در آینده نهچندان دور خودروهای خودران بخش قابلتوجهی از وظایف راننده را بر عهده خواهند گرفت. در این صورت سواری خودروها تبدیل به تجربهای جدید همراه با آسایش خواهد شد. اما در این وضعیت باید دید که نقش غربیلک فرمان تا چه حدی تغییر میکند.
به نظر میرسد که ما همچنان در شرایطی قادر به کنترل شخصی و هدایت آن خواهیم بود اما در بیشتر مواقع این خود خودرو خواهد بود که رانندگی را بر عهده دارد. بنابراین خود فرمان میتواند تبدیل به یک وسیله هوشمند با نقش تعاملی بیشتر شود و فراتر از ابزاری برای جهت دادن چرخهای جلوی خودرو عمل نماید.
ممکن است فرمان خودرو تبدیل به مغز هوشمندی شود که وظایف متعددی را بر عهده میگیرد مثلاً دربهای پارکینگ را باز میکند یا قرارهای شما را یادآوری میکند یا پیشنهاد میکند که در کدام قسمت سفر و مسیرتان رانندگی را شخصاً بر عهده بگیرید.
جگوار-لندروور برای نمایش فرمانهای آینده از طرحی به نام Sayer با هوش مصنوعی و قابلیت تشخیص و فعالسازی با صدا استفاده کرده است. این طرح کانسپت به افتخار مالکوم سایر، یکی از برجستهترین طراحان جگوار در سالهای 1951 تا 1970 نامگذاری شده است.
طرح دوم متعلق به کادیلاک است. این طرح نیز با هدف لذت بردن غایی از محیط داخلی خودرو ایجاد شده است. این رندر توسط Ray Yu و با نگاهی به طراحی کادیلاک CTS و البته با محوریت راننده طراحی شده است. در این ایده طراحی فرمان تغییر کرده و قسمت بالایی آن نیز حذف گردیده تا بهنوعی یادآور خوشههای حذف شده لوگوی کادیلاک نیز باشد.
برای دیدن خودروهای خودران و تغییرات ناشی از آنها در کابین میتوانیم یک زمان انتظار 8 ساله را درنظر داشته باشیم. آیا آینده خودروها برای خودروبازان، تصویر جذابی است؟