از عشق مخفی تا عقرب طالع‌بینی: قصه‌ی نشان‌های خودرو

داستان‌های شگفت‌انگیز پشت لوگوهای خودرو
جمعه 21 شهریور 1404 - 18:00
مطالعه 5 دقیقه
لوگوهای عجیب خودروها
تا به حال به داستان لوگوی خودروها فکر کرده‌اید؟ از فیل دونده لانچیا تا عقرب آبارث، هر نشان قصه‌ای شنیدنی و گاه عجیب در دل خود دارد.
تبلیغات

بسیاری از ما هر روز لوگوهای مختلف خودروها را می‌بینیم، اما کمتر کسی به داستان پنهان در پس این نشان‌های فلزی فکر می‌کند. در حالی که برخی از آن‌ها تنها یک حرف یا نشان ساده هستند، برخی دیگر حامل داستان‌هایی از عشق‌های مخفی، طالع‌بینی، اساطیر باستانی و حتی رقابت‌های سرعت هستند. این لوگوها چیزی فراتر از یک نماد تجاری هستند؛ آن‌ها بخشی از هویت و تاریخ یک برند را روایت می‌کنند.

برندان مک‌الیر، به ریشه‌های غیرمعمول برخی از عجیب‌ترین لوگوهای دنیای اتومبیل پرداخته است. در ادامه، با الهام از این گزارش، به سراغ داستان هشت مورد از این نشان‌های به یادماندنی می‌رویم.

کپی لینک

مار آدم‌خوار آلفا رومئو

شاید یکی از معروف‌ترین و در عین حال عجیب‌ترین لوگوها، نشان آلفا رومئو باشد. مار تاجداری که در این لوگو دیده می‌شود، یک «بیسکونه» (biscione) نام دارد که نماد خانواده ویسکونتی، حاکمان قرون وسطای میلان، بوده است. گفته می‌شود انسانی که در دهان این مار قرار دارد، یک جنگجوی ساراسن (مسلمان) در دوران جنگ‌های صلیبی است. هرچند، برخی تفاسیر دیگر معتقدند این تصویر نماد تولد یک انسان جدید از دهان مار است.

کپی لینک

نجوای پنهان رولز-رویس

مجسمه‌ی مشهور روی کاپوت خودروهای رولز-رویس که با نام «روح اکستاسی» (Spirit of Ecstasy) شناخته می‌شود، از مجسمه‌ی دیگری به نام «نجوا» (The Whisper) الهام گرفته شده است. این مجسمه در سال ۱۹۰۹ توسط مجسمه‌سازی به نام چارلز سایکس برای خودروی رولز-رویس سیلور گوست متعلق به بارون مونتاگو ساخته شد. نکته‌ی جالب اینجاست که مدل این مجسمه، النور ولاسکو تورنتون، معشوقه‌ی پنهانی خود بارون بود و انگشتی که روی لب‌هایش قرار دارد، نمادی از رازی بود که باید حفظ می‌شد.

کپی لینک

فیل دونده لانچیا

باشگاه وفاداران لانچیا با نام Lancia Hi-Fi شروع به کار کرد. بعدها، تیم مسابقه‌ای رسمی این شرکت با الهام از همین نام و با افزودن چهار فیل، با عنوان HF Squadra Corse شکل گرفت. این فیل‌های در حال دویدن که روی خودروهایی افسانه‌ای مانند فولیویا کوپه، استراتوس و دلتا اینتگراله نقش بستند، نماد عملکردی توقف‌ناپذیر بودند. بعدها این نشان به یک فیل خلاصه شد. افسانه‌ها می‌گویند جیانی لانچیا، پسر بنیان‌گذار شرکت، در این باره گفته بود:

«وقتی یک فیل شروع به دویدن کند، هیچ‌کس نمی‌تواند متوقفش کند.»

 

کپی لینک

عقرب آبارت: نشانی از طالع‌بینی

انتخاب یک موجود کوچک اما درنده، انتخابی هوشمندانه برای شرکتی بود که فیات‌های کوچک را به ماشین‌های مسابقه‌ای وحشی تبدیل می‌کرد. اما دلیل اصلی این انتخاب، به بنیان‌گذار شرکت، کارلو آلبرتو آبارت، بازمی‌شود. او متولد ۱۵ نوامبر ۱۹۰۸ و بر اساس تقویم نجومی، یک اسکورپیو (متولد آبان) بود.

کپی لینک

افعی زهرآگین دوج

زمانی که مدیران ارشد کرایسلر مانند باب لوتز به دنبال نامی برای کانسپت جدید خود با الهام از شلبی کبرا بودند، می‌دانستند که نام باید متعلق به یک مار باشد. در نهایت نام وایپر (Viper) یا افعی انتخاب شد و اولین طرح لوگو که با نام مستعار «پیتر موذی» (Sneaky Pete) شناخته می‌شد، به سرعت محبوب شد.

کپی لینک

بال‌های سبک‌وزن استون مارتین والکری

هایپرکار استون مارتین والکری، یک سنت چندین دهه‌ای را شکسته است. به جای لوگوی میناکاری شده‌ی کلاسیک، نشان روی این خودرو از آلومینیوم حکاکی‌شده با مواد شیمیایی ساخته شده است. این نسخه ۹۹ درصد سبک‌تر از نشان استاندارد است و ضخامتی کمتر از موی انسان دارد.

کپی لینک

اژدهای آسمانی تویوتا سلیکا

نام «سلیکا» از واژه‌ی لاتین coelica به معنای «آسمانی» گرفته شده است. به همین دلیل، لوگوی این خودرو یک اژدهای آسمانی را به تصویر می‌کشد. برخی نیز می‌گویند علاقه‌ی مهندس ارشد پروژه به مسابقات قایق‌های اژدها در انتخاب این طرح بی‌تاثیر نبوده است.

کپی لینک

تک‌شاخ‌های نیسان استیجا

نیسان استیجا، یک استیشن واگن کاربردی است که می‌تواند به اندازه‌ی برادر قدرتمندش، نیسان اسکای‌لاین GT-R، سریع باشد. نیسان برای اشاره به سرعت و قدرت این خودرو، از دو تک‌شاخ به عنوان نماد سرعت، قدرت و خلوص روح استفاده کرد.

داستان کدام لوگو برای شما جالب‌تر بود؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: roadandtrack

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.