طراحی

عصبی‌کننده‌ترین روند طراحی این روزهای صنعت خودرو چیست؟!

اگرچه همه می‌دانیم ویژگی‌های یک خودرو فقط به ظاهر آن محدود نمی‌شود اما قطعاً طراحی ظاهری فاکتور مهمی محسوب می‌شود. خریداران یک خودرو بخش اعظم وقت خود را با طراحی ظاهری و داخلی یک خودرو می‌گذرانند و مغز با نگاهی به ظاهر یک‌چیز تصمیم می‌گیرد که آن را دوست داشته باشد یا نه.

سؤال این است: عصبی‌کننده‌ترین روند طراحی صنعت خودرو در روزگار کنونی چیست؟ کدام ویژگی طراحی است که شما از دیدن آن خوشحال نمی‌شوید؟

دو روند مشهور وجود دارد که در به دست آوردن عنوان بدترین ویژگی طراحی با یکدیگر مسابقه می‌دهند و اولی آن‌ها خروجی‌های اگزوز غیرواقعی و دومی هم ورودی‌های هوای غیرواقعی است. برخی طراحان مشهور همچون فرانک استفنسون به کرات چنین چیزی را به طراحان گوشزد کرده‌اند اما به نظر نمی‌رسد این روندها به زودی زود خاتمه پیدا کنند.

2016 Audi S6 Quattro

این خروجی‌های اگزوز و ورودی‌های هوای غیرواقعی که عملکردی مکانیکی ندارند بر اساس دروغو ظاهرسازی بنا شده‌اند و با دیگر ویژگی‌های یک خودرو همخوانی ندارند بنابراین عدم علاقه افراد به آن‌ها منطقی است. البته شاید این ویژگی‌ها آن‌قدرها هم که فکر می‌کنیم بد نباشند. ما طرفدار خروجی اگزوز غیرواقعی نیستیم اما از نظر زیبایی‌شناسی شاید بتوان به جنبه مثبت آن‌ها نیز فکر کرد.

ما حدس می‌زنیم حرکت چشمگیر به سمت جلوپنجره‌های بزرگ نیز به خاطر بازخورد مثبت بوده است. اگرچه طرفدار تصمیم ب‌ام‌و در استفاده از جلوپنجره بزرگ برای سری ۴ جدید نیستیم اما برخی خودروها با جلوپنجره بزرگ جذاب به نظر می‌رسند. آیا اینکه استفاده از این نوع جلوپنجره در برخی خودروها خوب نبوده به معنی روند نادرستی است که خودروسازان در پیش گرفته‌اند؟

از نظر ما روند استفاده از رینگ‌های بزرگ عصبی‌کننده‌ترین روند طراحی سال‌های اخیر است. اگرچه این رینگ‌ها جذاب و هیجان‌انگیز هستند اما استفاده از آن‌ها به معنی وجود لاستیک‌های دیواره کوتاه خواهد بود و نتیجه نهایی راحتی کمتر سواری خودرو است که قطعاً خیلی از افراد چنین چیزی را دوست ندارند. همچنین این رینگ‌ها زودتر مستهلک می‌شوند و زیبایی خود را از دست می‌دهند.

نظر شما چیست؟ کدام ویژگی طراحی خودروهای کنونی شما را آزار می‌دهد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"، عشقِ ماشین و دیگر هیچ...

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. ( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (2735 ديدگاه)

    من فقط با هیچکدوم مشکل ندارم 😂

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. Hiwa98

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (2 ديدگاه)

      سلام دوستان ببخشید بی ربطه به این قسمت کدوم شرکت موتور سیکلت بین باجاج و بنللی کیفیت ساخت ش بالاتره

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. ( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪

        ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
        سوابق: (2735 ديدگاه)

        باجاج واقعا موتور سیکلتای با دوام خوبی میسازه و مثل تویوتای موتورسیکلتاس از نظر دوام ولی در مورد بنلی اطلاعی ندارم

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. امیر

          ۱۵ شهریور ۱۴۰۰
          سوابق: (3 ديدگاه)

          بنلی فقط صدا داره و زیباست ولی خیلی خرجش بالاست

          اما باجاج موتوراش بادوام و زیباس

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
      2. Carbonado Aventador

        ۱۸ شهریور ۱۴۰۰
        سوابق: (4137 ديدگاه)

        عزیزم بزار برات یجور توضیح بدم فرقشو که کامل متوجه شی:
        باجاج و پالس مثل پیرزن بی ادعا و مطیع میمونن..
        .
        ولی بنلی مثل یه تازه عروس زیبا ولی پر خرج میمونه..(هرکه پر طاووس خواهد جور هندوستان باید کشد)
        .
        .
        حالا بسته به سلیقت داره که هر روز صبح که پا میشی چشمت به صورت پیرزن بازشه یا به عروس زیبا!!😂

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  2. ممد ژانگولر

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (2026 ديدگاه)

    به نظر من تعداد و تنوع بالای تولید خوروها شدیدا رو نروه و دامنه تنوع باید محدود تر و خلاصه تر بشه . از تولید خودروهای بی کیفیت و شتر گاو پلنگ و کپی برداری شده چینی با اسمها و برندهای گوناگون جلوگیری بشه که باعث گیج شدن و گول خوردن خیلی از خریدارها میشه که پولهای زحمت کشیدشون از بین بره . دیگه بقیش هم باید بذاریم رو حساب صلیغه و رقابت سالم که کی میتونه مشتری به خودش جلب کنه . حالا یکی جلو پنجره بزرگ دوست داره یا کوچیک مربوط به خودشه . مثلا بنز و بی ام وه هزاری هم که ماشیناش زشتر بشه ولی خریدارا میدونن از کیفیت و کارایی کم نمیذاره . دیگه بقیشم بذارید به حساب عشق و صلیغه و مشتری مداری 😎

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. Audi rs e_tron gt

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (695 ديدگاه)

      راستش من زیاد با هیچکدوم از طراحی ماشین های نسل جدید مثل m4 مخالف نبودم
      فقط بین طراحی های جدید برای کامارو را دوست نداشتم
      اما بجز کامارو طراحی ها از نسل قبل زیبا تر شده
      الان i4 واقعا طراحی بدی نداره نه داخل نه بیرون یا m4
      قبلنا که فقط تصاویر عادی m4 را اینجا و در سایت ها می دیدم با تصاویرش حال نمی کردم اما تا اینکه تصاویر اولترا HD را دیدم از m4
      نظرم تغییر کرد
      در تصاویر با کیفیت طراحی ماشین را بهتر میشه واقعیشو دید
      مدیر عامل بی ام و هم گفت با دیدن ام ۴ از نزدیک نظرتان راجب طراحی اش تغییر می کند
      من هم همین حسو دارم
      تو عکس بعضی ها عکسو خوب نمی گیرن یا بی کیفیت و بد ممکنه بیفتن
      بی ام و m4 هم که پرفورمنس بهتری از نسل قبل دارد
      خداییش m2 هم از نسل قبلش زیبا تره
      طراحیش مدرن تر از نسل قبلی هست

      موافقم ۱
      مخالفم ۲
      1. ممد ژانگولر

        ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
        سوابق: (2026 ديدگاه)

        آیودی داداش کسی که فکر میکنه بی ام و جدید زشته نخره خوب یا کسی که با طراحیهای آمریکایی حال میکنه بخره . اصلا بحث فقط طراحی نیست ، مشکل اصلی تولید بیش از حد خوروه که دنیارو داره نابود میکنه
        چین هم که ماشالله با بیش از ۳۰ برند ناشناخته اضافه شده به جمع
        به خدا منابع طبیعی دنیا داره از بین میره
        دامنه تولید و محدودتر کنن بهتره
        بعضی از این برندهای ناشناخته به راحتی دارن تولید زباله میکنن
        بعد از دوسال استفاده ماشینت خوشگل یا زشت همه چیش از لبو لوچش آویزون میشه

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. آرین

          ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
          سوابق: (184 ديدگاه)

          مردم این دوره عادت کردند به مصرف‌گرایی و این بدترین خُلق یک جماعت میتونه باشه به نظر من. مردم نیم قرن پیش واقعا لذت می‌بردند از ماشین با کیفیتی که سوار میشن و تا دهه‌ها عوضش نمیکردن، الان کافیه که ماشین یک سال کار کرده به ریپ زدن بیفته به راحتی با یه ماشین دیگه جایگزین میشه، ماشین‌ها رسما یکبار مصرف شدند. البته مشخصا منظورم ایران نیست.

          موافقم ۱
          مخالفم ۰
        2. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

          ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
          سوابق: (4319 ديدگاه)

          موافقم آقای آرین،متاسفانه فقط به فکر تولید چیزایی هستیم که به ضررمونه،همین صنعت مد که همیشه عجیب غریب تر از قبل میشه کلی آلودگی ایجاد می‌کنه خیلی خیلی بیشتر از ماشین‌ها اونوقت به ماشینا گیر میدن😐…

          موافقم ۱
          مخالفم ۰
    2. داوود

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (1 ديدگاه)

      صلیغه رو خوب اومدی.فعلا غلط دیکته ای ها بیشتر رو مخ هستن

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  3. امیر

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (610 ديدگاه)

    جلو پنجره بزرگ می تونه عصبی کننده باشه چرا این رو میگم ؟
    چون خودروساز ها می دونن طرفدار ها ناراحت می شن می دونن به ماشین نمیاد ولی
    باز هم این کار رو انجام میدن ولی روی بعضی ماشین جلوپنجره بزرگ قشنگ میشه.
    مثلا لکسوس ، آئودی و ….
    خروجی اگزوز غیر واقعی هم همینطوره مثلا می تونه روی ماشین های ارزون قیمت
    جذاب باشه ولی نه روی ماشین های نسبتا لوکس مثلا بنز e جدید رو نشون میداد
    خروجی های اگزوز غیر واقعی داشت آئودی هم این کارو انجام داده. ورودی های هوای
    غیر واقعی هم همینطور هستن. رینگ های بزرگ هم واقعا بد نیست.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. RezaRs

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (1614 ديدگاه)

      طرفداری که پول نداره بخره اکثر ( رک بگم اکثر خودمون دیگه ) قطعا اهمیتش خیلی کمتره از اونایی که میخرند پس فزوش در اولویته الان بنز و بی ام و چینی پسند تر طراحی میکنند چرا چون بزرگترین بازاره

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    2. RezaRs

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (1614 ديدگاه)

      اقا امیر براشون تاثیر زیادی نداره با هزار بدبختی تو ایران ۲۰۰ تا سری ۴ بیاد یا یکی چون تولید یه لحظشه

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  4. ( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (2735 ديدگاه)

    به نظرن قشنگ ترین جلوپنجره بزرگ اول مال رولز رویسه ، بعد آئودی ، بعد بنتلی ، بعدش لکسس

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. میثم

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (2202 ديدگاه)

    من با رینگهای بزرگ مشکل دارم
    چون از سواری خشک اصلا خوشم نمیاد
    نرمی و فنربندی خوب از اولویتهای منه

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  6. GT

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (663 ديدگاه)

    مشکل اصلی، طراحی بی روح کامپیوتری

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  7. محسن

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (153 ديدگاه)

    برای من هیچکدوم از این ها اهمیت نداره. چون تو مملکتی زندگی می‌کنم که نظر من و امثال ما پایین دست ها براشون اهمیت نداره.
    چرا باید بابت طراحی یک خودرو که شاید تا آخر عمر هم از ۲ کیلومتریش رد نشم حرص بخورم؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. ( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (2735 ديدگاه)

      نه دیگه خدایی دستمون حداقل به رینگ و اگزوز فیک و جلوپنجره میرسه برای مثال کلی ماشین لوکس با رینگ ۲۰ و ۲۱ اینچی هست البته به طرز عجیبی رینگ های فیدلیتی هم ۲۰ اینچه ، یا اگزوز فیک ، کل چینیا اگزوزاشون فیکه و صد البته جلوپنجره بزرگ هم داریم برای مثال توسان جلوپنجرش بزرگه ، درسته رینگ بزرگ ما بنتلی نیست و اگزوز فیکمون آئودی نیست ولی حداقلش چون نسخه های ارزونترشونو میبینیم میتونیم بدونیم که منظور نویسنده چیه

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  8. Reza Waffen SS

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (3212 ديدگاه)

    حال بهم زن ترین طراحی هارو BMW داشت

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  9. BMW

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (498 ديدگاه)

    فقط سایبر تراک
    بهترین طراحی تاریخُ داره 👏👏👏

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
    1. سهند

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (572 ديدگاه)

      اصلا اینطور نیست
      سایبر تراک طراحی بسیار بی روحی دارد

      موافقم ۱
      مخالفم ۱
      1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

        ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
        سوابق: (4319 ديدگاه)

        چیشد یعنی تو نفهمیدی داره شوخی میکنه؟؟😑

        موافقم ۱
        مخالفم ۰
      2. BMW

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۰
        سوابق: (498 ديدگاه)

        معلومه که شوخی میکنم کنایه بود عزیزان 🤣

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
    2. Reza Waffen SS

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (3212 ديدگاه)

      شوخی می‌فرمایید

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  10. آرین

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (184 ديدگاه)

    همین که مصرف پلاستیک رو تو ماشین کم کنند برای شروع خوبه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  11. ♦SHAHRUKH♦

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (101 ديدگاه)

    جلو پنجره بزرگ که نصفش به خاطر سنسورها با پلاستیک پوشونده شده از همه بیشتر میره رو اعصاب بنده خب جلو پنجره رو کوچیک تر بگیر سنسورا رو بذار رو سپر هم شکیل تره هم اگه سنسور خراب شد تعویضش راحت تره

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  12. ماکان

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (566 ديدگاه)

    سلام . من با اینکه قصد ندارم که خدایی نکرده نظر و سلیقه خودم را به کسی تحمیل کنم ، اما در هر صورت بگویم که من یکی از افرادی هستم که از لحاظ طراحی های جدید بی ام و آن هم در هر مدل از خودروهای بی ام و ، با هیچکدام از آنها مشکلی ندارم و اگر چیزی برایم از طراحی آنها مهم باشد ، فقط ابعاد کلی و قدرت پیشرانه هستش و البته میزان امکانات داخل خودرو .

