طراحی

نگاهی به بزرگ شدن عجیب جلوپنجره خودروها از دهه 90 میلادی تاکنون

در این مطلب با مقایسه تعدادی از خودروهای دههٔ ۹۰ میلادی با نمونه‌های امروزی آن‌ها، می‌بینیم که جلوپنجرهٔ خودروها طی حدود سه دهه چقدر بزرگ‌تر شده است.

در اکثر خودروها، جلوپنجره عنصری اصلی برای شناسایی محصولات یک برند محسوب می‌شود. استفاده از جلوپنجره به‌عنوان ابزاری برای تشخیص برند خودروها آن‌قدر اصل مهمی در طراحی محسوب می‌شود که حتی خودروهای الکتریکی بدون رادیاتور که نیازی به جلوپنجره ندارند هم اکثراً فرم کلی جلوپنجرهٔ شرکت سازنده را حفظ می‌کنند هرچند که این جلوپنجره در اکثر موارد مسدود بوده و صرفاً عنصری تزئینی به‌حساب می‌آید. جلوپنجره‌ها اما طی سال‌های اخیر بسیار بزرگ‌تر شده‌اند. برای اینکه متوجه این رشد ابعاد بشوید، کافی است نگاهی به جلوپنجرهٔ خودروهای دههٔ ۹۰ میلادی بیندازید.

البته خودروسازانی مثل رولزرویس یا مرسدس بنز از گذشته تا امروز از جلوپنجره‌های کرومی بزرگی استفاده می‌کنند اما اکثر خودروهای سه دهه پیش جلوپنجره‌های بسیار کوچکی داشتند و حتی برخی از آن‌ها کلاً فاقد جلوپنجره بودند. در این خودروها، هوای موردنیاز برای خنک کردن موتور از طریق ورودی‌های هوای داخل سپر تأمین می‌شد و این ویژگی برای بسیاری از خودروهای دهه ۹۰ ظاهر متفاوتی را رقم زد. متأسفانه زمانی که این شیوهٔ طراحی به یک مُد تبدیل شده بود، خودروها هویت خود را از دست دادند و به همین دلیل، خودروسازان دوباره سراغ جلوپنجره‌های معمول رفتند تا به محصولات خود شخصیت تزریق کنند. در ادامه، جلوپنجرهٔ تعدادی از خودروهای دههٔ ۹۰ را با همتایان امروزی آن‌ها مقایسه خواهیم کرد.

آکورا اینتگرا

آکورا اینتگرا در سال ۱۹۸۵ با چراغ‌های مخفی و جلوپنجرهٔ بسیار باریک به بازار آمد اما وقتی نسل دوم آن در سال ۱۹۸۹ معرفی شد هیچ جلوپنجره‌ای نداشت. نسل کنونی اینتگرا اما در دورانی دوباره متولد شده که جلوپنجرهٔ پنج‌ضلعی یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های طراحی محصولات آکورا محسوب می‌شود.

تویوتا آوالون

جلوپنجرهٔ نسل اول تویوتا آوالون در دههٔ ۹۰ خیلی کوچک نیست اما دلیل حضور آن در لیست ما جلوپنجرهٔ عظیم نسل کنونی است. این جلوپنجره آن‌قدر بزرگ است که به نظر می‌رسد کسی آوالون بیچاره را ربوده و دهانش را چسب زده تا نتواند برای کمک فریاد بزند.

فولکس‌واگن پاسات

دماغهٔ صاف و بدون جلوپنجره در مدل‌های هوا خنک فولکس‌واگن در دههٔ ۵۰ و ۶۰ مثل بیتل، تایپ ۳ و میکروباس زیاد دیده می‌شد اما زمانی که نسل سوم پاسات در سال ۱۹۸۸ معرفی شد، از این نوع طراحی برای اولین بار در محصولات آب خنک فولکس‌واگن هم استفاده شد. پاسات کنونی جلوپنجرهٔ نسبتاً بزرگی دارد اما ممکن است عمر زیادی نداشته باشد زیرا گفته شده در نسل بعدی پاسات از جلوپنجرهٔ بسیار باریکی مثل نسل هشتم گلف استفاده خواهد شد.

ب‌ام‌و سری ۸

ب‌ام‌و سری ۸ نسل E31 ظاهر جادویی خود را از سوپرکار M1 که یک دهه قبل‌تر معرفی شده بود قرض گرفته بود اما این تنها ب‌ام‌و دهه ۹۰ نبود که از جلوپنجرهٔ باریک استفاده می‌کرد زیرا همین نوع جلوپنجره در رودستر Z1 هم دیده می‌شد. هرچند جلوپنجرهٔ سری ۸ کنونی در مقایسه با نسل قبلی خود بسیار بزرگ‌تر شده اما در کنار چیزی که در سری ۴ و سری ۷ دیده‌ایم خیلی هم بزرگ به نظر نمی‌رسد.

لکسس LS

لکسس LS هم مثل پسرعموی خود، تویوتا آوالون، حدود ۷۰ درصد از دماغه را به جلوپنجره اختصاص داده است. البته این ویژگی تقریباً در همهٔ محصولات لکسس وجود دارد و حتی فرم دوکی‌شکل جلوپنجره به شکل مسدود در کراس‌اوور الکتریکی RZ هم استفاده شده است.

فورد موستانگ

نسل سوم موستانگ زمانی که در سال ۱۹۷۹ معرفی شد جلوپنجره داشت اما در فیس‌لیفت سال ۱۹۸۷ در نسخه‌های GT جلوپنجره کاملاً حذف شد. البته پس از این فیس‌لیفت، مدل‌های دیگر مثل LX همچنان جلوپنجرهٔ کوچکی داشتند. نسل جدید موستانگ نیز همچنان از جلوپنجره‌های متفاوتی برای نسخه‌های پایه و GT استفاده می‌کند اما هردو نسخه جلوپنجرهٔ بسیار بزرگ‌تری نسبت به نسل سوم دارند.

هیوندای الانترا

کره‌ای‌ها این روزها جسورانه‌ترین طراحی‌ها را ارائه می‌کنند و بنابراین یادآوری اینکه محصولات کیا و هیوندای سه دهه پیش چقدر خسته‌کننده بودند شوکه کننده خواهد بود. بدون آن لوگوی H روی جلوپنجرهٔ باریک آیا واقعاً می‌توانید نسل اول الانترا را به‌عنوان یک هیوندای تشخیص دهید؟ در نسل کنونی اما به لطف جلوپنجرهٔ عجیب و بزرگ، هیچ‌کس الانترا را با کیا یا مزدا اشتباه نمی‌گیرد.

مزدا ۳۲۳ و مزدا ۳

مزدا ۳۲۳ قدیمی هم مثل الانترا با جلوپنجرهٔ بسیار باریک، هرگز به‌عنوان یک مزدا قابل‌شناسایی نیست اما خوشبختانه معادل امروزی آن به لطف جلوپنجرهٔ بسیار بزرگ‌تر فوراً خود را معرفی می‌کند. هرچند خودروسازان زیادی هم‌اکنون از این نوع شکل جلوپنجره استفاده می‌کنند اما فرمی که در محصولات مزدا می‌بینیم منحصربفرد است.

فورد فی‌یستا

فورد سی‌یرا سال ۱۹۸۲ یکی از اولین خودروهای بدون جلوپنجره و آئرودینامیک بود و بعداً برادر کوچک آن یکی فی‌یستا که در سال ۱۹۸۹ معرفی شد هم طعم نداشتن جلوپنجره را چشید. نسل کنونی این خودرو اما که در سال ۲۰۱۷ معرفی شد از جلوپنجرهٔ آستون‌مارتین مانند آشنای فورد استفاده می‌کند که بسیار بزرگ‌تر شده است.

آئودی A4

برخلاف بسیاری از خودروسازان، آئودی در دههٔ ۹۰ هرگز جلوپنجرهٔ محصولات خود را حذف نکرد اما فقط ببینید که جلوپنجرهٔ مدل A4 سال ۱۹۹۵ در مقایسه با نسل کنونی چقدر کوچک‌تر است. روند بزرگ شدن جلوپنجرهٔ A4 با نسل دوم سال ۲۰۰۱ آغاز شد یعنی زمانی که آئودی ورودی هوای داخل سپر را با قابی کرومی در هماهنگی با جلوپنجره طراحی کرد. سپس در نسل سوم نهایتاً این دو به هم متصل شدند و آئودی از آن زمان تاکنون به این فرم وفادار مانده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۲ رای
منبع
CarScoops

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. Blue

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (366 ديدگاه)

    بنظرم بالا رفتن قدرت موتور و مخصوصاً فراگیر شدن توربو شارژر بی تاثیر نیستش

    موافقم 89
    مخالفم 3
    1. علی

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (839 ديدگاه)

      از نظر من بهترین جلوپنجره در خودروها صرفنظر از این مقاله ، آلفارومئو ، لکسوس ، آئودی

      موافقم 46
      مخالفم 9
    2. new reventon

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (412 ديدگاه)

      سلام، یه مقاله چند مدت پیش در پدال منتشر شد در مورد ماشین هایی که در سال های گذشته جلوپنجرشون شبیه به رولزرویس بوده، لطفا اگه کسی مقاله رو میتونه پیدا کنه لینکش اینجا بزاره، خودم نتونستم پیداش کنم. ممنون❤️

      موافقم 6
      مخالفم 4
    3. RENAULT5

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      جلو پنجره بی ام و همیشه خاص وزیبا بود

      موافقم 25
      مخالفم 4
      1. Hamilton1970

        ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (530 ديدگاه)

        ولی متاسفانه دیگه نیست 😕
        فقیه زاده کجایی که یادت فراموش…

        موافقم 4
        مخالفم 1
  2. فقط انگلستان

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1054 ديدگاه)

    دوستان به نظرتون زیباترین جلو پنجره مال چه خودروهاییه
    هر کدوم دو خودرو اول مورد نظرتون رو بگید
    خودم
    ۱-بوگاتی
    ۲-آستون مارتین

    موافقم 18
    مخالفم 36
    1. heshmat021

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (335 ديدگاه)

      تسلا مدل 3 و y
      هوندا e

      موافقم 4
      مخالفم 35
    2. homayoun

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (595 ديدگاه)

      ۲

      موافقم 4
      مخالفم 1
    3. مازیار

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (2694 ديدگاه)

      زیباترین جلوپنجره ای که تابحال دیدم یکی از مدلهای رنجروور جدید هست که بقول معروف خیلی تو کف بودم تا معلوم شد کار یه شرکت جواهرسازیه

      https://www.pedal.ir/landrover-rangerover/range-rover-sv-lansdowne-edition/

      حتما عکس نمای نزدیکش رو تو صفحه اینستاگرام رنجروور ببین

      موافقم 11
      مخالفم 8
    4. Amirreza.M

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (278 ديدگاه)

      ۱-آستون مارتین
      ۲-مزدا

      موافقم 12
      مخالفم 7
    5. mercedes

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (332 ديدگاه)

      لکسوس و بوگاتی

      موافقم 6
      مخالفم 1
    6. hamidreza

      ۱۹ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (327 ديدگاه)

      مازراتی
      آلفا رومئو

      موافقم 2
      مخالفم 0
  3. Alireza

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (196 ديدگاه)

    آوالون که دیگه رسماً یه جلوپنجرست چهارتا چرخ روش بستن😂 ولی بازم خوشگله و دوست داشتنی

    موافقم 28
    مخالفم 4
    1. علیرضا

      ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (186 ديدگاه)

      ضریب درگ ۲۶صدمش به همین خاطره

      موافقم 1
      مخالفم 0
  4. homayoun

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (595 ديدگاه)

    اینجاست که باید گفت:چه خبرتونه؟چههه خبرتونههه؟!

    موافقم 18
    مخالفم 1
  5. shetab-car

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (168 ديدگاه)

    به صورت کلی نمیشه کدوم جلو پنجره از همه بهتره مثل این می مونه بگی کدوم خواننده از همه بهتره به نظرم هر خودروسازی یه طراحی منحصر به فرد تو کارنامه اش داره به نظرم بنز اس کلاس w221 خیلی جذابه، رولروزیس، بنز c240 که تو ایران به الگانس معروفه، ب ام و e46 برخی از مدل های کیا مثل استینگر، سید جلو پنجره جالبی دارن فولکس پاسات و گلف و… خیلی های دیگه

    موافقم 4
    مخالفم 2
  6. مهدی

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (170 ديدگاه)

    چقدر طراحی خودروهای دهه 90 میلادی دلنشین تر و زیباتر از خودروهای امروزی بوده!به نظر من زیباترین طراحی خودروها مربوط به نیمه اول دهه 90 میلادی است.هم خودروهای اروپایی هم ژاپنی هم آمریکایی و حتی کره ای.

    موافقم 17
    مخالفم 9
  7. Hamid3x

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (403 ديدگاه)

    بنظر من
    جلو پنجره مزدا از همه زیباتر و هنری تره
    حس به روز بودن هم همراهش به بیننده القا میکنه
    بعد اونم لکسس و بی ام و

    ولی النترا یجوری شده نسل های قبلش بهتر بودن

    موافقم 24
    مخالفم 2
    1. Amirreza.M

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (278 ديدگاه)

      فیس لیفت النترا خیلی قشنگ تر شده البته

      موافقم 15
      مخالفم 1
      1. Hamid3x

        ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (403 ديدگاه)

        بله تو نسخه جدیدش موافقم باهات
        ولی تو مدل های 2021 و 2022 یجوریه

        موافقم 9
        مخالفم 1
  8. زیزیگولو

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (5414 ديدگاه)

    بدترین بلا به سر اون جلوپنجره های کلاسیک و زیبای “بی ام و” اومد

    موافقم 21
    مخالفم 3
  9. مهردادکمال

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1855 ديدگاه)

    جلوپنجره مرسدس تو دهه نود واقعا بزرگ و جذاب و متفاوت از بقیه بود

    موافقم 4
    مخالفم 2
  10. محمدرضا

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1073 ديدگاه)

    جلو پنجره آوالون ۲تا ماشین تو هر جلو پنجره جا میشه فکر کنم بزرگ ترین جلو پنجره یک خودرو سدان در جهان باشه

    موافقم 5
    مخالفم 0
  11. Lamborghini

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (92 ديدگاه)

    چرا بنز نگفتین؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا