معرفی دوج دورانگو هلکت 710 اسبی، قوی‌ترین شاسی‌بلند دنیا

جمعه 13 تیر 1399 - 08:30
مطالعه 21 دقیقه
Dodge-Durango_SRT_Hellcat-2021-1024-05
دوج به‌طور هم‌زمان مدل 2021 هر سه محصول دورانگو، چلنجر و چارجر خود را معرفی کرده که خبرهای خوبی را برای طرفداران به همراه دارند. یکی از مهم‌ترین...
تبلیغات

دوج به‌طور هم‌زمان مدل 2021 هر سه محصول دورانگو، چلنجر و چارجر خود را معرفی کرده که خبرهای خوبی را برای طرفداران به همراه دارند. یکی از مهم‌ترین این خبرها، معرفی نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ دورانگو همراه با ارائهٔ نسخهٔ آتشین هلکت است. این یعنی سرانجام همان چیزی که طرفداران خواهان آن بودند انجام گرفت و دورانگو به نیروگاه توانمند هلکت مجهز شد؛ بنابراین حالا در سینهٔ این قوچ خشمگین نیروگاه 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ قرار گرفته که 710 اسب بخار قدرت و 875 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

هرچند دورانگو هلکت کمی قدرت کمتری نسبت به چلنجر هلکت 717 اسب بخاری دارد اما با عبور از جیپ گرند چروکی ترک‌هاوک 707 اسب بخاری، حالا رسماً قوی‌ترین شاسی‌بلند تولیدی دنیا محسوب می‌شود. بدین ترتیب، دورانگو هلکت با اختلاف بیش از 100 اسب بخار از ب‌ام‌و X5 M کامپتیشن و مرسدس GLE63 S AMG قوی‌تر است و تنها پورشه کاین توربو S هیبریدی با 680 اسب بخار قدرت به آن نزدیک است. به لطف این نیروی عظیم، دورانگو هلکت ظرف تنها 3.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 290 کیلومتر بر ساعت را دارد.

این هیولا همچنین مسافت 400 متر را هم ظرف 11.5 ثانیه طی می‌کند اما حتی اگر این اعداد به‌اندازهٔ کافی دیوانه‌وار نباشد، باید بدانید که دورانگو هلکت می‌تواند نزدیک به 4 تن را هم یدک بکشد. برای رسیدن به 710 اسب بخار قدرت و چنین پرفورمنس فوق‌العاده‌ای، مهندسان دوج از یک سوپرشارژر عظیم 2.4 لیتری با روتورهای دوقلو استفاده کرده‌اند که قادر به چرخش در 14,600 rpm بوده و فشار بوستی برابر با 11.6 psi را ارائه می‌کند. نیروی موتور هم توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به‌صورت استاندارد به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند که همان گیربکس مورداستفاده در جیپ ترک‌هاوک است.

اما تنها تغییر دورانگو هلکت تجهیز به پیشرانهٔ سوپرشارژ قدرتمند نیست بلکه مهندسان دوج دیگر قسمت‌های آن‌را هم ارتقاء داده‌اند تا با نیروی عظیم پیشرانه هماهنگ شوند. به‌عنوان‌مثال، این شاسی‌بلند جهنمی به سیستم تعلیق اسپرت مجهز شده که هرچند بر اساس تعلیق دورانگو SRT شکل گرفته اما اصلاحاتی در آن صورت گرفته است. به گفتهٔ دوج، این اصلاحات موجب کاهش کم‌فرمانی و بادی‌رول و همین‌طور بهبود پاسخگویی در پیچ‌ها می‌شود. البته در تعلیق دورانگو SRT هم برای مدل 2021 تغییرات مشابهی صورت گرفته اما انتظار می‌رود نسخهٔ هلکت هنوز هم کمی بهتر از برادر ضعیف‌تر خود عمل کند.

دورانگو هلکت روی رینگ‌های 20 اینچی قرار گرفته که با لاستیک‌های پیرلی اسکورپیون چهارفصل پوشیده شده‌اند. پشت این رینگ‌ها، سیستم ترمز برمبو با دیسک‌های 15.8 اینچی و کالیپرهای شش پیستونه در جلو و دیسک‌های 13.8 اینچی و کالیپرهای چهار پیستونه در عقب قرار گرفته‌اند. به لطف این ترمزها، خودرو از سرعت 96 کیلومتر بر ساعت در 35 متر متوقف می‌شود که از بسیاری از خودروهای اسپرت دونفره هم بهتر است.