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  13. مهدی موتور

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1084 ديدگاه)

    از نظر من
    ۱ چراغ عقب ا ای دی که کشیده هست و دیگه طراحا به خودشون زحمت نمیدن یه چراغ قشنگ طراحی کنن همینطور یه خط مستقیم می کِشن و تمام مثلا طراحیشون خیلی آینده نگرانه است
    ۲ ورودی هوا درست کنار چراغ فراری ( محصول جدیدش که واقعا انقدر که زشته اسمشو یادم نیست ) درست چراغ جلو و عقبش اشغاله من یکم باز طراحیش کردم دیدم اگه اون ال ای دی کشید بود بهتر بود
    همه طراحای مشهور میگن خط ها باید کشیده باشه ولی من هیچی تو طراحی جدید فراری نمیبینم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  14. رامتین

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (2329 ديدگاه)

    بنظرم در این ۱۰ سال تنها شرکتی که از نظر طراحی رشد کرد، آئودی بود.

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  15. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (4319 ديدگاه)

    عصبی کننده ترین طراحی ۱_چینیا و اون زباله هاشون هستن که ترکیبی کپی میزنن با اگزوز چهارلول قلابی,۲مین مورد طراحی های جدید ب‌ام‌و هستش،واقعا حیفه برای این شرکت همچین طراحیهایی من اصلا باهاش ارتباط برقرار نمیکنم البته از m3تا حدودی خوشم اومده بقیه نه…۳مین مورد برای من طراحی با کامپیوتره، یه پروژه از قبل تکمیل شده رو جلو دستت میزارن بعدش تو فقط یه مقدار تغییر میدی که این باعث این همه تشابه بی مورد شده…۴مین و آخرین مورد از نظر من طراحی مدلای برقیه، یه مشت طراحی بی روح و عاری از هرگونه هیجان، نه جلوپنجره خاصی دارن(خیلیاشون اصلا ندارن) نه جذابیتی مثل بنزینیا دارن،مثل بنز eqs و اس کلاس،اس کلاس معرکه ست اما eqsشبیه یه ون دراومده که اصلا با اس کلاس قابل قیاس نیست،یا مثلا تایکان جذابیت پانامرا رو نداره…

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  16. جواد

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (64 ديدگاه)

    بدون شک جلو پنجره های مشبک! که همه خودروسازا هم رو آوردن بهش! داره طراحی خارجی رو به تباهی میبره!!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  17. net

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1683 ديدگاه)

    چند مورد از طراحی بد ماشینها
    اگزوز مصنوعی ایودی a8.جلوپنجره بزرگ زشت بی ام و.خط سفید اطراف شیشه دربها که به یک اندازه نیست و در قسمت ستون شیشه عقب پهن تر میشه.جدیدا جنسیس g80 و بی ام و از چراغ جلو دو خطی استفاده کردند که بد هست.ال سی دی ضخامت کلفت با حاشیه زیاد ذوذنقه ای بی ام و.جلوپنجره نورانی هیوندای.چراغ جلو فرورفته مکلارن ۷۲۰و پورشه تایکان برقی و تسلا رودستر ۲۰۲۲

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  18. ثهعز۶لخای

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بنظر من تو اشتباه میکنی اصلا در مورد کمپانی های بزرگ و غول های صنعت خودرو حرف میزنی طرف با صد تا مهندس و ساعتها کارشناسی دست ب ساخته خودرو میزنه نه مثه سایپا یا ایران خودرو که یهو صبح میرن صندلیه عقبه پراید رو با مینی فرز میبرن و اتاقه موتورهای درو برنج رو جوش میدن بهش میگن ما پراید وانت ساختیم این است خودروی ملی این ۲ تا شرکت با تمامه تلاش و بکارگیریه تمام مهندساشون با در دست داشته عمر نوح هم هرگز نمیتونن به تکنولوژیه ساخته خودرو برسن چون فقط کپی کردن و وقتی چیزی رو کپی میکنی شاید بتونی از روش هزاران هزار بسازی اما هرگز درکی از تکنولوژیه ساختش نداری فقط ی سری قطعه داری که به هم چسب میزنی مثله سایپا مطمعن پس دیگه راجب خودرو مطلب ننویس چون تو هم نمیدونی چی داری مینویسی فقط میخای ی چیزی گفته باشی

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا