هزینه و اجرت تعمیرات رانا و رانا پلاس – 1403
رانا که بر پایه پژو 206 صندوقدار شکل گرفته در زمان عرضه اولیه به بازار یعنی سال 1391 با استقبال چندانی مواجه نشد. کیفیت پایین مونتاژ به همراه رقابت خانوادگی با 206 صندوقدار از جمله دلایل ناکامی رانا در بازار بودند اما ایرانخودرو با وقفهای کوتاه نسخه پلاس این خودرو را تولید کرد. رانا پلاس که برخی تغییرات جزئی در ظاهر و کابین را تجربه کرده هماکنون بازار خریدوفروش خوبی نسبت به قبل دارد و البته توقف تولید 206 صندوقدار نیز خریداران را به سمت آن سوق داده است. از آنجایی که رانا چندین سال است در بازار حضور دارد بنابراین اطلاع از هزینههای تعمیرات آن برای مالکان مهم خواهد بود به همین خاطر قصد داریم هزینه و اجرت تعمیرات رانا و رانا پلاس در سال 1403 را خدمت شما عزیزان تقدیم کنیم.
هزینه و اجرت تعمیرات رانا در سال 1403
بر اساس نرخهای اعلامی اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران در سال 1403، هزینه و اجرت تعمیرات رانا به شرح زیر است. دقت داشته باشید که تمامی مبالغ ذکر شده بر اساس ریال است و فقط دستمزد و اجرت تعمیرکار و مکانیک را شامل می شود.
ردیف | شرح خدمات | رانا |
1 | تعمیر کامل موتور | 79,000,000 |
2 | تعویض رینگ و یاتاقان و باز و بست سر سیلندر و کارتل | 62,000,000 |
3 | پیاده و سوار کردن موتور و متعلقات جهت شاسی کشی | 25,000,000 |
4 | تعمیر کامل سر سیلندر | 20,000,000 |
5 | باز و بست منیفولد هوا | 5,700,000 |
6 | باز و بست منیفولد دود | 9,600,000 |
7 | تعویض واشر گلویی اگزوز | 2,100,000 |
8 | باز و بستن کارتل و تعویض اویل پمپ | 7,500,000 |
9 | تعویض اورینگ های پایه فیلتر | 3,300,000 |
10 | تعویض فشنگی روغن | 1,500,000 |
11 | تعویض شلنگ های بخار روغن | 1,200,000 |
12 | تعویض واشر درب سوپاپ | 3,300,000 |
13 | تعویض واتر پمپ و باز و بستن تسمه تایم | 9,900,000 |
14 | تعویض تسمه و بلبرینگ تایمینگ | 6,600,000 |
15 | تعویض تسمه دینام | 1,500,000 |
16 | تعویض فولی سر میلنگ و باز و بست تسمه دینام | 2,100,000 |
17 | تعویض تسمه سفت کن و غلتک ها | 2,100,000 |
18 | تعویض کاتالیست | 3,300,000 |
19 | تعویض شمع | 1,200,000 |
20 | باز و بست متعلقات جهت تعویض انژکتور | 6,600,000 |
21 | تعویض هوزینگ ترموستات | 3,000,000 |
22 | تعویض ترموستات | 1,500,000 |
23 | تعویض رادیاتور آب | 1,900,000 |
24 | تعویض منبع انبساط | 2,400,000 |
25 | هواگیری و ریختن ضدیخ | 1,500,000 |
26 | تعویض شلنگ از منبع به سه راهی | 1,900,000 |
27 | تعویض شلنگ از رادیاتور به منبع انبساط | 1,000,000 |
28 | تعویض شیلنگ پلیمری | 8,400,000 |
29 | تعویض شیلنگ بالای رادیاتور | 1,500,000 |
30 | تعویض شیلنگ پایین رادیاتور | 2,100,000 |
31 | تعویض شیلنگ بخاری کوتاه | 2,400,000 |
32 | تعویض شیلنگ بخاری بلند | 2,100,000 |
33 | تعویض فشنگی آب | 1,200,000 |
34 | تعویض پایه دسته موتور راست | 2,800,000 |
35 | تعویض دسته موتور راست | 2,100,000 |
36 | تعویض دسته موتور چپ (زیر باتری) | 2,100,000 |
37 | تعویض دسته موتور پایین درجا | 2,100,000 |
38 | تعویض دسته موتور پایین و باز و بستن پلوس | 5,900,000 |
39 | تعویض باک بنزین | توافقی |
40 | تعویض پمپ بنزین | 2,400,000 |
41 | تعویض فیلتر بنزین | 1,200,000 |
42 | تعویض لوله رفت بنزین | 3,300,000 |
43 | تعویض شلنگ برگشت بنزین | 3,300,000 |
44 | تعویض منبع کنیستر | 2,800,000 |
45 | تعمیر کامل گیربکس | 20,200,000 |
46 | تعویض دیسک و صفحه و بلبرینگ | 12,500,000 |
47 | تعویض سیم کلاچ | 2,100,000 |
48 | تعویض کائوچویی پدال کلاچ | 2,100,000 |
49 | تعویض بوش های دوشاخه کلاچ | 1,200,000 |
50 | تعویض قیفی گیربکس | 1,500,000 |
51 | تعویض لیور دنده داخل اتاق | 4,200,000 |
52 | تعویض ماهک تقسیم دنده روی رام | 2,800,000 |
53 | تعویض ماهک دنده هر کدام | 1,200,000 |
54 | تعویض سنسور کیلومتر | 2,100,000 |
55 | تعویض کاسه نمد ته میل لنگ | 1,500,000 |
56 | باز و بستن پلوس راست و تعویض کاسه نمد پلوس | 5,000,000 |
57 | باز و بستن پلوس راست و تعویض بلبرینگ پلوس | 5,300,000 |
58 | باز و بستن پلوس چپ و تعویض کاسه نمد پلوس | 3,300,000 |
59 | تعویض سرپلوس یا گردگیر پلوس | 5,000,000 |
60 | تعویض مشعلی یا گردگیر پلوس راست | 5,000,000 |
61 | تعویض مشعلی یا گردگیر پلوس چپ | 3,300,000 |
62 | تعویض رام زیر موتور | 12,400,000 |
63 | تعویض کمک های جلو هر عدد | 4,200,000 |
64 | باز و بستن طبق و تعویض بوش هر طرف | 3,300,000 |
65 | تعویض میل موج گیر جلو هر طرف | 1,500,000 |
66 | تعویض قرقری فرمان هر طرف | 2,300,000 |
67 | تعویض سیبک فرمان هر طرف | 1,500,000 |
68 | تعویض لاستیک های چاکدار موج گیر | 2,300,000 |
69 | تعویض بلبرینگ چرخ جلو و باز و بستن سگدست هر طرف | 6,600,000 |
70 | باز و بست اکسل جهت تعمیرات | 16,500,000 |
71 | میزان فرمان دستی | 1,900,000 |
72 | میزان فرمان با دستگاه | 2,400,000 |
73 | باز و بست ژامبون هر طرف | 5,800,000 |
74 | تعویض کمک عقب هر طرف | 2,100,000 |
75 | تعویض توپی چرخ عقب و بلبرینگ هر طرف | 3,300,000 |
76 | تعویض شفت بلبرینگ چرخ عقب هر طرف | 3,300,000 |
77 | باز و بستن جعبه فرمان و تعمیر کامل جعبه فرمان | 16,000,000 |
78 | تعویض پمپ هیدرولیک | 3,300,000 |
79 | تعمیر پمپ هیدرولیک | 6,600,000 |
80 | تعویض منبع هیدرولیک | 4,800,000 |
81 | تعویض شلنگ فشار قوی هیدرولیک | 5,800,000 |
82 | تعویض شلنگ فشار ضعیف هیدرولیک | 5,800,000 |
83 | تعویض پایه دینام | 8,400,000 |
84 | تعویض گردگیر فرمان چپ | 1,500,000 |
85 | تعویض گردگیر فرمان راست | 1,500,000 |
86 | تنظیم غربیلک فرمان | 2,000,000 |
87 | تعمیر کامل جلوبندی بدون کمک | 8,300,000 |
88 | تعویض چهارشاخه فرمان | 5,500,000 |
