مقایسه لوکانو L7 و رنجروور ایووک، کپی ارزانقیمت یا جایگزین ارزشمند؟
وقتی لندروور در سال ۲۰۱۱ از رنجروور ایووک پردهبرداری کرد، یک کلاس جدید در دنیای خودرو تعریف کرد؛ اما حالا، بیش از یک دهه بعد، این شاسیبلند کامپکت لوکس با ارتشی از رقبا روبروست که بسیاری از آنها از چین میآیند. یکی از جسورترین تازهواردها، جیکو 7 است که در ایران با نام لوکانو L7 شناخته میشود. محصولی از شرکت چری که با الهامگیری آشکار از طراحی ایووک، سروصدای زیادی به پا کرده است؛ اما سؤال اصلی اینجاست: آیا جیکو 7 فقط یک کپی بیکیفیت است یا یک جایگزین هوشمندانه که ارزش خرید دارد؟ برای یافتن پاسخ، این دو خودرو را در یک مقایسهٔ رودررو قرار دادیم.
طراحی
با نگاهی به این دو خودرو در کنار هم، نمیتوان شباهتها را نادیده گرفت. از طراحی فرمان و دستگیرههای در گرفته تا خط شیبدار سقف در بخش عقب، جیکو 7 بهوضوح از زبان طراحی رنجروور وام گرفته است. البته جیکو از نظر ابعاد بزرگتر است و درنتیجه، فضای داخلی جادارتری را ارائه میدهد. بااینحال، شکی نیست که منبع الهام اصلی، محصولات لندروور بوده است. به نظر میرسد طراحان جیکو، هر سه محصول رنجروور را در یک بستهبندی واحد و بهطور شگفتانگیزی منسجم ترکیب کردهاند. همین ظاهر فریبنده، برگ برندهٔ اصلی جیکو است؛ بهخصوص وقتی بدانید قیمت پایهٔ آن بیش از ۱۰ هزار پوند از ارزانترین مدل ایووک کمتر است و اگر بخواهید ایووک را با آپشنهای مشابه جیکو سفارش دهید، این اختلاف قیمت به بیش از ۲۰ هزار پوند میرسد. این وسوسهٔ بزرگی برای خریداران است.
کابین
با ورود به داخل کابین، داستان کمی تغییر میکند. اینجا جایی است که برچسب قیمت بالاتر رنجروور ایووک، خودش را توجیه میکند. صندلیهای ایووک بهمراتب خوشفرمتر هستند و کیفیت مواد بهکاررفته در داشبورد و روکشها، حس یک کالای لوکس را منتقل میکند. در مقابل، جیکو 7 با وجود طراحی مدرن، از پلاستیکهای خشک و ارزانقیمت، بهویژه در پنل درها، رنج میبرد و پشتیبانی ضعیف صندلیها در سفرهای طولانی کاملاً محسوس است. البته همهچیز به نفع ایووک نیست. کنسول مرکزی ایووک کمی لق به نظر میرسد و از نظر استحکام ساخت، جیکو عملکرد قابل قبولی دارد. فضای صندوق بار هر دو خودرو تقریباً یکسان است، هرچند لبهٔ بارگیری پایینتر ایووک، قرار دادن وسایل سنگین را آسانتر میکند.
پشت فرمان
پاشنهٔ آشیل جیکو 7، تجربهٔ رانندگی است. اگر به دنبال هیجان و لذت رانندگی هستید، این خودرو شما را ناامید خواهد کرد. فرمان آن بیحس و گنگ است و سیستم تعلیق در مدیریت ناهمواریهای جاده، عملکردی ابتدایی دارد. به زبان ساده، هیچ پویایی و جذابیتی در رانندگی با آن وجود ندارد. در طرف دیگر، ایووک قرار دارد. دقت و وزن فرمان آن عالی است و سیستم تعلیق پیشرفتهاش، ترکیبی بینظیر از راحتی و هندلینگ را ارائه میدهد. اینجاست که میفهمید پول اضافی که برای یک رنجروور پرداخت میکنید، صرف چه مهندسی دقیقی شده است.
نتیجهگیری
جیکو 7 تا دندان به امکانات و تکنولوژی مجهز شده است. اگر اولویت اصلی شما داشتن یک لیست بلندبالا از آپشنها با کمترین قیمت ممکن است، جیکو 7 یک خرید عالی محسوب میشود اما اگر به دنبال یک تجربهٔ رانندگی لذتبخش و کیفیت ساخت بالا هستید، بهتر است به سراغ گزینههای دیگر بروید. شاید جالب باشد بدانید که با بودجهٔ خرید یک جیکو 7 صفرکیلومتر، میتوان یک رنجروور ایووک مدل ۲۰۲۴ کمکارکرد در بازار دستدوم پیدا کرد. این گزینه، یک معاملهٔ وسوسهانگیز برای کسانی است که نمیخواهند بین کیفیت و قیمت یکی را انتخاب کنند. درنهایت، با وجود شباهتهای ظاهری، جیکو 7 و رنجروور ایووک در دو دنیای کاملاً متفاوت بازی میکنند؛ یکی برای بازار انبوه و دیگری برای مشتریان خاص ساخته شده است.
منبع: AutoCar