مقایسه سابرینا U5 پلاس و آرتابان آرتان، سدانهای چینی جدید بازار
اگر با بودجهای تا ۱.۵ میلیارد تومان به دنبال یک سدان صفرکیلومتر باشید، سه انتخاب از بین خودروهای داخلی یعنی دنا پلاس توربو اتوماتیک، تارا V4 و شاهین پلاس اتوماتیک را خواهید داشت و اگر خواهان مدلهای چینی باشید میتوانید سراغ دو گزینه یعنی جک J4 یا آریزو 5 بروید. حال اما بهتازگی، دو سدان چینی جدید راهی بازار کشورمان شدهاند که تقریباً در همین بازهٔ قیمتی قرار میگیرند و میتوانند نظر کسانی که به دنبال گزینهٔ تازهای هستند را جلب کنند. این خودروها سابرینا U5 پلاس محصول دیار خودرو و آرتان محصول آرتابان موتور هستند که هردو تقریباً همزمان معرفی و راهی بازار شدهاند. ازاینرو، قصد داریم در ادامه این دو سدان تازهوارد بازار را باهم مقایسه کنیم تا ببینیم کدامیک میتواند گزینهٔ بهتری باشد.
معرفی خودروها
سابرینا U5 پلاس محصول شرکت بایک چین است و درواقع نسل دوم بیجینگ U5 محسوب میشود. این خودرو در سال ۲۰۱۷ رونمایی و یک سال بعد راهی بازار شد. سپس این سدان چینی برای مدل ۲۰۲۱ فیسلیفت شد و بیجینگ U5 پلاس نام گرفت. مدلی که دیار خودرو به ایران آورده همین نسخهٔ فیسلیفت نسل دوم است. از سوی دیگر، آرتان محصول برند رووی متعلق به شرکت سایک است و i5 نام دارد. این خودرو اولین بار در سال ۲۰۱۷ معرفی شد و در بازارهای خارج از چین هم با نام امجی 5 به فروش رسید. درواقع، امجی 5 که بهصورت وارداتی توسط فردا موتور در ایران عرضه شد، نسخهٔ پیش از فیسلیفت همین آرتان است. رووی i5 اما دو بار در سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۳ فیسلیفت شد که جدیدترین نسخهٔ آن را با نام آرتان در ایران میبینیم.
مقایسه طراحی بیرونی
همانطور که توضیح دادیم، پیشینهٔ هردوی این سدانهای چینی به حدود هشت سال پیش بازمیگردد و بنابراین خیلی مدلهای بروزی نیستند ولی در قیاس با رقبای خود در بازار ایران، محصولات مدرنی محسوب میشوند خصوصاً با توجه به اینکه طی سالها مورد بهروزرسانی هم قرار گرفتهاند. جالب اینکه در نمای جلوی هردو خودرو شاهد چراغهای کشیدهٔ چندضلعی و جلوپنجرهٔ بزرگی هستیم که بخش عمدهای از سپر را پوشش داده است. بااینحال، در این نما U5 پلاس کمی هماهنگتر و زیباتر به نظر میرسد.
شباهت بین این دو سدان چینی در نمای جانبی هم با طراحی نسبتاً ساده و لچکی کوچک انتهای پنجرهها ادامه دارد اما این شباهت در عقب به اوج میرسد زیرا هردو از چراغهای سراسری با طراحی نسبتاً شبیه به هم استفاده میکنند هرچند که جا پلاک آرتان روی صندوق و از سابرینا روی سپر طراحی شده است. این دو خودرو از لحاظ ابعاد هم با طول ۴٬۶۶۰ میلیمتر برای سابرینا و ۴٬۶۷۶ میلیمتر برای آرتان بسیار به هم نزدیک هستند. بهطورکلی، هرچند این دو سدان چینی مونتاژی در بیرون ظاهر و ابعادی نزدیک به هم دارند اما U5 به لطف طراحی هماهنگتر نمای جلو و گرافیک جذابتر چراغهای عقب کمی برتر به نظر میرسد.
مقایسه داخل
شباهت این دو مهمان جدید بازار کشورمان در داخل کابین هم ادامه پیدا کرده است زیرا هردو از نمایشگرهای پیوسته برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی همراه با غربیلک فرمان سه پره استفاده میکنند و حتی در طراحی رو دریها هم به هم شباهت دارند. بااینوجود، در اینجا هم به لطف طراحی بهتر نمایشگرهای پیوسته و طراحی مدرنتر دریچههای تهویه، کفه ترازو کمی به سمت سابرینا سنگینی میکند. البته درمجموع کابین هردو خودرو با پلاستیک سیاه فراوان، حال و هوای اقتصادی دارد ولی بازهم چند سر و گردن از سدانهای داخلی بهتر و مدرنتر هستند.
مقایسه امکانات
در جدول زیر امکانات و تجهیزات دو خودرو را باهم مقایسه میکنیم:
ویژگی | سابرینا U5 پلاس | آرتابان آرتان |
---|---|---|
سیستم کنترل کشش | دارد | دارد |
سیستم کنترل پایداری | دارد | دارد |
سیستم کمکی حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | دارد | دارد |
سیستم ورود بدون کلید | دارد | دارد |
سنسور پارک | عقب | عقب |
ایربگ | ۴ عدد | ۲ عدد |
چراغهای خودکار | دارد | دارد |
تنظیم صندلیهای جلو | دستی | دستی |
نمایشگر مرکزی | ۱۲.۳ اینچی | ۱۰.۲۵ اینچی |
صفحه آمپر | ۷.۰ اینچی | ۱۰.۲۵ اینچی |
سانروف | دارد | دارد |
آینههای جانبی | تاشو برقی | تنظیم برقی |
سیستم صوتی | ۶ بلندگو | ۴ بلندگو |
هشدار خروج از خط | دارد | ندارد |
سیستم تشخیص نقاط کور | دارد | ندارد |
کروز کنترل | دارد | دارد |
ترمز پارک برقی | دارد | دارد |
اتوهلد | دارد | دارد |
صندلیها | چرمی | چرمی |
با توجه جدول فوق، از لحاظ امکانات هم برتری با سابرینا U5 پلاس است زیرا از سیستمهای ایمنی هشدار خروج از خط و تشخیص نقاط کور بهره میبرد که در رقیب وجود ندارد و دو ایربگ هم بیشتر دارد.
مقایسه قوای محرکه
زیر کاپوت هم بین این دو خودرو شباهت میبینیم زیرا هردو از پیشرانههای ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی و گیربکسهای CVT استفاده میکنند. البته آرتان روی پلتفرم PATAC K ساخته شده که نسخهای اقتصادی از پلتفرم D2XX جنرال موتورز است. این پلتفرم بهطور مشترک با سایک توسعه پیدا کرده و در خودروهایی مثل بیوک اکسل GT و شورلت مونزا هم به کار رفته است. علاوه بر این، پیشرانهٔ ۱.۵ آرتان هم از سری موتورهای توسعهٔ مشترک جنرال موتورز و سایک است و در بیوک اکسل GX هم استفاده میشود. این موتور ۱۲۸ اسب بخار قدرت و ۱۵۸ نیوتن متر گشتاور دارد که برای یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی ارقام قابلتوجهی محسوب میشود و از ۱۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور موتور سابرینا هم بیشتر است.
با توجه به پیشرانههای تنفس طبیعی و گیربکسهای CVT، از این دو سدان چینی نباید انتظار رانندگی هیجانانگیزی را داشت تا جایی که آرتان حتی با وجود قدرت بیشتر، ۱۲.۶ ثانیه طول میکشد تا از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد درحالیکه در همین بازهٔ قیمتی امکان خرید آریزو 5 یا دنا پلاس با پیشرانههای توربوشارژ قویتر وجود دارد اما نقطه قوت سابرینا و آرتان، استهلاک پایین قوای محرکه و نداشتن دردسرهای موتورهای توربو است. این سدانهای اقتصادی چینی هردو حدود ۱۲۵۰ کیلوگرم وزن دارند که تقریباً هماندازهٔ تارا V4 است. هردو خودرو از رینگهای آلومینیومی ۱۷ اینچی با لاستیکهای ۲۰۵ استفاده میکنند و در جلو و عقب به ترمزهای دیسکی مجهز هستند. سیستم تعلیق هردو نیز در جلو مکفرسون و در عقب تورشن بیم است که ترکیبی اقتصادی و مشابه رقبایی مثل شاهین پلاس و آریزو 5 است.
قیمت و جمعبندی
قیمت سابرینا U5 پلاس در آخرین طرح فروش دیار خودرو یک میلیارد و ۴۹۵ میلیون تومان اعلام شده و هرچند قیمت آرتان هنوز مشخص نیست اما گزارشهایی به قیمت یک میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومانی اشاره داشتهاند؛ بنابراین، سابرینا به میزان قابلتوجهی ارزانتر است که این در کنار امکانات بیشتر و طراحی بروزتر در داخل و بیرون، باعث میشود U5 پلاس خودروی برندهٔ این رقابت باشد. همچنین هرچند دیار خودرو پیشتر از لحاظ تداوم تولید محصولات خود و ارائه خدمات پس از فروش مناسب کارنامهٔ خوبی نداشته اما آرتابان موتور هم شرکتی تازه تأسیس است و مشخص نیست از این لحاظ چه شرایطی خواهد داشت. این در حالی است که دیار خودرو مدتی است زیر چتر گروه ماموت قرار گرفته و شاید اوضاع بهتری نسبت به قبل داشته باشد. با در نظر گرفتن مجموع این عوامل، اگر با بودجهای در حدود ۱.۵ میلیارد تومان به دنبال گزینهای تازه هستید، سابرینا U5 پلاس میتواند انتخاب بهتری باشد.
مقایسه مشخصات فنی
سابرینا U5 پلاس | آرتابان آرتان | |
---|---|---|
پیشرانه | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر |
قدرت | ۱۱۲ اسب بخار | ۱۲۸ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۲ نیوتن متر | ۱۵۸ نیوتن متر |
گیربکس | CVT | CVT |
محور محرک | جلو | جلو |
طول | ۴٬۶۶۰ میلیمتر | ۴٬۶۷۶ میلیمتر |
عرض | ۱٬۸۲۰ میلیمتر | ۱٬۸۳۵ میلیمتر |
ارتفاع | ۱٬۴۸۰ میلیمتر | ۱٬۴۹۸ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲٬۶۷۰ میلیمتر | ۲٬۶۸۰ میلیمتر |
وزن | ۱۲۵۵ کیلوگرم | ۱۲۵۰ کیلوگرم |
ظرفیت باک | ۴۸ لیتر | ۵۰ لیتر |
رینگ و لاستیک | ۱۷ اینچی ۲۰۵ | ۱۷ اینچی ۲۰۵ |
قیمت | ۱ میلیارد و ۴۹۵ میلیون | ۱ میلیارد و ۶۸۰ میلیون |