مقایسه مزدا CX-30 با فولکس واگن تی راک؛ مشخصات و قیمت در ایران
کراساورهای کوچک بهدلیل ترکیب ویژگیهای سواری هاچبک و شاسیبلند، به یکی از محبوبترین کلاسهای خودرویی در جهان و ایران تبدیل شدهاند. این خودروها با ارتفاع بیشتر نسبت به سواریها، دید بهتر و حس امنیت بالاتری به راننده میدهند، در حالی که ابعاد جمعوجور آنها برای تردد شهری و پارک آسان بسیار مناسب است. مصرف سوخت اقتصادی، طراحی مدرن و فضای داخلی قابل قبول نیز از دیگر دلایل جذابیت آنهاست. در ایران، شرایط جادهای، وجود سرعتگیرهای متعدد و نبود تنوع در SUVهای بزرگ باعث شده کراساورهای کوچک به گزینهای ایدهآل برای خانوادهها و جوانان تبدیل شوند. این خودروها بهدلیل ظاهر شاسیبلندگونهشان، نوعی پرستیژ اجتماعی به همراه دارند که در بازار ایران اهمیت زیادی دارد.
مزدا CX-30 نخستین بار در سال ۲۰۱۹ معرفی شد و خیلی زود به یکی از موفقترین کراساورهای سابکامپکت مزدا تبدیل شد. این خودرو با ابعاد کوچکتر از CX-50 و بر پایه پلتفرم نسل چهارم مزدا 3 به بازار جهانی رسید. استقبال جهانی از CX-30 چشمگیر بود؛ بهویژه در بازارهای اروپا، آمریکای شمالی و استرالیا که تقاضا برای کراساوورهای شهری با طراحی مدرن و ابعاد جمعوجور رو به افزایش بود. در سالهای نخست عرضه، CX-30 توانست در برخی بازارها حتی از مزدا ۳ پیشی بگیرد و به یکی از پرفروشترین محصولات این برند بدل شود.
فولکس واگن T-Roc در سال ۲۰۱۷ به عنوان یک کراساور کامپکت شهری معرفی شد و به سرعت جایگاه مهمی در سبد محصولات فولکس واگن بهدست آورد. این خودرو بر پایه پلتفرم MQB ساخته شده و با طراحی اسپرت، ابعاد مناسب و امکانات متنوع، توانست توجه بازارهای اروپایی را به خود جلب کند. T-Roc بهویژه در کشورهای آلمان، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا فروش بالایی را تجربه کرد و در مدت کوتاهی به یکی از پرفروشترین کراساورهای فولکس واگن تبدیل شد.
مقایسه طراحی بدنه فولکس واگن تی راک با مزدا CX-30
خلاف واقع نیست اگر CX-30 را نسخهی کراساور مزدا 3 بدانیم. این موضوع در نمای روبرو کاملا مشهود است اما فولکس واگن تیراک، به همین اندازه مشابه گلف، جتا یا پولو نیست. از سویی دیگر، وفور استفاده از ادوات پلاستیکی سیاه در تی راک و CX-30 نکته منفی مشترک محسوب میشود.
در نمای روبرو، فولکس واگن T-Roc با جلوپنجره پهن و چراغهای زاویهدار، ظاهری جسور و اسپرت دارد که حس قدرت و پویایی را القا میکند. طراحی آن با خطوط تیز و قابهای کرومی، بیشتر به سلیقه جوانان و علاقهمندان به سبک اروپایی نزدیک است. در مقابل، مزدا CX-30 با جلوپنجره مشبک و چراغهای کشیده، طراحیای نرمتر و هماهنگتر دارد که بر اساس فلسفه «کودو» شکل گرفته و حس آرامش و زیبایی طبیعی را منتقل میکند.
در نمای جانبی، T-Roc با سقف شناور، قوس چرخهای برجسته و خطوط تیز، ظاهری اسپرت و مدرن دارد. استفاده از رنگهای متضاد در سقف و بدنه، جلوهای جوانپسند و شهری به آن بخشیده است. CX-30 اما با خطوط منحنی و فرم سیال بدنه، طراحیای جذابتری دارد. ارتفاع مناسب و تناسب ابعاد باعث شده تا نمای جانبی آن بیشتر به یک کوپه شهری شباهت داشته باشد، که برای مخاطبان هنردوست، جذابتر است.
