هزینه تعمیرات خودرو

هزینه و اجرت تعمیرات ساینا – 1402

در این مقاله لیست کامل هزینه و اجرت تعمیرات ساینا را خدمت شما عزیزان تقدیم خواهیم کرد.

اولین خودروی ملی سایپا با نام مینیاتور در سال ۱۳۸۷ معرفی شد و بعداً با نام تیبا راهی بازار شد. این خودرو که با استفاده از قطعات پراید، ریو و تا حدودی تندر ۹۰ تولید شده بود به خاطر قیمت مناسب و ویژگی‌های بهتر نسبت به پراید با استقبال خریداران روبرو شد هرچند که طراحی ظاهری و داخلی آن باب میل بسیاری از افراد نبود. به همین خاطر سایپا پس از چندین سال تولید تیبا تصمیم گرفت آن را دستخوش بهینه‌سازی و فیس لیفت کند و در اسفند ۱۳۹۲ نسخه به‌روز شده آن با نام ۲۳۲ و سپس ساینا معرفی شد. ساینا در اصل نسخه ارتقا یافته تیبا محسوب می‌شود و تغییرات زیادی را در طراحی ظاهری و کابین تجربه کرده است. هم‌اکنون نسخه دیگری از ساینا با پسوند S تولید و عرضه می‌شود که تغییرات اندکی نسبت به مدل قبلی دارد. در مجموع باید ساینا را نسخه تکامل یافته از تیبا دانست چراکه پلتفرم، قوای محرکه و اکثر بخش‌های آن مشابه تیباست. در این مقاله می‌خواهیم هزینه و اجرت تعمیرات ساینا در سال ۱۴۰۲ را خدمت شما عزیزان تقدیم کنیم پس همراه ما باشید.

هزینه و اجرت تعمیرات ساینا

در جدول زیر که بر اساس نرخ نامه رسمی اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران در سال ۱۴۰۲ منتشر شده است لیست هزینه و اجرت و تعمیرات ساینا مشاهده می‌شود:

ردیف شرح خدمات ساینا دنده‌ای ساینا اتوماتیک
۱ تعمیر کامل موتور ۳۳,۰۰۰,۰۰۰ ۳۶,۳۰۰,۰۰۰
۲ تعمیر نیم موتور (سر سیلندر و کارتل) ۲۳,۱۰۰,۰۰۰ ۲۶,۴۰۰,۰۰۰
۳ پیاده و سوار کردن موتور جهت شاسی کشی ۱۴,۹۰۰,۰۰۰ ۱۶,۵۰۰,۰۰۰
۴ تعمیر کامل سر سیلندر ۱۲,۸۰۰,۰۰۰ ۱۳,۷۰۰,۰۰۰
۵ تعویض اورینگ منیفولد هوا ۳,۰۰۰,۰۰۰ ۳,۸۰۰,۰۰۰
۶ تعویض واشر منیفولد دود ۳,۵۵۰,۰۰۰ ۳,۵۵۰,۰۰۰
۷ تعویض واشر گلویی اگزوز ۱,۵۰۰,۰۰۰ ۱,۵۰۰,۰۰۰
۸ تعویض واشر کارتل و توری اویل پمپ ۳,۰۰۰,۰۰۰ ۳,۰۰۰,۰۰۰
۹ باز و بسته کردن کارتل و تعویض اویل پمپ ۸,۹۵۰,۰۰۰ ۸,۹۵۰,۰۰۰
۱۰ تعویض واشر کارتل و توری ۳,۸۰۰,۰۰۰ ۰
۱۱ تعویض فشنگی روغن ۹۵۰,۰۰۰ ۹۵۰,۰۰۰
۱۲ تعویض شلنگ های بخار روغن ۸۵۰,۰۰۰ ۸۵۰,۰۰۰
۱۳ تعویض واشر درب سوپاپ ۱,۹۰۰,۰۰۰ ۱,۹۰۰,۰۰۰
۱۴ تعویض واتر پمپ و باز و بستن تسمه تایم ۳,۸۰۰,۰۰۰ ۳,۸۰۰,۰۰۰
۱۵ تعویض تسمه تایمینگ ۳,۴۰۰,۰۰۰ ۳,۴۰۰,۰۰۰
۱۶ تعویض تسمه دینام ۸۵۰,۰۰۰ ۸۵۰,۰۰۰
۱۷ تعویض تسمه کولر ۸۵۰,۰۰۰ ۸۵۰,۰۰۰
۱۸ باز و بستن تسمه دینام و هیدرولیک ۱,۵۰۰,۰۰۰ ۱,۵۰۰,۰۰۰
۱۹ تعویض تسمه سفت کن و غلتک ها ۱,۲۵۰,۰۰۰ ۱,۲۵۰,۰۰۰
۲۰ تعویض کاتالیست ۳,۶۵۰,۰۰۰ ۳,۶۵۰,۰۰۰
۲۱ باز و بست متعلقات جهت تعویض شمع ۷۰۰,۰۰۰ ۷۰۰,۰۰۰
۲۲ باز و بست متعلقات جهت تعویض انژکتور ۲,۲۰۰,۰۰۰ ۲,۲۰۰,۰۰۰
۲۳ تعویض ترموستات ۱,۱۰۰,۰۰۰ ۱,۱۰۰,۰۰۰
۲۴ تعویض رادیاتور آب ۹۵۰,۰۰۰ ۹۵۰,۰۰۰
۲۵ تعویض منبع انبساط ۷۰۰,۰۰۰ ۷۰۰,۰۰۰
۲۶ هواگیری و ریختن ضدیخ ۵۵۰,۰۰۰ ۵۵۰,۰۰۰
۲۷ تعویض شیلنگ بالای رادیاتور ۷۰۰,۰۰۰ ۷۰۰,۰۰۰
۲۸ تعویض شیلنگ پایین رادیاتور ۹۵۰,۰۰۰ ۹۵۰,۰۰۰
۲۹ تعویض شیلنگ بخاری کوتاه ۱,۲۵۰,۰۰۰ ۱,۲۵۰,۰۰۰
۳۰ تعویض شیلنگ بخاری بلند ۱,۳۵۰,۰۰۰ ۱,۳۵۰,۰۰۰
۳۱ تعویض لوله های فرعی زیر اگزوز ۰ ۰
۳۲ تعویض فشنگی آب ۷۰۰,۰۰۰ ۷۰۰,۰۰۰
۳۳ باز و بست رام زیر موتور جلو و عقب ۲,۳۰۰,۰۰۰ ۲,۳۰۰,۰۰۰
۳۴ تعویض باک بنزین توافقی توافقی
۳۵ تعویض پمپ بنزین ۱,۵۰۰,۰۰۰ ۱,۵۰۰,۰۰۰
۳۶ تعویض فیلتر بنزین ۵۵۰,۰۰۰ ۵۵۰,۰۰۰
۳۷ تعویض لوله آهنی رفت بنزین ۱,۹۰۰,۰۰۰ ۱,۹۰۰,۰۰۰
۳۸ تعویض لوله آهنی برگشت بنزین ۱,۹۰۰,۰۰۰ ۱,۹۰۰,۰۰۰
۳۹ تعویض منبع کنیستر ۸۵۰,۰۰۰ ۷۰۰,۰۰۰
۴۰ تعمیر کامل گیربکس ۱۰,۸۰۰,۰۰۰ ۲۷,۶۰۰,۰۰۰
۴۱ تعویض کیت کلاچ ۵,۰۰۰,۰۰۰ ۰
۴۲ تعویض سیم کلاچ ۹۵۰,۰۰۰ ۰
۴۳ تعویض بوش های دو شاخه کلاچ ۷۰۰,۰۰۰ ۰
۴۴ تعویض لیور دنده داخل اتاق ۲,۳۰۰,۰۰۰ ۰
۴۵ تعویض بوش لیور ۱,۱۰۰,۰۰۰ ۰
۴۶ تعویض دنده کیلومتر داخل گیربکس ۰ ۰
۴۷ تعویض سنسور کیلومتر ۰ ۰
۴۸ باز و بست گیربکس جهت تعویض کاسه نمد ته میل لنگ ۵,۲۰۰,۰۰۰ ۰
۴۹ باز و بستن پلوس راست و تعویض کاسه نمد پلوس ۲,۵۵۰,۰۰۰ ۳,۰۰۰,۰۰۰
۵۰ باز و بستن پلوس چپ و تعویض کاسه نمد پلوس ۲,۵۵۰,۰۰۰ ۲,۵۵۰,۰۰۰
۵۱ تعویض سرپلوس یا گردگیر پلوس ۳,۳۰۰,۰۰۰ ۳,۳۰۰,۰۰۰
