هزینه و اجرت تعمیرات انواع تیبا – 1404
تیبا بهعنوان نخستین خودروی بهاصطلاح ملی سایپا در سال ۱۳۸۷ و در ابتدا با نام مینیاتور رونمایی شد درحالیکه پروژهٔ ساخت آن حدود ۱۰ سال قبل با کد S81 آغاز شده بود. این سدان سگمنت B در اصل با تلفیقی از قطعات پراید، ریو و تا حدودی رنو L90 ساخته شده بود و نهایتاً با تمامی این حواشی و تغییر نام به تیبا به بازار آمد. تیبا با وجود تمامی ضعفهایش، به دلیل قیمت مناسب و تواناییهایی بالاتر از پراید با استقبال مناسبی از سوی خریداران روبرو شد و بهسرعت توانست اصطلاحاً جای خود را در بازار خودروی کشور باز کند. این خودرو اولین محصول سایپا محسوب میشود که روی پلتفرم موسوم به X200 این شرکت ساخته شده است و هماکنون جای خود را به ساینا و کوییک داده است.
خودرو تیبا با وجود محبوبیت بالا، به دلیل ساختار ساده و استهلاک بالا در مدل های قدیمی، نیازمند تعمیرات دورهای و تعویض قطعات است. اطلاع از هزینههای تعمیر و اجرت تعویض بخشهای مختلف تیبا مانند واترپمپ، رینگ پیستون، گیربکس و کاسهنمد به شما کمک میکند که برای تعمیرات پیشبینی نشده و غیرمنتظره آماده باشید. آگاهی از این قیمت ها پیش از مراجعه به تعمیرگاه، نقش مهمی در مدیریت بهتر هزینهها دارد. در این صفحه تلاش کردهایم تا اطلاعات کاملی از اجرت خدمات و هزینههای قطعات تیبا در سال ۱۴۰۴ را در اختیارتان بگذاریم. از تعمیرات موتور و گیربکس گرفته تا تعویض بلبرینگ چرخ یا گردگیر پلوس، شما میتوانید هزینهها را به نرخ روز مشاهده کنید و در آن مدیریت و صرفه جویی داشته باشید. در این نوشتار هزینه و اجرت تعمیرات تیبا در سال 1404 را خدمت شما عزیزان تقدیم خواهیم کرد.
هزینه و اجرت تعمیرات تیبا - 1404
بر اساس نرخ نامه رسمی اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران، هزینه و اجرت تعمیرات تیبا در سال 1404 بر اساس جدول زیر خواهد بود. دقت داشته باشید که قیمت های ذکر شده به ریال بوده و فقط شامل اجرت و دستمزد تعمیرات است.
ردیف | شرح خدمات | نرخ مصوب (ریال) |
1 | تعمیر کامل موتور | 109,200,000 |
2 | تعمیر نیم موتور (سرسیلندر و کارتل) | 72,200,000 |
3 | پیاده و سوار کردن موتور و متعلقات جهت شاسی کشی | 42,900,000 |
4 | باز و بست و تعمیر کامل سرسیلندر | 35,100,000 |
5 | تعویض اورینگ منیفولد هوا یا واشر | 10,600,000 |
6 | تعویض واشر منیفولد دود | 14,100,000 |
7 | تعویض واشر گلویی اگزوز | 5,500,000 |
8 | تعویض واشر کارتل و توری اویل پمپ | 10,800,000 |
9 | باز و بستن کارتل و تعویض اویل پمپ (درجا) | 30,900,000 |
10 | تعویض فشنگی روغن | 4,200,000 |
11 | تعویض شلنگ های بخار روغن | 4,300,000 |
12 | باز و بست دریچه گاز و تعویض واشر درب سوپاپ | 6,500,000 |
13 | 12,400,000 | |
14 | تعویض تسمه تایمینگ و بلبرینگ | 11,200,000 |
15 | تعویض تسمه دینام و هیدرولیک | 4,200,000 |
16 | تعویض تسمه کولر و باز و بست هواکش | 2,400,000 |
17 | تعویض کاتالیست | 11,600,000 |
18 | باز و بست متعلقات جهت تعویض شمع | 3,000,000 |
19 | باز و بست متعلقات جهت تعویض انژکتور | 6,500,000 |
20 | تعویض ترموستات | 4,700,000 |
21 | تعویض رادیاتور آب | 4,700,000 |
22 | تعویض منبع انبساط | 3,000,000 |
23 | هواگیری و ریختن ضدیخ | 2,400,000 |
24 | تعویض شلنگ از رادیاتور به منبع انبساط | 1,500,000 |
25 | تعویض شلنگ بالای رادیاتور | 3,000,000 |
26 | تعویض شلنگ پایین رادیاتور | 4,200,000 |
27 | تعویض شلنگ بخاری کوتاه | 3,800,000 |
28 | تعویض شلنگ بخاری بلند | 4,200,000 |
29 | تعویض فشنگی آب | 3,000,000 |
30 | تعویض پایه دسته موتور جلو | 6,500,000 |
31 | تعویض دسته موتور بالا راست | 6,500,000 |
32 | تعویض دسته موتور جلو گرد | 5,500,000 |
33 | باز و بست رام و تعویض دسته موتور جلو و عقب | 10,100,000 |
34 | تعویض پمپ بنزین برقی | 5,900,000 |
35 | تعویض فیلتر بنزین | 3,800,000 |
36 | تعویض لوله رفت بنزین | 14,100,000 |
37 | تعویض شلنگ برگشت بنزین | 14,100,000 |
38 | تعویض منبع کنیستر | 2,400,000 |
39 | تعمیر کامل گیربکس | 34,900,000 |
40 | تعویض کیت کلاچ | 21,400,000 |
41 | تعویض سیم کلاچ | 4,200,000 |
42 | تعویض بوش های پدال کلاچ و ترمز | 8,600,000 |
43 | تعویض بوش های دوشاخه کلاچ و باز و بست گیربکس | 21,500,000 |
44 | تعویض لیور دسته دنده | 6,500,000 |
45 | تعویض بوش لیور | 3,800,000 |
46 | تعویض دنده کیلومتر داخل گیربکس | 34,900,000 |
47 | تعویض سنسور کیلومتر | 3,000,000 |
48 | باز و بست گیربکس جهت تعویض کاسه نمد ته میل لنگ | 23,700,000 |
49 | باز و بستن پلوس راست و تعویض کاسه نمد پلوس | 7,100,000 |
50 | باز و بست پلوس چپ و تعویض کاسه نمد پلوس | 7,100,000 |
51 | تعویض سرپلوس با گردگیر پلوس | 11,000,000 |
52 | تعویض مشعلی یا گردگیر پلوس راست | 11,000,000 |
53 | تعویض مشعلی یا گردگیر پلوس چپ | 11,000,000 |
54 | تعویض رام زیر موتور | 6,900,000 |
55 | تعویض کمک های جلو هر عدد | 5,500,000 |
56 | باز و بستن طبق دو طرف | 9,400,000 |
57 | تعویض قرقری فرمان هر طرف | 7,100,000 |
58 | تعویض سیبک فرمان هر طرف | 3,900,000 |
59 | تعویض لاستیک های چاکدار موج گیر یا بوش میل تعادل | 7,100,000 |
مشخصات فنی تیبا
تیبا در دو نسخه صندوقدار و هاچبک یا همان تیبا 2 تولید شد و نسخه دوگانهسوز صندوقدار آن نیز به مدت کوتاهی عرضه گشت. در جدول زیر میتوانیم مشخصات فنی این خودرو را مشاهده کنیم:
تیبا صندوقدار | تیبا 2 هاچبک | |
طول (میلیمتر) | 4105 | 3925 |
عرض – بدون در نظر گرفتن آینهها (میلیمتر) | 1641 | 1642 |
ارتفاع (میلیمتر) | 1484 | 1484 |
فاصله دو محور جلو و عقب (میلیمتر) | 2410 | 2410 |
حجم صندوق (لیتر) | 367.5 | 223.4 |
وزن خالص (کیلوگرم) | 1015 | 1040 |
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) | 6.95 | 6.53 |
ظرفیت باک (لیتر) | 41 | 41 |
سایز تایر | 175/70R13 | 175/70R13 |
تعداد سیلندر | 4 سیلندر خطی | 4 سیلندر خطی |
حجم موتور | 1503 | 1503 |
حداکثر قدرت (اسب بخار) | 87 | 87 |
حداکثر گشتاور (نیوتون متر) | 128 | 128 |
گیربکس | 5 سرعته دستی | 5 سرعته دستی |
قیمت تیبا
در حال حاضر شرکت سایپا خودروهای تیبا و تیبا 2 را تولید نمیکند و بجای آنها میتوان ساینا، کوییک و مشتقات آنها را خریداری کرد که اساساً از همان پلتفرم، پیشرانه و گیربکس تیبا با اندکی تغییرات استفاده میکنند و تنها در بخش طراحی ظاهری بهبودهای حداقلی را نشان میدهند. البته اگر خواهان تیبا باشید میتوانید نسخههای دستدوم و حتی صفرکیلومتر 1400 و 1401 را با قیمت حدود 360 تا 390 میلیون تومان خریداری کنید. در جدول زیر نیز قیمت ساینا، کوییک، سهند و اطلس ذکر شده است. جهت اطلاع از قیمت روز خودرو نیز می توانید به صفحه ویژه آن در پدال مراجعه نمایید.
مدل | توضیحات | قیمت کارخانه | قیمت بازار |
---|---|---|---|
اس - ۸۵ گانه | ۴۶۸,۹۹۴,۰۰۰ | ۵۳۷,۰۰۰,۰۰۰ | |
--- | ۴۶۷,۹۰۳,۰۰۰ | ۵۳۱,۰۰۰,۰۰۰ | |
--- | ۵۱۸,۲۰۷,۰۰۰ | ۵۹۹,۰۰۰,۰۰۰ | |
اس اتوماتیک | ۵۶۸,۷۴۸,۰۰۰ | ۶۴۵,۰۰۰,۰۰۰ | |
اس - ۸۵ گانه | ۴۶۶,۸۹۱,۰۰۰ | ۵۲۱,۰۰۰,۰۰۰ | |
۸۵ گانه | --- | ۵۲۶,۰۰۰,۰۰۰ | |
--- | ۵۰۵,۳۲۸,۰۰۰ | ۵۲۶,۰۰۰,۰۰۰ | |
رینگ | --- | ۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰ | |
بدون رینگ | --- | ۵۲۴,۰۰۰,۰۰۰ | |
با سیستم کنترل کشش ESC | ۵۴۰,۹۵۸,۰۰۰ | ۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰ | |
--- | --- | --- | |
دستی | ۵۷۷,۸۰۳,۰۰۰ | ۶۴۵,۰۰۰,۰۰۰ | |
دستی - بدون سانروف | ۵۵۷,۰۱۶,۰۰۰ | ۶۰۵,۰۰۰,۰۰۰ | |
اطلس E پلاس اتوماتیک | --- | ۶۸۴,۵۱۱,۰۰۰ | به زودی |
دستی | --- | ۶۱۰,۰۰۰,۰۰۰ | |
دستی فول | --- | ۶۹۵,۰۰۰,۰۰۰ | |
سهند اتوماتیک | E تیپ ۳ | --- | --- |
مزایا و معایب تیبا
از آنجایی که تیبا نسخه تکامل یافته پراید محسوب میشود بنابراین مزایای آن را نیز تا حدی به همراه خواهد داشت. استهلاک پایین، مصرف سوخت نسبتاً مناسب، کابین جادار نسبت به رقبای داخلی و قیمت مناسب قطعات و پشتیبانی گسترده پس از فروش را میتوان جزو نقاط قوت این خودرو دانست درحالیکه طراحی نه چندان جالب، کیفیت متریال و ایمنی ضعیف نیز جزو نقاط ضعف تیبا خواهند بود. اگرچه افزایش قیمت خودرو بر روی نسخههای گوناگون تیبا نیز تأثیرگذار بوده است اما افرادی که علاقهای به پراید نداشته و دنبال خودرویی کم استهلاک هستند تیبا را گزینهای مناسب خواهند یافت.