در نمای عقب، T-Roc با چراغهای زاویهدار، دیفیوزر اسپرت و طراحی چندلایه سپر، حس پایداری و قدرت را القا میکند. لوگوی مرکزی و خطوط افقی باعث افزایش عرض بصری خودرو شدهاند. CX-30 در مقابل با چراغهای بیضیشکل و طراحی سادهتر، نمایی به شدت ژاپنی دارد. فرم خمیده درب صندوق و جزئیات کرومی ظریف، حس لوکسبودن را تقویت میکند. در مجموع، T-Roc بر سادگی و کمی خشونت جوانپسند تمرکز دارد، در حالی که CX-30 طراحی هنری و هماهنگ، ارایه میکند تا سلیقه کلاسیک را پاسخ دهد.
نام خودرو | طول (میلیمتر) | عرض (میلیمتر) | ارتفاع (میلیمتر) | فاصلهٔ محوری (میلیمتر) |
---|---|---|---|---|
فولکس واگن T-Roc | ۴۲۳۴ | ۱۸۱۹ | ۱۵۷۳ | ۲۵۹۵ |
مزدا CX-۳۰ | ۴۳۹۵ | ۱۷۹۵ | ۱۵۴۰ | ۲۶۵۵ |
ایرانخودرو ریرا | ۴۳۸۰ | ۱۸۱۰ | ۱۶۷۰ | ۲۶۵۲ |
امویام X۲۲ | ۴۲۰۰ | ۱۷۶۰ | ۱۵۷۰ | ۲۵۵۵ |
امویام X۵۵ | ۴۳۳۸ | ۱۸۳۰ | ۱۶۵۳ | ۲۶۳۰ |
از جدول فوق به وضوح میتوان متوجه ابعاد کوچک تیراک، در مقایسه با CX-30 میشویم. دیگر موضوع جالب، اندازه مشابه ریرا و X55 مدیران خودرو با کراساور کامپکت مزدا است.
مقایسه طراحی داخلی فولکس واگن تی راک با مزدا CX-30
ورود به کابین CX-30 کاملا حس و حال مزدا 3 را تداعی میکند؛ اما تیراک شباهت زیادی به جتا دارد و بسیار اقتصادی به نظر میرسد. از سویی دیگر، محصول فولکس واگن به دلیل استفاده از پنل دیجیتال پشت فرمان، نسبت به پنل عقربهای مزدا، مدرنتر دیده میشود.
در طراحی داخلی، فولکس واگن T-Roc و مزدا CX-30 دو رویکرد متفاوت را دنبال میکنند. T-Roc با نمایشگر مرکزی ۸ یا ۹.۲ اینچی (بسته به تیپ) و پشتآمپر دیجیتال ۱۰.۲ اینچی، تمرکز بیشتری بر تکنولوژی و نمایش اطلاعات دارد. در مقابل، CX-30 از نمایشگر ۸.۸ اینچ استفاده میکند که برخلاف T-Roc لمسی نیست! این تفاوت باعث شده تجربه کاربری در T-Roc متفاوت باشد، در حالی که CX-30 حس کلاسیک و تمرکز بر رانندگی را القا میکند.
از نظر راحتی، هر دو خودرو صندلیهایی با طراحی ارگونومیک دارند، اما CX-30 با فضای پای بیشتر در ردیف عقب و صندلیهای نرمتر، برای سفرهای طولانی بهتر است. فولکس تی راک با صندلیهای اسپرتتر و موقعیت رانندگی بالاتر، حس تسلط بیشتری به راننده میدهد. در ردیف عقب، CX-30 فضای بهتری برای دو سرنشین بزرگسال فراهم میکند، در حالی که T-Roc برای افراد بلندقد، کمی ناراحت است.
در بخش متریال، مزدا CX-30 با استفاده از چرم مصنوعی، پلاستیک نرم و طراحی هماهنگ، حس لوکستری نسبت به T-Roc دارد. در مقابل، T-Roc در غالب نسخهها از پلاستیک سخت برای تودریها استفاده میکند، اما طراحی داشبورد آن مدرنتر و رنگبندیها جوانپسندتر است. از نظر حجم صندوق، T-Roc با حدود ۴۴۵ لیتر فضای بار، کمی جادارتر از CX-30 با صندوق ۴۳۰ لیتر است.
مقایسه فنی داخلی فولکس واگن تی راک با مزدا CX-30
موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ با سیستم GDi فولکس واگن، روی تیراک وارداتی نصب شده است تا ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. این تجهیزات با گربکس اتوماتیک ۷ دنده ساخت شرکت آلمانی گترگ (Getreg)، کراساور ۱۲۸۰ کیلوگرمی را در زمان ۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرساند و میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر فراهم میکند. نهایت سرعت این خودرو، محدود شده به ۲۰۰ کیلومتر برساعت است و در ایران فقط با سیستم تک دیفرانسیل محرک جلو عرضه میشود.
نمونههای وارداتی CX-۳۰ به ایران، با پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی عرضه میشود که ۱۶۲ اسب بخار قدرت و ۲۱۶ نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این موتور از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود. CX-۳۰ با وزن ۱۴۲۳ کیلوگرم، در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی ۹ لیتر بنزین مصرف میکند و میتواند به حداکثر سرعت ۲۰۲ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این کراساور، ۱۰ ثانیه است و صرفا به صورت دیفرانسیل جلو عرضه میشود.
مشخصات فنی | فولکس واگن تیراک | مزدا CX-۳۰ |
---|---|---|
نوع موتور | ۱٫۵ لیتر توربوشارژ GDi | ۲٫۰ لیتر تنفس طبیعی |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر | ۴ سیلندر |
قدرت موتور | ۱۵۸ اسببخار | ۱۶۲ اسببخار |
گشتاور | ۲۵۰ نیوتنمتر | ۲۱۶ نیوتنمتر |
نوع گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک | ۶ سرعته اتوماتیک |
وزن خودرو | ۱۲۸۰ کیلوگرم | ۱۴۲۳ کیلوگرم |
شتاب صفر تا صد | ۹ ثانیه | ۱۰ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر | ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
حداکثر سرعت | ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت | ۲۰۲ کیلومتر بر ساعت |
نوع دیفرانسیل | محرک جلو (تک دیفرانسیل) | محرک جلو (تک دیفرانسیل) |
از نظر امکانات رفاهی تیراک تمرکز بیشتری بر فناوریهای رانندگی و طراحی دیجیتال دارد، در حالی که CX-۳۰ با سیستم صوتی قویتر و ایربگ بیشتر، جالبتر دیده میشود. در ادامه جدول مقایسه نسخههای وارد شده به ایران قابل مشاهده است:
دستهبندی | فولکس واگن تیراک | مزدا CX-۳۰ |
---|---|---|
تجهیزات ایمنی | ۶ ایربگ، ترمز ABS و EBD، کنترل پایداری (ESP)، سیستم ضد واژگونی، هشدار فشار باد تایر، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی | ۷ ایربگ، ترمز ABS و EBD، کنترل پایداری (DSC)، هشدار خروج از خط، هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری خودکار |
امکانات رفاهی | صندلیهای جلو برقی با گرمکن، تهویه اتومات دو کاناله، سقف پانوراما، نورپردازی داخلی، ورود و استارت بدون کلید، نمایشگر ۹/۲ اینچی لمسی، سیستم صوتی ۶ بلندگو | صندلیهای جلو دستی با گرمکن، تهویه اتومات تک کاناله، سانروف، نمایشگر ۸/۸ اینچی غیرلمسی، سیستم صوتی Bose با ۸ بلندگو، ورود و استارت بدون کلید |
فناوریهای رانندگی | کروز کنترل تطبیقی، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، ترمز خودکار شهری، سیستم نگهداری بین خطوط، پشتآمپر دیجیتال ۱۰/۲ اینچی | کروز کنترل معمولی، سنسور پارک عقب، دوربین عقب، هشدار نقطه کور، سیستم نگهداری بین خطوط، پشتآمپر نیمه دیجیتال |
مقایسه قیمت فولکس واگن تی راک با مزدا CX-30
باوجود ابعاد کوچکتر، قیمت خرید فولکس واگن تیراک وارداتی از مزدا CX-30 بیشتر است. هرچند که این موضوع در برنامههای پیشفروش اخیر دیده شد؛ اما هزینهی خرید این خودروها در بازار آزاد، تفاوت چندانی ندارد و بازهی ۴/۵ تا ۴/۸ میلیارد تومان را نشان میدهد. تی راک توسط ماموت خودرو وارد ایران میشود و شرکت آفتاب خودرو، واردکنندهی CX-30 است.