یادی از گذشته، نبرد کوروت Z06، موستانگ شلبی GT500 و وایپر سال ۲۰۰۶
در یک رویارویی حماسی در دل صحرای آمریکا، جایی که ۱۵۱۵ اسب بخار قدرت خالص برای اثبات برتری بهصف شده بودند، شورلت کوروت Z06، فورد موستانگ شلبی GT500 و دوج وایپر SRT10 در برابر هم صفآرایی کردند. این آزمون شامل صدها کیلومتر رانندگی در ترافیک شهری و جادههای روستایی، مجموعهای کامل از تستهای پرفورمنس و چندین دور زمانگیری در پیست ویلو اسپرینگز بود. نتیجه، انبوهی از دادههای دقیق و ارزیابیهای فنی بود که قهرمان بلامنازع این رقابت را مشخص کرد.
سه اسپرت آمریکایی، سه فلسفه متفاوت
هر سه خودرو از ترکیب پیشرانه جلو، دیفرانسیل عقب و گیربکس شش سرعته دستی بهره میبرند اما شباهتها در همین نقطه به پایان میرسد. دوج وایپر با پیشرانه عظیم ۸٫۳ لیتری V10 خود که ۵۱۰ اسب بخار قدرت تولید میکند، یک هیولای رامنشدنی و یک خودروی مسابقهای خیابانی است. در سوی دیگر، کوروت Z06 با پیشرانه ۷ لیتری V8 دستساز خود که ۵۰۵ اسبخار قدرت دارد و به لطف شاسی آلومینیومی و قطعات فیبر کربنی، یک موشک مهندسیشده و سبکوزن است؛ و درنهایت، شلبی GT500 با پیشرانه ۵٫۴ لیتری V8 سوپرشارژ خود ۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند و با داشتن صندلی عقب، چهرهای کاربردیتر از خود به نمایش میگذارد.
نبرد در خط مستقیم و پیچهای پیست
در مسابقه درگ، کوروت Z06 بود که با ثبت شتاب صفرتاصد ۳٫۸ ثانیه و پیمودن ۴۰۰ متر در ۱۱٫۷ ثانیه، سریعترین خودروی گروه لقب گرفت. وایپر با اختلاف بسیار ناچیز و با شتاب ۳٫۹ ثانیهای در جایگاه دوم قرار گرفت. شلبی GT500 نیز با وجود وزن بیشتر، با شتاب ۴٫۴ ثانیهای عملکردی تحسینبرانگیز از خود نشان داد. در پیست مسابقه، رقابت نزدیکتر شد. وایپر به لطف چسبندگی خارقالعاده تایرهایش، تنها بهاندازه چند دهم ثانیه از کوروت سریعتر بود. بااینحال، Z06 خودرویی چابکتر، هیجانانگیزتر و رامکردنیتر توصیف شد. شلبی سنگینتر نیز با اختلافی نزدیک به ۴ ثانیه در رده سوم قرار گرفت اما ترمزهای قدرتمند و هندلینگ قابلپیشبینی آن، لذت رانندگی بالایی را فراهم میکرد.
نتیجهگیری
اعداد و ارقام پیست تنها نیمی از داستان را روایت میکنند. عامل نهایی که رتبهبندی را مشخص کرد، قابلیت استفاده روزمره از این خودروها بود. وایپر با کابین تنگ، دید محدود و سواری خشک و بیرحمانه، یک شریک رانندگی طاقتفرسا در ترافیک شهری است. این ویژگیها، با وجود عملکرد درخشان در پیست، آن را به رتبه سوم تنزل داد.
در مقابل، شلبی GT500 در این بخش درخشید. کابین جادار، سواری راحت و موقعیت رانندگی آرام، آن را به یک ابرخودروی کاملاً متمدن تبدیل کرده است. با در نظر گرفتن قیمت پایه ۴۲٬۹۷۵ دلاری، شلبی ارزشمندترین گزینه در این گروه است و بهراحتی جایگاه دوم را از آن خود میکند.
و اما قهرمان داستان، شورلت کوروت Z06 است که ترکیبی جادویی از هر دو جهان محسوب میشود. این خودرو میتواند در یک لحظه پتکی از شتاب را بر سر شما فرود آورد و در لحظهای دیگر، با آرامش در بزرگراه حرکت کند و حتی مصرف سوخت قابلقبول ۹ لیتر در هر صد کیلومتر را ثبت کند. سواری آن خشک اما قابلتحمل است و امکانات رفاهی مدرنی ارائه میدهد. این توانایی منحصربهفرد در ترکیب با پرفورمنسی در حد خودروهای لمان با قابلیت استفاده روزمره، کوروت Z06 را به برنده بیچونوچرای این دوئل و بهترین راکت جادهای آمریکا تبدیل میکند.
مشخصات فنی
کوروت Z06 | وایپر SRT10 | موستانگ شلبی GT500 | |
|---|---|---|---|
پیشرانه | ۷٫۰ لیتری V8 | ۸٫۳ لیتری V10 | ۵٫۴ لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | ۵۰۵ اسب بخار | ۵۱۰ اسب بخار | ۵۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۳۷ نیوتن متر | ۷۲۵ نیوتن متر | ۶۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | عقب | عقب | عقب |
وزن خالص | ۱۴۶۷ کیلوگرم | ۱۵۵۹ کیلوگرم | ۱۷۵۹ کیلوگرم |
توزیع وزن | ۵۰-۵۰ جلو/عقب | ۴۹-۵۱ جلو/عقب | ۵۸/۴۲ جلو/عقب |
شتاب صفر تا ۹۶ км/ч | ۳٫۸ ثانیه | ۳٫۹ ثانیه | ۴٫۴ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۱٫۷ ثانیه | ۱۲٫۱ ثانیه | ۱۲٫۷ ثانیه |
توقف از ۹۶ км/ч | ۳۲٫۹ متر | ۳۱٫۷ متر | ۳۴٫۱ متر |
شتاب جانبی | ۰٫۹۷ جی | ۱٫۰۲ جی | ۰٫۹۰ جی |
تایم پیست Figure-8 | ۲۴٫۸ ثانیه | ۲۴٫۴ ثانیه | ۲۵٫۸ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۱۱٫۲ لیتر | ۱۴٫۷ لیتر | ۱۳٫۰ لیتر |
قیمت پایه | ۶۵٬۶۹۰ دلار | ۸۶٬۹۹۵ دلار | ۴۲٬۹۷۵ دلار |
قیمت تستشده | ۷۱٬۴۸۵ دلار | ۸۶٬۹۹۵ دلار | ۴۳٬۱۷۰ دلار |