دوج استورم کانسپت 1953، خودرویی که میتوانست رقیبی برای کوروت باشد
هرساله خودروهای کانسپت زیادی در سراسر جهان معرفی میشوند اما متأسفانه درنهایت بسیاری از آنها نابود میشوند و به دلیل برخی مقررات خاص یا عوامل دیگر نمیتوان آنها را نجات داد اما همیشه اینطور نیست. در دههٔ 50، بسیاری از خودروهای کانسپت میتوانستند مثل خودروهای تولیدی معمولی مورداستفاده قرار گیرند و اینگونه بود که کانسپت تک ساخت دوج استورم 1953 از موزهٔ پترسن سر درآورد.
دوج استورم Z-250 بهعنوان پاسخی به خودروهای اسپرت اروپایی که پس از جنگ در آمریکا محبوب شده بودند ساخته شد اما میتوانست رقیبی خیرهکننده برای شورلت کوروت و فورد تاندربرد هم باشد. بدنهٔ این خودرو توسط شرکت مشهور برتونه طراحی شده بود و در زیر آن یک شاسی لولهای مستحکم قرار گرفته بود. استورم در ظاهر هرچند اسپرت به نظر میرسید اما در مقایسه با محصولات آن سالهای فورد و جنرال موتورز بسیار منحصربهفرد بود.
این کانسپت برای ارزیابی امکانسنجی تولید خودرویی که بتواند بخشی از بازار رو به رشد خودروهای اسپرت آمریکا را تصاحب کند توسعه داده شد. استورم درواقع بهعنوان یک خودروی اسپرت/مسابقهای دومنظوره طراحی شده بود. بدین منظور، تنها با باز کردن چهار پیچ میشد بدنهٔ خود را جدا کرده و آن را با یک بدنهٔ سبک فایبرگلاسی جایگزین کرد. بااینحال، دوج استورم Z-250 به دلیل هزینههای بالای ساخت هیچگاه به تولید نرسید.
این کانسپت درواقع محصول ایدهٔ پسر یکی از طراحان کرایسلر ایرفلو 1934 بنام «فرانک زدر جونیور» بود. وی عاشق مسابقه بود و طبیعتاً برای استورم یک پیشرانهٔ V8 همی را در نظر گرفته بود. فرانک بعد از اینکه نتوانست این کانسپت را به تولید انبوه برساند، آن را از دوج خرید و حدود شانزده سال از آن استفاده کرد. سپس وی خودرو را برای مدتی به دانشگاه قرض داد و بعداً پیشرانهٔ آن را تعویض کرد و دوباره به استفاده از آن ادامه داد تا اینکه سرانجام این کانسپت چشمگیر را به موزهٔ پترسن اهدا کرد.