نبرد هاچ‌بک‌های داغ برقی، آلپین A290 در برابر مینی JCW

دوشنبه 3 شهریور 1404 - 12:00
مطالعه 8 دقیقه
نبرد آلپین A290 و مینی JCW
آلپین A290 و مینی JCW الکتریکی با شاسی جذاب و عملکرد سریع، نشان می‌دهند که آینده هاچ‌بک‌های داغ کاملاً الکتریکی است و هیجان رانندگی را حفظ می‌کند
تبلیغات

آیا یک هاچ‌بک داغ بدون پیشرانه بنزینی همچنان یک هاچ‌بک داغ است؟ ما معتقدیم بله، زیرا به‌جز موارد استثنایی مانند آئودی RS3، اکثر گزینه‌ها از موتور چهار سیلندر توربوشارژ استفاده می‌کنند. این چیدمان به‌خودی‌خود چندان هیجان‌انگیز یا خاص نیست و صدای اگزوز هیجان‌انگیزی ندارد. آنچه یک هاچ‌بک داغ مدرن را متمایز می‌کند، شاسی جذاب آن است. دو هاچ‌بک داغ الکتریکی جدید یعنی آلپین A290 و مینی JCW الکتریکی قصد دارند جایگاه خود را به‌عنوان سوپرمینی‌های جذاب برای رانندگان مشتاق تثبیت کنند. آلپین A290 بر پایه رنو 5 E-Tech ساخته شده و توسط تیمی تنظیم شده که پیش‌تر در رنواسپرت جادو می‌کردند. مینی نیز با سابقه درخشان در تولید هاچ‌بک‌های داغ، بهترین‌های خود را با نشان جان کوپر ورکس (JCW) عرضه کرده است؛ اما آیا این دو واقعاً می‌توانند در دنیای هاچ‌بک‌های داغ بدرخشند؟

کپی لینک

آلپین A290

آلپین متعهد به آینده‌ای کاملاً الکتریکی شده و اگرچه این خبر برای طرفداران A110 کمی ناراحت‌کننده است اما فرصتی برای جادوگران شاسی فراهم می‌کند تا خودرویی برای استفاده روزمره خلق کنند. A290 اولین نتیجه تلاش آن‌هاست. قیمت از ۳۳,۵۰۰ پوند برای پیشرانه پایه شروع می‌شود درحالی‌که مدل قوی‌تر از ۳۶ پوند و نسخه GTS حاضر در اینجا ۳۷,۵۰۰ پوند قیمت دارد. نقاط ضعف در A290 به‌سختی پیدا می‌شود، اما یکی از آن‌ها به رنو ۵ برمی‌گردد. این خودرو ماشینی فوق‌العاده با ظاهری جذاب، کابینی زیبا و رانندگی خوب است.

آلپین A290 بدون شک خودرویی متمرکزتر برای راننده است و تمام لذت رنو ۵ را با سرعت بیشتر در مسیرهای مستقیم و پیچ‌ها ارائه می‌دهد؛ اما توجیه ۱۰ هزار پوند قیمت بیشتر نسبت به رنو دشوار است. وجود دیفرانسیل لغزش محدود نیز می‌توانست هندلینگ را بهبود ببخشد. خودروهای الکتریکی کامپکت پرفورمنس مانند آبارث 600e و آلفارومئو جونیور ولوچه از این دیفرانسیل به‌خوبی استفاده می‌کنند و به راننده اجازه می‌دهند گشتاور آنی را حتی با زاویه فرمان زیاد به جاده منتقل کند اما سیستم‌های A290 حس محدود کردن را منتقل می‌کنند.

کپی لینک

مینی JCW الکتریکی

نام جان کوپر ورکس برخی از بهترین هاچ‌بک‌های داغ تاریخ را زینت داده است. این نام ابتدا برای مینی‌های تیون شده با پرفورمنس فوق‌العاده در رالی‌های جهانی استفاده شد و در سال‌های اخیر روی نسخه‌های اسپرت ساخته‌های مینی نقش بسته است. این مدل اولین JCW الکتریکی است و قیمت از ۳۴,۹۰۵ پوند شروع می‌شود. خوشحالیم که مینی همچنان به بدنه سه‌در وفادار مانده است. اگرچه در مقایسه با A290 از نظر کارایی ضعیف‌تر است اما جذابیت جبران می‌کند.

برای کسانی که به فضای بیشتر نیاز دارند، مینی ایسمن JCW الکتریکی با همان پیشرانه عرضه می‌شود اما به دلیل بدنه بزرگ‌تر شتاب صفرتاصد ۶.۴ ثانیه دارد که نیم ثانیه کندتر است. بسیاری از سیستم‌های ایمنی به‌صورت استاندارد وجود دارند و با هر استارت دوباره فعال می‌شوند. این می‌تواند آزاردهنده باشد زیرا فناوری تشخیص علائم ترافیکی اغلب علائم را از دست می‌دهد یا اشتباه می‌خواند و اطلاعات نادرستی ارائه می‌دهد.

کپی لینک

روی جاده

این دو رویکرد متفاوتی به فرمول هاچ‌بک داغ دارند. مینی سریع و پرهیجان است؛ سرعت بالا تورک استیر (تأثیر گشتاور روی فرمان) زیادی ایجاد می‌کند سواری بیش‌ازحد سفت است. شاسی A290 اما بسیار بهتر تنظیم شده؛ در جاده‌ای چالش‌برانگیز که JCW با مشکل مواجه می‌شود، آلپین می‌درخشد.

