دوج

معرفی کراس‌اوور کاملاً جدید هورنت، اولین محصول هیبریدی دوج

کراس‌اوورهای کامپکت معمولاً خودروهای هیجان‌انگیزی نیستند اما دوج با معرفی مدل کاملاً جدید هورنت که بر اساس آلفارومئو توناله ساخته شده است، قصد دارد این تصور را تغییر دهد. سازندهٔ آمریکایی این ماشین را سریع‌ترین، پرشتاب‌ترین و قوی‌ترین کراس‌اوور کامپکت بازار با قیمت زیر ۳۰ هزار دلار توصیف کرده است. پس بیایید ما هم مثل دوج، معرفی این خودرو را با پیشرانه‌های آن آغاز کنیم.

این توصیفی که دوج از هورنت کرده، در مورد نسخهٔ پایهٔ آن است که GT نام دارد. این نسخه به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است که ۲۶۵ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و این نیرو را از طریق یک گیربکس نُه سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ تحویل می‌دهد. به لطف این ترکیب، هورنت GT ظرف تنها ۶.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

اما هورنت RT نسخهٔ مهم‌تری خواهد بود زیرا اولین محصول پلاگین‌هیبریدی دوج محسوب می‌شود. این نسخه از یک پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری چهار سیلندر توربو بهره می‌برد که به چرخ‌های جلو نیرو می‌دهد و یک موتور الکتریکی ۹۰ کیلوواتی هم روی محور عقب آن را همراهی می‌کند. خروجی این سیستم مجموعاً ۲۸۵ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن متر گشتاور است اما در این نسخهٔ ویژگی جذابی بنام پاورشات هم تعبیه شده است که برای حداکثر ۱۵ ثانیه، ۲۵ اسب بخار قدرت اضافی را ارائه می‌کند. به گفتهٔ دوج، این ویژگی یک ثانیهٔ کامل شتاب خودرو را بهبود می‌بخشد و باعث می‌شود هورنت RT بتواند ظرف ۶.۱ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد. حالت پاورشات با کشیدن هم‌زمان دو پدال تعویض دنده پشت فرمان و همین‌طور تخته کردن پدال گاز فعال می‌شود.

هورنت RT همچنین به یک پکیج باطری لیتیوم یونی ۱۵.۵ کیلووات ساعتی هم مجهز است که برد تمام الکتریکی ۵۰ کیلومتری را فراهم می‌کند و شارژ آن با شارژرهای ۷.۴ کیلووات ساعتی تنها ۲.۵ ساعت طول می‌کشد. انتقال نیرو در این نسخه توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد و برای بهبود پاسخگویی خودرو در دورهای پایین پیشرانه یک استارت ژنراتور یکپارچه در قوای محرکه تعبیه شده است. هردو نسخهٔ هورنت از سیستم کنترل گشتاور بُرداری هم بهره می‌برند.

درحالی‌که هورنت GT روی رینگ‌های ۱۷ اینچی نقره‌ای‌رنگ قرار می‌گیرد، نسخهٔ RT به رینگ‌های ۱۸ اینچی خاکستری مجهز شده و از کمک‌فنرهای FSD، تعلیق کاملاً مستقل در جلو و عقب و ترمزهای برمبو با دیسک‌های خنک شونده و کالیپرهای چهار پیستونه در جلو هم برخوردار است. همچنین ازآنجایی‌که هورنت بر اساس توناله ساخته شده است، به گفتهٔ دوج، توزیع وزن عالی و بهترین استحکام بدنه در کلاس خود را دارد.

در داخل هورنت شاهد یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی به همراه یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی مرکزی با سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Uconnect 5 هستیم که به اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم مجهز است. در این خودرو شارژر بی‌سیم گوشی به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود و سیستم صوتی پریمیوم هارمن کاردون با توان ۴۶۵ وات و ۱۴ بلندگو هم قابل سفارش خواهد بود. علاوه بر این، خریداران از سیستم‌های ایمنی و کمک‌رانندهٔ فراوانی مثل ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل تطبیقی، سیستم خودران سطح دو و… هم بهره‌مند می‌شوند.

به گفته دوج، قیمت نسخۀ پایۀ هورنت GT از ۲۹,۹۹۵ دلار و قیمت نسخۀ RT از ۳۹,۹۹۵ دلار آغاز می‌شود این شرکت هم‌اکنون پذیرش سفارشات خرید برای کراس‌اوور کامپکت خود را آغاز کرده است و نسخهٔ GT اواخر امسال راهی نمایندگی‌های فروش خواهد شد اما خریداران برای هورنت RT باید تا بهار سال ۲۰۲۳ صبر کنند. این کراس‌اوور جدید در ایتالیا در کنار آلفارومئو توناله تولید خواهد شد.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۵ دیدگاه‌ها

  1. Mr Naftalin az roghan abad

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (70 ديدگاه)

    یک چیزی تو مایه تارای ما با پژو ۳۰۱😂😂😂

    موافقم ۳
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا