک خرید یک برند تازهوارد را بپذیرند.
شما کدام را انتخاب میکنید؟ یک خودروی امتحان پس داده با قیمت بالاتر یا یک تازهوارد جسور با قیمتی اغواکننده؟
برای مشاهده بررسی کامل ویدیویی و جزئیات بیشتر، شما را به دیدن کلیپ زیر دعوت میکنیم:
پخش از رسانه