89 | باز و بستن تلسکوپی فرمان | 5,500,000 |
90 | تعویض بوستر و باز و بستن پدال | 6,600,000 |
91 | تعویض موتور ABS و کالیبراسیون | 7,500,000 |
92 | تعویض سنسور ABS چرخ جلو هر طرف | 2,100,000 |
93 | تعویض پمپ ترمز | 4,200,000 |
94 | تعویض کالیپر چرخ جلو هر طرف | 1,500,000 |
95 | تعویض دیسک چرخ جلو دو طرف | 2,800,000 |
96 | تعویض شلنگ ترمز جلو هر طرف | 1,500,000 |
97 | تعویض لنت جلو دو طرف | 1,700,000 |
98 | بازدید لنت چهار چرخ و رگلاژ ترمز دستی | 2,800,000 |
99 | تعویض سنسور ABS چرخ عقب | 1,500,000 |
100 | تعویض سیلندر ترمز چرخ عقب هر طرف | 3,000,000 |
101 | تعویض شلنگ ترمز عقب | 2,100,000 |
102 | تعویض لنت عقب دیسکی دو طرف | 2,400,000 |
103 | تعویض سیم ترمز دستی راست | 3,000,000 |
104 | تعویض سیم ترمز دستی چپ | 3,000,000 |
105 | تعویض تفنگی ترمز دستی | 4,200,000 |
مالکان خودرو در صورت هرگونه شکایت درباره هزینه و اجرت تعمیرات رانا میتوانند با شماره تلفن 124 سازمان بازرگانی استان تهران، شمارههای 85543200 و 85543201 اتاق اصناف تهران و 77531723 اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران تماس حاصل نمایند.
مشخصات فنی رانا
در جدول زیر مشخصات فنی رانا ذکر شده است:
رانا پلاس | |
نوع موتور | 4 سیلندر TU5 |
حجم موتور (سیسی) | 1587 |
قدرت (اسب بخار) | 105 |
گشتاور (نیوتون متر) | 142 |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | 190 |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) | 11.6 |
گیربکس | 5 دنده دستی |
مصرف سوخت بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) | 5.69/7.3 |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | 4292/1684/1453 |
فاصله بین دو محور چرخهای جلو و عقب (میلیمتر) | 2445 |
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (کیلوگرم) | 1133 |
حجم فضای صندوقعقب (لیتر) | 400 |
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) | 50 |
قیمت رانا
در ادامه قیمت رانا پلاس معمولی و پانوراما خدمت شما تقدیم میشود:
نام خودرو | تیپ | قیمت کارخانه | قیمت بازار |
رانا پلاس | ارتقا یافته | ۴۶۱,۸۵۹,۶۰۰ | ۶۴۲,۰۰۰,۰۰۰ |
رانا پلاس | پانوراما - 1402 | --- | --- |
مزایا و معایب رانا
اکثر خودروهای داخلی در واقع نمونههای تغییر شکل یافتهای هستند که در زیر پوست خود پلتفرم و قوای محرکه قدیمی را به اشتراک میگذارند. رانا هم از این قضیه استثنا نیست و همانطور که گفتیم بر پایه 206 صندوقدار تولید شده است. به همین خاطر نقاط قوت و ضعف این دو خودرو کموبیش مشابه یکدیگر خواهد بود. پیشرانه کممصرف، پشتیبانی گسترده خدمات پس از فروش و ارزش مناسب در برابر مبلغ پرداختی جزو نقاط قوت رانا هستند درحالیکه فضای کم بخش عقب کابین، بازار خریدوفروش نسبتاً ضعیف در مقایسه با برخی رقبا و کیفیت پایین بعضی قطعات جزو نقاط ضعف این خودرو خواهند بود.