زیباترین خودروهای تاریخ به انتخاب پدال (بخش اول)

جمعه 3 آذر 1402 - 14:30
مطالعه 57 دقیقه
1937-mercedes-540k-side
در طول تاریخ خودروهای زیبای بسیاری تولید شده‌اند، اما برخی از آنها گویی مجسمه‌های خوش تراشی هستند که نمایان گر هنر طراحی خودرواند و به‌عبارت‌دیگر...

در طول تاریخ خودروهای زیبای بسیاری تولید شده‌اند، اما برخی از آنها گویی مجسمه‌های خوش تراشی هستند که نمایان گر هنر طراحی خودرواند و به‌عبارت‌دیگر الهه‌های زیبایی صنعت خودرو به شمار می‌روند. بر همین اساس من تمام خودروهای زیبای تاریخ را مورد بررسی قرار داده‌ام تا در نهایت شصت خودرو را انتخاب کنم که در طول سه بخش می‌خوانید.

 

کپی لینک

1.رولزرویس فانتوم I Jonckheere کوپه (1925)

یک کمپانی بلژیکی به نام"Jonckheere Carrossier" که در ساخت اتوبوس و کامیون تخصص داشت بسیار بعید به نظر می‌رسید که چنین شاهکاری خلق کند، اما در کمال تعجب رولزرویس فانتوم I که یک خودروی کبریولت بود را به یکی از بهترین خودروهای لوکس که تا کنون ساخته شده است تبدیل کرد. زیبایی مسحورکننده نمای بیرونی در کنار انجین 7.7 لیتری در زیر کاپوت جای هیچ حرفی را باقی نمی‌گذاشت. این خودرو موفق شد جایزه افتخاری "Cannes Concours d'Elegance" در سال 1938 را آن خود کند. خودرو پس از آن راهی ایالات متحده پیدا شد، جایی که یک کارآفرین اهل ساحل شرقی آن را به رنگ طلایی رنگ‌آمیزی کرد و آن را در مراکز خرید به نمایش گذاشت. اما خوشبختانه، خودرو در دهه 2000 بازسازی شد، و امروزه در موزه خودرو Petersen نگهداری می‌شود.

 

کپی لینک

2. دوزنبرگ مدل J (1928)

دوزنبرگ درست یک سال قبل از سقوط بازار و رکود اقتصادی یکی از گران‌ترین و قدرتمندترین خودروهای لوکس تاریخ خلق کرد، دوزنبرگ مدل J دارای طراحی بی‌نقص و منحصربه‌فردی بود تا جایی که افراد مشهوری مانند آل کاپون، گرتا گاربو، کلارک گیبل و بسیاری از افراد بسیار ثروتمند به خرید آن ترغیب شدند. موتور 6.9 لیتری هشت سیلندر آن 265 اسب بخار در نسخه معمولی و 320 اسب بخار در مدل سوپرشارژ تولید می‌کرد. این خودرو امروزه نیز ارزش خود را حفظ کرده و قیمت برخی از نمونه‌های این خودرو چیزی حدود 10 میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

 

کپی لینک

3. مرسدس بنز 710 SSK Trossi رودستر (1930)

خودرویی که توسط فردیناند پورشه طراحی شده و توسط کنت تروسی "Count Trossi" رئیس آینده فراری خریداری شده است به‌هیچ‌عنوان خودروی معمولی به شمار نمی‌رود. این خودرو در ابتدا برای رقابت در مسابقات ساخته شده بود؛ اما پس از آن کنت به دلیل علاقهٔ زیاد این خودروی سوپر اسپرت کورز و یا سوپر اسپرت کوتاه را خریداری کرد و پس از آن خودرو را به ویلی وایت "Willie White" سپرد تا آن را بازسازی کند، و در طی آن بدنه و پیشرانه شش‌سیلندر خطی 7.1 لیتری 300 اسب بخاری مورد بازسازی قرار گرفت. این خودرو امروزه یکی از منحصربه‌فردترین خودروهای جهان است و در کلکسیون رالف لورن" Ralph Lauren" قرار دارد.

 

کپی لینک

4. مرسدس بنز 540K اسپشیال رودستر (1936)

خودروی منحصربه‌فرد 540K Special توسط فردریش گایگر "Friedrich Geiger" همان کسی که جواهراتی مانند SL Gullwing, مرسدس بنز W113 ملقب به "Pagoda" مرسدس 600 لیموزین را طراحی کرده است. از 540K Special تنها 32 نمونه ساخته شد. زیبایی این خودرو غیرقابل‌انکار بود و به یک پیشرانه هشت سیلندر خطی 5.4 لیتری سوپر شارژر 180 اسب بخاری مجهز بود. این خودرو شاید سریع‌ترین در زمان خود نبود؛ اما یکی از بزرگ‌ترین، لوکس‌ترین و گران‌ترین خودروهایی بود که در دهه 30 می‌توانستید بخرید. امروز باید بیش از 11 میلیون دلار برای خرید آن خرج کنید!

 

کپی لینک

5. بوگاتی تایپ 57SC آتلانتیک (1937)

چرا بوگاتی تایپ 57 اس سی آتلانتیک یکی از گران‌ترین خودروهای تاریخ است؟ خب، اول از همه، این خودرویی است که در سال 1937 توانست به حداکثر سرعت 124 مایل در ساعت (200 کیلومتر در ساعت) برسد. نکته دوم اینکه تنها در چهار دستگاه ساخته شده که از این تعداد تنها سه دستگاه آن امروزه وجود دارد. موتور 3.3 لیتری هشت سیلندر خطی سوپرشارژ آن 220 اسب بخار قدرت داشت و بدنه آن از ترکیب آلومینیوم و چوب ساخته شده که به این معناست خودرو بسیار سبک (953 کیلوگرم) است. اما از همه اینها گذشته، فقط به آن نگاه کنید: این اوج طراحی "Art Deco" است که فقط دو سال قبل از شروع جنگ جهانی دوم ساخته شده است. بوگاتی تایپ 57 به‌عنوان یکی از زیباترین خودروهایی که تا به حال ساخته شده شناخته می‌شود و می‌توان گفت در بین 10 خودروی برتر تاریخ قرار می‌گیرد.

 

کپی لینک

6. تالبوت لاگو T-150 C SS Goutte d'Eau (1937)

بدون شک یکی از زیباترین خودروهایی که تاکنون ساخته شده است، کوپه تالبوت-لاگو به سبک "Teardrop" یا "اشکی" است که توسط "Giuseppe Figoni" طراحی شده است. این خودرو نیز به سبک "Art Deco" طراحی شده است. بااین‌حال تالبوت، نه فقط به‌عنوان یک خودروی زیبا شناخته می‌شدند؛ بلکه در آن دوران در بسیاری از مسابقات، از جمله Grand Prix فرانسه در سال 1937 پیروز شدند. حتی یک تالبوت سابقه مقام سومی در مسابقات 24 لمانز 1938 را نیز دارند.

 

کپی لینک

7. آلفارومئو 8C 2900B تورینگ برلینتا (1938)

هفتاد سال قبل از اینکه آلفارومئو 8C مدرن رونمایی شود، 8C اصلی دهه 30 میلادی پیش‌گام مسابقات آن زمان بود. این خودرو با نام کامل 8C 2900 A برای اولین بار در سال 1935 رونمایی شد و با برنده شدن در "Mille Miglia" سال‌های 1936 و 1937 تحت هدایت "انزو فراری" جوان، نامی برای خود دست و پا کرد."2900B" در سال 1937 به‌عنوان یک همتای پیشرفته‌تر و متمرکز بر جاده رونمایی شد که خیره‌کننده‌ترین نوع آن" Berlinetta Touring" ساخت شرکت اتاق‌سازی "Carrozzeria" بود. این خودرو عملکرد فوق‌العاده‌ای را با طراحی زیبا خود ترکیب می‌کرد، و چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کرد، به‌گونه‌ای که امروزه، این خودرو امروزه به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین و البته گران‌ترین آلفارومئوهای کلاسیک به شمار می‌رود.

 

کپی لینک

8. مرسدس بنز 540K Autobahn Kurier (1938)

تعداد کمی از خودروها می‌توانند با مرسدس بنز 540K رقابت کنند، وقتی صحبت از ترکیب تجملات و عملکرد به میان می‌آید! قیمت این خودرو بسیار فراتر از آن چیزی بود که حتی خریداران معمولی خودروهای لوکس آن زمان می‌توانستند بخرند. این خودرو صرفاً متعلق به ثروتمندترین افراد جهان بود، و امروز نیز هیچ‌چیز تغییر نکرده است!

540K همان‌طور که از نامش پیداست از یک موتور 5.4 لیتری V8 نیرو می‌گیرد. اندازه بزرگ خودرو در کنار عناصر لوکس باعث می‌شد تا خودرو بسیار سنگین شود. مرسدس بنزهای 540K در واقع به‌گونه‌ای طراحی شده بودند که چندان کاربردی نباشد و صرفاً این خودرو برای نشان دادن قدرت کمپانی مرسدس بنز و قدرت خریدار ساخته شده بود.

 

کپی لینک

9. هیسپانو-سوئیزا H6B Dubonnet زنیا (1938)

یک محصول منحصربه‌فرد که بر روی شاسی هیسپانو-سوئیزا H6B ساخته شده و در کمال تعجب در تونل باد تست شده است. این خودرو که حاصل فکر مهندس و نابغه فرانسوی آندره دوبونه است برای اولین بار در سال 1938 به نمایش درآمد و به نام همسر فقید او، زنیا هوارد جانستون "Xenia Howard-Johnston" که دو سال قبل از رونمایی از دنیا رفته بود، نام‌گذاری شد. بدنة خودرو به‌گونه‌ای طراحی شده بود که تاحدامکان آیرودینامیک باشد و این خودرو همچنین دارای تعدادی از پیشرفت‌های تکنولوژیک بود که جلوتر از زمان خود بود. این خودرو بارها از نظر طراحی مورد ستایش قرار گرفته و توانسته است چند جایزه معتبر طراحی را از آن خود کند.

 

کپی لینک

10. دلاهی تایپ 165 (1939)

خودروساز فرانسوی Delahaye که به نام بنیان‌گذارش "Emile Delahaye" نام‌گذاری شده است، از اوایل قرن گذشته پا به عرصه تولید خودرو گذاشته بود، اما در اواسط دهه 30 پس از عرضه مدل Type 135 که به‌عنوان یک خودرو مسابقه‌ای برتر خود را مطرح کرد. پس از پیروزی‌های فراوان در رقابت‌ها، Delahaye جانشین آن را به نام Type 145 روانه مسابقات کرد. اما این پایان کار نبود و یک نمونه لوکس از Type 145 به نام Type 165 معرفی شد که معروف‌ترین مدل آن توسط فیگونی و فالاسچی "Figoni & Falaschi" ساخته شده بود. تنها تعداد انگشت شماری از این نمونه ساخته شده که بهترین ورژن آن دارای موتور V12 برگرفته از تیپ 145 مسابقه‌ای است. تنها پنج نمونه از این خودروی زیبایی فرانسوی ساخته شده و امروزه آمار دقیقی از نمونه‌های سالم آن وجود ندارد.

 

کپی لینک

11. بوگاتی تایپ 57 Cabriolet Vanvooren (1939)

رکود بزرگ به دلیل تعرفه‌های بالای فرانسه، و تجارت محدود به کندی تأثیر خود را بر خودروهای لوکس می‌گذاشت، و در اوایل دهه 1930 فروش این خودروها کاهش چشمگیری داشت. اما اتوره بوگاتی "Ettore Bugatti" و پسر ژان "Jean" سعی در ساخت یک مدل خاص برای کمک به بقای شرکت خود داشتند. استایل تایپ 57 جدید بسیار مدرن و مقرون‌به‌صرفه بود و از طرفی می‌توانست به‌عنوان خودروی سفارشی برای افراد بسیار ثروتمند انتخاب شود. پس شاسی خودرو در اختیار بزرگ‌ترین اتاق‌سازان فرانسه از جمله Gangloff Saoutchik، Letourneur & Marchand و Vanvooren و همچنین Corsica بریتانیا و Graber سوئیس قرار گرفت، تا همگی به‌صورت جداگانه بر روی شاسی Type 57 کار کنند و خودروی سفارشی خود را بسازند و دراین‌بین زیباترین و البته پیشروترین نمونه به شرکت Vanvooren تعلق داشت این خودرو دارای طراحی سیال و بسیار چشم‌نواز بود، و به سبک "Figoni & Falaschi" ساخته شده بود. این خودرو از سوی دولت فرانسه به مناسبت ازدواج محمدرضا پهلوی شاهزاده و شاه آینده ایران، با فوزیه ملکه مصر به‌عنوان کادو داده شد. اما در سال 1959 بوگاتی از گاراژ شاهنشاهی به فروش رسید و تا به امروز در اختیار تعدادی از علاقه‌مندان و کلکسیونرها قرار گرفته است، اما هرگز به‌صورت عمومی نمایش داده نشد. امروزه این خودرو در اختیار Paterson قرار دارد.

 

کپی لینک

12. تاکر تورپیدو (1948)

خودروی Tucker با نوآوری‌ها فراوانی نسبت به زمان خود از جمله چراغ جلوی سوم، موسوم به "The Cyclops Eye" که در صورت چرخاندن 10 درجه فرمان خودرو روشن می‌شد، موتور نصب شده در عقب خودرو، ترمزهای دیسکی، تزریق سوخت برقی و کابین لوکس می‌باشد. علاوه بر اینها خودرو دارای طراحی بی نظیری بود؛ اما از این خودرو تنها 51 نمونه بین سال‌های 1948 تا 1949 ساخته شده و یافتن یکی از 47 خودروی باقیمانده بسیار دشوار است تا جایی که امروزه برای خرید این خودرو در شرایط عالی باید تقریباً 3,000,000 دلار بپردازید.

کپی لینک

13. آلفا رومئو 1900 C52 دیسکو ولانته (1952)

آلفارومئو به دلیل طراحی‌های خاص و زیبا و همین‌طور میراثی خود در مسابقات اتومبیل‌رانی که قدمت آن به سال 1911 بر می‌گردد، همواره مورداحترام علاقه‌مندان به خودروهای کلاسیک است. در سال 1952 آلفارومئو مدل خیره‌کننده Disco Volante (به ایتالیایی به معنی بشقاب‌پرنده) را برای شرکت در مسابقات سال 1953 طراحی کرد. طراحی این خودرو به حدی آیرودینامیک و گیرا بود که برخی آن را الهام‌بخش جگوار D-Type می‌دانند. بدنه خودرو توسط اتاق‌ساز مشهور و مورداعتماد آلفارومئو یعنی "Carrozzeria" ساخته شده بود. این خودرو که یک پروژه تحقیقاتی بود به طور کامل در تونل باد شکل گرفته و آزمایش شد. خودرو در نمای جانبی دارای ارتفاع بسیار کمی بود، و بخش عقب خودرو دارای طراحی محدب و گلگیرهای برجسته و منحنی بود. علاوه بر این در ساخت بدنه به‌جای استفاده از فلز، از آلیاژ سبک استفاده شده بود و از یک موتور انقلابی 1290 سی‌سی 4 سیلندر نیرو می‌گرفت. این خودرو به یکی از طرح‌های نمادین آن دوره تبدیل شده بود که علاوه بر عناصر لوکس، یک خودروی انقلابی و نوآورانه بود. هر چند با وجود چنین مشخصات چشمگیری هیچگاه موفق نشد تا در مسابقات شرکت کند. از Disco Volante در مجموع تنها سه نمونه شامل دو رودستر و یک نمونه کوپه بین سال‌های 1952 و 1953 ساخته شده است که امروزه جز ارزشمندترین و البته از تأثیرگذارترین خودرو ها به شمار می‌رود.

 

کپی لینک

14. فیات 8V سوپرسونیک (1953)

تنها 114 نمونه در بین سال‌های 1952 تا 1954 از خودرو زیبا و قابل تحسین فیات 8v Supersonic در دو نمونه کوپه و کانورتیبل ساخته شده است. بدنه‌های این مدل همگی توسط شرکت‌های اتاق‌سازی Zagato، Vignale و Ghia ساخته شده بود و دارای طراحی منحصربه‌فردی بود. این خودرو به یک موتور 2.0 لیتری 70 درجه V8 به قدرت 110 اسب بخار مجهز بود و در واقع نام خودرو نیز نشانگر این موضوع بود. این خودرو توسط فیات به‌عنوان یک خودروی کوپه لوکس رونمایی شد؛ اما هرگز توسط این خودروساز تولید نشد، و تنها به تعداد محدود توسط کمپانی‌های اتاق‌ساز به تولید رسید که به همین دلیل امروزه جز خودروهای ارزشمند به شمار می‌روند.

 

کپی لینک

15. مازراتی A6GCS/53 برلینتا (1954)

مازراتی A6GCS یک خودروی مسابقه‌ای بود که برای اولین بار در سال 1952 رونمایی شد، و به دلیل عملکرد بی‌نظیر خود به‌شدت مورد استقبال قرار گرفت، و در سال 1954 مازراتی در نمایشگاه تورین از نمونه Berlinetta که توسط کمپانی نام‌آشنای Pininfarina طراحی شده بود، رونمایی کرد. در واقع هدف مازراتی رونمایی از خودروی مسابقه‌ای کوپه بود تا راننده‌ها برخلاف نمونه‌های قبلی در مسابقات از باران در امان باشند. طراحی این خودرو خیره‌کننده بود و گویی پینین فارینا تمام هنر خود را برای هرچه زیباتر شدن خودرو به کار گرفته بود. در بخش پیشرانه این خودرو از یک موتور 2 لیتری سود می‌برد که 170 اسب بخار قدرت داشت و حداکثر سرعت آن 146 مایل در ساعت می‌رسید. این خودروی کلاسیک دهه 50 نه‌تنها زیبا و جذاب بود، بلکه عملکرد فوق‌العاده‌ای را نیز ارائه می‌دهد. امروزه یکی از کمیاب‌ترین و گران‌ترین خودروهای جهان محسوب می‌شود.

 

کپی لینک

16. مرسدس بنز 300 SL گالوینگ (1954)

شاید بی‌راه نباشد اگر بگوییم SL300 Gullwing خاص‌ترین و زیباترین خودروی تاریخ مرسدس بنز به شمار می‌رود. طراحی 300SL خیره‌کننده بود و علاوه بر این شاهد عملکرد عالی آن به لطف استفاده از مشخصات فنی خودروهای فرمول یک بودیم. کاپوت بلند در کنار ارتفاع کم و از طرفی صندوق عقل کوتاه این خودرو را بسیار خاص بود. در کنار اینها درهایی که از بالا باز می‌شدند و در واقع از بال‌های مرغ دریایی به عاریت گرفته شده بودند در آن زمان به‌هیچ‌عنوان چیز معمولی نبود. 300SL در بخش عملکرد نیز خیره‌کننده ظاهر شد و با قدرت 240 اسب بخار سریع‌ترین خودروی تولیدی زمان خود بود. البته بخش زیادی از این موفقیت را مدیون بدنه آیرودینامیک خودرو بود. Gullwing امروزه جز ارزشمندترین و خواستنی‌ترین خودروهای کلاسیک به شمار می‌رود.

 

کپی لینک

17. جگوار D-type (1954)

پس از موفقیت‌های مدل XK120C (کد شرکتی مدل C-Type) در مسابقات لمان 1951 و 1953 زمان رونمایی از خودرو جدید برای رقابت با فراری، آلفارومئو، استون مارتین و مازراتی رسیده بود. پس سر ویلیامز لیونز "Sir Wimlliams Lyons" بنیانگذار جگوار، تیمی از مهندسان از جمله مالکوم سایر "Malcom Sayar" که یک مهندس هوانوردی بود را برای ساخت خودرو جدید به کار گرفت، و پس از هجده ماه تلاش شبانه روزی و تلاش برای توسعهٔ مدل C-Type، جگوار در سال 1954 از مدل تحسین برانگیز D-type رونمایی کرد. خودرو در تونل باد شکل گرفته بود و علاوه بر کاربردی بودن به‌شدت زیبا بود، و همچنین بدنه خودرو از آلیاژ منیزیم ساخته شده بود تا وزن خودرو نیز به سبک‌ترین حالت ممکن برسد، هر چند باعث شد هزینه تمام شده خودرو بسیار گران‌تر از حد معمول شود و در سال 1955 با آلومینیوم جایگزین شد. به لطف موتور 245 اسب بخاری و بدنه آیرودینامیک جگوار توانست در سال 1955 رکورد سرعت در لمان تا آن زمان معادل 172.8 مایل (278.1 کیلومتر) را شکست و توانست سه سال متوالی قهرمان شود.

 

کپی لینک

18. آلفارومئو 1900 ss La Flèche (1955)

در سال 1955 یک آلفارومئو خاص و زیبا، با طراحی جیووانی میچولتی "Giovanni Michelotti" در نمایشگاه تورین رونمایی شد. در واقع Michelotti سعی داشت تا برداشت خود از یک آلفارومئو رودستر به سبک آمریکایی را نشان دهد. در آن زمان اکثر برندها سعی در بدست آوردن سهمی از بازار خودرو آمریکا داشتند و این خودرو نیز از جمله خودروهای نوپای سبک ایتالیایی/ آمریکایی بود. این خودرو از طراحی ساده و بسیار چشم‌نواز در کنار قطعات فراوان کرومی مطابق با سلیقهٔ آمریکایی سود می‌برد. کار ساخت این خودرو نیز بر عهده کمپانی Carrozzeria بود. و در نهایت خودرو با رنگ زیبای آبی دریاچه ای پوشانده شد. متاسفانه از این خودرو زیبا تنها یک عدد تولید شده که امروزه جز کلاسیک‌های ارزشمند به شما می‌رود.

 

کپی لینک

19. بی ام و 507 (1956)

واردکننده مشهور خودروهای آلمانی یعنی مکس هافمن "Max Hoffman" همان‌طور که پیشنهاد ساخت بنز SL300 را به مرسدس بنز داد، این بار به سراغ BMW رفت تا آن را متقاعد به ساخت یک خودروی رودستر کنند. پس به‌این‌ترتیب پروژه افسانه‌ای 507 با طراحی آلبرشت فون گورتز "Albrecht von Goertz" کلید خورد. مطابق انتظار نتیجه بی‌نظیر بود. یک رودستر دو سرنشینه خیره‌کننده با تناسبات زیبا و طراحی ساده خودرو را به یک رودستر اسپرت و درعین‌حال لوکس تبدیل می‌کرد و دقیقاً همان چیزی بود هافمن انتظار داشت. موتور 3.2 لیتری V8 تنفس طبیعی مجهز به یک کاربراتور دودهنه می‌توانست 150 اسب بخار را فراهم کنند. ابن خودرو تا سال 1959 بر روی خط تولید قرار داشت و در کمال تعجب امروزه نیز خودروی ارزشمندتری نسبت به 300SL هست!

 

کپی لینک

20. پورشه 356 A 1600 s اسپیدستر (1957)

در سال 1952 پورشه برای اولین بار از مدل 356 نمونه Speedster رونمایی کرد. خودروهای Speedster لذت رانندگی با حالت سقف باز را با دینامیک رانندگی فوق‌العاده ترکیب کرده بود. طبق معمول این مکس هافمن "Max Hoffman" بود که بار دیگر یک برند آلمانی را برای تولید خودرویی مختص بازار آمریکا ترغیب کرد. بدنه آلومینیومی Speedster به‌صورت دستی و در کارخانه "erich heuer karosserie fabriken" در شهر "Ullersricht" و نزدیکی "Weiden" و در "Upper Palatinate" آلمان ساخته می‌شد. به لطف همین بدنه‌های آلومینیومی بود که می‌توانست با یک پیشرانه چهار سیلندر باکستر 70 اسب بخاری تا 180 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. در ابتدا این خودرو تنها در بازار ایالات متحده آمریکا با نام "356 Americca Roadster" عرضه می‌شد. این خودرو با قیمت 2995 دلار آمریکا توانست موفقیت‌های زیادی را کسب کند و در ساحل شرقی نیز به دلیل استایل بدنه بسیار موفق بود. نسخهٔ بعدی از این خودرو به اوج خود رسید و می‌توانست از یک انجین چهار سیلندر 1.5 لیتری قدرتی معادل 110 اسب بخار تولید کنند و همین‌طور اولین مدل تولید پورشه بود که 200 کیلومتر بر ساعت را تجربه می‌کرد. و علارغم قیمت پایین در زمان تولید اما امروزه جز خودروهای ارزشمند به شمار می‌رود و البته یکی از زیباترین و نمادین‌ترین خودروهای پورشه به حساب می‌آید.

ادامه دارد...

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.