درگ دیدنی دوج چلنجر دیمن و لوسید ایر سافایر، نبرد 9 ثانیهای!
هرچند دوج مدتی است که چارجر الکتریکی را به بازار فرستاده اما این خودرو هرگز نمیتواند با سدان فوقسریع لوسید ایر سافایر رقابت کند زیرا چارجر دیتونا در قویترین نسخه یعنی اسکات پک تنها 670 اسب بخار قدرت دارد که نصب قدرت 1234 اسب بخاری سافایر است. بااینحال، مالکان دوج چلنجر همچنان آمادهاند تا در برابر تازهواردهای الکتریکی مبارزهای جانانه داشته باشند و حالا بروکس وایزبلات از درگتایمز نبردی بین پیشرانه بنزینی و الکتریکی را به نمایش گذاشته است.
البته این یک چلنجر معمولی نیست؛ این مدل تولید محدود دیمن ۱۷۰ است که در برابر پرچمدار لوسید ایر سافایر قرار گرفته یعنی خودرویی که اکثر سوپراسپرتها را در 400 متر شرمنده کرده است. حال دیمن 170 وارد میدان شده با درسهایی به این خودروی الکتریکی بدهد. نتایج تستها کاملاً نشاندهنده پتانسیل این رقابت رؤیایی بین پیشرانه بنزینی و الکتریکی است. دیمن ۱۷۰ با رنگ نارنجی و کاپوت مشکی در اولین تلاش خود زمان ۹.۱ ثانیه را ثبت کرد درحالیکه لوسید با زمان بهتر ۸.۹۸ ثانیه پیشتاز شد. بااینحال، رقابت آنقدر نزدیک بود که هرگونه عدم تمرکز راننده میتوانست نتیجه را تغییر دهد. بعداً در خنکی شب، آنها برای نبرد اصلی به پیست بردنتون بازگشتند و دقیقاً همین اتفاق افتاد. راننده لوسید با زمان واکنش فوقالعاده ۰.۰۰۴ ثانیه و عملکرد بهتر در 20 متر اولیه، دیمن ۱۷۰ را که رانندهاش تمرکز کافی نداشت، با اختلاف شکست داد و تایم ۹.۱ ثانیه را در برابر ۹.۶ ثانیه دوج ثبت کرد.
طبیعتاً راننده طرفدار موپار درخواست مسابقه مجدد داد و به رقابت دوم رفتند اما نیازی به مسابقه سوم نبود. لوسید ایر سافایر بار دیگر پیروز شد هرچند این بار زمانها با 9.13 ثانیه برای لوسید و 9.16 ثانیه برای دوج بسیار نزدیک بودند. البته طرفداران موپار احتمالاً این شکست را نخواهند پذیرفت زیرا لوسید در مسابقه دوم خطای استارت زودتر از موعد داشت و طبق قوانین باید مسابقه را واگذار میکرد. البته شاید رانندگان از ابتدا توافق کرده بودند که فقط زمان نهایی را در نظر بگیرند و عوامل دیگر مانند خطای استارت را نادیده بگیرند. بههرحال، واضح است که خودروهای الکتریکی میتوانند عملکردی خیرهکننده ارائه دهند و درعینحال بهعنوان خودروهای روزمره بدون نیاز به تغییرات خاصی عمل کنند.
مشخصات فنی
| لوسید ایر سافایر | چلنجر دیمن 170 |
پیشرانه | الکتریکی سهموتوره | 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | 1234 اسب بخار | 1025 اسب بخار |
گشتاور | 1940 نیوتن متر | 1280 نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | عقب |
وزن | 2420 کیلوگرم | 1940 کیلوگرم |
قیمت | 250 هزار دلار | 96 هزار دلار |
پخش از رسانه