چشم اندازطراحیهفته نامه

نگاهی به طراحی جلوپنجره در خودروهای برقی مختلف

در ادامه به بررسی رویکردهای متفاوتی خواهیم پرداخت که خودروسازان مختلف در طراحی جلوپنجرهٔ محصولات الکتریکی خود در پیش گرفته‌اند.

در طراحی خودروها، جلوپنجره نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند زیرا این قطعه علاوه بر اینکه هوا را به پیشرانه می‌رساند، می‌تواند یک علامت مشخصه هم باشد و برند خودرو را نشان دهد. در طول تاریخ حتی برخی از جلوپنجره‌ها مثل کلیوی شکل ب‌ام‌و و هفت شیاری جیپ حالت نمادین پیدا کرده‌اند. بااین‌حال، درحالی‌که بیش از یک قرن است جلوپنجره‌ها زینت‌بخش خودروها بوده‌اند، وجود آن‌ها برای خودروهای الکتریکی ضروری نیست. این موضوع دست طراحان را باز گذاشته که نتایج متفاوتی را به دنبال داشته است. به همین دلیل، در ادامه قصد داریم به رویکرد خودروسازان مختلف در طراحی جلوپنجرهٔ خودروهای الکتریکی خود نگاهی داشته باشیم.

مرسدس بنز

مرسدس زمانی که اولین خودروهای الکتریکی خود مثل EQS را معرفی کرد، بجای جلوپنجره‌ای که بیش از یک قرن نماد خودروهایش بود، از یک پانل مشکی‌رنگ استفاده کرد. بااین‌حال، ازآنجایی‌که طراحی خودروهای الکتریکی مرسدس موردانتقاد قرار گرفت، این شرکت در فیس‌لیفت اخیر EQS این پانل مشکی را با جلوپنجره‌ای معمولی‌تر جایگزین کرده است که با خطوط افقی کرومی، شبیه S کلاس به نظر می‌رسد. هرچند این تغییر خوشایندی است اما فرم بدنهٔ تخم‌مرغی خودرو همچنان بر قوت خود باقی است.

ب‌ام‌و

همان‌طور که اشاره شد، یکی از نمادین‌ترین جلوپنجره‌های جهان خودرو متعلق به ب‌ام‌و است. هرچند این جلوپنجره طی سال‌های اخیر با رشد چشمگیر اندازه بسیار بحث‌برانگیز شده اما همچنان زوی دماغهٔ تمام محصولات ب‌ام‌و دیده می‌شود. به همین دلیل، شرکت آلمانی در محصولات الکتریکی خود هم جلوپنجرهٔ کلیوی شکل را حفظ کرده اما حالا به قطعه‌ای تزئینی تبدیل شده و کاملاً مسدود است.

آئودی

چندین دهه است که جلوپنجرهٔ بزرگ شش‌ضلعی به عنصر طراحی اصلی محصولات آئودی تبدیل شده است و ازاین‌رو، مردان انگولشتات نمی‌خواهند در دوران الکتریکی از این عنصر مهم دست بکشند. در شاسی‌بلند E-Tron به‌عنوان اولین خودروی الکتریکی تولید انبوه آئودی، جلوپنجرهٔ شش‌ضلعی به شکل همیشگی اما به‌صورت مسدود حفظ شده بود و این مسیر در خودروهای الکتریکی بعدی مثل E-Tron GT و Q4 E-Tron ادامه پیدا کرد.

آلفارومئو

یکی دیگر از جلوپنجره‌های نمادین جهان خودرو، جلوپنجرهٔ مثلثی شکل آلفارومئو است که دیرباز تاکنون روی تمام محصولات این شرکت ایتالیایی نقش بسته است. این شرکت در اولین خودروی الکتریکی خود یعنی کراس‌اوور کوچک میلانو همچنان این جلوپنجره را حفظ کرده اما طرح خلاقانه‌ای را برای آن به کار گرفته است. آلفا بجای مسدود کردن معمولی این جلوپنجره مثل کاری دیگر خودروسازان انجام می‌دهند، نشان مار و صلیب لوگوی خود را به شکل جالبی داخل جلوپنجره کار کرده است.

کادیلاک

از زمان معرفی نسل اول سدان CTS در سال ۲۰۰۲، جلوپنجرهٔ کشیدهٔ پنج‌ضلعی روی دماغهٔ محصولات کادیلاک جای گرفت. این جلوپنجره در نسل‌های بعدی محصولات کادیلاک تکامل پیدا کرد و با مدل‌هایی مثل لیریک و سلستیک وارد عصر الکتریکی شد. در این خودروها، فرم کلی جلوپنجره به شکلی کاملاً مدرن‌تر و البته مسدود حفظ شده و داخل آن الگو و نورپردازی زیبایی کار شده است.

جیپ

هرکسی که کمی با جهان خودرو آشنایی داشته باشد، قطعاً جلوپنجرهٔ هفت شیادی جیپ را می‌شناسد و طبیعتاً این جلوپنجرهٔ نمادین باید در عصر الکتریکی هم حفظ شود. بااین‌حال، طراحان جیپ برای واگنییر S جدید طرح بسیار خلاقانه‌ای را برای این جلوپنجره در نظر گرفته‌اند. در این خودرو شاهد جلوپنجره‌ای باریک با نوار LED باریک در بالا و تریم نقره‌ای مسدود بجای شیارها هستیم.

تسلا

هرچند تسلا خودروساز نوپایی بود و جلوپنجره‌ای در تاریخ خود نداشت که بخواهد به آن وفادار بماند اما در سری اولیهٔ مدل S از یک جلوپنجرهٔ مشکی تزئینی استفاده کرده بود. این جلوپنجره اما در فیس‌لیفت مدل S و همین‌طور محصولات بعدی تسلا حذف شد و هم‌اکنون تمام خودروهای این شرکت دماغه‌ای کاملاً صاف و بدون جلوپنجره دارند که ماهیت الکتریکی آن‌ها را بهتر نشان می‌دهد.

با توجه به مثال‌هایی که ذکر کردیم، نظر شما در مورد خودروهای الکتریکی چیست؟ آیا خودروسازان باید از نسخهٔ مسدود از جلوپنجرهٔ سنتی خود استفاده کنند یا بهتر است سراغ طراحی‌های جسورانه‌تری بروند؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۷ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. GMA

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (847 ديدگاه)

    طراحی الکتریکی، فقط لوسید ایر

    موافقم 12
    مخالفم 10
    1. froG-driVer

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1011 ديدگاه)

      تنها ماشین برقی که دوستش دارم همین لوسیده😂😂

      موافقم 12
      مخالفم 4
    2. Mercedes

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (955 ديدگاه)

      تو اینها فقط جلوپنجره کادیلاک
      بی نظیره
      بعدش مرسدس جدیده بعد تز فیس لیفت

      موافقم 3
      مخالفم 2
  2. sinasvj

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (417 ديدگاه)

    برقی هم میسازید مثل آئودی و کادیلاک و آلفا عمل کنید یکم جذبه داشته باشید

    موافقم 19
    1. froG-driVer

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1011 ديدگاه)

      ائودی و کادیلاک و آلفا همشون نسخه های بنزینی پر ابهت رو تبدیل کردن به برقی وگرنه هیچکس نمیاد اسکالید یا کیو ۴بنزینی رو ول کنه بره سراغ نسخه برقی😒

      موافقم 14
      مخالفم 1
  3. شمال

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (127 ديدگاه)

    خودروهای برقی چون رادیاتور ندارن و احتیاجی به جلوپنجره برای خنک کردن رادیاتور ندارن دست طراح رو در طراحی باز تر میگذارن

    موافقم 11
    مخالفم 4
    1. زیزیگولو

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (6033 ديدگاه)

      سیستم تهویه مطبوع ماشینای برقی هم مثل ماشینای بنزینی و دیزل یه اواپراتور و یه کندانسور و بقیه تجهیزات رو داره که احتیاج به خنک کاری دارن ………. پس باید یه ورودی هوا به محفظه موتور وجود داشته باشه

      موافقم 13
      مخالفم 1
      1. ممد ژانگولر

        ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (4119 ديدگاه)

        زیزیگولو جان داداش ماشینای برقی اگه دقت کنی طراحی وکیومتری دارن و همین باعث تمیزتر موندن و جلوگیری از ورود گرد و خاک میشه .دیگه کم کم باید بپذیریم خودرو برای جابجایی و رفاه استفاده بشه نه جنگولک بازی .با این واقعیت لوطفا کنار بیایین .حالا اینکه طراح های خودرو بتون از این محدودیت طراحی ماشینی تولید کنن که خاص و روح اجدادشون توش موج بزنه ایول داره و باید تبریک گفت و مطمئنا قیمت نجومی پیدا میکنه که از بوجه من و تو خارجه .تکامل یعنی همین دیروزت مثل امروزت نباشه.مگر نه درشگه های قدیم خوشگل داشتن و جواب بود .

        موافقم 4
        مخالفم 13
        1. زیزیگولو

          ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (6033 ديدگاه)

          ممد کجایی 🤦؟؟؟!!! الآن بحث سروجلوپنجره و نحوه خنک کردن گرمای حاصل از سیستم کولر توسط فن و کندانسور تو ماشینای برقی هستش نه خوب یا بد بودن ماشینای برقی 🤦🤦

          موافقم 13
        2. ممد ژانگولر

          ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (4119 ديدگاه)

          زیزیگولو داداش خواستم راهنماییت کنم از رسالت درستت خارج نشی 😉 یکمی داری خارج میشی

          موافقم 1
          مخالفم 5
        3. حسین

          ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (109 ديدگاه)

          همه به جز B.M.W طراحی خوبی دارند.

          موافقم 5
          مخالفم 4
        4. زیزیگولو

          ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (6033 ديدگاه)

          ممد فعلاً که همه کمپانیا دارن سرمایه گذاری روی خودروهای برقی رو کاهش میدن و نمونه هاشم جنرال موتورز و بنتلی و مرسدس بنز هستن که پدالم مقاله هاشونو گذاشت

          موافقم 6
          مخالفم 1
        5. زیزیگولو

          ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (6033 ديدگاه)

          ممد گشت ارشاد شدی😉😂

          موافقم 2
          مخالفم 1
      2. froG-driVer

        ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (1011 ديدگاه)

        ولی بنظرم نباید جیپ و کادیلاک رو برقی میکردن😔😔

        موافقم 11
        مخالفم 2
        1. زیزیگولو

          ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (6033 ديدگاه)

          ماسل کارها رو که دیگه اصلاً نباید برقی میکردن

          موافقم 8
          مخالفم 1
    2. arvin44

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (80 ديدگاه)

      بنظرم جلو پنجره آئودی و تسلا از بقیه جذاب تره

      موافقم 7
      مخالفم 5
      1. ALI.S

        ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (260 ديدگاه)

        تسلا که جلو پنجره نداره!
        یک پنل صاف و ساده.
        “”اما در فیس‌لیفت مدل S و همین‌طور محصولات بعدی تسلا حذف شد و هم‌اکنون تمام خودروهای این شرکت دماغه‌ای کاملاً صاف و بدون جلوپنجره دارند که ماهیت الکتریکی آن‌ها را بهتر نشان می‌دهد.””

  4. Taha Ayoobi

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4167 ديدگاه)

    بی ام و یکم جلو پنجره هاش خراب شده ولی بقیه رو دوست دارم

    موافقم 16
    مخالفم 2
    1. زیزیگولو

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (6033 ديدگاه)

      بی ام و جلوپنجره هاش افتضاح شده

      موافقم 12
      مخالفم 4
    2. froG-driVer

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1011 ديدگاه)

      اگه دو سه تا برقی خاص رو فاکتور بگیریم تو کل صنعت خودرو،میتونم صراحتا بگم تف تو برقی ها😐

      موافقم 16
  5. عارف رضاییان

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (158 ديدگاه)

    خاصترین جلو پنجره متعلق به آلفا بعد بی‌مره الفارومئو معروف به صورت و چهره خودروسازی ست

    موافقم 4
    مخالفم 4
  6. Saeed Farshchian

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (54 ديدگاه)

    آلفا رومئو و آئودی رو بیشتر میپسندم

    موافقم 6
    مخالفم 3
  7. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1512 ديدگاه)

    ائودی و الفا و کادیلاک خیلی خوبن

    موافقم 3
    مخالفم 1
  8. 🤡

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (287 ديدگاه)

    خیلی برام جالب نبود

    موافقم 3
    مخالفم 1
  9. ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4834 ديدگاه)

    فقط جلوپنجره هایما 🥰🥰🥰

    موافقم 2
    مخالفم 2
    1. آرین

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (300 ديدگاه)

      که اصلا تو مدل برقی نیست

  10. Souls_Master

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (138 ديدگاه)

    کادیلاک جلوپنجره قشنگ تری نسبت به بقیه داره

    موافقم 10
    مخالفم 1
  11. Amir

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (49 ديدگاه)

    جلو پنجره کادیلاک>>>>>>
    بقیه بچه بازین

    موافقم 10
    مخالفم 1
  12. راستگو

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (176 ديدگاه)

    بهترین جلو پنجره Audiو کادیلاکه

    موافقم 5
    مخالفم 1
  13. IRAJKING

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (33 ديدگاه)

    بنده به شخصه از وقتی که بی ام دبلیو چنین جلو پنجره زشت و بدترکیب و حال بهم زنی رو برای خودروهای جدید خودش به کار برده (البته با احترام به مشخصات فنی و طراحی بدنه خودرو) دیگه محصولات این برند خودروسازی رو دنبال نمیکنم و فکر میکنم اگر این کمپانی بخواد با همین مدل جلو پنجره به تولید محصولاتش ادامه بده ، مطمئنا اقبال و تقاضای جهانی محصولات این برند خودروساز کاهش چشمگیری خواهد یافت ! ☹🤨😠😡😤😩

    موافقم 9
    مخالفم 3
  14. BMW

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1488 ديدگاه)

    به خودم امیدی ندارم ولش کن😂

  15. Khan

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (61 ديدگاه)

    استفاده از جلوپنجره سنتی نشانه اصالت یک خودرو است که در هر شرایطی باید حفظ بشه
    ترکیب بروز بودن و حفظ سنت موجب وقار یک محصول میشه .

  16. مجید

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (259 ديدگاه)

    بنز و بی ام و که همیشه زیباترین جلوپنجره‌ها بودن الان شدن زشت‌ترین! آلفا هم همینطور با این تفاوت که آلفا سابقه‌ی ماشین زشت کم نداشته.

    آئودی و کادیلاک خیلی خوبن اینجا

  17. امیر

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (15 ديدگاه)

    فقط سلطان برقی بی وای دی🌚

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا