تویوتا کرولا یا هوندا سیتی؛ مقایسه بهترین سدان با برند ژاپنی

یک‌شنبه 23 شهریور 1404 - 19:28
مطالعه 9 دقیقه
honda city toyota corolla
تویوتا کرولا و هوندا سیتی با ابعاد مشابه وارد ایران می‌شوند اما پیشرانه و امکانات متفاوت دارند. کرولا موتور توربو و سیتی، سیستم تنفس طبیعی دارد.
تبلیغات

تویوتا خودروساز محبوب بازار ایران است و ارزش محصولات آن برای مردم کشور ما، ثابت شده. از سویی دیگر، عدم دسترسی به برندهای متنوع بازار جهانی، تولیدات شرکت‌های کره‌ای را در گروه رقبای تویوتا جای داده و طی بیست سال اخیر مشتریانی ایرانی را جذب کرده است. از سویی دیگر هوندا یکی از بهترین خودروسازان جهان با یک قرن سابقه‌، کیفیت مناسب و قیمت رقابتی ارایه می‌کند. این برند، انواع سواری، پیکاپ و شاسی بلند با پیشرانه‌های برقی و بنزینی و هیبریدی تولید می‌کند؛ اما تاکنون خودروهای هوندا با تیراژ بالا برای مردم ما عرضه نشده‌اند.

اولین کرولا سال ۱۹۶۶ تولید شد و حالا پرفروش‌ترین سری خودرو در تاریخ محسوب می‌شود. در طول ۵۹ سال، تویوتا کرولا در ۱۲ نسل مختلف به بازار جهانی عرضه شده است. در ایران، نخست کرولاهای نسل ششم و هفتم در اوایل دهه ۷۰ خورشیدی حضور داشتند. بعدها نسل‌های نهم و دهم نیز وارد کشور شدند و تصویری مثبت از یک خودروی ژاپنی باکیفیت را در ذهن خریداران ایرانی تثبیت کردند. امروزه کرولا در کشورهای متعددی همچون ژاپن، برزیل، تایوان، تایلند، ترکیه، آمریکا، انگلستان و چین تولید می‌شود و نسخه مونتاژ چین آن به ایران راه یافته است.

در سوی دیگر، برخلاف تصور رایج، هوندا سیتی بر پایه پلتفرم سیویک ساخته نشده است. اولین نسل این خودرو حدود ۴۰ سال پیش به صورت هاچبک سه‌در معرفی شد و اکنون به نسل ششم رسیده است. هوندا سیتی در دو نسخه سدان و هاچبک چهاردر تولید می‌شود و خطوط مونتاژ آن در کشورهایی چون تایلند، اندونزی، برزیل، ویتنام و مالزی فعال هستند. طبق برنامه، نسخه سدان این خودرو برای ورود به ایران در نظر گرفته شده و شرکت آذریورد سال به عنوان عرضه‌کننده معرفی شده است.

کپی لینک

مقایسه طراحی ظاهری کرولا و سیتی وارداتی

در نگاه نخست، تویوتا کرولا وارداتی نسبت به هوندا سیتی چهره‌ای سنگین‌تر و باوقارتر دارد. در حالی که هوندا همچنان بر جذابیت اسپرت و جوان‌پسند تأکید می‌کند، کرولا ۲۰۲۵ با الهام از کمری، بیشتر به سمت طراحی لوکس حرکت کرده است.

بدون شک، کرولا جدید نسبت به نسل‌های قبل، جذاب‌تر شده است. حالت تیز و مثلثی، وفادار به سبک خودروهای ژاپنی در چراغ اصلی دیده می‌شود. همچنین، کاپوت کوتاه و سپر حجیم به کرولا کمک می‌کند تا حالت تهاجمی داشته باشد.

در نمای جانبی و عقب کرولا، خطوط ساده و حجم‌دهی ملایم به چشم می‌خورد. سقف با شیبی زیبا به صندوق متصل شده و خط ممتد زیر پنجره‌ها ظرافت طراحی را برجسته می‌کند. رینگ‌های آلومینیومی ۱۶ اینچی و آینه‌های هم‌رنگ بدنه در همه نسخه‌ها استاندارد هستند، ضمن اینکه امکان نصب رینگ ۱۸ اینچی نیز وجود دارد. اگرچه برخی نسخه‌ها با سپرهای پلاستیکی عرضه می‌شوند و حس یک خودروی اقتصادی را القا می‌کنند، اما مدل وارداتی دارای سپرهای فلزی هم‌رنگ بدنه است که ظاهر لوکس‌تری ایجاد می‌کند.

در مقابل، هوندا سیتی با چراغ‌های جلو که درون آن‌ها قطعات کریستالی طراحی شده‌اند، نمایی جذاب ارائه می‌دهد. این ابتکار تا حدی نبود چراغ‌های هالوژن گران‌قیمت را جبران می‌کند. با این حال، مه‌شکن‌های ساده در دو طرف سپر و جلوپنجره پلاستیکی سیاه از نکات منفی طراحی هستند؛ هرچند چندان آزاردهنده به نظر نمی‌رسند. استفاده از زه براق در لبه کاپوت نیز یکی از ترفندهای هوشمندانه هوندا برای القای حس لوکس بودن با کمترین هزینه است.

نمای عقب سیتی هم با ترکیب هماهنگ اجزا و سبک طراحی مشابه سیویک چشم‌نواز جلوه می‌کند. در این بخش کمتر نشانه‌ای از قطعات پلاستیکی ارزان به چشم می‌خورد و حجم‌دهی سپر، صندوق و چراغ‌های عقب، رضایت‌بخش و متناسب با سدان‌های روز است.

ابعاد کرولا سدان ۲۰۲۵ شامل طول ۴۶۳۵ و عرض ۱۷۸۰ و ارتفاع ۱۴۵۵ میلی‌متر، همراه فاصله محوری ۲۷۰۰ میلی‌متر است. هوندا سیتی از سال ۲۰۱۹ تاکنون با طول ۴,۳۴۵ و عرض۱,۷۴۸ و ارتفاع ۱,۴۶۷ و فاصله محوری ۲,۵۸۹ میلی‌متر تولید می‌شود. در جدول ادامه مطلب، مقایسه ابعاد این خودروها با کیا سراتو جدید، سمند و پژو 206 صندوق‌دار، قابل مشاهده است.

خودرو

طول (میلی‌متر)

عرض (میلی‌متر)

ارتفاع (میلی‌متر)

فاصله‌محوری (میلی‌متر)

هوندا سیتی

۴۳۴۵

۱۷۴۸

۱۴۶۷

۲۵۸۹

تویوتا کرولا سدان ۲۰۲۵

۴۶۳۵

۱۷۸۰

۱۴۵۵

۲۷۰۰

کیا سراتو (جدید)

۴۶۶۰

۱۷۸۰

۱۴۵۰

۲۷۰۰

سمند

۴۵۰۲

۱۷۲۰

۱۴۶۰

۲۶۷۱

پژو ۲۰۶ صندوق‌دار

۴۱۸۸

۱۶۵۵

۱۴۵۶

۲۴۴۲

کپی لینک

مقایسه کابین تویوتا کرولا و هوندا سیتی وارداتی

هوندا سیتی و تویوتا کرولا که به ایران وارد شده‌اند، در رده خودروهای اقتصادی بازار جهانی قرار می‌گیرند. به همین دلیل در طراحی کابین آن‌ها از مواد پلاستیکی و ساختاری ساده استفاده شده است. به طور کلی، فضای داخلی هر دو خودرو حس یک سدان ارزان‌قیمت را منتقل می‌کند و از نظر طراحی داخلی، جذابیت بصری زیادی ندارند.

در کابین کرولا یک مانیتور لمسی ۸ اینچی وجود دارد. بیشتر نسخه‌ها فاقد پنل دیجیتال پشت فرمان هستند و اجزای دیگر نیز ساده طراحی شده‌اند. نمایشگر ایستاده روی داشبورد، فرمان گرد، دسته‌دنده پلاستیکی و استفاده از مواد سخت در داشبورد، مشخصه‌های اصلی فضای داخلی کرولا ۲۰۲۵ هستند. البته در برخی نسخه‌های عرضه‌شده در اروپا و آمریکا پنل دیجیتال وجود دارد، اما احتمالاً در مدل‌های وارداتی به ایران موجود نخواهد بود.

کرولا چهار سرنشین بالغ را به راحتی در خود جای می‌دهد. صندلی‌های جلو ساده اما راحت هستند، در حالی که ردیف عقب بیشتر حالت تخت و کم‌هیجان دارد. صندوق بار این خودرو ۴۷۱ لیتر ظرفیت دارد و با خواباندن صندلی‌ها، فضای حمل بار به حدود ۱۶۰۰ لیتر می‌رسد.

هوندا سیتی نیز فضایی ساده ارائه می‌دهد. دسته‌دنده بزرگ، ترمز دستی اهرمی و صفحه پشت فرمان آنالوگ از ویژگی‌های اصلی کابین هستند. روی فرمان کلیدهای متعدد قرار گرفته و خبری از صفحه لمسی یکپارچه نیست. سه کلید گردان کوچک روی داشبورد هم حال‌وهوای مدل‌های کلاسیک هوندا مانند سیویک قدیمی را تداعی می‌کنند. در برخی نسخه‌ها نمایشگر لمسی ۸ یا ۱۰ اینچی همراه با بلوتوث و مسیریاب ماهواره‌ای ارائه می‌شود.

صندلی‌های چرم مصنوعی و روکش درها از نکات مثبت طراحی داخلی هوندا سیتی هستند. چهار سرنشین بلندقد به راحتی درون آن جای می‌گیرند و حتی در سفرهای طولانی مشکل خاصی ندارند. طراحی صندلی‌ها به گونه‌ای است که ردیف جلو می‌تواند با صندلی‌های عقب هم‌سطح شود و فضایی برای استراحت ایجاد کند. صندوق بار ۵۰۶ لیتری نیز برای یک سدان کوچک رقم مناسبی است.

کپی لینک

پیشرانه و مشخصات فنی تویوتا کرولا و هوندا سیتی وارداتی

تویوتا کرولا در نسخه‌های مختلف وارداتی عرضه می‌شود:

  • مدل ۱/۲ لیتری توربو با توان ۱۱۶ اسب بخار و گشتاور ۱۸۵ نیوتن‌متر، مجهز به گیربکس CVT است. شتاب صفر تا صد آن حدود ۱۳ ثانیه و مصرف ترکیبی ۷ لیتر در صد کیلومتر است. حداکثر سرعت این نسخه به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.
  • مدل ۱/۸ لیتری هیبرید دارای موتور بنزینی ۱۰۱ اسب بخاری و موتور برقی ۷۰ اسب بخاری است که مجموعاً ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور ارائه می‌دهند. این نسخه با گیربکس CVT، میانگین مصرف ۴ لیتر در صد کیلومتر دارد و در حدود ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد.
  • نسخه سه سیلندر ۱/۵ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور ۱۴۹ نیوتن‌متر نیز عرضه شده است. عملکرد آن مشابه مدل ۱/۲ لیتری توربو است اما مصرف سوخت کمتری (حدود ۶ لیتر در صد کیلومتر) دارد.

هوندا سیتی وارداتی در ایران به پیشرانه ۱/۵ لیتری تنفس طبیعی با سیستم GDI مجهز است. این موتور ۱۲۱ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. همراه گیربکس CVT، مصرف ترکیبی آن حدود ۶/۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. حداکثر سرعت هوندا سیتی ۱۹۸ کیلومتر بر ساعت بوده و برای شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت به حدود ۱۰/۵ ثانیه زمان نیاز دارد.

خودرو / مدل

نوع موتور

قدرت (اسب بخار)

گشتاور (نیوتن‌متر)

گیربکس

شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه)

مصرف ترکیبی (لیتر/۱۰۰km)

حداکثر سرعت (km/h)

تویوتا کرولا ۱/۲ لیتری توربو

۴ سیلندر توربو

۱۱۶

۱۸۵

CVT

۱۳

۷

۱۸۰

تویوتا کرولا ۱/۸ لیتری هیبرید

بنزینی ۱۰۱ + برقی ۷۰ اسب بخار

۱۳۸

۱۴۲

CVT

۱۱

۴

۱۸۰

تویوتا کرولا ۱/۵ لیتری تنفس طبیعی

۳ سیلندر تنفس طبیعی

۱۲۰

۱۴۹

CVT

۱۳

۶

۱۸۰

هوندا سیتی ۱/۵ لیتری تنفس طبیعی (GDI)

۴ سیلندر تنفس طبیعی

۱۲۱

۱۴۵

CVT

۱۰/۵

۶/۲

۱۹۸

کپی لینک

مقایسه قیمت تویوتا کرولا و هوندا سیتی وارداتی

هزینه خرید کرولا ۱/۲ لیتر توربو، ۲/۷ میلیارد تومان و نسخه‌ی هیبرید، ۳ میلیارد تومان است. قیمت نهایی فروش هوندا سیتی وارداتی به مشتریان سامانه یکپارچه ۲ میلیارد و ۳۲۷ میلیون تومان بود و هم اکنون نیز نسخه‌های صفر آن در بازار با حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ تا ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و معامله می‌شوند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.