۵۲ تعویض مشعلی یا گردگیر پلوس راست ۳,۳۰۰,۰۰۰ ۳,۳۰۰,۰۰۰
۵۳ تعویض مشعلی یا گردگیر پلوس چپ ۳,۳۰۰,۰۰۰ ۳,۳۰۰,۰۰۰
۵۴ تعویض رام زیر موتور ۱,۸۰۰,۰۰۰ ۱,۸۰۰,۰۰۰
۵۵ تعویض کمک های جلو هر عدد ۱,۹۵۰,۰۰۰ ۱,۹۵۰,۰۰۰
۵۶ باز و بستن طبق هر دو طرف ۳,۰۰۰,۰۰۰ ۳,۰۰۰,۰۰۰
۵۷ تعویض موج گیر جلو هر طرف ۱,۲۰۰,۰۰۰ ۱,۲۰۰,۰۰۰
۵۸ تعویض قرقری فرمان هر طرف ۱,۶۵۰,۰۰۰ ۱,۶۵۰,۰۰۰
۵۹ تعویض سیبک فرمان هر طرف ۹۰۰,۰۰۰ ۹۰۰,۰۰۰
۶۰ تعویض لاستیک های چاکدار موج گیر با بوش میل تعادل ۱,۳۵۰,۰۰۰ ۱,۳۵۰,۰۰۰
۶۱ تعویض بلبرینگ چرخ جلو و باز و بستن سگدست هر طرف ۱,۸۰۰,۰۰۰ ۱,۸۰۰,۰۰۰
۶۲ تعویض کامل اکسل (ABS) ۶,۴۵۰,۰۰۰ ۶,۴۵۰,۰۰۰
۶۳ میزان فرمان دستی ۸۵۰,۰۰۰ ۸۵۰,۰۰۰
۶۴ میزان فرمان با دستگاه ۱,۱۰۰,۰۰۰ ۱,۱۰۰,۰۰۰
۶۵ تعویض کمک عقب هر طرف ۱,۵۰۰,۰۰۰ ۱,۵۰۰,۰۰۰
۶۶ تعویض بلبرینگ چرخ عقب هر طرف ۱,۵۰۰,۰۰۰ ۱,۵۰۰,۰۰۰
۶۷ تعویض محور بلبرینگ چرخ عقب هر طرف ۲,۴۵۰,۰۰۰ ۲,۴۵۰,۰۰۰
۶۸ باز و بستن جعبه فرمان و تعمیر کامل جعبه فرمان ۶,۴۵۰,۰۰۰ ۶,۴۵۰,۰۰۰
۶۹ تعویض پمپ هیدرولیک ۲,۳۰۰,۰۰۰ ۲,۳۰۰,۰۰۰
۷۰ تعمیر پمپ هیدرولیک ۲,۶۰۰,۰۰۰ ۲,۶۰۰,۰۰۰
۷۱ تعویض منبع هیدرولیک ۹۵۰,۰۰۰ ۹۵۰,۰۰۰
۷۲ تعویض شلنگ فشار قوی هیدرولیک ۳,۳۰۰,۰۰۰ ۳,۳۰۰,۰۰۰
۷۳ تعویض شلنگ فشار ضعیف هیدرولیک ۲,۲۵۰,۰۰۰ ۲,۲۵۰,۰۰۰
۷۴ تعویض شلنگ هیدرولیک از منبع به جعبه فرمان ۲,۸۵۰,۰۰۰ ۲,۸۵۰,۰۰۰
۷۵ تعویض گردگیر فرمان چپ ۱,۶۵۰,۰۰۰ ۱,۶۵۰,۰۰۰
۷۶ تعویض گردگیر فرمان راست ۱,۶۵۰,۰۰۰ ۱,۶۵۰,۰۰۰
۷۷ تنظیم غربیلک فرمان ۷۰۰,۰۰۰ ۷۰۰,۰۰۰
۷۸ تعمیر کامل جلوبندی بدون کمک ۴,۰۰۰,۰۰۰ ۴,۰۰۰,۰۰۰
۷۹ تعویض لوله های هیدرولیک ۲,۶۰۰,۰۰۰ ۲,۶۰۰,۰۰۰
۸۰ تعویض چهارشاخه فرمان ۳,۷۵۰,۰۰۰ ۳,۷۵۰,۰۰۰
۸۱ باز و بستن تلسکوپی فرمان ۳,۷۵۰,۰۰۰ ۳,۷۵۰,۰۰۰
۸۲ تعویض بوستر و باز و بستن پدال ۵,۳۰۰,۰۰۰ ۵,۳۰۰,۰۰۰
۸۳ تعویض موتور ABS و کالیبراسیون ۲,۷۰۰,۰۰۰ ۲,۷۰۰,۰۰۰
۸۴ تعویض سنسور ABS چرخ جلو ۹۵۰,۰۰۰ ۹۵۰,۰۰۰
۸۵ تعویض ترمینال ترمز ۲,۳۰۰,۰۰۰ ۲,۳۰۰,۰۰۰
۸۶ تعویض پمپ ترمز ۱,۹۰۰,۰۰۰ ۱,۹۰۰,۰۰۰
۸۷ تعویض کالیپر چرخ جلو ۱,۶۵۰,۰۰۰ ۱,۶۵۰,۰۰۰
۸۸ تعویض دیسک چرخ جلو هر طرف ۲,۱۰۰,۰۰۰ ۲,۱۰۰,۰۰۰
۸۹ تعویض شلنگ ترمز جلو ۱,۱۰۰,۰۰۰ ۱,۱۰۰,۰۰۰
۹۰ تعویض لنت جلو دو طرف ۷۵۰,۰۰۰ ۷۵۰,۰۰۰
۹۱ بازدید لنت چهار چرخ و رگلاژ ترمز دستی ۱,۲۵۰,۰۰۰ ۱,۲۵۰,۰۰۰
۹۲ تعویض سنسور ABS چرخ عقب هر طرف ۹۵۰,۰۰۰ ۹۵۰,۰۰۰
۹۳ تعویض کاسه چرخ عقب هر طرف ۱,۲۵۰,۰۰۰ ۱,۲۵۰,۰۰۰
۹۴ تعویض سیلندر ترمز چرخ عقب هر طرف ۱,۲۵۰,۰۰۰ ۱,۲۵۰,۰۰۰
۹۵ تعویض لوله ترمز عقب ۱,۱۰۰,۰۰۰ ۱,۱۰۰,۰۰۰
۹۶ تعویض لنت عقب کاسه ای و تعویض بلبرینگ دو طرف ۲,۰۵۰,۰۰۰ ۲,۰۵۰,۰۰۰
۹۷ تعویض سیم ترمز دستی بلند ۳,۰۰۰,۰۰۰ ۳,۰۰۰,۰۰۰
۹۸ تعویض تفنگی ترمز دستی ۲,۲۰۰,۰۰۰ ۲,۲۰۰,۰۰۰

