تجربه و آزمایشدوج

رانندگی با رم RHO، جانشین TRX با موتور شش سیلندر بجای هلکت

این جانشین رم TRX افسانه‌ای، با موتور شش سیلندر، ۵۴۰ اسب بخار قدرت و رفتار متمدن‌تر، آمده تا تعادلی بین عملکرد آفرود و راحتی روزمره برقرار کند اما آیا این دایناسور جدید می‌تواند جای غرش V8 را پر کند؟

پیکاپ‌های آفرود پرقدرت معمولاً اهل مخفی‌کاری نیستند. این غول‌های دوست‌داشتنی با ظاهر و صدایی که گویی از دل فیلم‌های اکشن بیرون آمده، حسابی جلب‌توجه می‌کنند. رم TRX را به یاد بیاورید؛ پیکاپی با قامت تنومند و موتور ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ با ۷۰۲ اسب بخار که غرشی دیوانه‌وار داشت؛ اما حالا، به دلایلی که اینجا مجال توضیحش نیست، رم RHO جای TRX را گرفته و موتور پرهیاهوی V8 معروف به «هلکت» با یک موتور شش سیلندر خطی ۳ لیتری توئین توربو به نام «هوریکین» جایگزین شده است. این موتور در قوی‌ترین نسخه، ۵۴۰ اسب بخار و ۷۰۶ نیوتن‌ متر گشتاور تولید می‌کند.

درست است که موتور جدید ۱۶۲ اسب بخار قدرت و ۱۷۵ نیوتن‌ متر گشتاور کمتری از V8 قبلی دارد ولی گشتاورش را در دور موتور پایین‌تر و قابل‌دسترس‌تر ۳۵۰۰ rpm (۱۳۰۰ دور کمتر از V8) ارائه می‌کند. علاوه بر این، موتور ۶ سیلندر با بلوک آلومینیومی سبک‌تر از V8 با بلوک چدنی است و وزن RHO را به ۲۹۶۶ کیلوگرم رسانده که ۱۱۰ کیلوگرم از TRX کمتر است. با توجه به ۶ سیلندر بودن و فناوری‌های مدرنی مثل تزریق مستقیم سوخت، انتظار داشتیم مصرف سوخت این موتور خیلی بهتر باشد اما میانگین مصرف در آزمایش ما ۲۱.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بود که ۵.۷ لیتر از عدد اعلامی EPA بیشتر است (۱۵.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر). جالب اینکه مصرف سوخت RHO دقیقاً با TRX که قبلاً آزمایش کردیم برابر بود.

نکته مثبت اینکه با وجود قدرت کمتر، موتور سبک‌تر باعث شده ظرفیت بار پیکاپ بیشتر شود. حالا RHO می‌تواند تا ۳۸۰۰ کیلوگرم را یدک بکشد که ۱۳۰ کیلوگرم بیشتر از TRX است. بااین‌حال، هیچ حساب‌وکتابی نمی‌تواند جای خالی غرش V8 را پر کند. موتور شش سیلندر خطی هرگز نمی‌تواند آن صدای عمیق و رعدآسا را ارائه کند و صدای خروجی از اگزوز RHO بیشتر شبیه خرخر نرم گربه است تا غرش ترسناک V8 در TRX. غیر از موتور، بیشتر ویژگی‌های کلیدی RHO، مثل ابعاد، شاسی، حالت‌های رانندگی، لاستیک‌ها و جزئیات کوچک‌تر، با تغییرات کمی از TRX به ارث رسیده‌اند. بازوهای کنترلی ۳۳ سانتی‌متر تراول (جابه‌جایی چرخ) در جلو فراهم می‌کنند و اکسل عقب با تعلیق چهار اتصالی، ۳۵.۵ تراول دارد. چسبندگی هم از لاستیک‌های ۳۵ اینچی گودیر تریتوری تأمین می‌شود.

مهندسان رم می‌گویند نرم‌افزار حالت‌های رانندگی و تعلیق تقریباً مشابه TRX است ولی برای RHO کمی دستکاری شده است. در این پیکاپ جدید همه‌چیز درست کار می‌کند و RHO در رانندگی شهری هیچ‌گونه کاستی در راحتی ندارد و در بزرگراه، به طرز شگفت‌انگیزی متمدن است. کابین پیکاپ مثل یک خودروی لوکس، در سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت فقط ۶۶ دسی‌بل سروصدا دارد که ۴ دسی‌بل کمتر از TRX است. این پیکاپ حتی در تست چسبندگی، ۰.۷۲ جی شتاب جانبی ثبت کرد و فقط کمی کم‌فرمانی نشان داد. توقف از ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت هم در ۵۸ متر انجام شد که بهتر از ۰.۶۶ جی و ۵۹.۴ متر TRX بود.

اما چیزی که واقعاً مهم است شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۴.۴ ثانیه‌ای و ۴۰۰ متر ۱۳.۱ ثانیه‌ای RHO است که این ۰.۶ ثانیه کندتر از زمان ۳.۸ ثانیه‌ای TRX برای شتاب صفر ۹۶ کیلومتر و ۰.۷ ثانیه کندتر از مسافت ۴۰۰ متر ۱۲.۴ ثانیه‌ای آن است. بااین‌حال، RHO از آخرین فورد F-150 رپتور که آزمایش کردیم، سریع‌تر است. آن پیکاپ با موتور ۳.۵ لیتری V6 توئین توربوی ۴۵۰ اسب بخاری، در ۵.۲ ثانیه به ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید و ۴۰۰ متر را در ۱۳.۹ ثانیه طی کرد. حالا که TRX کنار رفته، فورد F-150 رپتور R با ۷۲۰ اسب بخار، پادشاه پیکاپ‌های بنزینی است.

پس RHO آن شتاب دیوانه‌وار TRX را ندارد، ولی در مسیرهای خاکی همچنان بسیار توانمند است. در مسیر آزمایشی آفرود در میشیگان، RHO با سرعت ۵۵ کیلومتر بر ساعت از روی دست‌اندازهای بزرگ و سفت به‌راحتی عبور کرد، بدون اینکه تعلیق به مشکل بخورد یا کابین صدایی بدهد. در شیب‌های لغزنده ۳۴ درجه، به‌راحتی بالا و پایین رفت، بدون نیاز به قفل دیفرانسیل عقب یا حتی حالت دنده سنگین. در آب‌هایی با عمق بیش از ۶۰ سانتی‌متر، بارها غوطه‌ور شد بدون اینکه کف‌پوش‌ها خیس شوند یا موتور خطا بدهد.

«تعادل» کلمه‌ای نیست که معمولاً در مورد پیکاپ‌ها، به‌ویژه مدل‌های آفرود به کار ببریم ولی RHO انگار نسخه‌ای از TRX است که به یک سفر معنوی رفته و حالا آرام‌تر و معقول‌تر شده است. این آرامش جدید، حس جالبی از تعادل را به همراه دارد. با از دست دادن دو سیلندر و ۱۶۲ اسب بخار، قیمت به ۷۲ هزار دلار کاهش یافته که ۲۶ هزار دلار کمتر از TRX است. این ایده‌ای برای سلامت جیب و روح است که ما کاملاً از آن حمایت می‌کنیم.

  • نقاط قوت: قیمت کمتر از TRX، سواری نرم و بی‌صدا در بزرگراه، عاشق خاک‌بازی مثل TRX
  • نقاط ضعف: بهبود ناچیز در مصرف سوخت، کندتر از TRX، غرش جذاب اگزوز حالا فقط یک خرخر نرم است
  • نتیجه نهایی: یک پکیج متعادل با توانایی‌های آفرود واقعی که همچنان زیر سایه یک افسانه قرار دارد

مشخصات فنی

Ram RHO 2025
پیشرانه ۳ لیتری I6 توئین توربو
قدرت ۵۴۰ اسب بخار
گشتاور ۷۰۶ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۴.۴ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۳.۱ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۲ کیلومتر بر ساعت
شتاب جانبی ۰.۷۲ جی
توقف از ۱۱۰ ۵۷.۹
مصرف سوخت ۱۵.۷ لیتر ترکیبی
طول ۵,۹۳۶ میلی‌متر
عرض ۲,۲۳۵ میلی‌متر
ارتفاع ۲,۰۸۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۳,۶۸۵ میلی‌متر
وزن ۲۹۶۷ کیلوگرم
قیمت پایه ۷۱,۹۹۰ دلار
قیمت تست‌شده ۸۴,۴۲۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲ رای
منبع
Car&Driver

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. آرین

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (537 ديدگاه)

    نه این واضحا اون نیست

    موافقم 3
    مخالفم 2
  2. BlackWing

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1474 ديدگاه)

    به زودی با TRX جدید جایگزین میشه

    موافقم 13
    مخالفم 2
    1. امیرحسین

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (392 ديدگاه)

      سرچ کن تو گوگل نسل جدید کامارو زد۲۸ ۲۰۲۵ هم خودش هست هم داخلش به صورت بنزینی

  3. Nismo

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1839 ديدگاه)

    با توجه به ۶ سیلندر بودن و فناوری‌های مدرنی مثل تزریق مستقیم سوخت، انتظار داشتیم مصرف سوخت این موتور خیلی بهتر باشد اما میانگین مصرف در آزمایش ما ۲۱.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بود که ۵.۷ لیتر از عدد اعلامی EPA بیشتر است (۱۵.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر). جالب اینکه مصرف سوخت RHO دقیقاً با TRX که قبلاً آزمایش کردیم برابر بود

    وقتی که مصرف سوخت 8 سیلندر با 6 برابره، چه دلیلی وجود داره که v8 کنار بره؟

    موافقم 15
    مخالفم 4
  4. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (521 ديدگاه)

    کاش میشد کامنت قدیمی خودم رو پیدا میکردم که وقتی دوج گفت همی می‌ره کنار و ۶ هوریکین جاشو میگیره که پیشرفته و کم مصرف هست گفتم که فقط صبر کنید بیاد بیرون و مورد تست قرار بگیره و می‌بینید مصرف وی۸ همی کمتره.حالا فکر کنید همین موتور روی واگونیر هم جای همی ۶.۴ رو گرفت همی ۳۹۲ که تنفس طبیعی هم هست و فشار کمتری روشه و گشتاور رو تو دور خیلی پایین عرضه می‌کنه اونجا قشنگ میشه دید مصرف همی کمتر از هوریکین هست.کلا از انجین ۶ خطی خیلی خوشم میاد خاص و جذابه ولی نه اینکه جایگزین وی۸ بشه بهترین کار عرضه هم زمان هست هر کی هر جور خاصت.

    موافقم 10
    مخالفم 4
  5. (Ali(chevynova

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (7723 ديدگاه)

    هیچی ۸ سیلندر نمیشه
    کسی که تجربه ۸ رو داره به هیچ وجه ۶ رو تحمل نمیکنه اما…
    این ۶ سیلندر قدرت خوبی داره و گشتاور بالایی رو به راننده میده
    پس مثل همیشه
    بابا مرحبا پاور واگن ۱۹۴۸
    بابا مرحبا دوجw/cمدل ۱۹۴۲ که ۶ چرخ بود
    بابا مرحبا رمچارجر ۷۷ با موتور ۳۶۰

    موافقم 12
    مخالفم 12
    1. PURIYA

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (699 ديدگاه)

      سندرم جنرال موتورز بی قرار

      موافقم 15
      مخالفم 5
    2. محمد

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (347 ديدگاه)

      صدای باد معده💨💨💨💨💨💨💨💨

    3. khashayar..

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (35 ديدگاه)

      خوش به حالت داری با نوای 8 سیلندر 100 میلیونیت حال میکنی.

      موافقم 5
      مخالفم 2
  6. Akbar top

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (141 ديدگاه)

    موتور شش سیلندرش اگه خورجینی بود بهتر نبود ؟

    موافقم 1
    مخالفم 4
  7. khashayar..

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (35 ديدگاه)

    استفاده از ساختار 6 سیلندر خطی بهترین کاری بود که انجام داد.
    البته بهتر بود بلوک چدنی باشه و حجمش هم بیشتر باشه مثلا 5تا 6 لیتر
    و بهتر بود تنفس طبیعی باشه و از تزریق مستقیم استفاده نکنه

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. یانکی من هم فرزند کسی هستم

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (521 ديدگاه)

      گروه کرایسلر تو بحث طراحی انواع انجین دستشون تو تاریخ پر بوده.فکر کنید وقتی خواستن ۶ خطی هوریکین رو بسازن خیلی راحت از تجربه عظیم ۶ خطیه ۴.۲ لیتری پوشراد استفاده کردن انجین که سالها استفاده کردن و خیلی بروز رسانی شد و تا ۲۵۰ اسب حتی بیشتر هم پیشرفت و آنقدر مستحکم و قدرتمند بود که هنوز داره کار میکنه.تو ایران روی آریا انواع جیپ نسخه های قدیمیترش موجوده واقعا محشره منی که تجربه ۶ نوا داشتم میگم که ۶ آریا یک سر و گردن بالاتره لامصب قدرت زیادی داره.یادش بخیر نوا من عروس بود تا جایی که تونستیم تقویتش کردیم اگزوزها دوتا از عقب

  8. امیرحسین

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (392 ديدگاه)

    برند رم برندش از بین بره مدل بشه برای دوج مثل قبل ۲۰۱۷ چلنجر و چاجر برگردن به صورت بنزینی دورانگو توقف تولید بشه جاش دوج رمچارجر یک اس یو وی دودرب ۱۹۷۰ برگرده عین چلنجر باشه طراحیش حرفی باقی نمیمونه واقعا این فقط نظر منه میدونم
    اهمیت نداره فقط خواستم بگم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا