جذابترین خودروهای تاریخ با چراغ جلوی مخفی از فراری و پورشه تا هوندا و تویوتا
یکی از جذابترین ویژگی طراحی خودروها چراغهای جلوی مخفی بود که این روزها منسوخ شده اما در طول تاریخ، خودروهایی افسانهای از این چراغها استفاده کردهاند.
این روزها به دلیل قوانین مربوط به ایمنی عابرین پیاده، چراغهای جلوی مخفی یا پاپ آپ (Pop Up) در خودروها استفاده نمیشوند اما بدون شک این چراغها یکی از جذابترین ویژگیهای طراحی در کل تاریخ خودروسازی بودهاند. هرچند اوج استفاده از چراغهای مخفی در دهههای 80 و 90 میلادی بود اما این چراغها درواقع در دههٔ 30 متولد شدند. کورد 810 سال 1936 اولین خودرویی بود که چراغهای مخفی استفاده میکرد. سپس این چراغها به دلیل جذابیت و حالت آیندهنگری که داشتند بهتدریج مد شدند و در دهههای 70 و 80 بیشتر در خودروهای اسپرت مورداستفاده قرار گرفتند. هرچند در طول تاریخ خودروهای زیادی با چراغهای جلوی مخفی ساخته شدهاند ولی ما در اینجا قصد داریم جذابترین خودروهایی که از این چراغها استفاده کرده و به مدلهایی افسانهای تبدیل شدند را معرفی کنیم.
مزدا RX-7
اولین نسل مزدا RX-7 در سال 1978 با چراغهای مخفی معرفی شد اما نسل سوم آن بود که به شهرت فوقالعادهای دست پیدا کرد. ظاهر شیک این ماشین حتی هنوز هم جذاب به نظر میرسد و طرفداران خودروهای ژاپنی همچنان از هندلینگ چابک و پیشرانهٔ وانکل توربوشارژ آن یاد میکنند. نسل سوم RX-7 بین سالهای 1992 تا 2002 ساخته شد و سپس با RX-8 جایگزین شد که هرگز جذابیت سلف خود را نداشت.
شورلت کوروت C5
C5 یا نسل پنجم اولین کوروتی نبود که از چراغهای مخفی استفاده میکرد زیرا از این چراغها در نسل دوم (سالهای 1963 تا 1967)، نسل سوم (سالهای 1968 تا 1982) و نسل چهارم (سالهای 1984 تا 1996) کوروت هم استفاده شده بود اما نسل پنجم که بین سالهای 1997 تا 2004 تولید میشد، از لحاظ پرفورمنس بسیار بهتر از پیشینیان خود بود. همچنین کوروت C5 و لوتوس اسپریت آخرین خودروهایی بودند که چراغهای مخفی داشتند زیرا در سال 2004 این چراغها کلاً منقرض شدند.
تویوتا AE86
درحالیکه هوندا از چراغهای مخفی در خودروهای مختلفی استفاده میکرد، تویوتا بیشتر در مدلهای اسپرت خود سراغ این چراغها میرفت بهگونهای که چراغهای جلوی نسل سوم سوپرا و نسلهای اول و دوم مدل موتور وسط MR2 مخفی بودند اما افسانهایترین محصول چراغ مخفی تویوتا مدل AE86 بود. دلیل محبوبیت جهانی این خودرو، حضور آن در یک انیمهٔ ژاپنی بنام Initial D بود. همچنین AE86 خودروی محرک عقب جمعوجور و سبکوزنی بود که توسط برجستهترین دریفترهای ژاپنی استفاده میشد.
نیسان 300ZX
مدلهای بسیار کمی از محصولات نیسان از چراغهای مخفی استفاده میکردند و نسل اول 300ZX جذابترین آنها محسوب میشود. این خودرو که از سال 1984 تا 1996 در ایالاتمتحده عرضه میشد، از پیشینیان خود یعنی مدلهای 240Z، 260Z و 280Z کمی گرانتر بود. البته چراغهای جلوی مخفی 300ZX کمی با دیگر خودروها متفاوت بود زیرا وقتی بسته بودند چراغها کاملاً مخفی نمیشدند.
بامو M1
در کل تاریخ بامو فقط دو مدل با چراغهای مخفی ساخته شده است. این دو مدل نسل اول سری 8 و M1 هستند که دومی خودروی واقعاً منحصربهفردی محسوب میشود. M1 قرار بود با همکاری لامبورگینی ساخته شود اما پس از اینکه شرکت ایتالیایی نتوانست به وعدههای خود عمل کند، بامو خود توسعهٔ آن را بر عهده گرفت. M1 همچنین تنها سوپراسپرت تاریخ بامو هم بهحساب میآید و چون تنها 453 دستگاه از آن ساخته شد این روزها ارزش بسیار بالایی پیدا کرده است.
پورشه 944
برخلاف اکثر خودروهای این لیست، پورشه 944 امروزه خودروی چندان ارزشمند و گرانقیمتی نیست زیرا در لیست بهترین محصولات پورشه جای نمیگیرد، در بین تیونرها محبوب نیست و هزینههای نگهداری بالایی دارد. بااینحال، برای کسانی که یک پورشه با چراغهای مخفی میخواهند 944 یکی از معدود گزینهها خواهد بود. همچنین تعمیر و تقویت این ماشین هم آسانتر از پورشههای موتور عقب یا موتور وسط خواهد بود زیرا پیشرانهٔ چهار سیلندر آن در جلو نصب شده است.
فراری F40
یکی از افسانهایترین خودروهای دهه 80 که از چراغهای مخفی استفاده میکرد فراری F40 نمادین است. این یک شگفتی تکنولوژیک در دهه 80 بود که از فناوریهای فرمول یک بهره میبرد. F40 همچنین آخرین خودرویی بود که انزو فراری پیش از مرگش در سال 1988 آن را تأیید کرد. از سال 1987 تا 1992 تنها 1315 دستگاه از این ماشین ساخته شد و همین کمیابی و شرایط افسانهای، F40 را به گرانترین خودروی لیست ما تبدیل کردهاند.
هوندا NSX
ازآنجاییکه هوندا قصد داشت نشان دهد دینامیک رانندگی اسپرت را در همهٔ محصولاتش تزریق کرده است، در مدلهای زیادی از چراغهای مخفی استفاده میکرد اما بهترین و جذابترین محصول این شرکت با چراغهای مخفی نسل اول NSX است. هرچند این ماشین از قیمت مناسبی برخوردار بود اما قصد رقابت با سوپرکارها را داشت و موفق هم شد. هوندا ساخت رقیبی برای فراری 328 و سپس 428 را در ذهن داشت و خودروی سریعتری با موتور کوچکتر ساخت، V6 بجای V8. در سال 2001 اما NSX فیسلیفت شد و چراغهای مخفی را کنار گذاشت.