طراحیهفته نامه

نگاهی به هفت خودروی فوق‌العاده‌ای که گوردون موری طراحی کرده است

گوردون موری، مردی متولد آفریقای جنوبی، در حال حاضر مشغول ساخت هیجان‌انگیزترین سوپرکارهای صنعت خودروسازی است و به خاطر طراحی‌های فوق‌العاده‌اش شهرت دارد. وی نبوغ خود را برای اولین بار زمانی که در دههٔ ۷۰ به‌عنوان طراح ارشد تیم فرمول یک برابم فعالیت می‌کرد نشان داد. ذهن خلاق او منجر به ساخت خودروی باورنکردنی BT46 شد که به فن کار شهرت یافت. این خودرو از یک فن استفاده می‌کرد که گفته می‌شد موجب بهبود خنک‌کنندگی و تولید مقدار زیادی داون‌فورس می‌شود. این خودرو در یک مسابقه شرکت کرد و پیروز شد اما به دلایل سیاسی در بقیهٔ فصل از مسابقات کنار رفت.

پس از برابم، موری به مک‌لارن رفت یعنی جایی که مک‌لارن MP4/4 افسانه‌ای را طراحی کرد. این خودرو در پانزده مسابقه از شانزده مسابقهٔ یک فصل پیروز شد و به آیرتون سنا در کسب اولین قهرمانی خود کمک کرد. موری دوران طولانی و موفقی در فرمول یک داشت اما در سال ۱۹۹۱ این ورزش را ترک کرد و در مقام ریاست مک‌لارن کارز با چالش جدیدی روبرو شد. او در آنجا سوپرکار جاده‌ای افسانه‌ای F1 را طراحی کرد که رکورد سرعت را شکست. حال در این مطلب، با کنار گذاشتن انبوهی از خودروهای مسابقه‌ای فوق‌العاده‌ای که موری طراحی کرده است، به مخلوقات جاده‌ای او مروری خواهیم داشت.

LCC راکت

پیش از آنکه موری یکی از افسانه‌ای‌ترین سوپرکارهای تاریخ را خلق کند، شرکتی بنام لایت کار کمپانی یا به‌طور مخفف LCC را با همکاری رانندهٔ مسابقهٔ بریتانیای «کریس کرافت» تأسیس کرد. این شرکت فقط یک خودرو تولید کرد که راکت نام داشت. این خودرو تنها ۳۸۰ کیلوگرم وزن داشت که کمتر از کاترهام بود و از یک پیشرانهٔ ۱ لیتری چهار سیلندر موتورسیکلت یاماها با پنج سوپاپ در هر سیلندر استفاده می‌کرد که ۱۴۵ اسب بخار قدرت در دور خیره‌کنندهٔ ۱۰,۵۰۰ rpm تولید می‌کرد. این ترکیب، نسبت قدرت به وزنی مشابه بوگاتی ویرون را فراهم می‌کرد. این پیشرانه به یک گیربکس پنج سرعتهٔ سکوئنشال متصل شده بود. راکت فاقد در بود اما دو صندلی داشت که پشت سر هم نصب شده بودند. این محصول رؤیای یک مهندس برای ساخت خودروی پیست بود که امکان تردد در جاده‌های عمومی را هم داشته باشد. از راکت بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۸ تنها ۵۵ دستگاه ساخته شد.

مک‌لارن F1

تقریباً هم‌زمان با ساخت راکت، موری روی طراحی سریع‌ترین خودروی جهان کار می‌کرد. مک‌لارن F1 یک هایپرکار هیجان‌انگیز بود که از پیشرانهٔ V12 ساخت ب‌ام‌و با ۶۱۸ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد. شاسی فیبر کربنی تقویت‌شده با پلیمر و با نقاط اتصال آلومینیومی و منیزیومی این ماشین هم در سال ۱۹۹۲ واقعاً پیشگامانه بود. F1 با دستیابی به سرعت ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت، سریع‌ترین خودروی تولیدی آن زمان لقب گرفت و هرچند این رکورد بعداً توسط بوگاتی ویرون شکسته شد اما F1 همچنان سریع‌ترین خودروی تنفس طبیعی تاریخ محسوب می‌شود. وقتی آئرودینامیک جادویی و سیستم تعلیقی که توسط تیم مسابقه‌ای مک‌لارن طراحی شده بود هم به این سرعت فوق‌العاده اضافه می‌شود، F1 به مهم‌ترین دستاورد عمر موری تبدیل خواهد شد زیرا این یکی از بهترین سوپرکارهای تمام دوران به‌حساب می‌آید.

مرسدس بنز SLR مک‌لارن

مرسدس بنز SLR مک‌لارن برای ادای احترام به مرسدس SLR 300 نمادین ۱۹۵۵ طراحی شد. این ماشین که از طریق همکاری مرسدس و مک‌لارن ساخته شد، یکی دیگر از شاهکارهای طراحی موری بود زیرا SLR نه یک سوپرکار خالص و نه یک گرند تورر خالص بود بلکه ترکیبی از هردوی آن‌ها محسوب می‌شد. زیر کاپوت کشیدهٔ SLR یک پیشرانهٔ V8 سوپرشارژ دست‌ساز قرار گرفته بود که ۶۲۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این ماشین همچنین از تکنولوژی‌های پیشرفتهٔ خودروهای مسابقه‌ای مثل آئرودینامیک فعال و شاسی فیبر کربنی تقویت‌شده با پلاستیک هم بهره می‌برد. زمانی که SLR مک‌لارن در سال ۲۰۰۳ معرفی شد، درعین‌حالی که ظرف ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و مثل خودروهای مسابقه‌ای به پیچ‌ها حمله می‌کرد، بسیار راحت بود و از گیربکس اتوماتیک، درهای گالوینگ و صندوق بار بزرگی بهره می‌برد.

موری T.25

موری در سال ۲۰۰۷ شرکت گوردون موری دیزاین را تأسیس کرد و اولین محصول آن یک خودروی شهری کوچک بنام T.25 بود. این خودرو که برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ در انگلستان به نمایش عمومی درآمد، با ۲.۴ متر طول و ۱.۳ متر عرض، از اسمارت فورتو هم کوچک‌تر است. T.25 هم مثل F1، از ویژگی طراحی نمادین موری یعنی جایگاه مرکزی راننده بهره می‌برد و ظرفیت حمل سه نفر را دارد درحالی‌که به لطف ابعاد کوچک، می‌توان آن را به‌صورت عمودی در کنار خیابان پارک کرد. T.25 در عقب به یک پیشرانهٔ ۶۶۰ سی‌سی سه سیلندر با ۵۱ اسب بخار قدرت مجهز است و حداکثر سرعت آن به بیش از ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. در ژوئن سال ۲۰۱۱ نیز نسخهٔ الکتریکی این خودرو با نام T.27 معرفی شد. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب T.25 درب آن است که مثل کاناپی با سقف و شیشهٔ جلو باز می‌شود. در سال ۲۰۱۳ گفته شد طرح T.25 و T.27 به یک شرکت فرانسوی فروخته شده و قرار است از سال ۲۰۱۶ تولید شوند اما این اتفاق هنوز رخ نداده است.

OX تراک

موری فقط در زمینهٔ طراحی خودروهای سریع مهارت ندارد و این را با همکاری در طراحی OX تراک نشان داد. این پیکاپ توسط موری برای شرکتی بنام GVT طراحی شد که به منظور فراهم کردن حمل‌ونقل ساده، مقرون‌به‌صرفه و کاربردی برای مناطق روستایی کشورهای درحال‌توسعه تأسیس شده بود. OX تراک به‌گونه‌ای طراحی شده است که از حداقل قطعات استفاده کند، هزینهٔ تولید پایینی داشته باشد و قطعات آن به‌راحتی قابلیت حمل و مونتاژ داشته باشند. موری چهار پروتوتایپ از این وسیله تولید کرد که گفته می‌شود اولین نمونهٔ آن‌ها را در کلکسیون خصوصی خود نگه داشته است.

TVR گریفیت

شرکت بریتانیایی TVR در سپتامبر سال ۲۰۱۷ هم‌زمان با هفتادمین سالگرد تأسیس این برند، نسل جدید کوپهٔ گریفیت را معرفی کرد. این خودرو مثل دیگر طراحی‌های موری، وزن سبک ۱۲۵۰ کیلوگرمی دارد که به لطف استفادهٔ گسترده از فیبر کربن حاصل شده است. همچنین توزیع وزن ۵۰ به ۵۰ نیز موجب بهبود هندلینگ می‌شود. گریفیت از پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 کایوت فورد متعلق به موستانگ استفاده می‌کند که توسط کاسورث اصلاح شده و ۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت این ماشین حدود ۴ ثانیه و حداکثر سرعت آن بیش از ۳۲۰ کیلومتر است. فرایند تولید گریفیت با چالش‌های فراوانی مواجه شد اما پس از فراز و نشیب‌های مختلف، طبق گفته‌ها سرانجام این کوپهٔ بریتانیایی سال آینده روی خط تولید خواهد رفت.

گوردون موری T.50

موری در سال ۲۰۱۷ شرکت گوردون موری اتوموتیو را تأسیس کرد. وی که مک‌لارن اسپیدتیل را جانشین مناسبی برای F1 نمی‌دانست، اقدام به طراحی و ساخت یک جانشین واقعی برای این خودرو با نام T.50 کرد. این یک شاهکار مهندسی دیوانه کننده و به‌احتمال‌زیاد پایانی حماسی برای سوپرکارهای بنزینی خالص خواهد بود. T.50 از یک پیشرانهٔ ۳.۹ لیتری V12 ساخت کاسورث استفاده می‌کند که ردلاین آن به ۱۲,۱۰۰ rpm می‌رسد و ۶۵۰ اسب بخار قدرت دارد. چیزی که این موتور را جذاب‌تر می‌کند، اتصال آن به یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی است. T.50 اما طبق سنت موری فقط خودرویی سریع یا خوش‌صدا نیست و با وزن تنها ۹۸۶ کیلوگرم، بسیار سبک است. پس از این ماشین، موری سوپرکار ضعیف‌تر و ارزان‌تر T.33 را هم معرفی کرد.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. GMA

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (145 ديدگاه)

    این مطلب خوراک منه،یه دنیا تشکر 🌹

    موافقم ۷۳
    مخالفم ۲
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۳ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (7628 ديدگاه)

      مبارکت داداش 👑

      البته که باید ایستاد ، کلاه از سر برداشت و با چشم باز تشویقش کرد ❤ !

      عِظت و بزرگی در این دنیا یعنی چی ؟!
      اون دنیا که کسی از کسی خبر نداره !
      پس این ساخته‌ی دست انسان‌هاست که نام آن‌ها را جاودانه میکنه و چه خوشبخته آقای گوردون موری که تا اَبَد جاودانه شد !!!

      هنوز که هنوزِ ، به SLR که نگاه میکنم ، مثل یه بچه ۵ ساله ذوق میکنم غش میکنم میمیرم و زنده میشم از بس که رویایی طراحی شده !!!

      شما ببینید مغز این طراح چقدر قدرتمنده که هنوز پس از سال‌ها با دیدن شاهکارهایش ، مجنون میشویم ❤👑 !

      ای کاش روزی برسه که مانی خوشبین تمام SLRهای دنیا را جمع کنه و بیاره ایران یه نمایشگاه بزرگ بزنه به نام ( تمام SLRهای دنیا در ایران ) کنار بزرگراه آزادگان که میریم سمت فرودگاه اما تا هر کی میاد و میره از ایران با دیدنش زندگیش برای مدت کوتاهی هم که شده جذاب به نظر برسه و غرق در رویا بشه !

      موافقم ۵۱
      مخالفم ۱۵
      1. Mad.z.Max

        ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (1776 ديدگاه)

        عِظت مند باشی دوست طناز من :) موجبات شادی رو فراهم میکنیا کلک

        موافقم ۱۲
        مخالفم ۰
  2. مازیار

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1385 ديدگاه)

    فقط سه مدل F1 / SLR / T50 کافیه تا این شخص رو تاثیرگذار ترین فرد معاصر دنیای موتوراسپرت بدونیم

    موافقم ۵۱
    مخالفم ۶
  3. SRT

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (546 ديدگاه)

    این مردو چرا انقد بزرگ میکنید تنها طراحی خوبش همون اس ال ار بوده ولی بیشتر از همه طراحا اسمش شنیده میشه.

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۸۰
    1. javadhy

      ۲۳ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (324 ديدگاه)

      Slr رو ایشون در واقع طراحی نکرده
      ایشون با الهام از vision slr 1999 این خودرو رو طراحی کرده
      که اگه عکسای اون کانسپتو مشاهده کنید متوجه میشید کار خاصی برای طراحی این خودرو انجام نداده
      اون سال هم پیتر فایفا گروه طراحی مرسدسو در دست داشته مثل وظیفه الان آقای واگنرالبته ۱۹۹۹ برونو ساکو هم بوده و در واقع آخرین سال فعالیتش در بنز بود
      و طراح اصلی این خودرو در واقعا گوردون مورای نیست برونو ساکو هست
      ایشون فقط یه تغییرات ریزی توی کانسپت دادن طراحی خاصی انجام ندادن

      موافقم ۳۳
      مخالفم ۱۳
    2. سبحان

      ۲۳ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (16 ديدگاه)

      دقیقا آقای SRT به نظرم طراحی های Flavio Manzoni
      بسیار مهم تر و تاثیر گذار تر بوده بهترینش هم فراری f12 و لافراری بودن

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۱۷
      1. Payfast

        ۲۳ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (425 ديدگاه)

        والا

        موافقم ۳
        مخالفم ۳
  4. شاعر

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (189 ديدگاه)

    گوردون موری متفاوترین مهندس صنعت خودرو

    موافقم ۳۳
    مخالفم ۴
  5. بی خیال اسم

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (193 ديدگاه)

    نبوغ مثال زدنی داره
    من بیشتر به اس ال آر مکلارن و مکلارن F1 علاقه دارم از بین همشون

    موافقم ۳۲
    مخالفم ۲
  6. Si

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (413 ديدگاه)

    فقط slr و f1 کافیه تا ایشون رو بهترین بدونیم دیگه t50 و t33 که هیچ

    موافقم ۲۷
    مخالفم ۴
  7. Reza Waffen SS

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (4191 ديدگاه)

    اصلا نمیدونستم TVR گریفیتم مال گوردون موریه باریکلا

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۰
  8. پیام

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (120 ديدگاه)

    همش یه طرف، مرسدس مک لارن یه طرف

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۳
  9. امین

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (306 ديدگاه)

    نمی‌دونستم شاهکار SLR هم گوردن طراحی کرده

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۰
  10. Pedram7

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (58 ديدگاه)

    F1 و SLR اثر هنریه نه یه سوپر اسپرت

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۰
    1. Pedram7

      ۲۳ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (58 ديدگاه)

      درست مثل پاگانی هویرا و بی ام و e46

      موافقم ۷
      مخالفم ۴
  11. GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (328 ديدگاه)

    فقط اس ال ار و پی ۱

    موافقم ۶
    مخالفم ۱
  12. Radmehr

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (332 ديدگاه)

    من دلم میخواد دراینده ماشین طراحی کنمو الگوم اول از همه ایشونه ❤

    موافقم ۷
    مخالفم ۳
  13. JDM lover

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    یکی از نوابغ دوس داشتنی دنیای خودرو ❤
    F1 و t.50 عشقن

    موافقم ۷
    مخالفم ۱
  14. احمدرضا

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (288 ديدگاه)

    F1 قصد پیر شدن نداره انگار

    موافقم ۶
    مخالفم ۱
  15. فرحان نصیری

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (30 ديدگاه)

    به اس ال آر مک لارن که نگاه میکنم اصلا طارحی قدیمی به چشمم نمیاد طراحیش هنوزم جذابه و خسته کننده نیست

    موافقم ۳
    مخالفم ۱
  16. meysam

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (3355 ديدگاه)

    مرسدس بنز SLR مک‌لارن
    زیباترین خودروی تاریخ بشریت تا به امروزه

    موافقم ۴
    مخالفم ۳
  17. ۹۱۱

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (178 ديدگاه)

    همه ماشین هایی که طراحی کرده محشرن. مخصوصا اف ۱

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  18. Royal Driver UK 70

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (281 ديدگاه)

    اگه این مرد نبود الان مهمترین و اثرگذارترین سوپر کار تاریخ خودروسازی الان وجود نداشت! خودتون فهمیدید چه ماشینیو میگم.

    موافقم ۲
    مخالفم ۱
    1. Payfast

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (425 ديدگاه)

      ویرون؟

      موافقم ۰
      مخالفم ۱
      1. Royal Driver UK 70

        ۲۸ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (281 ديدگاه)

        F1

        موافقم ۱
        مخالفم ۰
  19. داود رستگاری موحد

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام و خدا قوت من یک ایرانی تقاضا دارم ایشان را دعوت به همکاری بکنید و در صنعت خودرو با اختیارات تمام و کمال اتومبیل روز و عالی را در کشور راه اندازی کند و سایپا و ایران خودرو از این فرد دعوت کنید و تا کمپانی های دیگر ایشان را رو هوا نزدند ایشان را دعوت و مهندسین ایرانی هم در کنار ایشان یاد بگیرند و تحول بزرگی در خودرو سازی کشور ایجاد نمایید فوتبال شما میلیاردها تومان هزینه می کنید مربی می آورید و تولید هم ایجاد نمی شود چرا در امر خودرو اینقدر متکبر هستید شما پنجاه سال از خودرو سازان جهان عقب هستید این مافیا بازی و پارتی بازی را کنار بگذارید و این فرد و اشخاصی که بهترین دنیا هستند بیاورید و خودرو سازی ایران را در سطح چند کشور جهان قرار بدهید اگر نکردید یا منافق هستید یا دارید چپاول می کنید نمی خواهید این همه مرگ و میر که خودرو ها تا ایمن تولید می کنید و هزاران ملیارد از مردم و بانکها به جیب می زنید را کنار بزنید و صادقانه و غیرت مردانه از این افراد برای آموزش مهندسین و راه اندازی خط تولید اتومبیل یک دنیا را بدست بیاورید اگر ایرانی هستید حی نگید ما خوبیم عالی هستیم خجالت بکشید چقدر به مردم دروغ می گویید

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
  20. Farzad

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (16 ديدگاه)

    باریکلا داره

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا