طراحی جعبه‌ای شکل رترو، مد محبوب این روزها برای شاسی‌بلندها

سه‌شنبه 11 مهر 1402 - 08:30
مطالعه 5 دقیقه
SUV-8
این روزها ساخت شاسی‌بلندهای جعبه‌ای شکل با طراحی رترو بسیار محبوب شده و این سبک را در مدل‌های چینی گرفته تا هیوندای سانتافه می‌بینیم.
تبلیغات

شاسی‌بلندها طی دو دهه گذشته در صنعت خودروسازی بسیار پرفروش و سودآور شده‌اند. محبوبیت این خودروها در دههٔ 90 در ایالات‌متحده افرایش پیدا کرد یعنی زمانی که تویوتا و هوندا به ترتیب رافور و CR-V را به بازار فرستادند. این خودروها ناگهان جذاب و مد روز شدند. تا آن زمان، بازار خودروهای بلندقامت تحت سلطهٔ شاسی‌بلندهای جعبه‌ای شکل و گران‌قیمت با تکنولوژی قدیمی بود که بیشتر روی توانایی‌های آفرود تمرکز داشتند تا استفاده‌های روزمره.

کپی لینک

تحلیل بازار

امروز بازار شاسی‌بلندها بسیار پررونق است. سال گذشته 32.8 میلیون دستگاه از این خودروها در سراسر جهان فروخته شدند. این رقم دو درصد بیشتر از فروش سال 2021 است و معادل 45 درصد از کل فروش خودرو در جهان می‌شود. همچنین مجموع فروش انواع شاسی‌بلندها از مجموع فروش انواع خودروهای سواری بیشتر بوده است. بااین‌حال، این رشد مهم در حال کاهش است و خودروسازان بشدت به دنبال راه‌های جدیدی برای حفظ این منبع مهم سود هستند و به نظر می‌رسد یکی از آن‌ها بازگشت به ریشه‌ها است.

کپی لینک

دوباره جعبه

مد طراحی‌های رترو (نگاه به گذشته) در حال دگرگون کردن بخش شاسی‌بلندها است. بسیاری از شاسی‌بلندهای جدید ظاهری جعبه‌ای شکل دارند و در بسیاری موارد از طریق عناصر طراحی رترو، گذشته را تداعی می‌کنند که آن‌ها را از کراس‌اوورهای معمولی متمایز می‌کند. برخی از برندها مثل فورد با برانکو، مدل‌های قدیمی خود را احیا کرده‌اند، برخی دیگر به به‌روزرسانی محصولات نمادین باسابقهٔ خود پرداخته‌اند مثل جیپ رانگلر، لندروور دیفندر و مرسدس بنز G کلاس، شرکت‌های دیگری مثل اکثر برندهای چینی در حال ساخت مدل‌های جعبه‌ای شکل جدیدی برای خود هستند و خودروسازانی هم مثل لادا همچنان به تولید شاسی‌بلندهای قدیمی همچون نیوا مشغول‌اند.

طبق تحقیقات، شاسی‌بلندهای جعبه‌ای شکل رترو و آفرودی در سال 2022 فروشی 1.43 میلیون دستگاهی داشته‌اند. این رقم 5 درصد افزایش را نسبت به سال 2021 نشان می‌دهد. در حال حاضر، شاسی‌بلندهای جعبه‌ای شکل بازار شامل 33 مدل مختلف از مدل‌های ارزان‌قیمتی همچون لادا نیوا و یوآز پاتریوت گرفته تا مرسدس G کلاس مجلل و ریویان R1S الکتریکی می‌شود. البته اینکه کدام شاسی‌بلندها را مشمول این دسته بدانیم موضوعی سلیقه‌ای خواهد بود و ممکن است برخی مدل‌های مشمول این آمار در دسته‌های دیگری قرار گیرند ولی بااین‌حال، همهٔ این خودروها ظاهری جعبه‌ای شکل، فاصلهٔ زیاد از زمین، چرخ‌های بزرگ و معمولاً توانایی‌های آفرود خوبی دارند.

کپی لینک

معیاری به اسم دیفندر

دیفندر یکی از بهترین نمونه‌ها از چگونگی سوددهی سرمایه‌گذاری در این رویه است. لندروور در سال 2016 دیفندر قدیمی را کنار گذاشت و سه سال بعد دوباره آن را احیا کرد. مثل فیات 500، دیفندر جدید به شکل و روح مدل قدیمی پایبند مانده و تکنولوژی و راحتی بیشتر را به آن افزوده است. نتیجه؟ تبدیل دیفندر به پرفروش‌ترین محصول لندروور در سال 2022 و تنها محصول آن که نسبت به سال 2021 رشد فروش را تجربه کرد. فورد نیز با برانکو موفقیت مشابهی را کسب کرد و سوزوکی با جیمنی هم همین‌طور. نسل جدید هیوندای سانتافه هم نمونهٔ خوبی از آیندهٔ این رویه است که ممکن است برندهای دیگری مثل ولوو، نیسان و... را هم تشویق به ساخت شاسی‌بلندهای جعبه‌ای شکل کند.

کپی لینک

بیش‌فعالی چینی‌ها!

به نظر می‌رسد سبک طراحی جعبه‌ای شکل شاسی‌بلندها را بیش از همه چینی‌ها جدی گرفته باشند زیرا طی چند سال اخیر بسیاری از خودروسازان این کشور اقدام به معرفی چنین خودروهایی کرده‌اند. آغازگر محبوبیت طراحی جعبه‌ای شکل در بین چینی‌ها گریت وال با برند تانک و مدل 300 و همین‌طور هاوال بیگ داگ بود. پس‌ازاین هم دیگر خودروسازان چینی مثل چری با جتور تراولر، بی‌وای‌دی با یانگ‌وانگ U8، بایک با BJ60 و... به این محبوبیت پاسخ دادند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.