از عجایب سال 2019، فروش وایپر و LFA صفرکیلومتر توسط داج و لکسس!
آخرین نمونه از داج وایپر در سال 2017 خط تولید را ترک نموده است اما اگر نگاهی به آمار فروش فیات-کرایسلر در سال 2019 بیندازید خواهید فهمید داج 5 دستگاه وایپر صفرکیلومتر را به فروش رسانده است. این 5 خودرو در حقیقت موجودی انبار داج بوده و تاکنون در نمایندگیها خاک میخوردند.
وایپر یک خودروی اسپورت بود که هرگز به آمار فروش بالایی دست نیافت اما تأثیر زیادی روی جامعه خودرویی گذاشت. زمانی که کانسپت وایپر در سال 1989 رونمایی شد دنیا به نظاره این خودرو نشست. در واقع آنجا بود که یک خودروی اسپورت آمریکایی با قدرت زیاد و طراحی وحشی متولد گردید. وقتی هم وایپر چراغ سبز تولید را دریافت کرد همه شوکه شدند.
فروش این خودرو به بالای هزار دستگاه رسید و در سال 2003 آمار فروش 2100 دستگاهی را ثبت کرد. در سال 2008 و همزمان با رکود اقتصادی چهارمین نسل وایپر معرفی شد. کاهش فروش باعث ناپدید شدن وایپر از نمایندگیها شد ولی در سال 2013 بود وایپر دوباره با تجهیزات ایمنی زیاد همچون ترمزهای ضد قفل، پایداری کنترل الکترونیکی و کنترل کشش عرضه شد. البته فروش خودرو هرگز بالا نرفت و تا سال 2017 که وقت خداحافظی وایپر فرا رسیده بود به حدود 600 دستگاه در سال محدود ماند. در آخرین سال عرضه هم 585 دستگاه وایپر فروخته شد.
جالب آنکه وایپر در سال 2018 به تعداد 19 دستگاه به فروش رفته بود. خبرهای متناقضی درباره علت قطع تولید وایپر به گوش رسیده بود که از جمله آنها میتوان به کاهش فروش و یا عدم توانایی این شرکت در استفاده از کیسههای هوای پردهای اشاره کرد.
یکی دیگر از عجایب سال 2019 فروش سه دستگاه LFA صفرکیلومتر توسط لکسس بوده است. این در حالی است که سال 2018 نیز خبر فروش دو دستگاه از سوپرکار دوستداشتنی منتشر شده بود. این عملکرد برای خودرویی که تولیدش در سال 2012 متوقف شده است چندان بد به نظر نمیرسد.
اگر به دنبال خرید LFA صفرکیلومتر باشید احتمالاً در برخی نمایندگیهای لکسس بتوانید آن را پیدا کنید. این خودروساز در سال 2017 نیز سه دستگاه از این خودرو را فروخته بود. احتمالاً 4 دستگاه LFA بهصورت صفرکیلومتر در موجودی انبار این خودروساز باقی مانده است.
تولید LFA در سال 2010 شروع شد و تا سال 2012 تعداد 500 دستگاه از آن تولید شد. از این میان 50 دستگاه به پکیج نوربرگ رینگ مجهز بودند و قدرت آنها 10 اسب بخار بیشتر شده بود. همچنین گیربکس بازنگری شده و قطعات فیبر کربنی بیشتری در بدنه به چشم میخورد. نسخه استاندارد این خودرو از پیشرانه 10 سیلندر 4.8 لیتری با قدرت 553 اسب بخار سود میبرد و ردلاین 9000 داشت. در بدنه و مونوکوک هم از فیبر کربن زیادی استفاده شده بود.
لکسس هماکنون در مراحل اولیه فکر به یک سوپرکار جدید میباشد. تا این لحظه هنوز چراغ سبز تولید چنین خودرویی صادر نشده و حتی اگر چنین کاری صورت بگیرد انتظار نداریم به این زودیها آن را ببینیم.
مشتریانی که به دنبال یک لکسس پرفورمنس هستند باید کمی صبر کنند زیرا این کمپانی یک پیشرانه 8 سیلندر توئین توربو را در خودروی مسابقهای LC معرفی خواهد کرد و شاید این نیروگاه در مدل احتمالی LC F نصب گردد.