در محضر بزرگان: صحبتهای گوردون موری درباره خودروی جدید T50
30 سال پیش، خودروی سه سرنشینه V12 گوردون موری یعنی F1 یک رؤیا بود. حال V12 جدید موری که آن هم دارای ظرفیت سه سرنشین است، قول میدهد که از F1 هم بهتر باشد... .
گوردون موری کیست؟
یک طراح، یک نابغه... . موری یک مهندس مکانیک کارکشته است که بر روی F1 مک لارن کار میکرده است و تا حدودی بهعنوان پدر این خودرو شناخته میشود. وی ابتدا برای برابهام کار میکرد تا اینکه بالاخره به مک لارن پیوست. کار بر روی پروژه F1 بود که هوش موری در حل مسائل را برای جهان آشکار کرد. وی بعدتر در 2007 «گوردون موری دیزاین» را تأسیس کرد. خودروی جدید وی که ظاهراً T50 نام دارد، نخستین خودروی «گوردون موری اتوموتیو» است.
T50
تاریخ در حال تکرار است، آن هم به بهترین شکل ممکنش... . گوردون موری پس از کار بر روی خودروی جادویی و بینظیر F1 و خودروهای فوقالعاده فرمول 1، در حال کار بر روی یک خودرو با سنت خودش است، یعنی وزن پایین و لذت رانندگی بالا! با ساختار و اسکلت فیبر کربنی و آزاد بودن از هرگونه توربویی، به علاوهٔ یک موتور V12 و گنجایش سه سرنشین، موری قصد دارد تا خودرویی را بسازد که پس از آخرین افسانهای که روی آن کار کرد، بهترین و بینقصترین تجربه رانندگی را ارائه دهد.
موری میگوید:
برای من این مسئله اذیت کننده است که چرا کسی از زمان F1، یک F1 دیگر نساخته است؟ میدانم که ادعای بزرگی است ولی هیچ کس (از زمان F1) تاکنون یک خودروی خالص، سبک وزن و با تمرکز بر راننده نساخته است. T50 از هر لحاظ بهتر خواهد بود.
اگر به یاد داشته باشید، F1 ترکیبی از استعداد موری در مهندسی و فضاسازی، تجربه مک لارن در ساخت کامپوزیت و موتور تنفس طبیعی V12 بامو بود. سه نفر را درون خود میپذیرفت و فضایی هم برای بار داشت؛ به این موارد تهویه هوا را هم بیافزایید. آن خودرو با وجود سرعت سرسامآورش مانند یک گرن تورر عمل میکرد. F1 بهعنوان یک خودروی تمام مسابقهای ساخته نشده بود ولی توانست در مسابقات 24 لمانز پیروز شود.
حال آینده فرا رسیده است. خودروی جدید موری، T50، در خیلی چیزها با F1 مشترک است. ساختار فیبر کربنی که دارای گنجایش سه سرنشین است. مانند تمام اجزا در T50، شاسی نیز سفارشی و کاملاً برای خودرو بهینه شده است. راه رسیدن به هدف موری، وزن 980 کیلوگرمی این خودرو است.
شاید بپرسید چطور چنین چیزی ممکن است در حالی یک مک لارن 600LT نزدیک به 1200 کیلوگرم وزن دارد؟! موری در این رابطه میگوید: «بیشتر خودروها از تصمیمات مشاوران شرکت و حمل اجزای اضافه رنج میبرند. شما نمیتوانید خودرویی با وزن کمتر از 1000 کیلوگرم داشته باشید مگر اینکه دوروبر خود را از عوامل مزاحم خلوت کنید. در T50 حتی یک قطعه اضافه هم نیست».
T50 نه توربوشارژ است و نه هیبریدی. این خودرو قادر است تا دور موتور خود را تا مقدار اعجابانگیز 12000 دور بر دقیقه برساند! این خودرو دارای یک مولد 48 ولتی است که به فن 400 میلیمتری T50 نیرو میبخشد (این قطعه اشارهای به آئرودینامیک خودروی برابهام BT46B دارد). همچنین از یک موتور V12 کاسورث استفاده میکند (همان تأمینکننده موتور V12 بزرگتر والکری آستون مارتین).
موری میگوید:
T50 سبکوزنترین V12 دنیا خواهد بود که تاکنون ساخته شده است -60 کیلوگرم از موتور F1 بامو سبکتر است- و همینطور دارای بیشترین میزان دور موتور!
تمام T50 ها در 2022 ساخته خواهند شد. موری میافزاید:
با توجه به هزینهها، احتمالاً این خودرو آخرین سوپرخودروی عالی آنالوگ خواهد بود. من تمام سوپرخودروهای جدید را راندهام، آنها عالی هستند ولی هیچ یکشان شما را درگیر شکل و نحوه رانندگیشان نمیکنند. به F1 بازگردید، متعجب خواهید شد؛ T50 نیز همان کار را خواهد کرد.
فن خنکساز درجه یک!
T50 که خودرویی موتور عقب است، از یک فن در پشت محل قرارگیری موتور خود سود میبرد که یک وظیفه اصلی و یک وظیفه فرعی دارد: وظیفه فرعی آن است که گرمای موتور را بیرون بکشاند و وظیفه اصلیاش، مدیریت کردن آئرودینامیک پیچیده خودرو است!
موری در این رابطه میگوید:
فن بهطور مداوم فعال است و با یک سری زبانه و فلپ در زیر خودرو ارتباط دارد. بدنه بالایی بهجز کنار زدن و شکستن هوا کار دیگری در حوزه آئرودینامیک نمیکند ولی این فن به ما امکان کنترل کشش خودرو، نیروی عمودی و مرکز فشار را میدهد. ما میتوانیم هر سه فاکتور مذکور را با توجه به شرایط در لحظهای تغییر بدهیم.
بله...جعبهدنده دستی
گوردون موری میگوید:
من از خود پرسیدم که باید از چه جعبهدندهای استفاده کنم؟ یک دستی عادی یا ترتیبی، شاید یک... . اما در 15 ماه اخیر با مالکان بحث و گفتگوی بسیار داشتم تا جعبهدندهای دستی (مشابه F1) را در این خودرو به کار گیرم؛ توسط سرمایهگذاران تحت فشار بودم تا 300 خودرو را با قیمت 800 هزار پوند بسازم (هر T50 قیمتی بالغ بر 2.3 میلیون پوند دارد!) ولی برای انتخاب درست میخواستم تا هر دارنده آینده این خودرو و اینکه از خودروشان چه میخواهند را بشناسم؛ همانطور که در پروژه F1 برایم میسر بود.
کمک و دستیار شما
موری در این مورد میگوید:
ما در حال توسعه یک فرمان جدید با دستیار هستیم. من به شخصه نشده که خودرویی الکتریکی را برانم و از فرمان پذیریاش خوشم بیاید! خودم مالک یک دستگاه آلپاین A110 هستم و این خودرو در این مورد عالی است. مک لارن هنوز از سیستمهای هیدرولیکی (برای فرمان) استفاده میکند و واقعاً هم خوب هستند اما بهخوبی فرمانهای دستی و عادی نیستند. با توجه به اینکه متوجه شدهام مردم به دستیار رانندگی نیازمندند، پس تصمیم به توسعه فرمانی همراه با دستیار گرفتم که بتواند حس مشابهی نظیر آنچه در F1 بود را به شما القا کند.
خریداران چه کسانی هستند؟
موری میافزاید:
گروه نخست افرادی هستند که هماکنون مالک F1 هستند. سپس ما خودروی خود را به افراد جوانتری خواهیم داد که F1 پوستر اتاق خوابشان بود. این فرصت خوبی است تا چیزی شبیه F1 را داشته باشند، درحالیکه هر F1 هماکنون نزدیک به 20 میلیون پوند قیمت دارد! گروه سوم افراد هم سن و سال خودم هستند که تشنه راندن یک خودروی آنالوگ دیگرند که در رانندگی سهیم و درگیرشان کند!
مشخصات «T50»:
- موتور: 3.9 لیتری V12 کاسورث، دیفرانسیل عقب
- توان خروجی: 640 اسب بخار / 450 نیوتنمتر
- جعبهدنده: 6 سرعته دستی
- شاسی: مونوکوک فیبرکربن
- قیمت: نزدیک به 2.3 میلیون پوند (بدون احتساب مالیات)
- زمان عرضه: 2022
https://www.carmagazine.co.uk/car-news/first-official-pictures/gordan-murray/t50/