اولین تجربهٔ رانندگی با دوج دورانگو هلکت، آقای باورنکردنی

سه‌شنبه 14 اردیبهشت 1400 - 08:30
مطالعه 10 دقیقه
2021-Dodge-Durango-4-SRT-He
هر وقت دوج دورانگو هلکت را استارت می‌زنیم، تصویری ذهنی از کل خانوادهٔ خود داریم که همگی جیغ می‌کشند! به همین دلیل، پیش از اینکه کسی سوار این...
تبلیغات

هر وقت دوج دورانگو هلکت را استارت می‌زنیم، تصویری ذهنی از کل خانوادهٔ خود داریم که همگی جیغ می‌کشند! به همین دلیل، پیش از اینکه کسی سوار این هیولای 710 اسب بخاری شود باید از او پرسید که مشکل قلبی نداشته باشد و بتواند هیجانی بیش‌ازحد را تحمل کند زیرا دورانگو هلکت با بهره‌گیری از سامانهٔ چهارچرخ محرک جیپ ترک‌هاوک، یک خودروی خانوادگی است که می‌تواند مسافت 400 متر را ظرف 11.7 ثانیه طی کند؛ بنابراین، هرکسی با هر سطحی از مهارت رانندگی که پشت دورانگو هلکت بنشیند نمی‌تواند فوق‌العاده بودن آن‌را انکار کند.

نمای بیرونی دورانگو هلکت کاملاً با خوی وحشی آن منطبق است و صدای اگزوز جذاب آن مثل موسیقی متن فیلم‌های ماجراجویی است. این اعجوبهٔ آمریکایی با غرش مهیب پیشرانه و غرغر سوپرشارژر، رعدآسا ظرف 3.4 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این یک اس‌یووی سه ردیفه است که 2.5 تن وزن دارد اما ظرف 8.4 ثانیه به سرعت 160 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

از هر معیاری که برای درک توانایی‌های دورانگو هلکت استفاده کنید گیج‌کننده خواهد بود. فورد موستانگ شلبی GT500؟ در شتاب صفر تا 96 کیلومتر 0.3 ثانیه کُندتر است. دوج وایپر ACR؟ در پایان مسافت 400 متر دورانگو هلکت بسیار به آن نزدیک خواهد بود. قطعاً سامانهٔ چهارچرخ محرک و برنامه‌ریزی عالی سیستم لانچ کنترل نقش مهمی در تبدیل 710 اسب بخار قدرت این ماشین به شتاب رو به جلو دارد اما این موجب نمی‌شود دیگر ویژگی‌های چشمگیر دورانگو هلکت را نادیده بگیریم.

تیم آزمایش ما که همه خودرویی دیده و آزمایش کرده است تا زمانی که مطمئن نباشد از خودرویی تمجید نمی‌کند اما سردبیر آزمون‌های جاده‌ای ما واقعاً دورانگو هلکت را تحسین می‌کند. حتی با چند دقیقه رانندگی در خیابان نیز عمیقاً می‌توان به فوق‌العاده بودن این ساختهٔ دوج پی برد اما تا زمانی که پدال گاز تخته نشود، دورانگو هلکت نمی‌تواند تمام خشم خود را خالی کند زیرا در رانندگی‌های آرام مثل یک گربهٔ بزرگِ رام خواهد بود.

اما اگر یک چیز موجب شود دورانگو هلکت (و اکثر هلکت‌هایی که آزمایش کرده‌ایم) نتواند خودرویی کاملاً بی‌نقص و عالی در همهٔ زمینه‌ها باشد، ترمزها هستند. هم در خیابان و هم در پیست، همهٔ رانندگان آزمایشی ما عملکرد ترمزهای خودرو را نه‌چندان مناسب توصیف کردند. البته اعداد ترمز گیری دورانگو هلکت بد نیستند زیرا در بهترین عملکرد خود، از سرعت 96 کیلومتر بر ساعت ظرف 33.5 متر متوقف شد که دقیقاً در حد شاسی‌بلندهای پرفورمنسی مثل آلفارومئو استلویو کوادریفولیو و آئودی SQ7 است اما پدال بلند و نامطمئن روی اعتمادبه‌نفس راننده تأثیر می‌گذارد و در رانندگی‌های جاده‌ای کاملاً می‌تواند ناراحت‌کننده باشد.

دورانگو هلکت در آزمایش شتاب جانبی به‌طور متوسط عدد قابل‌توجه 0.90 جی را به ثبت رساند که تقریباً هم‌اندازهٔ سوبارو WRX است و در پیست هشتی شکل ما نیز موفق به ثبت شتاب جانبی 0.77 جی شد که اختلاف ناچیزی با آلفارومئو استلویو کوادریفولیو دارد؛ اما بااین‌وجود، خودرو در شتاب گیری‌های سخت، رفتارهای ناراحت‌کننده‌ای مثل بلند شدن دماغه از خود نشان داد. این رفتارها وقتی در کنار احساس نامطمئن ترمز قرار می‌گیرد موجب می‌شود دورانگو هلکت با وجود همهٔ توانایی‌های چشمگیر، کاستی‌هایی را هم نشان دهد.

اما با بازگشت به جاده، این کاستی‌های جزئی فراموش می‌شوند زیرا حرکات بدنهٔ خودرو بسیار خوب کنترل می‌شود و مشکلاتی که در برخی خودروهای پرفورمنس بلندقد دیده می‌شود در اینجا وجود ندارد. دلیل اصلی این ویژگی، فنرهای جدید در دامپرها هستند که بادی‌رول را بدون آنتی‌رول بارهای سفت‌تر محدود می‌کنند. البته وزن بالای دورانگو همیشه مشهود است اما اصلاح سیستم تعلیق موجب می‌شود بتوان در جاده از آن لذت برد.

با پارک کردن خودرو و نگاهی به کابین، هم ویژگی‌های خوب و هم بد دیده می‌شوند. نمونهٔ مورد آزمایش ما به گروه داخلی پریمیوم مجهز است که در تزئین این کابینی که اخیراً بروز شده بسیار عالی عمل کرده است. تریم‌های فیبر کربنی که یادآور ساخته‌های لامبورگینی هستند به همراه تریم‌های جیر و غربیلک فرمان قطور، فضای اسپرتی به داخل دورانگو هلکت بخشیده‌اند. مثل دیگر دورانگوهای شش‌نفره، در هلکت نیز در دو ردیف نخست صندلی‌ها فضا کاملاً مناسب است و فضای صندلی‌های ردیف سوم هم کافی به نظر می‌رسد. از سوی دیگر، صفحه آمپر نسبتاً ناخوانا است و پد شارژ بی‌سیم هم به‌خوبی گوشی را در برنمی‌گیرد تا از پرواز آن در هنگام رانندگی‌های هیجانی جلوگیری کند.

چنین قدرت زیادی در خودرویی با این وزن، مسئولیت بزرگی بر دوش راننده می‌گذارد که آن دیدن پایین رفتن آمپر بنزین در هنگامی است که سوپرشارژر و انژکتورها دیوانه‌وار هوا و بنزین را وارد موتور می‌کنند. طبق اعلام EPA، دورانگو هلکت در هر صد کیلومتر در شهر 19.6 لیتر، در بزرگراه 13.8 لیتر و به‌طور ترکیبی 18.1 لیتر بنزین مصرف می‌کند اما در آزمایش‌های خشن و تهاجمی ما، مصرف بنزین به 26 لیتر در هر صد کیلومتر هم رسید. بله این واقعاً مصرف بالایی است اما چه کسی آن‌قدر از لذت‌های دنیوی فاصله گرفته که بتواند در برابر رانندگی با دورانگو هلکت مقاومت کند؟

در دورانگو هلکت همه‌چیز بزرگ است. اعداد بزرگ، عطش بزرگ برای سوخت، اندازهٔ بزرگ و برچسب قیمتی بزرگ. قیمت این خودرو از 82,490 دلار آغاز می‌شود که این عدد در نمونهٔ مورد آزمایش ما به 88,470 دلار رسیده است. بااین‌وجود، اگر توانستید، یک اس‌یووی سه ردیفهٔ دیگر پیدا کنید که پرفورمنسی بهتر و قیمتی کمتر از دورانگو هلکت داشته باشد. به همین دلیل است که همهٔ 2 هزار دستگاه این خودرو در ماه ژانویه به فروش رسید و به دلیل استقبال زیاد، دوج مجبور شد تعداد بیشتری از آن تولید کند؛ بنابراین، به افراد خوش‌شانسی که توانسته‌اند یک دستگاه دورانگو هلکت بخرند توصیه می‌کنیم از همهٔ شیطنت و خشونت آن لذت ببرید اما قبل از آن از امن بودن جای سرنشینان و تلفن همراه خود مطمئن شوید!

کپی لینک

مشخصات فنی

Dodge Durango Hellcat 2020

پیشرانه

6.2 لیتری V8 سوپرشارژ

قدرت

710 اسب بخار

گشتاور

875 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

شتاب صفر تا 96

3.4 ثانیه

مسافت 400 متر

11.7 ثانیه

توقف از 96

33.5 متر

شتاب جانبی

0.90 جی

وزن

2500 کیلوگرم

توزیع وزن

55 به 45 جلو/عقب

فاصلهٔ محوری

3,043 میلی‌متر

طول

5,105 میلی‌متر

عرض

1,940 میلی‌متر

ارتفاع

1,831 میلی‌متر

ظرفیت سرنشین

6 نفر

مصرف سوخت

18.1 لیتر ترکیبی

قیمت پایه

82,490 دلار

قیمت تست‌شده

88,470 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.