اوضاع بحرانی فروش دوج با کاهش 50 درصدی در نیمه اول 2025
درحالیکه بسیاری از خودروسازان مانند فورد و کیا در نیمه اول سال افزایش فروش در آمریکا را گزارش کردند، اوضاع برای استلانتیس چندان مطلوب نبوده است. درواقع، فروش این گروه در ششماهه اول 2025 با 11 درصد کاهش مواجه شده و در سهماهه دوم نیز 10 درصد افت کرده است. دلایل اصلی این افت، عملکرد ضعیف برندهای دوج، آلفارومئو و کرایسلر بوده است.
وضعیت بحرانی دوج
اوضاع برای دوج واقعاً وخیم است. این شرکت در شش ماه نخست سال 2025 تنها 47,481 دستگاه خودرو فروخته که 49 درصد کمتر از 92,735 دستگاه مدت مشابه سال 2024 است. فروش سهماهه دوم نیز با کاهش 48 درصدی فروش از 49,787 به 25,747 دستگاه رسیده است. دلیل اصلی این کاهش، کنار گذاشتن مدلهای بنزینی قدیمی چارجر و چلنجر است. در نیمه اول 2024، دوج 26,876 دستگاه چارجر و 21,217 دستگاه چلنجر فروخت اما در سال جاری، تنها 1,630 دستگاه چارجر و 1,501 دستگاه چلنجر از موجودی باقیمانده به فروش رفت. هرچند چارجر دیتونا الکتریکی جدید مدتها است که به بازار عرضه شده اما محبوبیت آن بهمراتب کمتر از مدلهای بنزینی قبلی است. در ششماهه اول، دوج تنها 4,299 دستگاه چارجر الکتریکی فروخته است. علاوه بر این، فروش دوج هورنت نیز 52 درصد کاهش یافته و به 5,647 دستگاه در سال جاری رسیده درحالیکه در نیمه اول 2024 این رقم 11,718 دستگاه بود. تنها خبر خوب برای دوج، افزایش 4 درصدی فروش دورانگو در سال جاری و رشد 16 درصدی آن در سهماهه دوم است.
چالشهای آلفارومئو و کرایسلر
آلفارومئو نیز در وضعیت سختی قرار دارد. فروش ششماهه 2025 کاهشی 34 درصدی داشته و به 3,164 دستگاه رسیده درحالیکه فروش سهماهه دوم 51 درصد افت کرده است. در نیمه اول سال، آلفارومئو تنها 882 دستگاه جولیا (32 درصد کاهش)، 1,126 دستگاه استلویو (40 درصد کاهش) و 1,156 دستگاه توناله (28 درصد کاهش) فروخته است. فروش کرایسلر نیز که فقط یک مدل پاسیفیکا را عرضه میکند، در سال جاری 22 درصد کاهش یافته و به 58,244 دستگاه رسیده درحالیکه در سهماهه دوم این افت به 42 درصد و 23,175 دستگاه رسیده است.
کورسوی امید
تنها خبرهای خوب برای استلانتیس، عملکرد برندهای جیپ، رم و فیات است. فروش رم در نیمه اول سال 2 درصد افزایش یافته و به 203,984 دستگاه رسیده درحالیکه فروش فیات به لطف تقاضای رو به رشد برای 500 جدید، 95 درصد جهش کرده است. فروش جیپ نیز هرچند در نیمه اول سال 5 درصد کاهش یافته و به 289,398 دستگاه رسیده اما در سهماهه دوم با افزایش یک درصدی به 148,832 دستگاه، بهبود یافته است. درمجموع، اعداد و ارقام تصویر ناامیدکنندهای از وضعیت کنونی استلانتیس ترسیم میکنند. باید اقدامی سریع برای تغییر مسیر انجام شود. امیدواریم آنتونیو فیلوسا که در ژوئن بهعنوان مدیرعامل گروه منصوب شد و ظاهراً چند ماه گذشته بهطور غیررسمی عملیات آمریکا را مدیریت کرده، بتواند این چالش را برطرف کند.