ميشلن نتايج رقابت طراحی سال 2014 خود را اعلام كرده است. بر این اساس، سه طرح اول از کریس لوچویک از لهستان، چاونگ دونگ، ژن کیو و هائوون دنگ از چین و تاکبوم هوگ از کرهجنوبی هستند که در ادامه مرور میشوند.
مقام نخست: کانسپت بات (BOT) از کریس لوچویک (لهستان/ فنلاند)
بات یک راهحل کامل برای اتومیبلهای مسافری خودکار در مناطق کمجمعیت، مانند فنلاند است. این خودرو برای سیستم خدمات شهری درنظر گرفته شده و بنابراین، «بات» به صورت یک خودروی ارزان، ایمن و یک تاکسی خودکار طراحی شده است و برای استفاده روزانه مسافران درونشهری بسیار مناسب است.
همچنین، امکان استفاده از آن برای همه افراد جامعه فراهم است. بات میتواند به در هر خانهای برود و بچهها، سالمندان و اشخاص معلول را نیز را بهراحتی منتقل کند.
مسیرهای مشترک، امکان ارتباط با اشخاص جدید را فراهم خواهد کرد؛ چیزی که احساس تعلق به اجتماع را در بین افراد تقویت میکند.
درخواستهای موردنظر، بهراحتی میتوانند از طریق موبایل ارسال شوند و از این طریق، «بات» میتواند به سراغ مسافران خود برود. باتها میتوانند به هر نقطهای از شهر رفته و مانند یک تاکسی، مستقیماً به سمت مقصد حرکت کنند.
هر یک از این تاکسیها میتوانند، کار چهار خودروی شخصی و یا بیشتر از آن را انجام دهند. از اینرو، با استفاده از «بات»، ترافیک کاهش یافته و نتایجی مانند کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و کاهش نیاز به پارکینگ را در پی خواهد داشت.
طراحی بات، بر اساس ارزشهایی است که بیشتر مواقع در دنیای اتومبیل فراموش گشته است؛ ارزشهایی مانند محیط دوستانه، تواضع، صداقت و سادگی و نگاه خوشبینانه. در بات، خودخواهی جایی ندارد. بات، رابطهی عمیقی با کاربر خود برقرار میکند؛ رابطهای که بیشتر شبیه ارتباط با موجودات زنده است تا یک شیء بیجان. بات مستقیماً جلوی در خانه شما توقف میکند و هنگامی که به طرف آن میروید، در را برایتان باز میکند. در همینحال، وقتی وارد آن شدید، صندلی موردنظر نیز برایتان باز میشود. بدنه خودرو بسیار جالب طراحی شده است و چشمهای جلوی آن، از بات، یک شخصیت ساخته است؛ چرا که میتواند کارهایی مانند چشمک زدن و خوشحال بودن نیز از خود نشان دهد. یکی از کارهای جالب بات، درخشش به رنگ آبی در شیشههای آن است که در تاریکی شب نمایی فوقالعاده به آن میبخشد.
تکنولوژیهای خلاقانه و هوشمندانهای در این خودرو بهکار رفته است. قابلیت رانندگی خودکار، باتریهای ایر-لیتیومی با طول عمر شارژ زیاد، هوش مصنوعی، صندلیهای با قابلیت خمشدن به صورت ارگانیک، شیشههای پخشکننده نور (به لطف تکنولوژی صفحه نمایش شفاف) و تایرهای مخصوص تمام سال و حساس به دمای محیط، از تکنولوژیهای استفاده شده در «بات» هستند.
کریس لوچویک، ۲۴ ساله، متولد لهستان، فارغالتحصیل انستیتوی طراحی لاتی (Lahti) در فنلاند با درجه تخصصی در طراحی صنعتی در سال ۲۰۱۳.
مقام دوم: کانسپت AKA24 توسط چاونگ دونگ، ژن کیو و هائوون دنگ (چین)
AKA24 برای یک سرنشین، یعنی راننده، طراحی شده و قرار تا بهعنوان یک خودروی جمع و جور و انعطافپذیر، نیازهای روزانه زندگی عادی در شهرهای بزرگ چین را تأمین کند.
AKA24 به دو صورت میتواند هدایت شود. در حالت رانندگی خودکار (undriven) بدنه آن، ۹۰ درجه بر روی محور طولی، چرخیده و در یک حالت قائم قرار میگیرد. در این وضعیت، خودروی بر روی سیستم ریلی مغناطیسی مخصوص، به مسیر خود ادامه میدهد.
در حالت رانندگی دستی (driven)، خودرو یه وضعیت افقی پیدا کرده و بر روی چهار چرخ خود، حرکت خواهد کرد.
ژن کیو، ۲۳ ساله، متولد چین، سال سوم طراحی صنعتی در دانشکده طراحی دانشگاه جیانگنان.
هائوون دنگ، ۲۴ ساله، متولد چین و فارغالتحصیل دانشکده طراحی دانشگاه جیانگنان. وی یکی از طراحان خودروسازی CSVW در شانگهای چین است.
چاونگ دونگ، ۲۴ ساله، متولد چین و فارغالتحصیل دانشکده مهندسی خودرو در دانشگاه صنعتی ووهان. وی اکنون در CSVW به عنوان طراح سهبعدی دیجیتال، مشغول به کار است.
مقام سوم: کانسپت گلنکا (GelenK) از تاکبوم هوگ (کرهجنوبی)
گلنکا، در واقع، تلاشی است برای طراحی یک کامیون که همبتواند در مسیرهای طولانی کارآیی داشته باشند و هم در مسافرتهای درونشهری مفید باشد. این وسیله نقلیه، دارای قابلیت حرکت بدون بخش تریلر بارکش است و در همین حال، تبدیل به یک اتومبیل خودکار خواهد شد. در نتیجه، این خودرو به راحتی میتواند در محلهای پرازدحام و باریک شهر، بپیچد و به ترافیک کمتر، کمک کند.
تاکبوم هوگ، ارشد طراحی صنعتی در دانشگاه هانیانگ کرهجنوبی است و در زمینه طراحی حملونقل مطالعه میکند.