فولکس واگن iD4 یا آئودی Q4 مقایسه برقی های اروپایی در ایران

چهارشنبه 23 مهر 1404 - 20:53
مطالعه 8 دقیقه
vw  id.4   vs َaudi q4
فولکس واگن iD4 و آئودی Q4 خودروهای برقی گران‌قیمت بازار ایران هستند که همزمان در اروپا نیز عرضه می‌شوند. مقایسه این دو محصول، از جهات مختلف اهمیت دارد
تبلیغات

فولکس واگن iD4 کراز کروز توسط ماموت خودرو وارد ایران شده است. این خودرو هم‌اکنون یکی از پرفروش‌ترین کراس‌اورهای تمام برقی بازار اروپا محسوب می‌شود و داخل کشور ما هم، باوجود قیمت ۴/۵ میلیارد تومانی، مورد توجه قرار گرفته است. در سمت دیگر، آئودی Q4 ای‌ترون توسط "نادین خودرو" وارد ایران شده و مهر 1404 با قیمت ۶ میلیارد تومان پیش‌فروش می‌شود.

فولکس‌واگن ID.4 و آئودی Q4 e-tron از نظر فنی شباهت زیادی دارند، زیرا هر دو بر پایه پلتفرم مشترک MEB گروه فولکس‌واگن ساخته شده‌اند و از موتورهای الکتریکی، باتری‌ها و ابعاد مشابهی بهره می‌برند. با این حال، تفاوت اصلی آن‌ها در سطح تجهیزات، کیفیت ساخت و تجربه رانندگی است؛ آئودی Q4 با کابین لوکس‌تر و امکانات بیشتر، حس رانندگی پریمیوم‌ ارائه می‌دهد، در حالی که فولکس‌واگن ID.4 بیشتر بر کارایی، سادگی و قیمت مناسب تمرکز دارد.

مدل iD.4 در کلاس کراس‌اور اندازه متوسط و هاچبک iD.3 مهم‌ترین محصولات الکتریکی فولکس واگن برای رقابت با تولیدات تسلا هستند. از سال 2020 تاکنون، iD.4 در آلمان و امریکا و چین تولید می‌شود. نسخه‌ی مخصوص بازار آسیا به نام  iD4 Crozz  ساخت کارخانه‌های فاو (FAW) و سایک است که سابقه همکاری با برند آلمان را از سال‌های دور دارند. iD.4 در سال ۲۰۲۱ عنوان بهترین خودروی جهان را کسب کرد.

آئودی Q4  ای ترون، سال ۲۰۲۱ رونمایی شد و یک کراس‌اور مدرن با پیشرانه تمام الکتریکی محسوب می‌شود. این خودرو، دو نوع بدنه‌ی استاندارد و اسپرت بک (با طرح کوپه ) دارد. از نظر توان پیمایش، باتری و قوای محرک هم، مدل‌های مختلف ارایه می‌دهد. آئودی Q4 e-Tron در سه ناحیه شامل اروپا و امریکا و چین، فروخته می‌شود.

کپی لینک

مقایسه طراحی فولکس واگن iD4 با آئودی Q4

شکی نیست که شاسی‌بلند برقی آئودی، زیباتر و جذاب‌تر است. از نظر ارزش برند و پسند مشتری نیز، Q4 جایگاه بالاتری در بازار جهانی دارد. هرچند که iD4 نیز با نمای تهاجمی عرضه می‌شود؛ نسبت به آئودی، ارزان‌ و ساده به نظر می‌رسد.

فولکس واگن iD4 یک خودروی برقی فاقد جلوپنجره است. نوار روشنایی روز، در بالای چراغ‌های اصلی دیده می‌شود و پیوستگی تا محل نصب نشان تجاری VW فراهم می‌کند. در نمای جانبی، چرخ‌های بزرگ با رینگ  آلومینیوم ۲۰ اینچ، حس اسپرت و جوان‌پسند iD4 را تقویت می‌کنند.

طراحی پشت iD4 هماهنگی بسیار خوبی با نمای روبرو دارد. ترکیب LED های چهارگوش در قسمت‌های مختلف، کراس‌اور برقی فولکس واگن را جذاب جلوه می‌دهد. البته، ادوات پلاستیکی در سپر عقب، رکاب و پیرامون گلگیرها، ارزش لوکس این خودرو را کم می‌کند. طراحی پشت iD4 هماهنگی بسیار خوبی با نمای روبرو دارد. ترکیب LED های چهارگوش در قسمت‌های مختلف، کراس‌اور برقی فولکس واگن را جذاب جلوه می‌دهد. البته، ادوات پلاستیکی در سپر عقب، رکاب و پیرامون گلگیرها، ارزش لوکس این خودرو را کم می‌کند.

در نمای اصلی، جلوپنجره‌ی کاملا بسته با رنگ متفاوت از بدنه استفاده شده است تا برداشت بیننده از Q4  ای ترون، چندان متفاوت از یک خودروی اسپرت بنزینی نباشد. لبه‌ی کاپوت، به خوبی تا جلوپنجره کشیده شده و ظرافت در طراحی را نشان می‌دهد. حجم‌دهی سپر جلو و فرم تهاجمی برای چراغ‌ها، نقش مهمی در حس اسپرت آئودی Q4  ای ترون دارند.

آئودی Q4 یک کراس‌اور اسپرت با شیب ملایم در انتهای سقف است. روی گلگیرها خطوط عمیق و القای حس عضلانی دیده می‌شود. چرخ‌های این خودرو، ۱۹ و ۲۰ اینچ هستند. در نمای پشت، ادوات پلاستیکی سیاه، ارزش اقتصادی خودرو را کاهش می‌دهند. فرم کلی چراغ‌ها با ساختار پیوسته نیز، آنچنان که مخاطب از یک خودروی لوکس ساخت آئودی انتظار دارد، زیبا و عالی به نظر نمی‌رسد. البته حجم‌دهی بدنه، طراحی درپوش صندوق، جایگاه مخصوص پلاک، بال عقب و حتی قاب پلاستیکی پیرامون شیشه، رضایت بخش و چشم‌نواز است.

مشخصات

طول (میلی‌متر)

عرض بدون آینه‌ها (میلی‌متر)

ارتفاع (میلی‌متر)

فاصله بین دو محور (میلی‌متر)

فولکس‌واگن ID.4

۴۵۸۴

۱۸۵۲

۱۶۳۶

۲۷۶۵

آئودی Q4

۴۵۸۸

۱۸۶۵

۱۶۳۲

۲۷۶۴

آئودی Q5

۴۷۱۷

۱۹۰۰

۱۶۴۷

۲۸۱۴

کیا اسپورتیج 2025 مدل L

۴۶۶۰

۱۸۶۵

۱۶۸۰

۲۷۵۵

بی وای دی سانگ پلاس

۴۷۷۵

۱۸۹۰

۱۶۶۰

۲۷۶۵

ابعاد فولکس واگن iD4 و آئودی Q4 به دلیل پلتفرم مشترک، مشابه است. این خودروها، البته چندان بزرگ‌ محسوب نمی‌شوند و در مقایسه با کیا اسپورتیج وارداتی یا بی‌وای‌دی سانگ پلاس، کوچک‌تر هستند.

کپی لینک

مقایسه کابین فولکس واگن iD4 با آئودی Q4

طرح داشبورد و ادوات نصب شده در iD4 بسیار ساده هستند. حتی کلیدهای پرتعداد در کنسول دیده نمی‌شود. این شرایط البته با کابین Q4 قابل مقایسه نیست و انبوه دکمه‌ها با نمایشگرهای بزرگ، کراس‌اور برقی آئودی را فراتر از انتظار نشان می‌دهد. همچنین فرم صندلی‌ها و کیفیت ساخت تودری‌ها در Q4 بهتر از iD4 است.

نمایشگر لمسی ۱۰ اینچ برای iD.4 بازار ایران ارایه می‌شود. مدل‌های سفارشی از نمونه‌ی ۱۲ و ۱۲/۹ اینچ استفاده می‌کنند. صفحه دیجیتال پشت فرمان، حالت ذوزنقه‌ای دارد و تقریبا ۵ اینچ است. ابعاد فرمان، فضای دید مناسب برای دیدن این قسمت فراهم می‌کند و  حالت ساده مشابه دیگر خودروهای فولکس واگن دارد. فولکس واگن iD.4 برای ۴ سرنشین بلند قد، کاملا مناسب است. در صندوق، ۵۴۳ لیتر فضای حمل بار وجود دارد؛ ضمن اینکه قابلیت خواباندن صندلی‌ها و افزایش این بخش تا ۱۶۵۵ لیتر نیز هست.

آئودی Q4  ای ترون از معدود کراس‌اورهایی است که فرمان ۶ ضلعی و چند حفره‌‌ای دارد. پنل دیجیتال ۱۰/۲۵ اینچ و نمایشگر لمسی ۱۰/۱ اینچ نیز برای این خودرو ارایه می‌شود. خروجی‌های هوا، بسیار بزرگ و فراتر از انتظار به نظر می‌رسند. نمای کلی داشبورد، فاقد چرم و مواد نرم است. کنسول میانی، حالت برجسته و جدا از داشبورد دارد. کلیدهای فیزیکی، کم‌تعداد هستند و صرفا در بخش زیر مانیتور برای کنترل تهویه مطبوع یا دیگر تجهیزات گرمایش –سرمایش دیده می‌شوند. طراحی دستگیره‌های داخل در نیز، هماهنگ با دیگر اجزای داشبورد انجام شده است. این خودرو برای سفرهای بلند مدت چهار سرنشین بلندقد، مناسب است و ۵۲۰ لیتر فضای صندوق فراهم می‌کند. خواباندن صندلی‌های عقب، ۱۴۹۰ لیتر برای حمل بار، در اختیار می‌گذارد.

کپی لینک

مقایسه فنی فولکس واگن iD4 با آئودی Q4

نسخه‌ی وارداتی iD4 در ایران ۱۶۸ اسب بخار با گشتاور ۳۱۰ نیوتن‌متر دارد. این مدل در زمان ۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتار برساعت می‌رسد و همراه باتری ۵۵ کیلووات ساعت، شعاع حرکتی ۴۴۰ کیلومتر فراهم می‌کند. فولکس واگن iD4 با وزن ۱۹۴۵ کیلوگرم، مجهز به گیربکس تک سرعته و ساختار محرک عقب است.

از نظر قدرت فنی، ضعیف‌ترین آئودی Q4 وارد ایران شده که البته توانایی‌های قابل قبول دارد. این مدل، با ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن‌متر گشتاور، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ ثانیه و نهایت سرعت ۱۶۰ کیلومتر برساعت فراهم می‌کند. آئودی Q۴ eTron تک موتور، وزن خالص ۲۰۵۰ کیلوگرم دارد و همراه باتری ۵۲ کیلووات ساعتی، توان پیمایش ۴۰۰ کیلومتر ارایه می‌دهد. نسخه‌های مجهز به باتری ۷۷ کیلووات ساعتی، ۵۲۰ کیلومتر شعاع حرکتی دارند.

هر دو خودرو سطح ایمنی و رفاهی بالایی دارند، اما آئودی Q4 e-tron با تجهیزات کامل‌تر مثل دوربین ۳۶۰ درجه، گرمکن صندلی و فرمان، استارت از راه دور، پارک اتوماتیک و سیستم صوتی پیشرفته‌تر در سطح لوکس‌ قرار می‌گیرد. در مقابل، فولکس‌واگن ID.4 Crozz تمرکز بیشتری بر سادگی و فضای کاربردی دارد.

ویژگی‌ها

فولکس‌واگن ID.4 Crozz

آئودی Q4 e-tron

کیسه‌ هوا

راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای

جلو، جانبی و پرده‌ای

سیستم‌های ترمز و پایداری

ABS، EBD، ESP، HHC، ترمز پارک برقی، ترمز اضطراری خودکار

ABS، EBD، CBC، EBA، BAS، BA، TCS، ESP، ترمز فعال

رادار و سنسورها

سنسور پارک جلو و عقب، رادار خط‌خوان، هشدار برخورد جلو، هشدار خروج از خط، TPMS

رادار جلو و عقب، هشدار خروج از خطوط، هشدار برخورد از جلو، دوربین ۳۶۰ درجه، پارک اتوماتیک، TPMS

کروز کنترل

تطبیقی (Adaptive)

تطبیقی (Adaptive)

نمایشگر و سیستم صوتی

نمایشگر لمسی ۱۲ اینچی، ۷ بلندگو، دستیار صوتی، Wi-Fi، GPS

نمایشگر ۱۱.۶ اینچی، پشتیبانی از Apple CarPlay و Android Auto، ۸ بلندگو

صفحه پشت آمپر (کلاستر)

دیجیتال ۵.۳ اینچی

دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی

صندلی‌ها و تنظیمات

تنظیم برقی ۸ جهته صندلی راننده

صندلی‌های چرمی با گرمکن، حافظه صندلی راننده

سقف و نورپردازی

سانروف پانورامیک ثابت، چراغ‌های LED، نورپردازی داخلی لمسی

چراغ‌های LED و Daylight، نورپردازی داخلی

آینه‌ها

برقی با تاشو برقی

برقی با تاشو برقی

سیستم تهویه

دو‌کاناله اتوماتیک با دریچه عقب، فیلتر PM2.5 و یونیزه هوا

اتوماتیک چندمنطقه‌ای با تهویه مجزا برای عقب و تصفیه‌کننده هوا

ورود و استارت

ورود بدون کلید (درب‌های جلو)، استارت دکمه‌ای

ورود و استارت بدون کلید، استارت از راه دور

دیگر امکانات

حالت‌های رانندگی، هشدار خستگی راننده، دسته‌دنده الکترونیکی روی داشبورد

سه حالت رانندگی، فرمان با روکش چرمی و گرمکن، کیک سنسور (باز شدن درب با حرکت پا)، پیش‌گرمایش باتری در هوای سرد

سیستم‌های کمکی رانندگی

کنترل شروع حرکت در سربالایی، تابلوخوان علائم رانندگی

سیستم کمکی در سربالایی و سراشیبی، تابلوخوان، پارک خودکار

سیستم صوتی پیشرفته

۷ بلندگو با کیفیت بالا

۸ بلندگو با کیفیت بالا (سیستم حرفه‌ای)

کپی لینک

مقایسه قیمت فولکس واگن iD4 با آئودی Q4

مهر ماه سال ۱۴۰۴ هر دو خودروی برقی فولکس واگن و آئودی در ایران پیش‌فروش شدند. قیمت برای iD4 معادل ۴/۵۹ میلیارد تومان و برای Q4 ای‌ترون، ۶ میلیارد تومان است که هر دو علی‌الحساب هستند. این شرایط، محصول آئودی را حدود ۳۰ درصد گران‌تر از فولکس واگن نشان می‌دهد که تقریبا ۱/۵ میلیارد تومان خواهد بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.