کپی لینک

فناوری

احساس و بازخورد آلپین A290 عالی است و اگرچه بر پایه رنو 5 ساخته شده اما شاسی، فرمان، پاسخ ترمزها و هندلینگ برای آلپین تنظیم شده‌اند. در مینی، حس درگیری کمتر است، اما JCW تعلیق سفت‌تر و لاستیک‌های چسبنده‌تری نسبت به کوپر الکتریکی استاندارد دارد.

کپی لینک

راندمان و کارایی

در مصرف انرژی تفاوت کمی وجود داشت و A290 با ۵.۸ کیلومتر بر کیلووات ساعت کمی از مینی با ۵.۶ کیلومتر بر کیلووات ساعت برتر بود. هیچ‌کدام از این خودروها خیلی جادار نیستند اما A290 کاربردی‌تر است. طراحی پنج‌در آن دسترسی به عقب را آسان‌تر می‌کند و فضای سر و زانو بیشتری را با امکان جای‌گیری سه نفر در صندلی‌های عقب ارائه می‌دهد. صندلی عقب مینی فقط برای دو نفر مناسب است اما صندلی‌ها حمایت کمی بهتری از بدن دارند.

نبرد آلپین A290 و مینی JCW
نبرد آلپین A290 و مینی JCW
نبرد آلپین A290 و مینی JCW
نبرد آلپین A290 و مینی JCW
نبرد آلپین A290 و مینی JCW
نبرد آلپین A290 و مینی JCW
کپی لینک

ایمنی و شعاع حرکتی

مینی از یورو انکپ امتیاز پنج ستاره را کسب کرد، درحالی‌که A290 چهار ستاره گرفته است. از سوی دیگر، مینی نه‌تنها کمی مصرف انرژی بیشتری دارد بلکه ظرفیت باتری ۴۹.۲ کیلووات ساعتی آن کمتر از ۵۲ کیلووات ساعت A290 است. درنتیجه، آلپین برد واقعی بهتری برابر با ۳۰۰ کیلومتر دارد درحالی‌که این رقم برای مینی در آزمایش‌ها ۲۷۶ کیلومتر بود. سرعت شارژ آلپین نیز با ۱۰۰ کیلووات کمی از ۹۵ کیلووات مینی بهتر است.

نبرد آلپین A290 و مینی JCW
نبرد آلپین A290 و مینی JCW
کپی لینک

مقام اول: آلپین A290

آلپین A290 با تکیه بر توانایی‌های رنو 5 E-Tech، سوپرمینی شیک را به خودرویی پرفورمنس و جذاب با احساس، بازخورد و ظرافت تبدیل می‌کند. این خودرو از نظر ظاهری و کابین بسیار دل‌انگیز است و سرعت فوق‌العاده‌اش در جاده‌های چالش‌برانگیز، بدون از دست دادن راحتی به دست آمده است. هرچند رنو ۵ نود درصد لذت را با هزینه کمتر ارائه می‌دهد اما اگر A290 دیفرانسیل لغزش محدود یا کمی قدرت بیشتر داشت، نیم ستاره بیشتر می‌گرفت.

کپی لینک

مقام دوم: مینی JCW الکتریکی

چیز واقعاً مینی جان کوپر ورکس الکتریکی را عقب می‌اندازد کیفیت سواری است. بااین‌حال، این خودرو از بسیاری جهات سرگرم‌کننده‌تر از هر مینی دیگر حال حاضر بازار چه بنزینی چه الکتریکی است. هندلینگ بازیگوش، پرفورمنس قوی و کابین دوست‌داشتنی به این معناست که اگر در جایی با آسفالت صاف و بی‌نقص زندگی کنید، در JCW الکتریکی چیزهای زیادی برای دوست داشتن وجود دارد.

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

آلپین A290 GTS

مینی JCW

قوای محرکه

تک‌موتوره

تک‌موتوره

قدرت

۲۱۸ اسب بخار

۲۵۸ اسب بخار

گشتاور

۳۰۰ نیوتن متر

۳۴۰ نیوتن متر

گیربکس

تک سرعته

تک سرعته

محور محرک

جلو

جلو

شتاب صفرتاصد

۶.۴ ثانیه

۵.۹ ثانیه

حداکثر سرعت

۱۷۰ کیلومتر بر ساعت

۲۰۰ کیلومتر بر ساعت

ظرفیت باطری

۵۲ کیلووات ساعت

۴۹.۲ کیلووات ساعت

شعاع حرکتی

۳۶۵ کیلومتر

۴۰۵ کیلومتر

طول

۳,۹۹۷ میلی‌متر

۳,۸۵۸ میلی‌متر

عرض

۱,۸۲۳ میلی‌متر

۱,۵۱۴ میلی‌متر

ارتفاع

۱,۵۱۲ میلی‌متر

۱,۴۶۰ میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

۲,۵۳۴ میلی‌متر

۲,۵۲۶ میلی‌متر

وزن خالص

۱۴۸۰ کیلوگرم

۱۷۲۵ کیلوگرم

حجم صندوق بار

۳۰۰ لیتر

۲۱۰ لیتر

قیمت پایه

۳۷,۵۰۰ پوند

۳۶,۲۰۵ پوند

قیمت تست‌شده

۳۸,۴۰۰ پوند

۳۹,۲۵۵ پوند

منبع: AutoExpress

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.