مشخصات فنی ساینا

در جدول زیر مشخصات فنی مدل‌های مختلف ساینا ذکر شده است:

ساینا SDA ساینا S اتوماتیک ساینا S دوگانه‌سوز
طول (میلی‌متر) ۴۲۰۹
عرض – بدون در نظر گرفتن آینه‌ها (میلی‌متر) ۱۶۶۷
ارتفاع (میلی‌متر) ۱۴۹۰
فاصله دو محور جلو و عقب (میلی‌متر) ۲۴۱۴
حجم صندوق‌عقب (لیتر) ۳۷۰
وزن خالص (کیلوگرم) ۱۰۵۰ ۱۱۱۰ ۱۱۴۰
نوع گیربکس ۵ سرعته معمولی CVT تیپ ترونیک ۶ سرعته ۵ سرعته معمولی
تعداد سیلندر ۴ سیلندر خطی
دریچه گاز الکتریکی الکتریکی مکانیکی
حجم موتور ۱۵۰۳
حداکثر قدرت (اسب بخار) ۸۶.۵ ۸۶.۵ ۸۲.۵ بنزین/۷۲ گاز
حداکثر گشتاور (نیوتون متر) ۱۳۰ ۱۳۰ ۱۲۷ بنزین/۱۱۲ گاز
سایز تایر ۱۸۵/۶۰R14
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) ۶.۹۳ ۷.۷۸ ۷.۲۱
ظرفیت مخزن ۴۱ ۴۱ ۴۱ بنزین/۶۲ گاز

قیمت ساینا

در جدول زیر قیمت خودرو ساینا ذکر شده است:

مدل توضیحات قیمت نمایندگی قیمت بازار
ساینا S دستی معمولی ۲۴۱,۰۸۱,۰۰۰ ۳۵۱,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S CNG ۲۷۹,۹۵۱,۰۰۰ ۳۷۴,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S اتوماتیک ۳۲۱,۸۰۲,۰۰۰ ۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰

مزایا و معایب ساینا

از آنجایی که ساینا بر اساس خودروی تیبا شکل گرفته است بنابراین مزایای آن درباره ساینا نیز صدق خواهد کرد. هزینه‌های نگهداری و استهلاک پایین، پشتیبانی گسترده پس از فروش، مصرف سوخت نسبتاً پایین، طراحی بهتر نسبت به تیبا و فضای کابین و بار مناسب خانواده جزو نقاط قوت این خودرو هستند. در مقابل باید به مواردی همچون گران‌تر بودن برخی قطعات نسبت به تیبا، کیفیت پایین قطعات بکار رفته و ایمنی پایین ساینا اشاره کنیم که جزو نقاط ضعف آن خواهند بود. نسخه اتوماتیک ساینا با امکانات و تجهیزات بیشتر نیز برای افرادی که خواهان خرید خودرویی اتوماتیک با قیمت پایین‌تر هستند تولید شده است و یک نقطه قوت برای آن محسوب می‌شود هرچند نباید از مدل اتوماتیک ساینا انتظار سواری چندانی را داشت چراکه بیشتر با هدف تردد راحت‌تر در خیابان‌های شهری طراحی شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. مهران

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (605 ديدگاه)

    کشش بشدت افتضاحی داره.یکی از بستگان داشت کلا تو مسافرت با این ماشین چالش داشت بخاطر کشش.اونم سه نفر توی ماشین…

    موافقم 20
    مخالفم 4
    1. M. S

      ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      آب بندی درست و نگهداری صحیح در مورد ساینا و هرماشینی یک شرط اساسی هست، من شخصا یه ساینا۹۷ دارم که چیزی هم اضافه بر فابریک و دستکاری نداره تو ماشینهای زیر یک میلیارد تنها سورن توربو و زانتیا خیلی سرحال تو شتاب و درگ من رو زدن، دنده ۲ نزدیک به ۱۰۰ تا رو پر میکنه و صفر تا صد ۱۱٫۵ ثانیه هست برا من قابل قبول هست اگر این ماشین صدای موتورش داخل اتاق کمتر بود و عرض اتاق هم ۱۰سانتیمتر پهن تر بود خدایی عالی بود

      موافقم 2
      مخالفم 0
  2. AMANTE

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1856 ديدگاه)

    سایپا ساینا +
    کیا ریو مونتاژ –

    موافقم 3
    مخالفم 32
    1. RIO

      ۲۰ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (242 ديدگاه)

      کیا ریو مونتاژ

      موافقم 11
      مخالفم 2
  3. Enzo Ferrari 2008

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    چیه این همون پرایده se
    فقط بدنه عوض شده

    موافقم 6
    مخالفم 3
  4. mercedes

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (327 ديدگاه)

    تعویض واشر گلویی اگزوز یکو نیم میلیون😐

    موافقم 1
    مخالفم 4
    1. شاهین

      ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (4535 ديدگاه)

      قیمت ها به ریال هست

      موافقم 9
      مخالفم 5
      1. H2

        ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (382 ديدگاه)

        قیمتها به تومنه
        اگه به ریال بود یعنی الان قیمت تعمیر موتورش سه میلیون و سیصد تومنه؟؟
        شما خودت نمیدونی چه مقاله ای کار کردی یا داری شوخی میکنی برادر؟؟ 😂😂

        موافقم 5
        مخالفم 8
        1. مهران

          ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (605 ديدگاه)

          داداش فکر کنم هزینه اجرت و دستمزد تعمیر کارو فقط زدن

          موافقم 9
          مخالفم 1
        2. شاهین

          ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (4535 ديدگاه)

          اینها فقط دستمزده. واسه تنظیم غربیلک فرمان هفتصد هزار تومن میگیرن؟
          شما خیلی خوبی.

          موافقم 10
          مخالفم 0
      2. Navid A J

        ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (3691 ديدگاه)

        شاهین جان فکر کردم به تومنه، اپیلاسیون شدم

        موافقم 2
        مخالفم 0
  5. amir

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (2398 ديدگاه)

    سره گواهینامم سوار میشدم انقدر چرته ها حیف خیلی ها همین هم هم نمیتونن بگیرن

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا