طراحی

راز ماندگاری طراحی خودروهای دهه ۶۰ و ۷۰؛ چرا هنوز هم جذاب‌اند؟

در دورانی که خودروها بیش از حد به هم شبیه شده‌اند و طراحی‌ها رنگ یکنواختی به خود گرفته‌اند، هنوز هم نام خودروهای دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ در ذهن علاقه‌مندان با احترام برده می‌شود. اما چه عواملی باعث شده طراحی‌های آن دوران تا این حد ماندگار، محبوب و الهام‌بخش باقی بمانند؟ نگاهی داریم به دلایل این جذابیت بی‌زمان.

خودروسازان هر روز در پی عرضه‌ی خودروهایی نوآورانه و متمایز برای جذب مشتریان هستند و برجستگی طراحی، یکی از اصلی‌ترین ابزارهای فروش به شمار می‌رود. ویژگی‌های شاخص یک خودرو معمولاً شامل عملکرد فنی، امکانات رفاهی، سامانه‌های کمک‌راننده و بدون تردید طراحی ظاهری آن است. با این حال، امروزه بسیاری از مشتریان گلایه دارند که خودروهای مختلف بیش از حد شبیه به یکدیگر شده‌اند؛ تا جایی که ممکن است دو سدان از دو برند متفاوت، حس خاصی را در ذهن بیننده برنیانگیزند.

اما نیم قرن پیش شرایط به گونه‌ای دیگر بود. در آن زمان، هر خودرو شخصیت خاص خود را داشت. کافی بود مشتری وارد نمایشگاه شود تا بلافاصله مجذوب یک مدل خاص شود؛ فرایند متقاعد کردن او برای خرید، بیشتر جنبه‌ی تشریفاتی پیدا می‌کرد. طراحی خودروهای دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی به‌قدری موفق و کامل بود که نسخه‌های به‌روزرسانی‌شده‌ی آن‌ها (فیس‌لیفت) تا دهه‌ی ۱۹۹۰ نیز تولید می‌شدند.

در دهه‌ی ۹۰ میلادی، چراغ‌های کشیده توسط خودروسازان ژاپنی و کره‌ای به صنعت خودرو معرفی شد و از آن زمان، نوعی همگرایی در طراحی خودروها به‌وجود آمد که مسیر تولید انبوه توسط شرکت‌های بزرگ را شکل داد.

در آن دوران، طراحی خودروها بر پایه‌ی نوعی شخصی‌سازی انجام می‌شد. طراحان به‌جای تمرکز صرف بر یک رده‌ی سنی یا بازار هدف کلی، فردی با یک تیپ شخصیتی خاص را مد نظر قرار می‌دادند و طراحی خودرو را مطابق با سبک زندگی و ویژگی‌های اخلاقی همان فرد انجام می‌دادند. به عنوان مثال، ممکن بود مهندس طراح، یک مرد مجرد و کارمند را تصور کند که زمان فراغتش را با دوستانش می‌گذراند و با توجه به نیازهای چنین فردی، یک سدان را طراحی کند. نتیجه‌ی چنین نگاهی می‌توانست خودرویی مانند شورولت چِوِل (Chevrolet Chevelle) باشد که بیش از یک دهه روی خط تولید باقی ماند.

تبلیغ چنین خودرویی نیز بسیار ساده بود: کافی بود خودرو برای مخاطبانی با سبک زندگی مشابه تبلیغ شود. مشتریان به‌راحتی خود را پشت فرمان آن تصور می‌کردند و آن را می‌خریدند. طبیعی است که رضایت‌مندی نیز در این مدل فروش بیشتر بود.

در آن سال‌ها، طراحی خودروها بدون محدودیت‌های ناشی از پلتفرم صورت می‌گرفت و در واقع، این پلتفرم بود که با طراحی هماهنگ می‌شد. اما امروزه طراحی خودروها عمدتاً بر اساس پلتفرم‌های مشترک صورت می‌گیرد؛ به‌گونه‌ای که بسیاری از ابعاد بدنه و ویژگی‌های فنی از پیش تعیین شده‌اند و طراح فقط می‌تواند فضاهای خالی را پُر کند. نتیجه‌ی چنین فرآیندی، خودروهایی با ظاهری مشابه و فاقد جذابیت بصری چشمگیر است.

در حالی که تمرکز خودروسازان به سمت افزودن آپشن‌ها و سیستم‌های مکانیزه معطوف شده، نبود ویژگی‌های ظاهری منحصربه‌فرد باعث دشواری فروش و رقابت پیچیده‌تر میان برندها شده است. با این حال، با توسعه‌ی پلتفرم‌های ماژولار و کاهش محدودیت‌های طراحی، می‌توان به بازگشت طراحی‌های ماندگار در صنعت خودرو امیدوار بود.

در همین راستا، برخی شرکت‌ها خودروهای برقی جدیدی را بر پایه‌ی طراحی‌های موفق قدیمی ارائه کرده‌اند. برای نمونه، شرکت رنو خودروی R17 برقی را با الهام از مدل کلاسیک رنو ۱۷ دهه‌ی ۱۹۷۰ طراحی و تولید کرده است.

نویسنده: حمید توکلی – مدیر تحقیق و توسعه فردا موتور

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۳ رای

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. (Ali(chevynova

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (7890 ديدگاه)

    وای وای وای

    این دهه ها رو خودروسازی امریکا اعتبار داد
    چطوری باراکودا ۷۰ رو با ۴۲۵ اسب ساخت که همچنان جذابه

    چطوری نوا ۴۲۷ مدل ۶۹ رو با بیش از ۵۰۰ اسب ساخت که هنوز قلدره

    چطور اصالت ایمپالای ۱۹۵۹ همچنان پابرجاست
    همه این زیباییها و قدرتها رو خودروسازی امریکا به این صنعت وارد کرده
    بابا مرحبا دوج کورونت ۱۹۶۲
    بابا مرحبا فورد استارلاینر ۱۹۶۱
    بابا مرحبا زیبایی خیره کننده الدورادو ۱۹۵۳

    موافقم 44
    مخالفم 5
    1. KOP

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (105 ديدگاه)

      بلاخره یک حرف درست بدون افراط زدی.

      موافقم 9
      مخالفم 2
      1. Taha Ayoobi

        ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (6571 ديدگاه)

        حرف بدون افراط زیاده، ولی فقط افراطی هاش دیده میشه

        موافقم 6
        مخالفم 2
        1. Milad fakour

          ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (33 ديدگاه)

          وای قلبم

    2. آرمان

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (184 ديدگاه)

      اون دوران ماشین به نیاز آدمها از خودرو تولید میشد الان فقط به جیب مشتری نگاه میکنن و پلتفرم طراحی و تولید میشه
      چون اون زمان تا قبل از اواخر دهه ۹۰ و بحران اقتصادی بورس آمریکا
      واقعا همه چی به معنای واقعی کلمه ارزون بود و آدمها و شرکت ها به سودهای پایین قانع بودن چون هزینه های زندگی و تولید پایین بود بعد از ۱۹۹۲ و خصوصا ۱۱ سپتامبر کلا دنیا عوض شد و بعد از ۲۰۰۸ و بحران اقتصادی بعدی
      دیگه ورشکستگی در مرز ۹۰درصد بزرگترین تولیدکنندگان جهان قرار گرفت و مجبورن برای پایین نگه داشتن هزینه از پلتفرم ارزون قیمت برندهای اقتصادی همدیگر کپی کنن و الانم بازار جوری شده بالای ۸۰درصد سهم خریداران به اجناس با قیمت متوسط روبه پایین و پرفروش‌ترین ها ارزان ترین ها هستن و همینجوری چین به اول دنیا در تولید و هند و بقیع کشورهای آسیای شرقی به مرکز کارخونه های مشهورترین تا بی نام و نشون ترین برندهای بازار تبدیل شدن
      البته که همین سگ این وضعیت بازار به بازار کشور خودمون و اقتصاد خودمون ارزش داره

  2. amirboss

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1122 ديدگاه)

    طراحی های خودرو بین دهه های ۵۰ تا ۸۰ واقعا اعجاب انگیز بودن.
    هنوز اسم ماشین به گوش من میخوره ناخودآگاه ذهنم میره تو اون دوران.
    تو طراحی های اون دوران قطعا خودروهای آمریکایی جایگاه ویژه ای داشتن.
    با طراحی های بصری بسیار زیبا.
    طراحی های که واقعا با علاقه طراح به واقعیت تبدیل میشد.
    بعد از گذشت بیش از ۵۰ سال از اون دوران، هنوز هیچ خودرویی نتوانسته حتی به مرز طراحی های اون دوران خودرو های آمریکایی برسه.
    دورانی که خودرو ها روح داشتن.

    موافقم 22
    مخالفم 1
  3. محمد

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (408 ديدگاه)

    اون زمان خودرو ها رویای و تخیل قوی طراحان و مهندسان بودن که از ذهنشون به قلم و از قلم به مدل های گلی و در نهایت خودرو ختم میشد ، نه امنیت سرنشین و عابر مثل امروز اهمیتی داشت ، نه مصرف سوخت و آیرودینامیک مهم بود نه بهینه بودن دهه ۶۰ ، ۷۰ ، ۹۰ دهه های جذابی برای صنعت خودرو بود و ماشین های ماندگاری خلق شد ولی به نظرم جذاب ترین برهه برای صنعت و فناوری همیشه زمان حال بوده ، چون محصولات فعلی با توجه به تجربیات فعلی رو پایه های علم و هنری که سال ها تجربه پشت سرش داره طراحی شده

    موافقم 40
    مخالفم 11
    1. رامین کریمی

      ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (348 ديدگاه)

      👌👌👌👌👌

      موافقم 8
      مخالفم 1
  4. Yaghoob

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (628 ديدگاه)

    انصافا الان قوانین هم خیلی دست و پا گیر شدن
    ایمنی عابر پیاده
    ایمنی دوچرخه سواران
    ایمنی زنان باردار
    ایمنی افراد کوتاه قد
    دست و پای طراح رو بستن
    قبلا حتی آیرودینامیک هم مهم نبود. اولویت زیبایی بود.

    موافقم 21
    مخالفم 1
  5. Taha Ayoobi

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (6571 ديدگاه)

    (اما چه عواملی باعث شده طراحی‌های آن دوران تا این حد ماندگار، محبوب و الهام‌بخش باقی بمانند؟)

    به نام خدا، هارلی ارل، بیل میچل، ریچارد سیاس و کلی طراح آمریکایی دیگه.

    موافقم 26
    مخالفم 9
    1. Nismo

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (1980 ديدگاه)

      چاک جوردن ( طراح الدورادو)

      موافقم 12
      مخالفم 1
      1. Taha Ayoobi

        ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (6571 ديدگاه)

        👌👌👌

    2. حمیدرضا

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (547 ديدگاه)

      بنام خدا
      برونو ساکو
      فردریش گایگر
      جیوتو بیزارینی
      جورجتو جوجارو
      نوچیو برتونه
      سرجیو اسکاگلیتی
      و…..

      موافقم 14
      مخالفم 4
      1. Taha Ayoobi

        ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (6571 ديدگاه)

        قابل احترامن ولی قابل مقایسه نه

        موافقم 3
        مخالفم 7
  6. Taha Ayoobi

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (6571 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/05/327-rs.jpg

    این چرا انگار ایرانه

    موافقم 19
    مخالفم 4
  7. yektachafi

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (174 ديدگاه)

    حاظرم سالها بهشون نگاه کنم و فقط یه وعدا غذا بخورم که نمیرم
    بی نظیرن

    موافقم 20
    مخالفم 4
  8. ar-ma-n

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (303 ديدگاه)

    یک مقاله از کسی که حس و عشق و علاقه خودروی و ماشین بازی خودشو گفته خوندش جذاب بود.❤🌹

    خودروی های آمریکایی از بچه گی تا الان خاطر ساز بوده برای هر نسل که هستیم .بقول این دوستمون هر طراحی و خودروی نشون از سبک زندگی و علاقه ما هست

    موافقم 16
    مخالفم 1
  9. حسن

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (2434 ديدگاه)

    خودروهای اون دوره اثر هنری بودن خلق میشدن
    شما با یک نگاه احساسات خاصی را حس میکنی حس قدرت ماجراجویی خشم و تحمیل قدرت حس عشق یا هیجان یا راحتی و بی خیالی
    اما خودرو های امروزی زبان ندارن حسی منتقل نمیکنن
    وجدانا تمام عکسهای این مطلب را میشه به عنوان پوستر زد تو خونه

    موافقم 32
    مخالفم 2
    1. Taha Ayoobi

      ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (6571 ديدگاه)

      https://wallpapercave.com/w/wp9589883

      و در نهایت بهترین طراحی کل تاریخ

      موافقم 24
      مخالفم 8
      1. حسن

        ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (2434 ديدگاه)

        الدورادو اوج هنر صنعت خودرو سازیه دنیاست یک رویای زیبا در خوابی شیرین
        لبخند ژوکوند در دنیای خودرو
        واقعا بهترین تجسم از افسانه ی الدورادو همینه و بهتر از این نمیشه جایی رویایی در خیال را توصیف کرد

        موافقم 9
        مخالفم 7
        1. Taha Ayoobi

          ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (6571 ديدگاه)

          عالی گفتی

          (کلمه الدورادو (El Dorado) به معنای طلایی، طلاپوش و یا اقتباسی از افسانه کلمبیایی که به «شهر گمشده طلا» اشاره دارد، احتمالا برترین نام ممکن برای محصولی بود که جنرال‌موتورز در سال 1953 برای محصولی از زیرمجموعه کادیلاک استفاده کرد. از آن پس، خانواده محصولات سوپر لوکس الدورادو، به یکی از دو مدل برتر تولیدی کادیلاک بدل شد، که تا پایان تولید، همچنان از لوکس‌ترین و پرآپشن‌ترین خودروهای تولیدی برند لوکس‌ساز کادیلاک آمریکا و یکی از معیارهای استاندارد خودروسازی لوکس در جهان بود.)

      2. Nismo

        ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (1980 ديدگاه)

        طراحی روی دست این ماشین نیومده، نمیاد و نخواهد آمد

        موافقم 7
        مخالفم 4
        1. Taha Ayoobi

          ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (6571 ديدگاه)

          دقیقا
          اون مدل های باله دار کادیلاک بهترین طراحی در کل تاریخ خودروسازی ان.

          موافقم 2
          مخالفم 4
  10. Hf

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (224 ديدگاه)

    مشکل فقط پلتفرم ها و تغییر افکار مردم به سمت اپشن ها نیست. خود طراحا و خودرو سازها هم هستن بیشترشون فقط میخوان یک چیزی طراحی کنن که راحت تولید انبوه بشه و بیشتر بخش ها هم با مدل های دیگه مشترکه.
    طراحای امروز هم بعضی هاشون دنبال پولند تا یک اثر ماندگار واقعی

    موافقم 10
    مخالفم 1
  11. مصطفی

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (145 ديدگاه)

    بهترین دوره زندگی مدرن…

    موافقم 12
    مخالفم 4
  12. BlackWing

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1548 ديدگاه)

    نه تنها ماشین ها بلکه کلاً زندگی مدرن امروزی حال و روحیه دوران قبل رو نداره ، همه چیز ماشینی شده ، رنگ های بی روح مثل سفید خاکستری نقره ای ، معماری مدرن بیش از حد مینیمال…
    اما ماشین ها بیشترین تاثیر رو داشتن تو این قضیه

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (6571 ديدگاه)

      حالم از این دیزاین های مینیمال خونه ها به هم میخوره. از یه حد مینیمال تر چرت و پرته

  13. misha

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (115 ديدگاه)

    خودروهای اون دوران روح داشتن
    معنی این جمله رو فقط مخاطبان چنین سایتهایی میفهمن
    توی اون دوره خودروهارو بر اساس سلیقه عاشقان خودروها طراحی میکردن
    امروز خودروها بر اساس نیاز مصرف کننده هایی طراحی میشن که خودرو صرفا براشون وسیله نقلیه ای واسه جابجایی از نقطه ای به نقطه‌ی دیگر هست
    توضیح اینکه خودروهای امروزی علیرغم امکانات فوق العاده چی کم دارن به این افراد خیلی سخت و معمولا بی فایدس

    موافقم 8
    مخالفم 1
  14. محمد بیگدلی

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    من نمی دونم چرا از دهه ۷۰ خورشیدی به بعد همه ماشینهای داخلی و خیلی از اتومبیلهای وارداتی با رنگ سفید ، رنگ‌ شدند ؟ مگه سبز و قرمز و آبی و صورتی و بنفش و زرد و نارنجی و قهوه ای و زرشکی ( آلبالویی ) چه اشکالی داشت ؟

    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (3505 ديدگاه)

      ماشین‌های رنگی به دلیل هزینه بالا بعد از تصادف، بدمشتری هستند
      حتی اگر خوب نگه‌داری بشن هم موقع فروش، افت قیمت دارن نسبت به سفید و سیاه
      پس خریدار ماشین صفر کیلومتر، رنگ سفید سیاه خاکستری نقره‌ای ترجیح می‌ده

  15. A_Classic

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    به به. انگار این ماشینا زنده هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا