در ادامه به بررسی رویکردهای متفاوتی خواهیم پرداخت که خودروسازان مختلف در طراحی جلوپنجرهٔ محصولات الکتریکی خود در پیش گرفتهاند.
در طراحی خودروها، جلوپنجره نقش بسیار مهمی را ایفا میکند زیرا این قطعه علاوه بر اینکه هوا را به پیشرانه میرساند، میتواند یک علامت مشخصه هم باشد و برند خودرو را نشان دهد. در طول تاریخ حتی برخی از جلوپنجرهها مثل کلیوی شکل بامو و هفت شیاری جیپ حالت نمادین پیدا کردهاند. بااینحال، درحالیکه بیش از یک قرن است جلوپنجرهها زینتبخش خودروها بودهاند، وجود آنها برای خودروهای الکتریکی ضروری نیست. این موضوع دست طراحان را باز گذاشته که نتایج متفاوتی را به دنبال داشته است. به همین دلیل، در ادامه قصد داریم به رویکرد خودروسازان مختلف در طراحی جلوپنجرهٔ خودروهای الکتریکی خود نگاهی داشته باشیم.
مرسدس بنز
مرسدس زمانی که اولین خودروهای الکتریکی خود مثل EQS را معرفی کرد، بجای جلوپنجرهای که بیش از یک قرن نماد خودروهایش بود، از یک پانل مشکیرنگ استفاده کرد. بااینحال، ازآنجاییکه طراحی خودروهای الکتریکی مرسدس موردانتقاد قرار گرفت، این شرکت در فیسلیفت اخیر EQS این پانل مشکی را با جلوپنجرهای معمولیتر جایگزین کرده است که با خطوط افقی کرومی، شبیه S کلاس به نظر میرسد. هرچند این تغییر خوشایندی است اما فرم بدنهٔ تخممرغی خودرو همچنان بر قوت خود باقی است.
بامو
همانطور که اشاره شد، یکی از نمادینترین جلوپنجرههای جهان خودرو متعلق به بامو است. هرچند این جلوپنجره طی سالهای اخیر با رشد چشمگیر اندازه بسیار بحثبرانگیز شده اما همچنان زوی دماغهٔ تمام محصولات بامو دیده میشود. به همین دلیل، شرکت آلمانی در محصولات الکتریکی خود هم جلوپنجرهٔ کلیوی شکل را حفظ کرده اما حالا به قطعهای تزئینی تبدیل شده و کاملاً مسدود است.
آئودی
چندین دهه است که جلوپنجرهٔ بزرگ ششضلعی به عنصر طراحی اصلی محصولات آئودی تبدیل شده است و ازاینرو، مردان انگولشتات نمیخواهند در دوران الکتریکی از این عنصر مهم دست بکشند. در شاسیبلند E-Tron بهعنوان اولین خودروی الکتریکی تولید انبوه آئودی، جلوپنجرهٔ ششضلعی به شکل همیشگی اما بهصورت مسدود حفظ شده بود و این مسیر در خودروهای الکتریکی بعدی مثل E-Tron GT و Q4 E-Tron ادامه پیدا کرد.
آلفارومئو
یکی دیگر از جلوپنجرههای نمادین جهان خودرو، جلوپنجرهٔ مثلثی شکل آلفارومئو است که دیرباز تاکنون روی تمام محصولات این شرکت ایتالیایی نقش بسته است. این شرکت در اولین خودروی الکتریکی خود یعنی کراساوور کوچک میلانو همچنان این جلوپنجره را حفظ کرده اما طرح خلاقانهای را برای آن به کار گرفته است. آلفا بجای مسدود کردن معمولی این جلوپنجره مثل کاری دیگر خودروسازان انجام میدهند، نشان مار و صلیب لوگوی خود را به شکل جالبی داخل جلوپنجره کار کرده است.
کادیلاک
از زمان معرفی نسل اول سدان CTS در سال ۲۰۰۲، جلوپنجرهٔ کشیدهٔ پنجضلعی روی دماغهٔ محصولات کادیلاک جای گرفت. این جلوپنجره در نسلهای بعدی محصولات کادیلاک تکامل پیدا کرد و با مدلهایی مثل لیریک و سلستیک وارد عصر الکتریکی شد. در این خودروها، فرم کلی جلوپنجره به شکلی کاملاً مدرنتر و البته مسدود حفظ شده و داخل آن الگو و نورپردازی زیبایی کار شده است.
جیپ
هرکسی که کمی با جهان خودرو آشنایی داشته باشد، قطعاً جلوپنجرهٔ هفت شیادی جیپ را میشناسد و طبیعتاً این جلوپنجرهٔ نمادین باید در عصر الکتریکی هم حفظ شود. بااینحال، طراحان جیپ برای واگنییر S جدید طرح بسیار خلاقانهای را برای این جلوپنجره در نظر گرفتهاند. در این خودرو شاهد جلوپنجرهای باریک با نوار LED باریک در بالا و تریم نقرهای مسدود بجای شیارها هستیم.
تسلا
هرچند تسلا خودروساز نوپایی بود و جلوپنجرهای در تاریخ خود نداشت که بخواهد به آن وفادار بماند اما در سری اولیهٔ مدل S از یک جلوپنجرهٔ مشکی تزئینی استفاده کرده بود. این جلوپنجره اما در فیسلیفت مدل S و همینطور محصولات بعدی تسلا حذف شد و هماکنون تمام خودروهای این شرکت دماغهای کاملاً صاف و بدون جلوپنجره دارند که ماهیت الکتریکی آنها را بهتر نشان میدهد.
با توجه به مثالهایی که ذکر کردیم، نظر شما در مورد خودروهای الکتریکی چیست؟ آیا خودروسازان باید از نسخهٔ مسدود از جلوپنجرهٔ سنتی خود استفاده کنند یا بهتر است سراغ طراحیهای جسورانهتری بروند؟
GMA
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳طراحی الکتریکی، فقط لوسید ایر
froG-driVer
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳تنها ماشین برقی که دوستش دارم همین لوسیده😂😂
Mercedes
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳تو اینها فقط جلوپنجره کادیلاک
بی نظیره
بعدش مرسدس جدیده بعد تز فیس لیفت
sinasvj
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳برقی هم میسازید مثل آئودی و کادیلاک و آلفا عمل کنید یکم جذبه داشته باشید
froG-driVer
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ائودی و کادیلاک و آلفا همشون نسخه های بنزینی پر ابهت رو تبدیل کردن به برقی وگرنه هیچکس نمیاد اسکالید یا کیو ۴بنزینی رو ول کنه بره سراغ نسخه برقی😒
شمال
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳خودروهای برقی چون رادیاتور ندارن و احتیاجی به جلوپنجره برای خنک کردن رادیاتور ندارن دست طراح رو در طراحی باز تر میگذارن
زیزیگولو
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳سیستم تهویه مطبوع ماشینای برقی هم مثل ماشینای بنزینی و دیزل یه اواپراتور و یه کندانسور و بقیه تجهیزات رو داره که احتیاج به خنک کاری دارن ………. پس باید یه ورودی هوا به محفظه موتور وجود داشته باشه
ممد ژانگولر
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳زیزیگولو جان داداش ماشینای برقی اگه دقت کنی طراحی وکیومتری دارن و همین باعث تمیزتر موندن و جلوگیری از ورود گرد و خاک میشه .دیگه کم کم باید بپذیریم خودرو برای جابجایی و رفاه استفاده بشه نه جنگولک بازی .با این واقعیت لوطفا کنار بیایین .حالا اینکه طراح های خودرو بتون از این محدودیت طراحی ماشینی تولید کنن که خاص و روح اجدادشون توش موج بزنه ایول داره و باید تبریک گفت و مطمئنا قیمت نجومی پیدا میکنه که از بوجه من و تو خارجه .تکامل یعنی همین دیروزت مثل امروزت نباشه.مگر نه درشگه های قدیم خوشگل داشتن و جواب بود .
زیزیگولو
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ممد کجایی 🤦؟؟؟!!! الآن بحث سروجلوپنجره و نحوه خنک کردن گرمای حاصل از سیستم کولر توسط فن و کندانسور تو ماشینای برقی هستش نه خوب یا بد بودن ماشینای برقی 🤦🤦
ممد ژانگولر
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳زیزیگولو داداش خواستم راهنماییت کنم از رسالت درستت خارج نشی 😉 یکمی داری خارج میشی
حسین
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳همه به جز B.M.W طراحی خوبی دارند.
زیزیگولو
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ممد فعلاً که همه کمپانیا دارن سرمایه گذاری روی خودروهای برقی رو کاهش میدن و نمونه هاشم جنرال موتورز و بنتلی و مرسدس بنز هستن که پدالم مقاله هاشونو گذاشت
زیزیگولو
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ممد گشت ارشاد شدی😉😂
froG-driVer
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ولی بنظرم نباید جیپ و کادیلاک رو برقی میکردن😔😔
زیزیگولو
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ماسل کارها رو که دیگه اصلاً نباید برقی میکردن
arvin44
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳بنظرم جلو پنجره آئودی و تسلا از بقیه جذاب تره
ALI.S
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳تسلا که جلو پنجره نداره!
یک پنل صاف و ساده.
“”اما در فیسلیفت مدل S و همینطور محصولات بعدی تسلا حذف شد و هماکنون تمام خودروهای این شرکت دماغهای کاملاً صاف و بدون جلوپنجره دارند که ماهیت الکتریکی آنها را بهتر نشان میدهد.””
Taha Ayoobi
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳بی ام و یکم جلو پنجره هاش خراب شده ولی بقیه رو دوست دارم
زیزیگولو
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳بی ام و جلوپنجره هاش افتضاح شده
froG-driVer
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳اگه دو سه تا برقی خاص رو فاکتور بگیریم تو کل صنعت خودرو،میتونم صراحتا بگم تف تو برقی ها😐
عارف رضاییان
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳خاصترین جلو پنجره متعلق به آلفا بعد بیمره الفارومئو معروف به صورت و چهره خودروسازی ست
Saeed Farshchian
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳آلفا رومئو و آئودی رو بیشتر میپسندم
𝐀𝐥𝐢
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ائودی و الفا و کادیلاک خیلی خوبن
🤡
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳خیلی برام جالب نبود
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳فقط جلوپنجره هایما 🥰🥰🥰
آرین
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳که اصلا تو مدل برقی نیست
Souls_Master
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳کادیلاک جلوپنجره قشنگ تری نسبت به بقیه داره
Amir
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳جلو پنجره کادیلاک>>>>>>
بقیه بچه بازین
راستگو
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳بهترین جلو پنجره Audiو کادیلاکه
IRAJKING
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳بنده به شخصه از وقتی که بی ام دبلیو چنین جلو پنجره زشت و بدترکیب و حال بهم زنی رو برای خودروهای جدید خودش به کار برده (البته با احترام به مشخصات فنی و طراحی بدنه خودرو) دیگه محصولات این برند خودروسازی رو دنبال نمیکنم و فکر میکنم اگر این کمپانی بخواد با همین مدل جلو پنجره به تولید محصولاتش ادامه بده ، مطمئنا اقبال و تقاضای جهانی محصولات این برند خودروساز کاهش چشمگیری خواهد یافت ! ☹🤨😠😡😤😩
BMW
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳به خودم امیدی ندارم ولش کن😂
Khan
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳استفاده از جلوپنجره سنتی نشانه اصالت یک خودرو است که در هر شرایطی باید حفظ بشه
ترکیب بروز بودن و حفظ سنت موجب وقار یک محصول میشه .
مجید
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳بنز و بی ام و که همیشه زیباترین جلوپنجرهها بودن الان شدن زشتترین! آلفا هم همینطور با این تفاوت که آلفا سابقهی ماشین زشت کم نداشته.
آئودی و کادیلاک خیلی خوبن اینجا
امیر
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳فقط سلطان برقی بی وای دی🌚