هزینه و اجرت تعمیرات انواع تیبا – 1404

سه‌شنبه 17 تیر 1404 - 11:00
مطالعه 6 دقیقه
Saipa-Tiba-2
در این مقاله لیست کامل هزینه و اجرت تعمیرات مدل‌های مختلف خودروی تیبا در سال 1404 خدمت شما عزیزان تقدیم شده است.

تیبا به‌عنوان نخستین خودروی به‌اصطلاح ملی سایپا در سال ۱۳۸۷ و در ابتدا با نام مینیاتور رونمایی شد درحالی‌که پروژهٔ ساخت آن حدود ۱۰ سال قبل با کد S81 آغاز شده بود. این سدان سگمنت B در اصل با تلفیقی از قطعات پراید، ریو و تا حدودی رنو L90 ساخته شده بود و نهایتاً با تمامی این حواشی و تغییر نام به تیبا به بازار آمد. تیبا با وجود تمامی ضعف‌هایش، به دلیل قیمت مناسب و توانایی‌هایی بالاتر از پراید با استقبال مناسبی از سوی خریداران روبرو شد و به‌سرعت توانست اصطلاحاً جای خود را در بازار خودروی کشور باز کند. این خودرو اولین محصول سایپا محسوب می‌شود که روی پلتفرم موسوم به X200 این شرکت ساخته شده است و هم‌اکنون جای خود را به ساینا و کوییک داده است.

خودرو تیبا با وجود محبوبیت بالا، به دلیل ساختار ساده و استهلاک بالا در مدل های قدیمی، نیازمند تعمیرات دوره‌ای و تعویض قطعات است. اطلاع از هزینه‌های تعمیر و اجرت تعویض بخش‌های مختلف تیبا مانند واترپمپ، رینگ پیستون، گیربکس و کاسه‌نمد به شما کمک می‌کند که برای تعمیرات پیش‌بینی‌ نشده و غیرمنتظره آماده باشید. آگاهی از این قیمت ها پیش از مراجعه به تعمیرگاه، نقش مهمی در مدیریت بهتر هزینه‌ها دارد. در این صفحه تلاش کرده‌ایم تا اطلاعات کاملی از اجرت خدمات و هزینه‌های قطعات تیبا در سال  ۱۴۰۴ را در اختیارتان بگذاریم. از تعمیرات موتور و گیربکس گرفته تا تعویض بلبرینگ چرخ یا گردگیر پلوس، شما می‌توانید هزینه‌ها را به نرخ‌ روز مشاهده کنید و در آن مدیریت و صرفه جویی داشته باشید. در این نوشتار هزینه و اجرت تعمیرات تیبا در سال 1404 را خدمت شما عزیزان تقدیم خواهیم کرد.

کپی لینک

هزینه و اجرت تعمیرات تیبا - 1404

بر اساس نرخ نامه رسمی اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران، هزینه و اجرت تعمیرات تیبا در سال 1404 بر اساس جدول زیر خواهد بود. دقت داشته باشید که قیمت های ذکر شده به ریال بوده و فقط شامل اجرت و دستمزد تعمیرات است.

ردیف

شرح خدمات

نرخ مصوب (ریال)

1

تعمیر کامل موتور

109,200,000

2

تعمیر نیم موتور (سرسیلندر و کارتل)

72,200,000

3

پیاده و سوار کردن موتور و متعلقات جهت شاسی کشی

42,900,000

4

باز و بست و تعمیر کامل سرسیلندر

35,100,000

5

تعویض اورینگ منیفولد هوا یا واشر

10,600,000

6

تعویض واشر منیفولد دود

14,100,000

7

تعویض واشر گلویی اگزوز

5,500,000

8

تعویض واشر کارتل و توری اویل پمپ

10,800,000

9

باز و بستن کارتل و تعویض اویل پمپ (درجا)

30,900,000

10

تعویض فشنگی روغن

4,200,000

11

تعویض شلنگ های بخار روغن

4,300,000

12

باز و بست دریچه گاز و تعویض واشر درب سوپاپ

6,500,000

13

تعویض واتر پمپ و باز و بستن تسمه تایم

12,400,000

14

تعویض تسمه تایمینگ و بلبرینگ

11,200,000

15

تعویض تسمه دینام و هیدرولیک

4,200,000

16

تعویض تسمه کولر و باز و بست هواکش

2,400,000

17

تعویض کاتالیست

11,600,000

18

باز و بست متعلقات جهت تعویض شمع

3,000,000

19

باز و بست متعلقات جهت تعویض انژکتور

6,500,000

20

تعویض ترموستات

4,700,000

21

تعویض رادیاتور آب

4,700,000

22

تعویض منبع انبساط

3,000,000

23

هواگیری و ریختن ضدیخ

2,400,000

24

تعویض شلنگ از رادیاتور به منبع انبساط

1,500,000

25

تعویض شلنگ بالای رادیاتور

3,000,000

26

تعویض شلنگ پایین رادیاتور

4,200,000

27

تعویض شلنگ بخاری کوتاه

3,800,000

28

تعویض شلنگ بخاری بلند

4,200,000

29

تعویض فشنگی آب

3,000,000

30

تعویض پایه دسته موتور جلو

6,500,000

31

تعویض دسته موتور بالا راست

6,500,000

32

تعویض دسته موتور جلو گرد

5,500,000

33

باز و بست رام و تعویض دسته موتور جلو و عقب

10,100,000

34

تعویض پمپ بنزین برقی

5,900,000

35

تعویض فیلتر بنزین

3,800,000

36

تعویض لوله رفت بنزین

14,100,000

37

تعویض شلنگ برگشت بنزین

14,100,000

38

تعویض منبع کنیستر

2,400,000

39

تعمیر کامل گیربکس

34,900,000

40

تعویض کیت کلاچ

21,400,000

41

تعویض سیم کلاچ

4,200,000

42

تعویض بوش های پدال کلاچ و ترمز

8,600,000

43

تعویض بوش های دوشاخه کلاچ و باز و بست گیربکس

21,500,000

44

تعویض لیور دسته دنده

6,500,000

45

تعویض بوش لیور

3,800,000

46

تعویض دنده کیلومتر داخل گیربکس

34,900,000

47

تعویض سنسور کیلومتر

3,000,000

48

باز و بست گیربکس جهت تعویض کاسه نمد ته میل لنگ

23,700,000

49

باز و بستن پلوس راست و تعویض کاسه نمد پلوس

7,100,000

50

باز و بست پلوس چپ و تعویض کاسه نمد پلوس

7,100,000

51

تعویض سرپلوس با گردگیر پلوس

11,000,000

52

تعویض مشعلی یا گردگیر پلوس راست

11,000,000

53

تعویض مشعلی یا گردگیر پلوس چپ

11,000,000

54

تعویض رام زیر موتور

6,900,000

55

تعویض کمک های جلو هر عدد

5,500,000

56

باز و بستن طبق دو طرف

9,400,000

57

تعویض قرقری فرمان هر طرف

7,100,000

58

تعویض سیبک فرمان هر طرف

3,900,000

59

تعویض لاستیک های چاکدار موج گیر یا بوش میل تعادل

7,100,000

کپی لینک

مشخصات فنی تیبا

تیبا در دو نسخه صندوقدار و هاچبک یا همان تیبا 2 تولید شد و نسخه دوگانه‌سوز صندوقدار آن نیز به مدت کوتاهی عرضه گشت. در جدول زیر می‌توانیم مشخصات فنی این خودرو را مشاهده کنیم:

تیبا صندوقدار

تیبا 2 هاچبک

طول (میلی‌متر)

4105

3925

عرض – بدون در نظر گرفتن آینه‌ها (میلی‌متر)

1641

1642

ارتفاع (میلی‌متر)

1484

1484

فاصله دو محور جلو و عقب (میلی‌متر)

2410

2410

حجم صندوق (لیتر)

367.5

223.4

وزن خالص (کیلوگرم)

1015

1040

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر)

6.95

6.53

ظرفیت باک (لیتر)

41

41

سایز تایر

175/70R13

175/70R13

تعداد سیلندر

4 سیلندر خطی

4 سیلندر خطی

حجم موتور

1503

1503

حداکثر قدرت (اسب بخار)

87

87

حداکثر گشتاور (نیوتون متر)

128

128

گیربکس

5 سرعته دستی

5 سرعته دستی

کپی لینک

قیمت تیبا

در حال حاضر شرکت سایپا خودروهای تیبا و تیبا 2 را تولید نمی‌کند و بجای آن‌ها می‌توان ساینا، کوییک و مشتقات آن‌ها را خریداری کرد که اساساً از همان پلتفرم، پیشرانه و گیربکس تیبا با اندکی تغییرات استفاده می‌کنند و تنها در بخش طراحی ظاهری بهبودهای حداقلی را نشان می‌دهند. البته اگر خواهان تیبا باشید می‌توانید نسخه‌های دست‌دوم و حتی صفرکیلومتر 1400 و 1401 را با قیمت حدود 360 تا 390 میلیون تومان خریداری کنید. در جدول زیر نیز قیمت ساینا، کوییک، سهند و اطلس ذکر شده است. جهت اطلاع از قیمت روز خودرو نیز می توانید به صفحه ویژه آن در پدال مراجعه نمایید.

مدل

توضیحات

قیمت کارخانه

قیمت بازار

ساینا

اس - ۸۵ گانه

۴۶۸,۹۹۴,۰۰۰

۵۳۷,۰۰۰,۰۰۰

ساینا GX-L

---

۴۶۷,۹۰۳,۰۰۰

۵۳۱,۰۰۰,۰۰۰

ساینا GX-L دوگانه سوز

---

۵۱۸,۲۰۷,۰۰۰

۵۹۹,۰۰۰,۰۰۰

ساینا اتوماتیک

اس اتوماتیک

۵۶۸,۷۴۸,۰۰۰

۶۴۵,۰۰۰,۰۰۰

قیمت کوییک

اس - ۸۵ گانه

۴۶۶,۸۹۱,۰۰۰

۵۲۱,۰۰۰,۰۰۰

کوییک R تیپ S

۸۵ گانه

---

۵۲۶,۰۰۰,۰۰۰

کوییک GX-L

---

۵۰۵,۳۲۸,۰۰۰

۵۲۶,۰۰۰,۰۰۰

کوییک R تیپ GX-L

رینگ

---

۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰

کوییک R تیپ GX-L

بدون رینگ

---

۵۲۴,۰۰۰,۰۰۰

کوییک اتوماتیک

با سیستم کنترل کشش ESC

۵۴۰,۹۵۸,۰۰۰

۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰

کوییک R اتوماتیک

---

---

---

اطلس G

دستی

۵۷۷,۸۰۳,۰۰۰

۶۴۵,۰۰۰,۰۰۰

اطلس GL

دستی - بدون سانروف

۵۵۷,۰۱۶,۰۰۰

۶۰۵,۰۰۰,۰۰۰

اطلس E پلاس اتوماتیک

---

۶۸۴,۵۱۱,۰۰۰

به زودی

سهند اس

دستی

---

۶۱۰,۰۰۰,۰۰۰

سهند G

دستی فول

---

۶۹۵,۰۰۰,۰۰۰

سهند اتوماتیک

E تیپ ۳

---

---

کپی لینک

مزایا و معایب تیبا

از آنجایی که تیبا نسخه تکامل یافته پراید محسوب می‌شود بنابراین مزایای آن را نیز تا حدی به همراه خواهد داشت. استهلاک پایین، مصرف سوخت نسبتاً مناسب، کابین جادار نسبت به رقبای داخلی و قیمت مناسب قطعات و پشتیبانی گسترده پس از فروش را می‌توان جزو نقاط قوت این خودرو دانست درحالی‌که طراحی نه چندان جالب، کیفیت متریال و ایمنی ضعیف نیز جزو نقاط ضعف تیبا خواهند بود. اگرچه افزایش قیمت خودرو بر روی نسخه‌های گوناگون تیبا نیز تأثیرگذار بوده است اما افرادی که علاقه‌ای به پراید نداشته و دنبال خودرویی کم استهلاک هستند تیبا را گزینه‌ای مناسب خواهند یافت.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.