داچیا بیگستر؛ شاسی بلند پرچمدار از برند اقتصادی اروپا
داچیا چندی پیش با رونمایی از یک مدل مفهومی نشان داد که قصد دارد تولید شاسیبلندهای سایز متوسط و حتی بزرگتر را جدیتر بگیرد. این برند رومانیایی سرانجام با پردهبرداری از مدل بیگستر به این رویای جامه حقیقت پوشاند و بزرگترین خودروی خود را معرفی کرد. این شاسیبلند متوسط و جمعوجور برای مسیرهای نسبتا سرسخت طراحی شده است. زبان طراحی تازه داچیا المانهای یک خودروی آفرود اقتصادی را بهخوبی در بیگستر جای داده تا اهداف اصلی آن یعنی قیمت خوب و توانمندی را به خریدارش بفهماند.
طراحی بدنه بهشکلی جعبهای انجام شده تا بیگستر را قدرتمندتر جلوه دهد. استفاده از چراغهای تازه داچیا بههمراه جلوپنجره نوگرایانه، طاق چرخهای هماهنگ با طراحی بدنه، رنگبندی دوگانه المانها و ایجاد تناقض رنگی میان خاکستری و سیاه، رینگهایی 19 اینچی کرومی زیبا و میل نگهدارنده سقفی، همهوهمه تصویری مطمئن از بیگستر را میسازد. طراحان این خودرو در حجمپردازی به سطحی از موفقیت دست پیدا کردهاند که تشخیص ابعاد بدنه آن با نگاه به تصاویر موجب گمراهی میشود؛ برای روشن شدن این موضوع بهتر است توجه داشته باشید که بیگستر یک کراساوور کلاس C محسوب شده و ابعادی نزدیک به هیوندای توسان یا تویوتا راو4 دارد.
داچیا برای بهرهوری از فضای داخلی مناسب از پلتفرم «CMF-B» استفاده کرده تا جای لازم برای 5 سرنشین بالغ را فراهم کند. فضای داخلی بیگستر به امکانات خوبی مانند شیشههای آفتابی آکوستیک، عایقبندی بهتر برای حذف صدای موتور و 667 لیتر فضای بار مجهز شده است.
قدرت نسخه پایه این شاسیبلند نو ورود از طریق یک واحد 1.6 لیتری 110 اسب بخاری تامین میشود که با همراهی دو الکتروموتور 155 اسب بخار قدرت میرسد. نیروی موتورهای برقی هم از یک بسته 1.4 کیلووات ساعتی استخراج میشود که چندان چشمگیر نیست. نمونه بالاردهتر بیگستر TCe 140 از یک پیشرانه 1.2 لیتری توربوشارژر سود خواهد برد که با همراهی سیستم هیبریدی 48 ولتی و جعبهدنده 6 سرعتی دستی کار خود را انجام میدهد.
پرچمدار این مجموعه هم بیگستر TCe 130 4x4 نام دارد و قدرتش را از یک واحد 1.2 لیتری توربوشارژر 3 سیلندر با سیستم هیبریدی 48 ولتی دریافت میکند. این نسخه برخلاف نمونههای دیگر 5 حالت رانندگی مختلف هم دارد تا در مسیرهای نسبتا سخت، راننده را بهتر همراهی کند.
داچیا امیدوار است که خریداران این خودرو از استفاده و راندن آن در مسیرهای سخت و آفرودی خودداری نکنند؛ به همین دلیل آپشنهایی چون سقف پانوراما، میلهای ماژولار، بسته خواب، چادر، جعبه بار و... را هم در فهرست لوازم قابلتهیه قرار داده است. علاقهمندان میتوانند از میان سه موتور و سه کلاس مختلف، یکی را انتخاب کنند. تریم «اکسپرشن» امکانات استانداردی مانند کنترلهای پایه، صندلیهای پارچهای قابلشستوشو و... را در اختیار خریدار قرار میدهد. نسخههای بالاردهتر هم به تجهیزاتی چون نمایشگر 10.1 اینچی، در برقی صندوق عقب، رهیاب ماهوارهای، سیستم صوتی سهبعدی و کروزکنترل مجهز خواهند شد.
مدیر طراحی داچیا، «دیوید دوراند»، درباره بیگستر میگوید:
بیگستر جدید تمام اهدافمان در بیگستر کانسپت را به واقعیت تبدیل کرده است. بیگستر نشاندهنده نهایت ارزشهای داچیا است و هماکنون بهعنوان پرچمدار ما شناخته میشود.
هر چند هنوز قیمت رسمی این خودرو اعلام نشده اما احتمالا همرده نیسان قشقایی، پژو 2008 جدید و... خواهد بود. از دید شما، آیا داچیا میتواند نام خود را در بازار بالاردهتر مطرح کند و رقبای قدرتمند آلمانیاش را شکست دهد؟