کیا اسپورتیج یا سیات آتکا مقایسه قیمت و مشخصات در ایران

یک‌شنبه 30 شهریور 1404 - 20:20
مطالعه 10 دقیقه
kia sportage vs seat ateca
سیات آتکا توسط خودروسازان راین وارد ایران شده و با قیمت نسبتا گران باید با کیا اسپورتیج کوشا خودرو رقابت کند.
تبلیغات

بازار داغ کراس‌اورهای خانوادگی در ایران، خود را برای پذیرایی از دو مهمان جدید آماده می‌کند؛ یکی چهره‌ای آشنا و محبوب و دیگری، غریبه‌ای اروپایی با اصالتی اسپانیایی. کیا اسپورتیج، که خاطرات چند نسل آن در خیابان‌های کشورمان زنده است، با چهره‌ای کاملاً متحول شده دیده می‌شود تا در برابر سئات آتکا، محصولی از زیرمجموعه‌ی اسپانیایی فولکس‌واگن، رقابت کند.

اسپورتیج را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین کراس‌اورهای آسیایی دانست که اولین نسل آن در سال ۱۳۷۲ (۱۹۹۳) معرفی شد. نسل پنجم این خودرو که در سال ۱۴۰۰ (۲۰۲۱) رونمایی شد، یک انقلاب در طراحی کیا به شمار می‌رود. نسخه‌ای که برای بازار ایران در نظر گرفته شده، مدل کشیده (L) با فاصله محوری بیشتر است که از خط تولید کیا در چین به کشورمان می‌آید. این بازگشت پس از حضوری موفق و ۱۵ ساله برای نسل‌های دوم تا چهارم، انتظارات را از این کره‌ای کهنه‌کار بالا برده است.

در سوی دیگر این میدان، آتکا ایستاده است؛ محصولی از یک برند اروپایی که شاید برای بسیاری از ایرانیان ناشناخته باشد. شرکت اسپانیایی سئات (SEAT) از سال ۱۳۶۵ (۱۹۸۶) به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه فولکس‌واگن فعالیت می‌کند. آتکا که تولید آن از سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۶) آغاز شده، از نظر فنی اشتراکات فراوانی با محصولاتی چون آئودی Q2 و جتا VS5 دارد. نکته جالب آنکه این خودرو در اسپانیا تولید نمی‌شود و از کارخانه‌های جمهوری چک و الجزایر به بازارهای جهانی می‌رسد. نسخه‌ی وارداتی به ایران، قوی‌ترین مدل آتکا خواهد بود که به موتور ۲ لیتری توربوشارژ، گیربکس اتوماتیک و سیستم دو دیفرانسیل مجهز شده است.

ورود این دو خودرو، داستان همیشگی بازار خودروی ایران را روایت می‌کند. کراس‌اورهایی که در بازارهای جهانی به عنوان خودروهایی عامه‌پسند و اقتصادی شناخته می‌شوند، در ایران به دلیل عوارض و مالیات‌های سنگین واردات، به کالاهایی لوکس تبدیل شده و تنها قشر ثروتمند جامعه توان خرید آن‌ها را خواهند داشت. باید دید در این رقابت سطح بالا، برگ برنده در دست شهرت و محبوبیت دیرینه‌ی اسپورتیج خواهد بود یا کیفیت مهندسی آلمانی که در کالبد آتکای اسپانیایی پنهان شده است.

کپی لینک

مقایسه طراحی کیا اسپورتیج و سیات آتکا

در بازار شاسی‌بلندهای جدید، دو رقیب با دو فلسفه طراحی کاملاً متفاوت به میدان آمده‌اند: کیا اسپورتیج ۲۰۲۴ با چهره‌ای ساختارشکن و آینده‌نگر و سئات آتکا با ظاهری پویا و اروپایی. هر دو خودرو تلاش می‌کنند تا از مدل‌های تکراری، به‌خصوص رقبای چینی، متمایز باشند، اما در یک نقطه به اشتراک می‌رسند که ممکن است برای برخی خریداران یک نکته منفی باشد: استفاده گسترده از قطعات پلاستیکی در بدنه.

کیا اسپورتیج جدید با طراحی نمای جلوی خود، هر بیننده‌ای را به چالش می‌کشد. چراغ‌های عجیب و جلوپنجره مدرن آن، چهره‌ای کاملاً متفاوت از نسل‌های قبل به نمایش می‌گذارند. با این حال، حجم زیادی از سپر و جلوپنجره از پلاستیک سیاه ساخته شده است. این روند در نمای جانبی نیز ادامه دارد و قاب گلگیرها، رکاب‌ها و حتی آینه‌های جانبی در نسخه‌های پایه، پلاستیکی هستند.

نقطه اوج این ماجرا در نمای عقب است؛ جایی که با وجود چراغ‌های عقب منحصربه‌فرد و جذاب، حجم بسیار زیاد پلاستیک در سپر به عنوان یک نکته منفی آشکار خودنمایی می‌کند. طراحان کیا حتی محل نصب پلاک را نیز به سبک خودروهای کلاسیک روی سپر قرار داده‌اند تا سادگی درپوش صندوق حفظ شود.

در سوی دیگر، سئات آتکا با چراغ‌های LED تیز و خطوط بدنه عضلانی، شخصیتی اروپایی و پویا را به نمایش می‌گذارد که به وضوح از محصولات فولکس‌واگن و آئودی الهام گرفته است. خطوط موازی و هماهنگ روی بدنه، حس حرکت و استحکام را القا می‌کنند و آن را به گزینه‌ای زیباتر از بسیاری از شاسی‌بلندهای چینی بازار تبدیل کرده‌اند. اما آتکا نیز از ضعف اسپورتیج بی‌نصیب نیست.

بخش بزرگی از جلوپنجره، فریم مه‌شکن‌ها و سپر جلو از پلاستیک ساخته شده‌اند. در نمای جانبی و عقب نیز استفاده از ادوات پلاستیکی سیاه برای رکاب، قاب پنجره‌ها و سپر، حس لوکس بودن این خودروی اروپایی را تا حدی کاهش می‌دهد.

خودرو

طول (میلی‌متر)

عرض (میلی‌متر)

ارتفاع (میلی‌متر)

فاصله محوری (میلی‌متر)

سیات آتکا

۴,۳۸۱

۱,۸۴۱

۱,۶۱۵

۲,۶۳۸

کیا اسپورتیج L

۴,۶۶۰

۱,۸۶۵

۱,۶۶۵

۲,۷۵۵

هیوندای توسان

۴,۵۱۰

۱,۸۶۵

۱,۶۵۰

۲,۷۵۵

فولکس واگن تیگوان

۴,۵۳۹

۱,۸۴۲

۱,۶۶۰

۲,۶۷۶

به کمک جدول فوق، مقایسه ابعاد سیات اتکا و کیا اسپورتیج با هیوندای توسان و فولکس واگن تیگوان انجام شده است. در نهایت، انتخاب بین این دو کاملاً به سلیقه خریدار بستگی دارد. کیا اسپورتیج برای کسانی که به دنبال یک طراحی کاملاً جدید، جسورانه و فضایی هستند، گزینه‌ای بی‌رقیب است. در مقابل، سئات آتکا با ظاهر پویاتر و خطوط منظم‌تر، دل طرفداران طراحی اروپایی را به دست می‌آورد.

کپی لینک

مقایسه کابین کیا اسپورتیج و سیات آتکا

مقایسه کابین کیا اسپورتیج و سیات آتکا ، دو دنیای کاملاً متفاوت را به نمایش می‌گذارد؛ جایی که کیا با آغوش باز به استقبال آینده رفته، اما سیات همچنان به اصول کلاسیک خود پایبند مانده است.

کابین کیا اسپورتیج وارداتی یک جهش بزرگ به سوی مدرنیته است. محور اصلی این طراحی، دو نمایشگر ۱۲/۳ اینچی است که به صورت یکپارچه، داشبورد را پوشش داده و فضایی کاملاً دیجیتال و فناوری‌محور خلق کرده‌اند. این حس مدرن با فرمان D شکل، صندلی‌های تمام چرم و جوی‌استیک تعویض دنده (که در نسخه‌های فول‌آپشن وارداتی نیز وجود دارد) تکمیل می‌شود. علاوه بر این، اسپورتیج با ارائه فضای صندوق ۵۶۰ لیتری، از نظر کاربردی بودن نیز امتیاز بالایی کسب می‌کند.

در مقابل، سیات آتکا فضایی سنتی‌تر و محافظه‌کارانه‌تر را ارائه می‌دهد. هرچند در نسخه‌های سفارشی می‌توان امکاناتی نظیر نمایشگر لمسی بزرگ، سقف پانورامیک و پنل دیجیتال را یافت، اما کیفیت مواد به کار رفته در داشبورد، به‌ویژه پلاستیک‌های سخت و کلیدهای گردان، حس یک خودروی اقتصادی را تداعی می‌کند که یادآور شاسی‌بلندهای ارزان‌قیمت چینی است. نمایشگر مرکزی ۹/۲ اینچی وضوح خوبی دارد، اما توسط اجزایی مانند دسته‌دنده قدیمی احاطه شده که از جذابیت کلی کابین می‌کاهد.

با این حال، سیات آتکا در زمینه‌ی راحتی و فضای سرنشین حرف‌هایی برای گفتن دارد. بررسی‌های انجام شده در اروپا نشان می‌دهد که صندلی‌های این خودرو راحتی بسیار خوبی دارند و فضای کافی برای چهار سرنشین بلندقد فراهم است. صندوق عقب ۵۱۰ لیتری آن نیز کاملاً مناسب ارزیابی می‌شود که با خواباندن صندلی‌های عقب، این فضا به ۱۶۰۰ لیتر افزایش می‌یابد.

در نهایت، انتخاب میان این دو خودرو به سلیقه و اولویت‌های خریدار بستگی دارد. اگر به دنبال یک کابین مدرن، مملو از نمایشگرهای بزرگ و حس و حال تکنولوژیک هستید، کیا اسپورتیج بی‌شک انتخاب برتر است. اما اگر راحتی صندلی‌ها و یک طراحی ساده و کلاسیک برای شما اهمیت بیشتری دارد، سیات آتکا نیز می‌تواند گزینه‌ای قابل تامل باشد، البته به شرطی که با طراحی داخلی نه‌چندان جذاب آن کنار بیایید.

کپی لینک

مقایسه فنی کیا اسپورتیج و سیات آتکا

اسپورتیج وادراتی هرمس خودرو و کوشا خودرو از یک پیشرانه ۱/۵ لیتر توربوشارژ با فناوری پاشش مستقیم سوخت GDI استفاده می‌کند. این موتور قدرت ۲۰۰ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۲۵۳ نیوتن متر دارد. قوای محرک از طریق جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل می شود. مصرف سوخت ترکیبی ۶ تا ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده که احتمالا با بنزین استاندارد ایران، کمی بیشتر است.

سیات اتکا وارداتی خودروسازان راین از موتور ۲ لیتر توربو با ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن‌متر گشتاور استفاده می‌کند. سیات آتکا همراه گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک و سیستم دو دیفرانسیل، در زمان ۷/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر دارد.

در بحث تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی کیا اسپورتیج L تمرکز بیشتری بر فناوری‌های کمک‌راننده پیشرفته (ADAS) مثل هشدار برخورد، رانندگی بین خطوط و کروز کنترل هوشمند دارد. سیات آتکا علاوه بر تجهیزات ایمنی پایه و کیسه‌ هوای بیشتر (مثل ایربگ زانوی راننده)، امکانات رفاهی ویژه مثل حافظه صندلی، گرمکن فرمان، شارژ وایرلس و سیستم صوتی قوی‌تر ارائه می‌دهد.

کپی لینک

مقایسه تجهیزات ایمنی و رفاهی

دسته‌بندی

کیا اسپورتیج L

سیات آتکا

ایمنی فعال

هشدار برخورد از جلو، تشخیص عابر پیاده، فناوری رانندگی بین خطوط، کمک رانندگی در بین خطوط، هشدار خروج از خطوط، نور بالای اتوماتیک، سیستم کمک رانندگی در ترافیک، سیستم کمک جلوگیری از تصادف، کروز کنترل هوشمند، سیستم کنترل هوشمند مبتنی بر ناوبری

هشدار نقطه کور، هشدار خروج از خطوط، تشخیص خواب‌آلودگی راننده، تابلوخوان، سنسور باران، سنسور نور، کروز کنترل

ایمنی غیرفعال

کیسه هوا راننده و سرنشین، کیسه هوای جانبی جلو، کیسه هوای جانبی کاری جلو، ایربگ پرده‌ای

کیسه هوا جلو، ایربگ جانبی، ایربگ پرده‌ای، ایربگ زانوی راننده

سیستم‌های پایداری و ترمز

کمک حرکت در سربالایی (HAC)، سیستم رانندگی در برف، ترمز پارک برقی + اتوهلد، پایش فشار باد چرخ‌ها

HAC – ABS – ESP – TCS – ESC، دیفرانسیل لغزش محدود، ترمز پارک برقی، سیستم کنترل فشار باد لاستیک (TPMS)

کمک‌راننده و سنسورها

سنسور جلو، سنسور پارک عقب، دوربین (نامشخص)

سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دنده عقب

راحتی و رفاهی

سقف پانوراما، رینگ ۱۸ اینچ، صندلی‌های عقب تاشو ۴۰/۶۰، دریچه تهویه عقب، اتولایت، تنظیم برقی آینه‌ها، آینه‌های تاشو برقی + گرم‌کن، شیفتر برقی الکترونیکی، پدال شیفتر، استارت/استاپ موتور، کلید استارت هوشمند، سیستم تصفیه هوای اتوماتیک

سقف پانوراما، گرمکن صندلی جلو، گرمکن فرمان، تنظیم برقی صندلی‌ها + حافظه، تهویه مطبوع دوگانه، فرمان برقی، سیستم ورود بدون کلید

مالتی‌مدیا و ارتباطی

صفحه کیلومتر دیجیتال ۱۲.۳ اینچ، بلوتوث، ۲ درگاه USB + دو خروجی ۱۲ ولت، ۸ بلندگو

صفحه نمایش ۹.۲ اینچ، پشتیبانی اندروید اتو و اپل کارپلی، سیستم صوتی ۱۰ بلندگو، شارژ وایرلس موبایل

روشنایی

چراغ‌های جلو LED، روشنایی روز LED، چراغ عقب یکپارچه

سنسور نور (اتولایت)، چراغ‌های LED (در بعضی نسخه‌ها)

کپی لینک

مقایسه قیمت کیا اسپورتیج و سیات آتکا

شهریور ۱۴۰۴ کیا اسپورتیج مدل ۲۰۲۵ با قیمت پایه ۳ میلیارد و ۸۸۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. هزینه نهایی برای تحویل به مشتریان، ۴ میلیارد و ۲۶۸ میلیون و ۲۳۶ هزار تومان خواهد بود. همچنین خودروسازان راین شرایط فروش سیات آتکا، کراس اور مونتاژی خود را با تحویل فوری (۱۵ روزه) و تخفیف ۱۰۰ میلیون تومانی ویژه مهر ۱۴۰۴ معادل ۵ میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان اعلام کرد.

در بازار شرق آسیا، کیا اسپورتیج با مشخصاتی که پیش‌تر گفته شد، حدود ۲۵ هزار دلار قیمت دارد. در اروپا برای سیات آتکا مشابه آنچه وارد ایران شده ۳۰ تا ۳۳ هزار دلار پرداخت می‌شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.