برای مدل 2021 کل خانوادهٔ دورانگو در بیرون مورد فیس‌لیفتی جزئی قرار گرفته‌اند که مهم‌ترین تغییرات آن گرافیک جدید چراغ‌های جلو با طرحی مشابه رم هوی دیوتی، جلوپنجرهٔ بازطراحی شده که سدان چارجر را به یاد می‌آورد و به‌روزرسانی‌هایی در سپر جلو است. دراین‌بین اما مدل هلکت به لطف جلوپنجرهٔ تماماً مشکی، اسپلیتر جلو، دریچه هوای روی کاپوت، رینگ‌های خاص هلکت، سر اگزوزهای بزرگ و اسپویلر منحصربه‌فرد عقب، نمای تهاجمی‌تری دارد. این اسپویلر در سرعت 290 کیلومتر بر ساعت 180 کیلوگرم داون‌فورس تولید می‌کند. همچنین برخلاف سایر مدل‌های دورانگو، نسخهٔ هلکت فاقد چراغ‌های مه شکن جلو است زیرا به‌منظور خنک کردن بیشتر موتور، بجای آن‌ها ورودی‌های هوا تعبیه شده است.

تغییرات داخلی دورانگو مدل 2021 اما بسیار اساسی‌تر بوده و کابین آن با طراحی جدید داشبورد و بازطراحی پانل میانی و کنسول مرکزی، به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای بهبود پیدا کرده و حالا بسیار زیباتر و مدرن‌تر شده است. علاوه بر این، شاسی‌بلند فول سایز دوج به صفحه‌نمایش 10.1 اینچی جدیدی هم مجهز شده که بزرگ‌ترین نمونه در کلاس خود محسوب می‌شود و نسل بعدی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Uconnect 5 فیات-کرایسلر را ارائه می‌کند. البته این نمایشگر بزرگ فقط در مدل‌های R/T، SRT و هلکت ارائه می‌شود و تیپ پایهٔ دورانگو به‌صورت استاندارد از نمایشگر 8.4 اینچی استفاده می‌کند. هردو مدل اسپرت SRT و هلکت این ماشین از غربیلک فرمان D شکل جدیدی با پدال‌های تعویض دندهٔ یکپارچه برخوردار شده‌اند که از چارجر و چلنجر گرفته شده است. در همین حال، نسخهٔ هلکت به صندلی‌های چرمی ناپا با گرم‌کن، تهویه، تریم جیر و لوگوی دوخته‌شدهٔ هلکت هم مجهز شده است.

برای دورانگو R/T مدل 2021 که به پیشرانهٔ 5.7 لیتری V8 مجهز است، پکیج جدیدی بنام Tow N Go ارائه شده است که به لطف آن می‌تواند تا 4 تن را بکسل کند یعنی نزدیک به 600 کیلوگرم بیشتر از قبل. این پکیج همچنین قطعاتی از مدل قوی‌تر SRT را هم برای مدل R/T به همراه دارد که شامل سپرها، بچه گلگیرها، رینگ‌های 20 اینچی، ترمزهای برمبو با کالیپرهای شش پیستونه در جلو و دو پیستونه در عقب، کمک‌فنرهای تطبیقی و دیفرانسیل لغزش محدود می‌شود.

پیشرانه‌های قبلی دورانگو اما برای مدل 2021 بدون تغییر باقیمانده و بنابراین موتور پایه هنوز هم همان نمونهٔ 3.6 لیتری V6 با 295 اسب بخار قدرت و 352 نیوتن متر گشتاور است. خریدارانی که قدرت بیشتری می‌خواهند می‌توانند مدل R/T با موتور 5.7 لیتری V8 را انتخاب کنند که 360 اسب بخار قدرت و 528 نیوتن متر گشتاور دارد. پرچم‌دار قبلی خانوادهٔ دورانگو که حالا زیر سایهٔ مدل جدید هلکت قرار گرفته یعنی مدل SRT هم از موتور 6.4 لیتری V8 همی با 475 اسب بخار قدرت و 637 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. هرچند دورانگو SRT به سریعی هلکت نیست اما با شتاب صفر تا 96 کیلومتر 4.4 ثانیه هنوز هم مدل سریعی محسوب می‌شود.

پذیرش سفارشات برای خریداری دوج دورانگو مدل 2021 به‌زودی آغاز می‌شود و تحویل آن به خریداران نیز از پاییز شروع خواهد شد. پذیرش سفارشات برای مدل هلکت اما در پاییز صورت می‌گیرد و خریداران برای تحویل خودروی خود باید تا اوایل سال آینده صبر کنند. همچنین دوج اعلام کرده است که دورانگو هلکت فقط برای مدل 2021 ارائه می‌شود. قیمت‌گذاری مدل‌های مختلف دورانگو مدل 2021 فعلاً اعلام نشده است.

[دانلود ویدئو]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.