رویارویی مرسدس CLA برقی و تسلا مدل ۳، کدام خودرو بهتر است؟
سالهاست که تسلا مدل ۳ معیار و فرمانروای بلامنازع کلاس خود بوده است. از عملکرد و بهرهوری گرفته تا سرعت شارژ، این خودرو همیشه یک سر و گردن از رقبا بالاتر ایستاده بود اما به نظر میرسد دوران یکهتازیاش به پایان رسیده است. مرسدس بنز با معرفی نسل جدید CLA برقی، مستقیماً تاجوتخت تسلا را هدف گرفته است. این سدان آلمانی با مشخصاتی خیرهکننده روی کاغذ، ازجمله برد پیمایش بالقوه بیش از ۷۷۰ کیلومتر و سرعت شارژ فوقالعاده سریع، برای بر هم زدن تمام معادلات وارد میدان شده است.
مهندسی آلمانی در برابر نوآوری آمریکایی
مرسدس پس از یک شروع نهچندان قدرتمند در دنیای خودروهای برقی با مدلهایی مثل EQE و EQS، گویا تمام درسهایش را بهخوبی یاد گرفته است. CLA جدید یک بازگشت شکوهمند است. این خودرو به طرز خارقالعادهای مهندسی شده و کیفیت سواری، سکوت کابین و عملکرد فنی آن در هماهنگی کامل قرار دارند. نقطه قوت اصلی CLA، کیفیت سواری آن است؛ بهقدری راحت و نرم که حتی از برخی مدلهای بزرگتر و گرانتر مرسدس نیز پیشی میگیرد. این پیشرفت مدیون پلتفرم جدید و آیرودینامیک بینظیر بدنه با ضریب درگ ۰٫۲۱ است که بهرهوری را به سطحی جدید رسانده است.
در سوی دیگر، تسلا مدل ۳ همچنان یک خودروی برقی فوقالعاده است. فیسلیفت اخیر بسیاری از نقاط ضعف قبلی مانند کیفیت ساخت را برطرف کرده و برد پیمایش عالی آن را نیز بهبود بخشیده است. برگ برنده تسلا همچنان شبکه شارژ بینظیر سوپرشارژر است که استفاده از آن بسیار ساده و ارزانتر از رقبا است.
تجربه رانندگی
در جاده، برتری با مرسدس است. CLA احساس یک خودروی کاملاً مهندسیشده را منتقل میکند که در آن همهچیز، از فرمانپذیری تا واکنش پدال گاز، دقیق و حسابشده است. با اینکه رانندگی مدل ۳ پس از فیسلیفت بهتر شده، اما سواری آن به نرمی CLA نیست و فرمانش کمی مصنوعی حس میشود.
فناوری و شارژ
اینجا مرسدس با دو ویژگی کلیدی خودنمایی میکند. اول، گیربکس دو سرعته که در سرعتهای بالا برای بهینهسازی مصرف انرژی وارد عمل میشود. دوم، معماری ۸۰۰ ولتی که امکان شارژ با توان ۳۲۰ کیلووات را فراهم میکند. این یعنی میتوانید تنها در ۱۰ دقیقه، انرژی لازم برای پیمودن بیش از ۳۲۰ کیلومتر را به باتری اضافه کنید. البته مدل ۳ هم با توان شارژ ۲۵۰ کیلووات دستوپابسته نیست.
بهرهوری و برد
در یک غافلگیری تمامعیار، CLA در آزمونهای واقعی حتی از تسلا هم بهینهتر عمل کرد. در شرایط آب و هوایی خنک، مرسدس به بهرهوری فوقالعاده ۶.۶ کیلومتر بر کیلووات ساعت دست یافت و تسلا را پشت سر گذاشت. این یعنی با یکبار شارژ کامل، CLA مسافت واقعی ۵۶۵ کیلومتر را طی کرد درحالیکه این عدد برای تسلا ۴۵۸ کیلومتر بود.
مقام اول: مرسدس بنز CLA
پس از دورهای ناامیدکننده برای خودروهای برقی مرسدس، CLA یک نقطه عطف بزرگ است. این خودرو حاصل یادگیری از تمام اشتباهات گذشته و اوج مهندسی آلمانی است. کیفیت سواری، سکوت کابین و از همه مهمتر، برد پیمایش واقعی آن، هرگونه تردید درباره قابلیت خودروهای برقی برای سفرهای طولانی را از بین میبرد. این یک پیروزی قاطع برای مرسدس است.
مقام دوم: تسلا مدل ۳
شکست در برابر چنین رقیب قدرتمندی، چیزی از ارزشهای تسلا مدل ۳ کم نمیکند. این خودرو همچنان عملکرد قویتر، شتاب بهتر و دسترسی به شبکه شارژ بیرقیب را ارائه میدهد. بااینحال، در زمینه کیفیت سواری، فرمانپذیری، کیفیت ساخت و برد پیمایش واقعی، باید جایگاه نخست را به رقیب آلمانی خود واگذار کند.
مقایسه مشخصات فنی
مرسدس CLA250 | تسلا مدل ۳ | |
|---|---|---|
قوای محرکه | تکموتوره | تکموتوره |
قدرت | ۲۷۰ اسب بخار | ۳۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۲۰ نیوتن متر | ۳۳۵ نیوتن متر |
گیربکس | دو سرعته | تک سرعته |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۶.۷ ثانیه | ۴.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت | ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت |
ظرفیت باطری | ۸۵.۵ کیلووات ساعت | ۷۵.۰ کیلووات ساعت |
شعاع حرکتی | ۷۴۵ کیلومتر | ۷۵۵ کیلومتر |
طول | ۴,۷۳۱ میلیمتر | ۴,۷۲۰ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۵۵ میلیمتر | ۱,۸۵۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۶۸ میلیمتر | ۱,۴۴۰ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۷۹۰ میلیمتر | ۲,۸۷۵ میلیمتر |
وزن خالص | ۲۰۵۵ کیلوگرم | ۱۸۲۲ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۴۰۵+۱۰۱ لیتر | ۴۲۵+۸۸ لیتر |
قیمت پایه | ۵۱,۷۷۰ پوند | ۴۴,۹۹۰ پوند |
قیمت تستشده | ۵۱,۷۷۰ پوند | ۴۹,۹۹۰ پوند |
منبع: AutoExpress