نبرد تایتان‌ها، مرسدس AMG One در برابر آستون‌مارتین والکری

یک‌شنبه 2 آذر 1404 - 20:00
مطالعه 4 دقیقه
مرسدس AMG One در برابر آستون‌مارتین والکری
دو ابرخودرو با قلب ریشه‌های فرمول یک رودرروی هم قرار گرفتند. نبردی میان مهندسی آلمانی و نبوغ بریتانیایی در سریع‌ترین پیست بریتانیا.
تبلیغات

سرانجام پس از سال‌ها انتظار، دو ابرخودرویی که ادعا می‌کردند خودروی فرمول یک برای جاده هستند، در کنار هم قرار گرفتند؛ مرسدس AMG One و آستون‌مارتین والکری. این دو ابرخودرو که هر دو ریشه‌ای عمیق در بالاترین سطح موتوراسپرت دارند، در سریع‌ترین پیست بریتانیا، یعنی Silverstone به چالش کشیده شدند تا مشخص شود کدام‌یک به وعدهٔ خود وفادارتر بوده است. هر دو پروژه دوران توسعه‌ای طولانی و پرفرازونشیب را پشت سر گذاشتند. مرسدس اولین بار از پروژه وان در سپتامبر ۲۰۱۷ رونمایی کرد و تحویل آن به مشتریان در سال ۲۰۲۳ آغاز شد، تقریباً یک سال پس‌ازآنکه والکری در سال ۲۰۲۲ به دست مالکانش رسید. بااین‌حال، هر دو شرکت به هستهٔ اصلی ایدهٔ خود یعنی آوردن فناوری اصیل فرمول یک به خیابان‌ها پایبند ماندند.

دو فلسفه، یک هدف

با وجود ریشه‌های مشترک، رویکرد این دو خودروساز کاملاً متفاوت است. مرسدس خودروی خود را حول محور دو سرنشین درشت‌هیکل طراحی کرده و سپس اجزای فنی را در اطراف آن‌ها جای داده است اما در سوی دیگر، آدرین نیوی، نابغهٔ آیرودینامیک فرمول یک، ابتدا بدنهٔ والکری را برای دستیابی به نهایت عملکرد آیرودینامیکی طراحی کرده و سپس فضایی ناچیز برای سرنشینان در نظر گرفته است. این رویکرد، والکری را به خودرویی بی‌مانند و رادیکال تبدیل کرده است. AMG One ظاهری شبیه به خودروهای مسابقه‌ای گروه C دههٔ ۱۹۹۰ دارد؛ پهن، عضلانی و پوشیده؛ اما والکری با طراحی حشره مانند و فضایی خود، گویی از جهانی دیگر آمده است. بدنه آن به شکلی طراحی شده که هوا را نه از روی خود، بلکه از درون خود عبور می‌دهد.

غرش موتورهای مسابقه‌ای

یکی از ویژگی‌های مشترک و کلیدی هر دو خودرو، نصب مستقیم و بدون واسطهٔ موتور به شاسی یکپارچهٔ فیبر کربنی است. این تکنیک که آخرین بار در فراری F50 دیده شده بود، باعث افزایش چشمگیر استحکام شاسی و کاهش وزن می‌شود اما بهایی سنگین دارد؛ تمام لرزش‌ها و صدای کرکننده موتور مستقیماً به کابین منتقل می‌شود. صدای والکری یک سمفونی گوش‌نواز از پیشرانهٔ V12 برای اطرافیان و یک جیغ کرکننده برای سرنشینان است؛ اما غافلگیری بزرگ، صدای AMG One بود. پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری V6 توربوشارژ آن که مستقیماً از خودروی قهرمان فرمول یک لوئیس همیلتون به ارث رسیده، در دور آرام صدایی شبیه به یک کارگاه ساختمانی دارد!

تجربه در پیست

در پیست بارانی Silverstone تفاوت‌ها بیش‌ازپیش آشکار شد. AMG One با وزن ۱۷۴۵ کیلوگرم، حدود ۴۰۵ کیلوگرم سنگین‌تر از والکری ۱۳۴۰ کیلوگرمی است. این وزن اضافه عمدتاً به دلیل سیستم چهارچرخ محرک، دو موتور الکتریکی در جلو و باتری بزرگ‌تر است. به لطف این سیستم، AMG One در خروج از پیچ‌های کند، والکری دیفرانسیل عقب را به‌راحتی پشت سر می‌گذارد. رانندگی با AMG One تجربه‌ای شبیه به هدایت یک خودروی مسابقه‌ای لمان است. در سرعت‌های بالا، داون‌فورس به‌وضوح حس می‌شود، فرمان سنگین‌تر شده و خودرو با پایداری فوق‌العاده‌ای به مسیر می‌چسبد. این خودرو حس اطمینان بیشتری به راننده می‌دهد و ترمزهای آن قوی‌تر است.

در مقابل، والکری مانند یک روح در پیست شناور است. به دلیل طراحی آیرودینامیک پیشرفته، در سرعت‌های بالا فرمان آن سبک باقی می‌ماند و حس فشرده شدن سیستم تعلیق را ندارد. این خودرو سبک‌تر، چابک‌تر و در خط مستقیم سریع‌تر است اما بازخورد کمتری از شاسی به راننده منتقل می‌کند و متعهد شدن به آن در پیچ‌های سریع دشوارتر است.

نتیجه‌گیری: مهندسی در برابر هنر

در پایان این مقایسه، مشخص شد که مرسدس AMG One یک محصول شگفت‌انگیز، قابل‌اعتماد و به‌شدت توانمند است که فراتر از انتظارات ظاهر شد. این خودرو یک ماشین مسابقه‌ای واقعی است که به‌خوبی برای استفاده در جاده رام شده است اما آستون‌مارتین والکری چیزی فراتر از یک خودرو است؛ یک اثر هنری، یک لحظهٔ تکرارنشدنی در تاریخ خودروسازی و تجسمی بی‌پرده از نبوغ یک طراح افسانه‌ای. هر دو به وعدهٔ خود عمل کرده‌اند اما اگر قرار باشد تنها یکی را انتخاب کرد، والکری به خاطر ظاهر منحصربه‌فرد و جایگاه تاریخی‌اش، انتخابی است که قلب را تسخیر می‌کند.

منبع: TopGear

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.